Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2004, 15:34
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MH schreef op 24-09-2004 @ 16:23 :
Tijd om de discussie nieuw leven in te blazen. Drie vragen:
-hoe goed zijn de stripverhalen te interpreteren?
-is er sprake van psychologie in de karakters?
-wat voor doel heeft de strip?

Vermeld even over welke strip het gaat.
Veel stripverhalen zijn wel degelijk voor verschillende interpretaties vatbaar. En psychologie in de karakters komt vaker voor dan je denkt. Dan heb ik het even niet over Suske en Wiske, Astérix of Lucky Luke, maar over de 'moeilijke' strips, de underground-shit, die hier in Nederland niet in de gemiddelde tijdschriftenzaak staan, maar bij de stripspeciaalzaak. Verhalen in hardcover met een prijskaartje van €20 of meer. Vaak zijn ze voor mij te 'relaistisch, arty of diepgravend' om eraan te beginnen. Ik lees liever de betere, kwalitatieve avonturen -en humoristische strips. Toch heb ik wel degelijk een oordeel gevormd door de zgn. 'vakliteratuur' als Stripschrift en Zozolala door te lezen. Als ik meer tijd heb, post ik wel eens een lijstje. Er valt echter al veel voor te zeggen dat zelfs 'De Smurfen' en 'Donald Duck' (bij Carl Barks) door sommige marxistische groeperingen al worden opgevat als respectoevelijk een verheerlijking van het communisme en het Amerikaanse kapitalisme.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2004, 15:35
Verwijderd
De interpretatieve en fantasieruimte die een stripboek je laat is natuurlijk wel veel kleiner dan die een goed literair werk je laat. Dat komt doordat de beeldinformatie (dus een groot deel van de context van het verhaal) al voorgetekend is.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 18:37
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Als je titels/auteurs wilt weten van strips met de nodige psychologische diepgang, literaire meerwaarde enz, kun je dat beter vragen op deze fora waar meer 'ervaren' striplezers zitten:

http://p199.ezboard.com/bdestripdatabank

http://p086.ezboard.com/bstripnetstripliefhebbersforum
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 21:46
MH
MH is offline
Maar als we strips toelaten, waarom laten we Bouquet en Baantjer dan niet toe?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 21-09-2004 @ 10:32 :
Laagschedelig tuig, literatuur lezen zullen ze.

Er is ook zat avontuurlijke literatuur, dus dat is het probleem niet.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 21:50
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MH schreef op 24-09-2004 @ 22:46 :
Maar als we strips toelaten, waarom laten we Bouquet en Baantjer dan niet toe?
Omdat er wel wezenlijk verschil is tussen literaire strips en Bouquetreeks-boekjes. maar dat schijn jij met je bevooroordeelde visie niet in te willen zien. voor jou zijn strips nog steeds Amerikaanse superhelden-comics.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 21-09-2004 @ 10:32 :
Laagschedelig tuig, literatuur lezen zullen ze.

Er is ook zat avontuurlijke literatuur, dus dat is het probleem niet.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 22:21
MH
MH is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 24-09-2004 @ 22:50 :
Omdat er wel wezenlijk verschil is tussen literaire strips en Bouquetreeks-boekjes. maar dat schijn jij met je bevooroordeelde visie niet in te willen zien. voor jou zijn strips nog steeds Amerikaanse superhelden-comics.
Voor een neerlandicus die in de stripstad studeert is een strip als lucky luke of asterix literaire pulp en de verhalende strips (die ik met mijn extreem bekrompen geestje ook nog ken) zijn er zo bar weinig en hebben een dusdanig lage populariteit (ik ken weinig mensen die het leuk vinden), dat het weinig zin heeft om ze op de lijst te zetten.
Bovendien ging hier de discussie meer over Suske en Wiske, wat ook een relatief lage strip is (t.o.v. die echte literaire strips).
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 01:06
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
MH schreef op 24-09-2004 @ 23:21 :
en de verhalende strips (die ik met mijn extreem bekrompen geestje ook nog ken) zijn er zo bar weinig en hebben een dusdanig lage populariteit (ik ken weinig mensen die het leuk vinden), dat het weinig zin heeft om ze op de lijst te zetten.
Mwa, vind ik een beetje flauw excuus. Hoeveel leraren zouden een boek van James Joyce hebben uitgelezen?
Oud 25-09-2004, 09:25
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Seksuele voorlichting met Suske en Wiske in "de kwakstralen"... Jaja...
Oud 25-09-2004, 12:09
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Suske en Wiske heeft inderdaad weinig (lees: geen) literaire waarde.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 12:46
Verwijderd
Van mij mogen ze, ik ben toch van mening dat het verplicht stellen van literatuur lezen helemaal niks bijdraagt aan je ontwikkeling. Als je wilt lezen doeje dat wel uit jezelf, moet je niet gaan verplichten omdat daardoor de afkeer alleen nog maar groter wordt. Merk het aan mezelf, heb na mijn eindexamen geen enkel boek van een Nederlandse schrijver meer aangeraakt omdat ik er zo van ben gaan walgen dat ik niet van plan ben er ooit nog 1 te lezen. Ik hou het wel bij buitenlandse schrijvers.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 17:23
MH
MH is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 25-09-2004 @ 13:09 :
Suske en Wiske heeft inderdaad weinig (lees: geen) literaire waarde.
En de tot nu toe genoemde titels die klaarblijkelijk literair heten, zijn iig niet van Nederlandstalige schrijvers/tekenaars.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 18:22
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MH schreef op 26-09-2004 @ 18:23 :
En de tot nu toe genoemde titels die klaarblijkelijk literair heten, zijn iig niet van Nederlandstalige schrijvers/tekenaars.
Nederland heeft sowieso maar weinig echt goede striptekenaars. De echte grote jongens zitten in Frankrijk en België.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 19:44
MH
MH is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 26-09-2004 @ 19:22 :
Nederland heeft sowieso maar weinig echt goede striptekenaars. De echte grote jongens zitten in Frankrijk en België.
Dus zeker voor Nederlands geen strips (voorlopig iig niet). En voor vreemde talen, och, daarmee heb ik qua onderwijs nooit meer wat te maken, maar ik herinner me nog dat ik als studiehuisproduct een tekenfilmpje als literatuur voor Duits moest opgeven.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 21:06
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MH schreef op 26-09-2004 @ 20:44 :
Dus zeker voor Nederlands geen strips (voorlopig iig niet). En voor vreemde talen, och, daarmee heb ik qua onderwijs nooit meer wat te maken, maar ik herinner me nog dat ik als studiehuisproduct een tekenfilmpje als literatuur voor Duits moest opgeven.
Welk tekenfilmpje was dat dan?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 21:08
Shitonya
Shitonya is offline
goed idee. De Donald Duck zou er ook wel op mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 21:13
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 26-09-2004 @ 22:08 :
goed idee. De Donald Duck zou er ook wel op mogen komen.
Carl Barks en Keno Don Rosa!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 22:26
Raven
Raven is offline
Ik wil Storm op de literatuurlijst dan ( Don lawrence)
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 08:10
lennuzz
lennuzz is offline
Ik ben voor het idee de leraren wat meer kennis bij te brengen over literatuur zodat die mensen die avontuur willen ook avontuur krijgen.

geen suske en wiske
Oud 27-09-2004, 11:33
MH
MH is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 26-09-2004 @ 22:06 :
Welk tekenfilmpje was dat dan?
Geen idee, iig iets nietszeggends. Is ook al weer 2.5 jaar geleden en sindsdien ben ik klaar met alle middelbare-schoolverhalen, muv de fantastische reisweken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten