Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2004, 01:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2004 @ 00:50 :
Ook een slecht opgeleid iemand kan één of enkele simpele regeltjes onthouden, bijvoorbeeld dat het nooit 'ik vindt' is, en ook nooit 'hij zegd'. Als je die regels niet eens kunt onthouden, ben je inderdaad niet per se slecht opgeleid, maar wel gewoon dom.
Nou, om dat niet te kunnen onthouden, heb je wel een heel uitzonderlijke geestelijke achterstand nodig. Het probleem zit 'm meer in het feit dat die personen ofwel buitengewoon lui zijn, ofwel geen prioriteit stellen aan de verzorging van hun taalgebruik. Ik vermoed dat het tweede het probleem vormt. Het lijkt me dat de beste manier om dat aan te pakken, een drastische verandering en intensivering van het lager onderwijs is. Immers, de basis van onze taal is simpel genoeg voor iedere normale Nederlander.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2004, 05:56
Verwijderd
Ik zal nooit FB zijn...

dit topic, dit topic...
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 06:40
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Om eerlijk te zijn (en gelijk 'domheid' van mijzelf aan te geven ) heb ik er weleens moeite mee. Het is niet zozeer dat ik me niet bewust ben van de taalkundige regels, maar meer dat in bepaalde gevallen deze gaan clashen. En als dat voorkomt, ga ik twijfelen en als ik twijfel maak ik al gauw fouten.

Ik heb dit veel met 'gebeurd' merk ik. En met komma plaatsing wil het ook weleens niet lukken.

Ik heb vroeger om het af te leren een boekje over grammatica gekocht, maar na de zoveelste uitzonderingsregel, wilde het allemaal niet blijven hangen.

Het kan ook zijn dat ik taal gevoelsmatiger benader (ik ben bijvoorbeeld vreselijk in Duits puur om de grammatica regels).

Maar goed, we kunnen het ook heel zwart-wit zien en gewoon zeggen dat ik dom ben.
Oud 29-09-2004, 07:23
Boogie
Boogie is offline
Dat is een oude discussie. Deze topic is juist, maar klinkt belachelijk. Daarom wordt vooral dit topic gebruikt.
Overigens zal iemand die amper Nederlands kan niet zo snel forumbaas worden.
Oud 29-09-2004, 08:02
Quiana
Quiana is offline
Ik doe dat soort dingen meestal op gevoel, eigenlijk.
Oud 29-09-2004, 09:42
Tandpasta
Tandpasta is offline
Citaat:
Quiana schreef op 29-09-2004 @ 09:02 :
Ik doe dat soort dingen meestal op gevoel, eigenlijk.
Natuurtalentje.

Vroeger maakte ik ook buitengewoon veel spelfouten, maar sinds enkele jaren ben ik de verzorging van mijn eigen taalgebruik erg belangrijk gaan vinden.
Oud 29-09-2004, 09:46
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Ik maak steeds meer spelfouten, ben ik achtergekomen.
Oud 29-09-2004, 10:30
Verwijderd
Iedereen zou verplicht correct Nederlands moeten gebruiken. Helaas zit dat er voorlopig niet in.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 11:14
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-09-2004 @ 22:51 :
Het zou voor iedereen met de Nederlandse nationaliteit verplicht moeten zijn correct Nederlands te schrijven en te spreken.
ai dan ben ik gauw nederlands af
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 11:17
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-09-2004 @ 22:51 :
Het zou voor iedereen met de Nederlandse nationaliteit verplicht moeten zijn correct Nederlands te schrijven en te spreken.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 11:25
Tandpasta
Tandpasta is offline
Wel twee keer overlezen wat je post in deze topic he? Dadelijk maak je een spelfoutje.
Oud 29-09-2004, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Tandpasta schreef op 29-09-2004 @ 12:25 :
Wel twee keer overlezen wat je post in deze topic he? Dadelijk maak je een spelfoutje.
too late
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 11:30
Tandpasta
Tandpasta is offline
Citaat:
makelville schreef op 29-09-2004 @ 12:29 :
too late
Oud 29-09-2004, 13:24
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2004 @ 00:50 :
Inderdaad. Slecht opgeleid zijn kan betekenen dat iemand bijvoorbeeld alleen de kans heeft gehad om VMBO te doen, omdat zijn ouders niet voldoende geld verdienen of het in zijn omgeving niet gebruikelijk was om te studeren. Dat heeft inderdaad niets met opleiding te maken, omdat je de vervoeging van werkwoorden al op de basisschool leert.

Ook een slecht opgeleid iemand kan één of enkele simpele regeltjes onthouden, bijvoorbeeld dat het nooit 'ik vindt' is, en ook nooit 'hij zegd'. Als je die regels niet eens kunt onthouden, ben je inderdaad niet per se slecht opgeleid, maar wel gewoon dom.
Je hebt gewoon geen tijd omdat bij elk woord te doen, als het er een keer verkeerd inzit dan blijft het lastig omdat het een soort automatisme is geworden
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 13:25
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 29-09-2004 @ 14:24 :
Je hebt gewoon geen tijd omdat bij elk woord te doen, als het er een keer verkeerd inzit dan blijft het lastig omdat het een soort automatisme is geworden
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 14:27
zwoesj
zwoesj is offline
Uiteraard. Ze schijnen een voorbeeldfunctie te hebben, dus correct taalgebruik lijkt mij niet overbodig.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 29-09-2004 @ 14:24 :
Ja, dat snap ik ook wel. Maar het is ook een automatisme dat je in het verkeer vaker naar rechts kijkt dan naar links, omdat verkeer van rechts nu eenmaal voorrang heeft. Dat is ook aangeleerd. In het leven moet je soms dingen aanleren, ook als je ze eerst tijdenlang fout hebt gedaan.

Natuurlijk is het lastig om het af te leren, maar dat is geen excuus. Iedereen die bijv. gaat studeren zal merken dat hij opvattingen heeft die niet kloppen en die je dus moet afleren en vervangen met wél kloppende opvattingen.

Dat geldt voor taalgebruik net zo, tenzij je het niet erg vindt dat je voor analfabeet wordt aangezien. Want - met alle respect hoor, laat dat duidelijk zijn - je staat toch echt wel enorm hard voor lul als je als student een essay oid inlevert waarin je 'ik vindt' of 'hij zegd' schrijft.

@ Sponstanietje: ik benader taal zelf ook hartstikke gevoelsmatig. Ik heb altijd hoger dan een negen gestaan voor Engels, maar ben altijd wars geweest van regels. Regels en hun namen (past tense enz.) ken ik niet, noch in het Engels, noch in het Nederlands.

Ik denk dat als je werkelijk taalgevoel hebt, je inderdaad geen regels nodig hebt. Je kunt dan op gevoel de werkwoorden goed doen, als je maar gewoon een correcte basis hebt en snel en helder denkt (want dat is taal'gevoel' eigenlijk).

Tenslotte, misschien is 'dom' niet echt een aardig woord ervoor, maar ik vind het consequent verkeerd schrijven van de woorden die ik al eerder aangaf, gewoon getuigen van een 'bepaald soort domheid', om het anders te zeggen. Domheid op taalgebied, althans de afwezigheid van intelligentie daar. Noem het hard, maar ik kan het niet anders verkopen.

Laatst gewijzigd op 29-09-2004 om 15:45.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 15:44
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2004 @ 16:42 :
Ja, dat snap ik ook wel. Maar het is ook een automatisme dat je in het verkeer vaker naar rechts kijkt dan naar links, omdat verkeer van rechts nu eenmaal voorrang heeft. Dat is ook aangeleerd. In het leven moet je soms dingen aanleren, ook als je ze eerst tijdenlang fout hebt gedaan.

Natuurlijk is het lastig om het af te leren, maar dat is geen excuus. Iedereen die bijv. gaat studeren zal merken dat hij opvattingen heeft die niet kloppen en die je dus moet afleren en vervangen met wél kloppende opvattingen.

Dat geldt voor taalgebruik net zo, tenzij je het niet erg vindt dat je voor analfabeet wordt aangezien. Want - met alle respect hoor, laat dat duidelijk zijn - je staat toch echt wel enorm hard voor lul als je als student een essay oid inlevert waarin je 'ik vindt' of 'hij zegd' schrijft.
Ik vindt dat jij dat moi gezegt heb.
Oud 29-09-2004, 16:11
Verwijderd
Iedereen moet gewoon correct Nederlands schrijven!

Neem een voorbeeld aan mij
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 16:45
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2004 @ 16:42 :
ik benader taal zelf ook hartstikke gevoelsmatig. Ik heb altijd hoger dan een negen gestaan voor Engels, maar ben altijd wars geweest van regels. Regels en hun namen (past tense enz.) ken ik niet, noch in het Engels, noch in het Nederlands.

Ik denk dat als je werkelijk taalgevoel hebt, je inderdaad geen regels nodig hebt. Je kunt dan op gevoel de werkwoorden goed doen, als je maar gewoon een correcte basis hebt en snel en helder denkt (want dat is taal'gevoel' eigenlijk).
Engels lukt mij ook niet met grammaticale regels, maar gaat me gevoelsmatig weer goed af (maar dat komt omdat ik op vroege leeftijd veel ben blootgesteld aan engels, geloof ik). Ik kan mij niet echt bewuste lessen in grammatica herinneren behalve die over het kofschip/fokschaap; we kregen vooral les over dichten, dichtvormen en literatuur.

Daarnaast speelt er mee wat Gauloises zei: Ik heb dat heel sterk dat als ik iets verkeerd aanleer, het heel moeilijk af te leren is.

Maar goed, ik dwaal geloof ik af..
Oud 30-09-2004, 09:45
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Sponstanietje schreef op 29-09-2004 @ 17:45 :
Maar goed, ik dwaal geloof ik af..
Spammerd
Oud 30-09-2004, 17:23
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 30-09-2004 @ 10:45 :
Spammerd
Ik ben tenminste nog vent genoeg om dat toe te geven...
Reageren

Regels voor berichten