Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2004, 09:46
Verwijderd
Wanneer ben je echt jezelf?

Altijd.

Zelfs als je je anders gedraagt naar bepaalde mensen toe, ben je jezelf. Immers, dat je jezelf anders gedraagt bij bepaalde mensen of in bepaalde situaties, hoort bij jou. Het maakt jou tot jezelf.

En wanneer ken je jezelf helemaal door en door?

Wat is jezelf "helemaal door en door kennen" *?* Als je daarmee bedoelt het herkennen van je eigen gedrag en het kunnen voorspellen van je eigen gedrag in wat voor situatie dan ook, dan denk ik 'nooit'. Zolang je jezelf ontwikkelt en blijft veranderen, zal je nooit jezelf helemaal kennen. Maar dat is ook iets leuks, jezelf blijven ontdekken.

Ik ben er bijvoorbeeld pas sinds kort achter dat ik het leuk vind om literaire thrillers te lezen, misschien zelfs wel leuker dan de film te kijken. Een paar jaar geleden moest ik er niet aan denken, "boeken zijn saai"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2004, 17:12
Sparkles
Sparkles is offline
toch blijft het moeilijk vind ik, ik veel verhalen van jullie vind ik wel iets van waarheid zitten, maar ik ben het niet met alles eens...ik heb eigenlijk nog steeds geen idee...
Oud 11-10-2004, 16:58
Verwijderd
Jezelf kennen wil zeggen dat je eerlijk tegen jezelf bent over wie je bent. Van jezelf weten wat je voelt en waarom je dingen doet zoals je ze doet. Dat je jezelf niet voor de gek houdt met dingen. Ik weet zelf precies wat ik in welke situatie voel en denk en waarom ik dat voel en denk en waarom ik me op een bepaalde manier gedraag, wat ik wil, wat ik niet wil, waar ik bang voor ben, enz. Dat heb ik heel erg duidelijk in beeld. Dat noem ik "jezelf kennen". Ik zal mezelf niet verrassen met dingen zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 18:00
Verwijderd
dat is dus precies waar ik op t moment datgene waar ik tegenaan loop. wie ben ik? ik ben een nieuwe opleiding begonnen, en daar ben je erg met jezelf bezig. ik weet dus niet meer wie ik ben. ik ben alles volledig kwijt. en ik denk dat ik dus al mezelf niet was hiervoor. anders had ik er waarschijnlijk geen problemen mee gehad. ik ben dus zoekende. en dat kost me veel moeite.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 18:20
Sparkles
Sparkles is offline
Nattigheid, doe je toevallig spw of een variant ervan??
Reageren

Regels voor berichten