Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2004, 20:40
Balance
Balance is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-09-2004 @ 16:19 :
Balance: get used to it. Het feit dat iemand VWO kan afmaken zegt geen drol over zijn intelligentie. Meer dan de helft van de universitair studenten is echt te dom voor woorden.
Mjah. Het is ook niet zo dat m'n studie super makkelijk is (ik heb nog geen tentamen gehad, dus voor hetzelfde geld haal ik hem niet eens), het is alleen vaak zo saai. Ik wil wat doen met de kennis die ik op doe. Dan heb ik echt het idee dat ik er wat aan heb, dat ik het toe pas en dat ik door dingen te onderzoeken of te doen ook weer andere dingen leer. Maar het blijkt tot nu toe alleen maar luisteren te zijn. En dan ook nog eens heel weinig, waardoor ik helemaal het 'vakantie' idee krijg.

Citaat:
citroen schreef op 24-09-2004 @ 15:46 :
uit nieuwsgierigheid (PWO lijkt me ook interessant), hoeveel uur ben je dan buiten die 3 colleges bezig met je studie?
En krijg je straks ook werkgroepen ofzo? En heb je uberhaupt al wel iets practisch gedaan, of alleen maar naar docenten geluisterd ofzo?

'k ben namelijk ook een beetje bang dat die studie voor mij te theoretisch en te weinig 'nieuws/leerstof' is, hoewel de inhoud ervan me wel interessant lijkt.
Ik heb dus 3 colleges per week en 1x in de 2 weken heb ik tutoraat (maar tot nu toe hebben we daarin nog niks gedaan).
Daarnaast moet je zo'n 300 (gokje) blz per week lezen. Voornamelijk Engels. Het is dus aan jou hoe lang je erover doet: dat ligt er aan hoe snel je leest.

Ik geloof dat ik over een tijdje ook een vak krijg waarbij je in groepjes plannen moet maken. Maar vooralsnog is dat dus nog niet aan de orde. Tot nu toe heb ik idd enkel naar docenten geluisterd. Als je d'r meer over wil weten kan je me pm'en.
Oud 24-09-2004, 20:51
Shadina
Shadina is offline
Ik heb nu al 4 weken les gehad.. en het valt me echt wel tegen. Ik had dan ook hoge verwachtingen van studeren, HBO enz. Dan kan het dus zowat alleen maar tegenvallen.
Ik doe trouwens Media & Informatie Management. Het is heel erg massaal.. er zijn geloof ik 750 eerstejaars van mijn opleiding. Het is natuurlijk normaal dat de hoorcolleges massaal zijn, maar een werkcollege met 2 klassen (ong 65 mensen) vind ik veel te veel. Werkcollege vind ik dat je op zijn hoogst met zijn 25/30en moet zijn. In mijn projectgroep zitten trouwens 8 mensen (weet niet hoe we daar ooit afspraken willen maken etc).

Doordat er zoveel leerlingen zijn is het ook heel moeilijk om mensen te leren kennen en dat vind ik wel erg jammer. Ik vind het soms ook erg slecht geregeld.. je moet ook overal zelf achteraan gaan. Ze vertelden bijvoorbeeld pas op de 3e dag iets over de studie enzo.. soort intro. En later die week kregen we ook nog is informatievaardigheden, kregen we rondleiding door de mediatheek. Daar kende je de weg dus ook al.

Ik vind het niveau een beetje laag.. vooral bij bedrijfseconomie en computervaardigheden. En mijn lerares voor onderzoeksmethodiek weet zelf geeneens wat alles is. Dan moet ze telkens in het boek spieken of als ze het niet kan uitleggen zegt ze dat we het in het boek moeten lezen.
Ik vind het ook raar dat ze nog niks hebben verteld over wat je hiermee later kunt doen, wat je beroep zal inhouden etc. Want dat soort informatie vind ik echt belangrijk.

Zoals je al kon verwachten zit ik eraan te denken om een andere opleiding te doen.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 21:41
Lente
Lente is offline
Citaat:
Shadina schreef op 24-09-2004 @ 21:51 :

Ik vind het ook raar dat ze nog niks hebben verteld over wat je hiermee later kunt doen, wat je beroep zal inhouden etc. Want dat soort informatie vind ik echt belangrijk.

uhh vind je dat niet iets om uit te zoeken vóór je aan een opleiding begint? En anders is er vast een studieadviseur waar je een afspraak mee kunt maken.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 23:19
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 24-09-2004 @ 21:40 :
Mjah. Het is ook niet zo dat m'n studie super makkelijk is (ik heb nog geen tentamen gehad, dus voor hetzelfde geld haal ik hem niet eens), het is alleen vaak zo saai. Ik wil wat doen met de kennis die ik op doe. Dan heb ik echt het idee dat ik er wat aan heb, dat ik het toe pas en dat ik door dingen te onderzoeken of te doen ook weer andere dingen leer. Maar het blijkt tot nu toe alleen maar luisteren te zijn. En dan ook nog eens heel weinig, waardoor ik helemaal het 'vakantie' idee krijg.
Ik denk dat dat iets is waar je bij elke universitaire opleiding tegenaan loopt. De meeste wetenschappelijke opleidingen bestaan niet zozeer uit het toepassen van kennis, maar uit het analyseren van de grondslagen ervan. Wil je zonder in te gaan op het 'waarom' gewoon kennis in de praktijk brengen, dan moet je HBO gaan doen. Het universitair onderwijs is niet voor niets 'wetenschappelijk'.

Ik merk zelf ook dat mijn tentamens alleen maar toetsen of je stof kent, en niet of je er ook mee kunt werken. Dat is blijkbaar iets voor later zorg - vandaar ook het veelgehoorde verwijt dat academici niets weten van de 'echte wereld', dat ze alleen maar droge theoretische kennis hebben maar niet zelfstandig kunnen werken. Daar zit ook zeker wel een kern van waarheid in. Een goede studie voorziet in werkgroepen, praktijkopdrachten en stages waardoor je de werking van jouw wetenschapsgebied in de praktijk ziet.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 10:53
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Lente schreef op 24-09-2004 @ 22:41 :
uhh vind je dat niet iets om uit te zoeken vóór je aan een opleiding begint? En anders is er vast een studieadviseur waar je een afspraak mee kunt maken.
Tuurlijk weet je het wel ongeveer.. anders had ik ook niet voor deze opleiding gekozen. Maar ik wil het gewoon precies weten. De details zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 12:34
Smartie
Smartie is offline
Precies wat ik er van had verwacht en heel makkelijk. Geen universiteitsniveau als ik het eerlijk mag zeggen
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 18:44
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Smartie schreef op 26-09-2004 @ 13:34 :
Geen universiteitsniveau als ik het eerlijk mag zeggen
Mja, bij mij had ik het niveau ook misschien iets hoger verwacht. Ben nu bijna 4 weken bezig en ik heb eigenlijk van 4 van de 6 vakken bijna veel herhaling van de HEAO gehad.
Oud 28-09-2004, 20:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik doe biomedische wetenschappen, eerste jaar in Leuven en tot nu toe bevalt het goed. Vandaag was mijn eerste dag en ik heb twee hoorcolleges gehad, van natuurkunde met inleiding tot de wiskunde en van scheikunde. Natuurkunde en scheikunde viel me erg mee, dat niveau heb ik ook wel maar wiskunde wordt nog wel zwaar denk ik, gelukkig is het gecombineerd met natuurkunde zodat ik het daarmee wat kan compenseren. Mijn studiegenoten zijn ook best leuk al ken ik ze nog lang niet allemaal (er zijn 170 1e jaars bmw). Het kot leven bevalt me ook wel goed, leuke ganggenoten en een leuke kamer
Oud 28-09-2004, 23:48
Verwijderd
Elke domme oetlul kan rechten studeren.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 19:09
HowLovely
HowLovely is offline
Erg druk maar wel superleuk!!

*vertaalacademie maastricht*
Oud 03-10-2004, 20:58
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
HowLovely schreef op 02-10-2004 @ 20:09 :
Erg druk maar wel superleuk!!

*vertaalacademie maastricht*
Leuke stad he? (A)
Oud 05-10-2004, 17:58
I-alone
I-alone is offline
Maatschappelijk Werk en Dienstverlening in Zwolle, Windesheim en tot nu toe bavalt het heel goed!

Heb een leuke klas, boeiende lessen en leuke docenten enz!
Ja, heb wel een goede keus gemaakt denk ik
Oud 05-10-2004, 20:55
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2004 @ 00:48 :
Elke domme oetlul kan rechten studeren.
daar ben ik het volledig mee eens

mij studie valt me opzich wel tegen hoewel ik het heel erg boeiend vind en het ook wel mijn ding is. De studiegenoten zijn erg leuk tis wel zo dat je heel erg bij je projectgrope blijft hangen en minder je klasgenoten leert kennen.

de stof ik vrij simpel meer dan op het voortgezet maar als je het bij houdt zeer goed te doen. engels vind ik wel lastig omdat ik daar nooit goed in ben geweest.

ik doe overigens hbo-rechten

@nare man kom maar op met je opmerkingen
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 11:37
Verwijderd
Ik vind mijn studie tot nu toe niet geweldig. Ik studeer Internatioanl Economics & Business, helemaal engelstalig dus en dat valt wel tegen. Het neemt veel tijd in beslag en de stof is wel vrij pittig. Verder heb ik net als Balance het idee dat ik alleen maar kennis op doe en er vervolgens niets mee doe. Dat vind ik wel jammer. Ik weet ook nog niet of ik hiermee door ga, want zoals ik het nu zie is het niet echt mijn ding.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 12:20
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
light fighter schreef op 05-10-2004 @ 21:55 :
daar ben ik het volledig mee eens

ik doe overigens hbo-rechten

@nare man kom maar op met je opmerkingen
HBO rechten is een slap aftreksel van rechtsgeleerdheid op universitair niveau en zou niet mogen bestaan, het is een bastaardkind.

Dat elke domme oetlul rechten kan studeren is natuurlijk onzin. Neem alleen al de 90% HBO-P'ers die dat proberen en er niet tot in staat zijn. Ik heb ook genoeg VWOers zien falen die het gewoon niet kunnen. Maar van mij mag de opleiding best wat moeilijker, dan vallen ook de slechtere juristen af.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 13:54
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 06-10-2004 @ 13:20 :
HBO rechten is een slap aftreksel van rechtsgeleerdheid op universitair niveau en zou niet mogen bestaan, het is een bastaardkind.

Dat elke domme oetlul rechten kan studeren is natuurlijk onzin. Neem alleen al de 90% HBO-P'ers die dat proberen en er niet tot in staat zijn. Ik heb ook genoeg VWOers zien falen die het gewoon niet kunnen. Maar van mij mag de opleiding best wat moeilijker, dan vallen ook de slechtere juristen af.
dat het niet zou mogen bestaan vind ik wel erg ver gaan. Tis een praktijk gerichte juridische opleiding. Jij leert de theorie ik de praktijk en niet om arrogant te zijn maar ik denk dat ik met m'n hbo-p de uni wel aankan mede omdat ik al zelfstandiger heb gewerkt op het hbo en dat ik al een basis in het recht heb weleens waar een kleine maar het is er een
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:58
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
light fighter schreef op 06-10-2004 @ 14:54 :
dat het niet zou mogen bestaan vind ik wel erg ver gaan. Tis een praktijk gerichte juridische opleiding. Jij leert de theorie ik de praktijk
Die scheiding is niet zo abstract als je voor doet komen. Natuurlijk ligt het theoretische gehalte hoog, dat wil niet zeggen dat de toetsing geen praktijkvragen betreft die je b.v. in de advocatuur zou tegenkomen. Dat wordt wel degelijk getoetst met behulp van casusposities.

Citaat:
en niet om arrogant te zijn maar ik denk dat ik met m'n hbo-p de uni wel aankan mede omdat ik al zelfstandiger heb gewerkt op het hbo en dat ik al een basis in het recht heb weleens waar een kleine maar het is er een
Het universitair niveau ligt gewoon stukken hoger. Alle HBO-P'ers menen wel dat ze dat niveau aankunnen, maar kijk eens hoeveel er af vallen ondanks alle goede bedoelingen. Ik ben trouwens zelf een HBO-P'er dus ik kan dat best goed beoordelen.

Kijk maar eens hoe laag het rendement is bij ons op de faculteit:

http://www.xs4all.nl/~jclmavg/havo.jpg
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:17
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 06-10-2004 @ 16:58 :
Die scheiding is niet zo abstract als je voor doet komen. Natuurlijk ligt het theoretische gehalte hoog, dat wil niet zeggen dat de toetsing geen praktijkvragen betreft die je b.v. in de advocatuur zou tegenkomen. Dat wordt wel degelijk getoetst met behulp van casusposities.

Het universitair niveau ligt gewoon stukken hoger. Alle HBO-P'ers menen wel dat ze dat niveau aankunnen, maar kijk eens hoeveel er af vallen ondanks alle goede bedoelingen. Ik ben trouwens zelf een HBO-P'er dus ik kan dat best goed beoordelen.

Kijk maar eens hoe laag het rendement is bij ons op de faculteit:

http://www.xs4all.nl/~jclmavg/havo.jpg
die scheiding is idd niet abstract maar gemiddeld bij een de tegen hanger op hbo niveau is het wel vaak zo dat het theorie/praktijk is

het universitair ligt hoger maar nu verveel ik mij op school dus dan denk ik zeker dat het met hard werken zeker wel moet lukken
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:23
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
light fighter schreef op 06-10-2004 @ 17:17 :
die scheiding is idd niet abstract maar gemiddeld bij een de tegen hanger op hbo niveau is het wel vaak zo dat het theorie/praktijk is

het universitair ligt hoger maar nu verveel ik mij op school dus dan denk ik zeker dat het met hard werken zeker wel moet lukken
Waarom ga je het dan niet proberen? Tilburg heet je alvast van harte welkom.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:24
Verwijderd
Citaat:
light fighter schreef op 06-10-2004 @ 14:54 :
dat het niet zou mogen bestaan vind ik wel erg ver gaan. Tis een praktijk gerichte juridische opleiding. Jij leert de theorie ik de praktijk en niet om arrogant te zijn maar ik denk dat ik met m'n hbo-p de uni wel aankan mede omdat ik al zelfstandiger heb gewerkt op het hbo en dat ik al een basis in het recht heb weleens waar een kleine maar het is er een
Wel, ik denk dat je in de gaten moet houden dat de rechtsgeleerdheid al een redelijk praktijgerichte juridische opleiding is. Er is helemaal geen aandacht voor de wetenschappelijke kant ervan. Er wordt geen les gegeven over methoden van onderzoek, over wetenschapsfilosofie, et cetera.

Het grootste gedeelte van de universitair juridisch geschoolden gaat na zijn studie meteen aan de slag als bedrijfsjurist of advocaat-stagiair. Een veel kleiner gedeelte gaat de raio-opleiding tot rechter doen en een vrijwel miniem deel wil de wetenschap in. Nog geen procent van de juristen promoveert uiteindelijk.

Gezien dat toch al vrij praktijkgerichte karakter van WO rechten, vraag ik me gewoon af wat de toegevoegde waarde is van HBO rechten. Jij zegt dat wij de theorie leren en jij de praktijk. Bij WO rechten heb je studentstages, oefenrechtbanken, praktijktrainingen in het gebruik van juridische databanken en informatiesystemen, et cetera. Alle aspecten van het recht in de praktijk krijg je bijgebracht.

Bovendien - en dat vind ik zelf een heel belangrijk punt - je kunt, als je een écht goed jurist wil worden, niet zonder degelijke kennis van de grondbeginselen van ons recht. Ook praktijkproblemen kun je niet oplossen zonder helder begrip van de theorie. Anders blijf je bij het herhalen van aangeleerde truukjes.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:52
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 17:24 :Er wordt geen les gegeven over methoden van onderzoek, over wetenschapsfilosofie, et cetera.
En dat is eigenlijk wel jammer. Want nu stoppen ze dat bij ons wel in een aparte master, maar dit soort vakken mogen van mij in het gewone curriculum worden geschoven.

Citaat:
Bovendien - en dat vind ik zelf een heel belangrijk punt - je kunt, als je een écht goed jurist wil worden, niet zonder degelijke kennis van de grondbeginselen van ons recht. Ook praktijkproblemen kun je niet oplossen zonder helder begrip van de theorie. Anders blijf je bij het herhalen van aangeleerde truukjes. [/B]
Precies, blind handelen zonder te weten waarom. Verschrikkelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:27
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 06-10-2004 @ 17:23 :
Waarom ga je het dan niet proberen? Tilburg heet je alvast van harte welkom.
ik ga het ook proberen maar wel in groningen daar zit ik nu ook
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:35
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
light fighter schreef op 06-10-2004 @ 19:27 :
ik ga het ook proberen maar wel in groningen daar zit ik nu ook
Je zit nu al op de RUG?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 09:22
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 06-10-2004 @ 19:35 :
Je zit nu al op de RUG?
nee hanze hogeschool hopelijk volgende jaar op de RUG
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 20:21
LiL_DrOppY16
LiL_DrOppY16 is offline
Ik doe opleiding Administratie, maar ik vind het geen fuck aan, ik heb bijna helemaal geen lessen in waar ik volgend jaar voor wil gaan, rechten heb ik bijv maar daar heb ik nix mee te maken volgend jaar, allemaal vakken die ik gewoon niet nodig heb ! ik vind mn klas heel leuk, maar dr zijn nu al mensen over gegaan naar andere opleiding omdat er geen regeling is voor de vervolg, ik vind mn school gewoon beetje raar!!
Oud 09-10-2004, 14:09
Verwijderd
Ik doe GW in Maastricht, en vind het echt geweldig. De studie is leuker dan ik verwacht had, het op kamers wonen vind ik heerlijk en Maastricht is natuurlijk een super stad.

Zou nu echt niet meer willen ruilen met mijn leven van een jaar geleden.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 20:30
Kevin1986
Kevin1986 is offline
Ik doe geneeskunde aan de Erasmus Universiteit/ Erasmus universitair Medisch Centrum Rotterdam. Tot nu toe vind ik het echt super gaaf, het is veel praktijkgerichter dan het vwo en de stof spreekt me echt aan. Het is echter wel allemaal best veel; maar ik ben echt heel gemotiveerd. Het Erasmus MC is best goed aan te reizen; overdag van deur tot deur 50 min maar ik ben 's avonds alleen bijna 2 uur onderweg om van Rotterdam naar huis te komen. Vandaar dat ik maar eens op zoek ga naar een kamer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten