![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
En als Europees zijn geen argument meer is om bij de Europese Unie te mogen, dan is de EU totaal onhoudbaar. Dan kan je geen enkel land ter wereld meer weigeren. Culturele, financiele/economische, geografische, humane (mensrechterlijke) argumenten gaan kennelijk niet op. Die dingen moeten we binnen de unie oplossen. Ik hoop dat je zelf ook wel kan zien dat wat je zegt totale onzin is, dat je niemand meer zou kunnen weigeren, dat de EU onbestuurbaar en onbetaalbaar zou worden. De zwaarte van stemmen wordt bovendien wel voor een groot deel voortaan bepaald door het aantal inwoners... Turkije zou in een klap een van de 3 machtigste EU landen worden. Bovendien, de reden dat men zich niet of nauwelijks interesseert voor Europa, nauwelijks komt opdagen voor Europese verkiezingen, is gedeeltelijk een totaal gebrek aan herkenning in, en gevoel van erkenning door de EU. Een zeer groot deel van de bevolking van meerdere landen wil Turkije er niet bij en het wordt gewoon door de strot geduwd. Zo zorg je alleen maar dat de burger zich nog meer van de EU zal keren. verder ben ik het volledig met Frits Bolkestein eens: "Bolkestein verwees naar een rapport van Amnesty International uit juni van dit jaar. Daarin staat dat de behandeling van vrouwen en politieke gevangenen nog tekort schiet. Ook wordt volgens Amnesty nog gemarteld en is er geen sprake van vrijheid van godsdienst voor niet-moslims. Verder gebruikt de Turkse staat nog extreem geweld. Bolkestein heeft er ook op gewezen dat afgelopen jaar nog 20.000 Turken politiek asiel hebben aangevraagd in de EU. Daarvan zijn 2000 aanvragen ingewilligd. " Je kan wel zeggen, dat lossen we dan binnen de EU op, maar de vraag is of je een land dat zo met zijn bevolking omgaat wel binnen de EU wil. Met dwang verander je de intentie en denkwijze niet.
||
Citaat:
Het is alleen de vraag of het wel mogelijk is om het totaal in te perken; Frankrijk zal dit niet willen, net als alle nieuwe leden. Aangezien het enorm duur wordt, ook nog eens met Turkije erbij, zouden dus eerst de subsidies afgeschaft moeten worden en kunnen we daarna kijken naar een nieuwe toetreding. En dan nog iets, hoe komen mensen erbij dat de EU niets met cultuur en religie te maken heeft? Even ter uwer informatie. Er is een religie vertegenwoordigd in de EU, namelijk de rooms-katholieke kerk: Het vaticaan.
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Er is sprake van zeer grote stierenuitwerpselen als je beweert dat als we een niet-Europees land toelaten tot de EU, we dan dus ook maar ieder land toe moeten laten, terwijl het niet-Europees zijn niet eens een reden is om Turkije toe te laten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Persoonlijk denk ik dat de situatie beter vanuit de EU zelf, met EU-regels kan worden verbeterd. Geldt ook voor Slowakije, overigens. |
![]() |
||
Citaat:
De reden dat Turkije toe gaat treden zijn grotendeels te vinden in de politiek. - het gaat als voorbeeld dienen voor de rest van de landen met een grote moslimpopulatie - Turkije bij de EU brengt stabiliteit in de omringende landen
|||||||
Citaat:
De liberale insteek betreft vrijheid van meningsuiting is jou vast niet met de papleper ingegoten. Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat tegenstanders van de toetreding, die wijzen op de culturele verschillen, te beschuldigen van xenofobie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is de vraag in hoeverre de Turkse bevolking de scheiding tussen kerk en staat steunt. De afgelopen 40 jaar heeft het Turkse leger drie maal moeten ingrijpen om de seculiere staat gehandhaafd te houden. De scheiding tussen kerk en staat wordt dus van bovenaf opgelegd. Ik ben voor vrijhandel, zo ook met Turkije. Het beste zou zijn dan op mondiaal niveau de handelsbelemmeringen worden afgeschaft. |
![]() |
|||
Citaat:
dat de toevloed 'desatreus' zal zijn moet ik nog zien, maar dat de migratie toe gaat nemen zal vast wel gebeuren. Citaat:
zo 'suggestief' is dit niet, de toetreding van Spanje, Portugal en ierland kostten destijds ook geld, en nu de EU net een groot stuk van Oost Europa erbij heeft gekregen is het nog maar de vraag of het slim is direct nieuwe te ontwikkelen landen bij de EU te halen zonder Oost-Europa eerst eens fatsoenlijk te steunen. Spanje en Portugal bewezen dat het redelijk lang kan duren voordat een land zich zelfs met EU steun ontwikkelt, en het is maar de vraag hoe Oost-Europa erbij ligt wanneer Turkije volgens de huidige planning toe kan treden. Aan de andere kant staat het argument dat wanneer Turkije buiten de EU gehouden wordt de kans bestaat dat deze regering zo in z'n hemd staat dat mensen naar het radicalisme keren voor 'oplossingen'. Turkije zou toe mogen treden, maar ik zou graag zien dat de overgangsregelingen voor financiele steun langer zouden duren, immers het deel van Turkije dat 'er toe doet' (bij wijze van spreken dan) ontwikkelt zichzelf op het moment prima, en ik geloof niet dat het oostelijke gebied met EU steun opeens helemaal op zal bloeien.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Het valt me hier op dat veel van de tegen-argumenten vooral op emotie berusten, en weinig met feiten worden onderbouwd. Heeft iemand de rapporten van de Europese Commissie of de nieuwe Europese Grondwet gelezen? Want daarin worden best wat argumenten onderuit gehaald...
Het eerste argument is dat de EU een Europees verbond is, van Europese landen. Zoals al eerder is gezegd, nergens wordt er in de oprichtingsverdragen van de EGKS, de EEG, de EG en als laatste de EU (verdrag van Maastricht, 1994, als je het wilt opzoeken) dat het verbond uitsluitend is voor landen die binnen de (arbitraire) geografische grenzen van Europa dienen te liggen. Bovendien ligt Turkije deels in Europa en heeft het veel invloed gehad op een groot deel van de geschiedenis van voornamelijk de Balkan en ook de rest van Europa. In die zin is het zeker Europees. Verder wordt Turkije vaak tot de Europese/westerse landen gereked, denk maar aan de NAVO, de Raad van Europa of (minder serieus voobeeld) het Euro Visie Song festival. Het tweede argument is dat de toetreding van Turkije de Nederlandse belastingbetaler veel geld gaat kosten. Dit is een onzinnig argument. Per hoofd van de bevolking gaat de toetreding van Turkije minder dan 20 euri per jaar kosten, volgens een onderzoek van EuroStat (het statistiek bureau van de EU). Dat vind ik een zeer klein bedrag. Het is helemaal een onzinnig argumetn als je kijkt naar de kosten voor vorige toetredingen. De toetredingen van SPanje, Portugal, Griekenland en de voormalige DDR hebben vele malen meer geld gekost. Het derde argument tegen de toetreding van Turkije is dat het leger een grote invloed heeft op de politiek. Dit was misschien twintig jaar geleden zo, maar in de tussen tijd is er veel gebeurd en is de invloed van het leger stevig ingedamd. Het kan dus nooit zo zijn dat het een militaire dictatuur wordt, zeker niet na toetreding over 15 jaar, wanneer de invloed van het leger nog veel verder is gekrompen dan nu al het geval is. Verder is het zo dat landen als Griekenland (toegetreden vlak na de val van de militaire dictatuur), Spanje (toegetreden vrij snel na de val van Franco, bovendien heeft dat land nog een bijna-revolutie gehad tijdens het EU-lidmaatschap) en Portugal (toegetreden kort na de Anjer-revolutie) jonge democratiën waren, waar ze net verlost waren van (militaire) dictaturen. Het is dan krom om te stellen dat Turkije niet kan toetreden vanwege de invloed van het leger op de regering, terwijl die in de bovengenoemde landen op het moment van toetreding veel groter was dan in Turkije nu. Als laatste is er het argument dat Turkije zoveel invloed gaat krijgen op de besluitvorming vanwege de grote bevolking. Zoals het nu in de nieuwe Europese grondwet staat zullen er, nadat deze grondwet is aangenomen, geen besluiten, resoluties, wetsvoorstellen, etc. worden aangenomen op basis van bevolkingsaantal alleen. Belsuiten die genomen worden in de Europese Raad (voor regeringsleiders) zullen op basis van consensus worden genomen, op enkele kleine uitzonderingen na. Belsuiten die genomen worden in de Europese raad voor ministers (van een bepaald onderwerp, zoals landbouw) kunnen alleen genomen worden als 55% (72% als het niet gaat om een voorstel van de Europese Commissie of de Unie Minister voor buitenlandse zaken) van de ministers in de raad er achter staan en zij minstens 65% van de bevolking vertegenwoordigen. OM een voorstel te blokkeren zijn er minstens 4 ministers van de lidstaten nodig, ongeacht bevolkingsaantal. Turkije zal dus niet zomaar een voorstel kunnen blokkeren, door als enige tegen te zijn. Het argument dat ze een grote invloed gaan krijgen slaat dus nergens op.
|
[Rollo EditTM : Aangezien het toch over het het mogelijk EU lidmaatschap gaat, kan-ie net zo goed hier bij. Drie topics over hetzelfde is een beetje te veel van het goede.]
Toch wel schokkerende cijfers, imo... vooral de reden waarom.... eten laten aanbranden ![]() ![]() 'Veel Turkse vrouwen accepteren pak slaag van echtgenoot' ANKARA - Ruim eenderde van de Turkse vrouwen vindt dat ze slaag verdienen als zij ruzie maken met hun man, hem seks weigeren of het eten laten aanbranden. Dat is de uitkomst van een enquête die het Turkse persbureau Anatolië donderdag heeft gepubliceerd. Uit het onderzoek blijkt dat 39 procent van de vrouwen in Turkije vindt dat haar man gelijk heeft als hij haar slaat om ten minste één van de volgende redenen: het eten laten verbranden, de mening van haar man betwisten, onnodig geld uitgeven, de kinderen verwaarlozen of weigeren seks met hem te hebben. Op het Turkse platteland is dat percentage 57. De peiling is gehouden onder ruim 8000 getrouwde vrouwen door de Hacettepe Universiteit in Ankara, op kosten van de Europese Unie en de Turkse regering. De EU, waarvan Turkije lid wil worden, oefent druk uit op Ankara om de rechten van vrouwen beter te beschermen. http://nu.nl/news.jsp?n=429562&c=21
Laatst gewijzigd op 22-10-2004 om 08:30. |
![]() |
||
Citaat:
![]() t gaat natuurlijk ook ovre het mogelijk EU lidmaatschap ![]()
||
Citaat:
en dat is overigens geen excuus
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Als die vrouwen het normaal vinden, is er toch geen probleem?
En trouwens, er zijn ook genoeg mannen die klappen krijgen van hun vrouw. @ gatara Er zullen er maar heel weinig zijn die hun vrouw slaan omdat ze het eten heeft laten aanbranden. Dat het percentage zo hoog is komt doordat kinderen verwaarlozen en roekeloos geld uitgeven in het rijtje voorkomen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar zoveel vrouwen met gewelddadige mannen vind dat ze slaag heeft verdiend.Dat vind je over de hele wereld |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Denk dat het hier in NL toch heel anders ligt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
als ze het al zelf accepteren..? of moeten ze alle normen en waarden van Europa overnemen..en dan is het pas mogelijk..? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
"maar hij houdt van me" excuus dat opgeworpen wordt
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
als iemand je lang genoeg mishandelt 'accepteerd' iedereen wel dingen. ik ga naar een bank, en omdat een iemand een pistool onder zijn neus duw 'accepteerd' diegene mijn claim op geld. ja, zo werkt het wel.... ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() In dat geval is het makkelijk aan te tonen dat het onder dwang gebeurt, maar dat is hier wat minder makkelijk. Wij westerlingen kunnen wel heel eenvoudig zeggen dat mishandeling slecht is, en dat je dat dus rationeel bezien nooit kunt willen. Dus, vrouwen die toestemmen in mishandeling, zijn onderdrukt en gemanipuleerd, zouden wij zeggen. Maar het ligt toch iets complexer dan dat. |
![]() |
||
Citaat:
Nu kun je je daarbij neerleggen, maar als ik persoonlijk ter dood gestenigd wil worden als ik wat jat van mijn buurman, dan kun je dat toch ook niet zomaar accepteren binnen de EU? even voor de duidelijkheid: ik zie turkije graag bij de EU ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
mijn mening kan wel geaccepteerd worden, maar als hieruit volgt dat het in de praktijk ook uitgeoefend wordt...... eigenlijk had in het krantenartikeltje ook moeten staan hoeveel procent van diezelfde vrouwen gemept werden.
||
Gatara:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dit is een probleem dat bij de Turkse vrouwen ligt, daar moet de Turkse overheid maar wat aan gaan doen. Bijv. om de plaatselijke imaam's/dominee's in de moskeeen/kerken te laten preken wat de Koran/Bijbel hier van vindt..(dat ze het namelijk afwijzen etc..zo zal het mogelijk afnemen..) Maar om dan te stellen dat ze zo niet bij de EU passen vind ik echter niet kunnen.. Ja..ok.. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk niet dat iemand in redelijkheid kan volhouden dat het slaan van vrouwen een bezwaar is voor toetreding. Je kunt hooguit zeggen dat het een verschijnsel is dat wij hier niet kennen en ook niet zouden accepteren, maar als je die eigen opvattingen zomaar op Turkije loslaat dan ben je ongenuanceerd en dom bezig. Dan wordt Europa gewoon eenheidsworst.
|
![]() |
||
Citaat:
ik had iran in mijn hoofd toen ik dat voorbeeld nam.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
onafhankelijkheid Kosovo een feit Verwijderd | 403 | 11-05-2009 21:59 |