Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2004, 12:38
Eend
Eend is offline
Citaat:
alluman schreef op 15-09-2004 @ 18:42 :
Ik heb het over roken in bars en restaurants. Daar ga je toch ook zelf heen? Wie gaat er naar een bar als die niet van rook houdt?
Nu worden de rokers verbannen (de verslaafden) en anders worden de niet-rokers verbannen, de mensen met het huiste voorbeeld.
Tegen een niet-roker, kun je niet zeggen: Ga toch ff buiten staan, ik heb last van je. Tegen een roker kun je dat wel zeggen. Als hij een rookverslaving heeft is dat best, maar daar zitten ook consequenties bij.

Zo lomp als ik jou hier zie antwoorden, dan heb ik echt de neiging om te zeggen: "Als je er problemen mee hebt, dan stop je toch gewoon?!"
Oud 16-09-2004, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 16-09-2004 @ 13:34 :
Zie roken als een diarree verslaving.

Roken geeft een enorm gore lucht af, net als diarree. Veel rokers beseffen dat niet, omdat ze de lucht gewent zijn, maar ik durf te wedden dat ze een diarree lucht ook ranzig zouden vinden in een restaurant.
Zo vind ik dus een rooklucht ranzig in een restaurant.
Ik vind harde muziek in bars irritant en hoewel het niet erg slecht kan zijn voor mijn oren, maar ook niet bepaald goed, moet het overal verbden worden.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 12:40
Eend
Eend is offline
Citaat:
alluman schreef op 15-09-2004 @ 19:02 :
Verder: in dat geval zou je net als je rokers 'voor zichzelf behoedt', ook vette mensen 'voor zichzelf behouden' door vet voedsel te verbieden.
Dit slaat werkelijk nergens op. Sommige mensen zijn niet dik omdat ze vet voedsel eten. Het kan ook komen omdat hun lichaam te veel vocht vast houdt, of omdat ze een vetraagde schildklier hebben.

Roken is simpelweg een verslaving. Of je dat nou toe wilt geven of niet.
Oud 16-09-2004, 12:43
Eend
Eend is offline
Citaat:
alluman schreef op 16-09-2004 @ 13:39 :
Ik vind harde muziek in bars irritant en hoewel het niet erg slecht kan zijn voor mijn oren, maar ook niet bepaald goed, moet het overal verbden worden.
Dan ga je toch niet naar de discotheek, maar naar een rustig kroegje?
Rokers zaten overal, dus waar je ook heen ging, je zat altijd tussen iemand anders z'n verslavingsprobleem.

Ik hou ook niet echt van harde muziek, maar ik hoef ook niet persé naar een discotheek.

En harde muziek hoort bij een discotheek, dus je weet van te voren dat je er niet heen moet gaan. Het probleem ligt bij jezelf.
dat je last hebt van rokers is een probleem dat bij anderen ligt. Het probleem ligt dus niet bij jou, maar bij een ander.

Maargoed, dit is al eerder uitgelegd.
Oud 16-09-2004, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 16-09-2004 @ 13:43 :
Dan ga je toch niet naar de discotheek, maar naar een rustig kroegje?
Rokers zaten overal, dus waar je ook heen ging, je zat altijd tussen iemand anders z'n verslavingsprobleem.

Ik hou ook niet echt van harde muziek, maar ik hoef ook niet persé naar een discotheek.

En harde muziek hoort bij een discotheek, dus je weet van te voren dat je er niet heen moet gaan. Het probleem ligt bij jezelf.
dat je last hebt van rokers is een probleem dat bij anderen ligt. Het probleem ligt dus niet bij jou, maar bij een ander.

Maargoed, dit is al eerder uitgelegd.
Gelukkig herkende je het hypothetische aan mijn voorgaande opmerking...

Verder: dus als ik naar een bar wil en de muziek staat hard, wat mij irriteert, dan is dat mijn probleem. En als ik naar een bar ga en daar staan rokers, dan is dat probleem van de ander...

Ok, logisch.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 12:52
Eend
Eend is offline
Citaat:
alluman schreef op 16-09-2004 @ 13:46 :
Verder: dus als ik naar een bar wil en de muziek staat hard, wat mij irriteert, dan is dat mijn probleem. En als ik naar een bar ga en daar staan rokers, dan is dat probleem van de ander...

Ok, logisch.
Als jij dat zo wilt opvatten is dat zo ja. En vaak staat het geluid in bars nooit zo hard. Tenminste niet in Gouda.
Als jij een bar inloopt, dan loop jij zelf die bar in, niemand anders dwingt je die bar in te lopen. Dat jij die bar in wilt is een eigen verantwoordelijkheid.

Als ik in een wachtkamer zit en daar verplicht moet wachten en mensen zitten te roken. Dan krijg ik het benauwd van die rook. Ik kan niet weglopen, want ik moet wachten op mijn beurt. Ik heb dus last van anderen, terwijl ze lekker ego door lopen te paffen.
Niet even vragen van: "Mag ik even roken?" Maar nee, pakje sigaretten uit je jaszak en paffen maar.
En dan is er misschien wel een minimum kans op longkanker, MAAR! Hij is er wel. Ik word gedwongen om in die wachtkamer te blijven zitten en ik krijg nog kans op kanker ook.

Eerlijk? Nee.

Wat wel eerlijk is: Rookcafé's en nietrook café's. Van mij hoeft het niet rookvrij te worden (ook al vind ik het wel fijn zo). Er moeten alleen plekken zijn waar je rookvrij bent, zodat je zelf de keuze kan maken of je de rook in gaat of niet.
Oud 16-09-2004, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 16-09-2004 @ 13:40 :
Dit slaat werkelijk nergens op. Sommige mensen zijn niet dik omdat ze vet voedsel eten. Het kan ook komen omdat hun lichaam te veel vocht vast houdt, of omdat ze een vetraagde schildklier hebben.

Roken is simpelweg een verslaving. Of je dat nou toe wilt geven of niet.
Niemand ontkent hier dat roken een verslaving is - dus waarom je dat stelt is mij duister - misschien omdat je niet goed gelezen hebt.

Het overgrote deel van vette mensen, zijn zo dik geworden, omdat er meer calorieën hun lichaam ingaan, dan uitkomen. Of wil je nu beweren dat de geleidelijke stijging van overgewicht aan dysfunctionerende schildklieren ligt of aan een explosieve toename van mensen die te veel vocht vasthouden?

Overigens is het aantal mensen met overgewicht in de periode 1990 tot 2000 gestegen van 34.9% tot 44.1% van de Nederlandse bevolking (CBS).

Laatst gewijzigd op 16-09-2004 om 12:55.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 16-09-2004 @ 13:52 :
[...] Wat wel eerlijk is: Rookcafé's en nietrook café's. Van mij hoeft het niet rookvrij te worden (ook al vind ik het wel fijn zo). Er moeten alleen plekken zijn waar je rookvrij bent, zodat je zelf de keuze kan maken of je de rook in gaat of niet.
En dat is dus mijn hele punt: waarom zou er niet meer in uitgaansgelegenheden gerookt mogen worden? Dat gaat te ver...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 14:00
Notorious P.I.S
Notorious P.I.S is offline
steekt er nog eentje op en gaat wachten op wat er komen gaat......

rookvrije ruimtes in bars/restaurants/zalen etc etc!

met uitzondering voor de geluidstechnicus, die moet ten alle tijden kunnen roken.
Oud 16-09-2004, 16:00
EggeD
EggeD is offline
Is het echt zo, dat het rookverbod ingesteld gaat worden omdat rook "vervelend" gevonden wordt ? Ik zou dat nou niet bepaald als punt numero uno noemen, hoewel Eend hem met haar diarreevergelijking toch aardig weet duidelijk te maken.

Ik denk dat als er een rookverbod wordt ingesteld, er volgens mijn redenatie inderdaad ook een decibelregel moet worden ingesteld, omdat er, net als dat er mensen zijn die onwel worden van rook, misschien mensen bestaan die overgevoelig zijn voor harde geluiden. Merk hier wel duidelijk het verschil tussen 'vervelend' en echt onwel worden, wat voor mij van wezenlijk belang is, en volgens jou voor degenen die de wet verzonnen hebben niet. (?)
Oud 17-09-2004, 10:07
Verwijderd
op café mag er voor mijn part gerookt worden.
taverne's moeten een rookvrij deel hebben, zodat degenen die van hun eten willen genieten dat kunnen, en zodat degenen die enkel iets drinken toch een sigaretje kunnen roken
restaurants moeten absoluut rookvrij, ik vind een aparte (afgesloten!) rookruimte ergens in een uithoekje van het restaurant geen slecht idee.

als er aan de tafel naast mij gerookt wordt, verpest dat echt mijn maaltijd en zo ook mijn humeur.
heeft in mijn geval allemaal niks met kanker te maken dus, want als ex-roker heb ik daar zowiezo meer kans op dan een niet-roker
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten