Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2004 @ 16:06 :
Het feit dat het nu niet goed geregeld is (wat ik gerust zal toegeven) wil niet zeggen dat het niet goed geregeld kan worden natuurlijk. Ik wil net zo graag als jij dat er iets gedaan wordt, maar ja, wat is ernstiger: (mogelijke) klimaatverandering door de uitstoot van broeikasgassen of wat afval dat "misschien" lokaal wat problemen oplevert?
Kun je me trouwens uitleggen wat er mis is met die berg?
|
Ik denk dat ik dan liever een klimaatopwarming heb, eigenlijk. Radioactief afval is dodelijk voor al het leven.
Ik weet ook best dat het goed geregeld kan worden, maar of dat zo is is irrelevant. Het gaat erom of in de practijk geregeld is. En op dit moment is dat niet. We weten dus ook niet zeker of het in de toekomst goed regereld zal zijn(ondanks dat het in theorie kan). Dus dat hele gevaarlijke afval produceren met de gedachte 'dat lossen we later wel op' vind ik erg erg dom. Je kunt op dit moment nooit met zekerheid zeggen dat het afval niet los in de natuur komt, en als dat wel gebeurd is dat uiterst uiterst destructief.
Die berg daar ken ik ook alle details niet voor. Een of andere organisatie had 273 technische vragen, lijkt me wat veel, een wetenschapper was boos uit een of andere commissie die met de bouw te maken had omdat hij dacht dat het zou gaan lekken en dat er niet geluisterd werd. Verder zou het enorm veel extra geld kosten en er financiele trucs uitgehaald zijn zodat het onmogelijk zou zijn de kosten te schatten. Ook zou men het afval al naar de locatie steuren voordat de opslag af was.
Uiteindelijk zou dat mogelijk resulteren dat men het afval daar toch op zal slaan, ookal lekt het daar dan al, omdat het zoveel geld gekost heeft de opslag te bouwen en omdat het afval er dan al vlakbij opgeslagen staat.