![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ganzenveer lees dit topic maar is van ware man
![]() http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=964230 Daar staat het redelijk in. Laatst gewijzigd op 05-10-2004 om 18:21. |
![]() |
||
Citaat:
mss stellen we god ook wel te menselijk voor, maar hoe wou je anders in hem geloven? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nou, in dat topic bekijkt ware man, God uit een Boeddhistisch standpunt, en aangezien hij daar in gelooft (volgens mij), laat hij in dat topic zien, dat God onmogelijk kan bestaan, dus ook niet in contact kan komen met mensen.. Maar voor verdere vragen over dat topic, kan je beter bij ware man zijn ![]() Ik denk ook niet dat je God anders voor kan stellen als menselijk, want dat gaat ten boven onze eigen geest, als je in God gelooft moet je er in geloven hoe je wilt ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is vrij simpel. De vraag naar God ontstaat doordat we ons afvragen wat het eerste begin is. Daaruit komt voort dat God wel buiten causaliteit moet staan. Daarom kan hij niet bewegen op een manier zoals mensen dat kunnen. Daarom kan hij ook niet ingrijpen. Nu zul je misschien zeggen dat God anders is dan wat wij kunnen begrijpen. Derhalve kun je ook niets over God zeggen en ook dat niet. ![]() Trouwens geloof ik wel in God. God in formele zin is best aan te wijzen als bestaand. Zegmaar: 1. Ik schrijf dit op dus ik besta evenveel als deze woorden. 2. God is "hetgeen mij heeft doen ontstaan" 3. Daarom bestaat God |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Immers, de uitspraak "er is geen reden om aan te nemen dat er een god bestaat" impliceert ook dat je het niet weet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je kunt nog zoveel gevoelens hebben, maar dat kan ook van een beschermengel komen, of van binnen of wat dan ook. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Zonder voorkennis van Islam of christendom komt geen hond daarbij uit! Dat is gewoon onmogelijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt namelijk alles verklaren door gebruik te maken van oncontroleerbare gegevens, zoals "God doet X of vindt Y", maar daarmee kom je geen stap dichter bij hoe de wereld werkelijk in elkaar steekt. Het feit dat grote groepen mensen in hetzelfde geloven maakt het ongeloofwaardiger en niet geloofwaardiger. Immers, het is een teken dat de ideeën zijn overgeleverd, in plaats van zelf bedacht door de personen in kwestie. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
De Neanderthaler is zover ik weet al honderd keer verplaatst op de stamboom tot volle voorouder tot een afslag en weer terug, tot opgegaan in de homo sapiens en weet ik niet hoeveel andere hypothesen.
|||
Citaat:
ondertussen heb ik dit al zo vaak weerlegt dat zelfs een copy-paste antwoord te veel eer zou zijn. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik word een beetje moe van al dat gelul over gelijkwaardigheid van religie. Natuurlijk is een religieuze theorie niet gelijkwaardig aan een wetenschappelijke. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Elke gedachte is namelijk geloof, omdat we met elke gedachten begrippenparen scheppen, om er één boven de ander te verheffen. Juist het één boven het ander verheffen is het kenmerk van geloof. Zoals Sokrates zei; het enige wat ik kan weten is dat ik niets kan weten (en zelfs dat niet). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waar het hier om gaat, is niet geloof in de meest brede zin, maar religie, dus min of meer concretiseerbare vormen van geloof die als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat ze antwoord proberen te geven op vragen van existentiële aard. Wetenschap pretendeert geen antwoord te geven op dat soort vragen en is daarom al geen 'geloof' in de gangbare zin van het woord. Nu weet ik dat jij sowieso nogal een wetenschapsscepticus bent, maar je kunt niet zomaar zeggen dat wetenschap ook een vorm van geloof is. Zoals ik zei, mensen die aankomen met 'je gelooft toch ook dat wetenschap waar is' moeten eerst nog maar even wat bijleren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als iemand hierboven zegt dat er met een oerdarwinist of gewoon iemand die uitgaat van de wetenschap niet te discussiëren valt, dan ben ik het daarmee eens, want die persoon vindt discussie denk ik ook niet mogelijk; hij neemt immers gewoon aan wat bewezen kan worden en verder niets. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nee, lijkt mij van niet, ik studeer zelf Religiewetenschappen en ik word af en toe helemaal gestoord van mijn studie, vooral na recentelijke papers die ik moest schrijven over "Stelling: God grijpt niet in in indivuele gebeurtenissen maar bemoeit zich wel met de wereld als geheel" en "Kan God zichzelf beperken?" e.d. |
![]() |
||
Citaat:
Doordat men zulke als waarheid verkondigd is zij daardoor gelijk aan een willekeurig geloof, want beiden hebben een theorie die niet bewezen, maar wel aannemelijk gemaakt kan worden die ze als waarheid aanvaarden en verkondigen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
1) Te stellen dat de theorie niet perfect is. Natuurlijk is de theorie dat niet. 2) Te stellen dat er andere theorieën mogelijk zijn. 3) Met een nieuwe theorie te komen die allang weerlegd is. 4) Met een theorie te komen die niet falsificeerbaar is. (bv. God wil/zegt/doet X/Y/Z) Een theorie is alléén weerlegbaar door middel van falsificatie: toon aan dat er iets anders dan evolutie gebeurt en geef een alternatieve theorie. In het geval van de evolutietheorie geldt dat christenen hier, ondanks verwoede pogingen, de afgelopen drie eeuwen exact nul keer in geslaagd zijn. Verder is er bij een religieuze theorie geen sprake van het aannemelijk maken van de theorie, zie punt 4). |
![]() |
||
Citaat:
Daarbij, discussieren betekent niet hetzelfde als overtuigen. Je kunt prima met een gelovige discussieren, zonder dat je hem/haar overtuigt.
|
![]() |
|
|