Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2004, 20:22
Ying Xiong
Ying Xiong is offline
Citaat:
DNMB schreef op 29-10-2004 @ 22:00 :
je gaat liggen, doet je ogen dicht, blijft stilliggen en houdt nog steeds je ogen dicht. Klinkt flauw, maar werkt wel. Slapen is een kwestie van geduld en als je eenmaal weer in je slaapritme zit komt het vanzelf.
Ooit wel ns 6 uur lang in bed gelegen met je ogen dichtgeknepen met alle geduld en dat dagen, weken, maanden lang? Bij sommige mensen werkt het helaas niet zo. Het is ook gebleken dat de laatste tijd HEEL VEEL mensen last hebben van chronische slaapstoornissen (hier zijn ze zelfs van geschrokken). Het gebruik van medicijnen lost hier niks bij op op de lange duur. Het is beter om naar een arts te gaan als je hier structureel (chronische) last van hebt. Om wat meer inzicht te krijgen over je slaappartroon is het handig om een slaapdagboek bij te houden, waarin je precies opschrijft hoe laat je ging slapen en hoe laat je wakker werdt en hoelang je effectief hebt geslapen.

Maar goed, meer weet ik er niet van (dat was hetgeen dat ik op tv gezien had) en aangezien ik zelf ook last heb van slaapproblemen snap ik de ergenis maar al te goed.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 20:35
Stephan1234
Stephan1234 is offline
ik ga altijd als ik niet kan slapen even lezen,dan naar de wc en dan slapen
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 21:48
thatssarah
thatssarah is offline
Citaat:
Stephan1234 schreef op 31-10-2004 @ 21:35 :
ik ga altijd als ik niet kan slapen even lezen,dan naar de wc en dan slapen
als ik naar de wc ga word ik weer klaarwakker...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 21:26
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Valium hmmmmm

jammer dat t slecht is en verslavend

ik eet altijd een beetje voor ik ga slapen
neem rustig de tijd doe mijn dagelijkse routinerituelen (niet meteen hupsekee het bed in)
maak een lekker nestje van mijn bed met kussentjes en kruiken
glaasje water ernaast
boekje erbij
niet eeuwenlang in bed blijven liggen woelen maar even rondje lopen
melatonine schijnt bij sommigen te helpen (bij mij vet niet)
douchen/in bad
niet spastisch dwingend denken: ik MOET SLAPEN ik MOET slapen
dan maar niet
bed verschonen (slaapt altijd lekkerder )
raampje open (persoonlijk vind ik dat heerlijk)
niet verwarming op 30
licht uit ->donker
geen alcohol/koffie/spannende films/boeken/studies van te voren
vast ritme -> op vaste tijden slapen enzo (en eten)
wandelingetje maken buiten
rustige muziek/lavendel e.d helpen bij mij echt niet maar missch. bij jou wel (alhoewel valeriaan is wel verukkelijk maar ik word alleen maar onrustig van die dingen)
mja. bijvoorbeeld.
Oud 11-11-2004, 22:09
Tiño
Tiño is offline
wat ook helpt om in een normaler ritme te komen in deze situatie is om eenmaal gewoon je gehele nachtrust over te slaan en pas savonds enkele uurtjes na je avondmaaltijd naar bed te gaan...vervolgens wordt je wakker om niet al te laat en is je ritme redelijk hersteld ,bij mij hielp dit best goed, gaat nu al beter, had ongeveer t zelfde als jij.
Van homeapatische shit ga je juist wel dood hoor
Oud 12-11-2004, 15:46
Funky_Soprano_7
Funky_Soprano_7 is offline
Elke avond even wat lichaamsoefeningen doen, daarna lekker douchen en je valt gegarandeerd in slaap. In het kort: Meer bewegen!
Oud 12-11-2004, 16:14
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Reverend schreef op 25-10-2004 @ 13:30 :
- vooral niet aan slapen denken, dan gaat het namelijk fout.
]

vaak is het wel psychisch ja . vroeger kwam ik nooit in slaap, maar als ik wakker wou blijven tot mn vader thuis kwam lukte dat nooit
Oud 12-11-2004, 16:40
duivelaartje
duivelaartje is offline
Sinds ik mijn fysio-oefeningen doe voordat ik ga slapen, slaap ik moeilijker.

Maar ik moet ze in ondergoed doen, 's ochtends geen tijd, en tja... 's Avonds ben ik even in ondergoed.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 18:20
Stefanie
Stefanie is offline
Waarschijnlijk heb je gewoon je ritme verstoord... Overdag ben je moe en 's nachts ben je wakker. Probeer het eens om te draaien zodat je 's nachts moe bent en een regelmatig ritme krijgt.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 13:29
Verwijderd
Weet niet of het al genoemd is, maar bij de Tuinen (die soort drogist) kan je pilletjes halen om je slaapritme terug op orde te brengen. Melatonine heet dat, is geen kunstamtig middel, maar een stofje wat je lichaam normaal aanmaakt. Heb je om wat voor reden dan ook een verstoord ritme, kan je dat proberen.

Of Sint Jans Kruid, dat is iets homeopatisch, wat wel schijnt te helpen, maar er zitten wel nare bijwerkingen aan heb ik gehoord (heb het zelf niet gebruikt, dat 1e wel)
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 13:12
Roosje
Roosje is offline
Wat ik altijd doe ('t is een soort mediteren maar dan vereenvoudigd) is dit: ik luister eerst ff een paar liedjes op m'n discman (ik programmeer 'm zo dat-ie vanzelf stopt) en dan ga ik lekker liggen. Ik moet er wel voor zorgen dat m'n bed al een beetje warm is, want anders verrek ik van de kou. Daarna ga ik altijd m'n ademhalingen tellen (in=1, uit=2, in=3 etc.). Als ik bij de honderd ben dan ben ik òf al in slaap gevallen, òf ik ben zo slaperig en rustig dat ik vanzelf in slaap val. Als het niet werkt, begin ik gewoon weer opnieuw (bij het tellen dus niet bij het muziek luisteren).
En je moet er voor zorgen dat je niet meer echt over iets na hoeft te denken, dat je geen belangrijke problemen hebt (een wiskundesom die je niet kan oplossen, valt niet onder belangrijk heb ik altijd... maar dan kan ik toch niet slapen, als ik de oplossing niet weet).
Suc6 d'r mee.
Oud 16-11-2004, 15:59
M1er
M1er is offline
hmm ja hier heb ik ook last van.
hoe meer je probeert te slapen, hoe minder het zal lukken.
Denk vooral niet aan de dag die gaat komen, tenminste, als ik dat doe, ga ik teveel nadenken en liggen stressen (van wtf moet ik morgen weer op school/op mn werk doen waar ik een hekel aan heb). In het weekend heb ik dit nooit, dan lig in in 10min in slaap.

uhm das het enige wat ik er eigenlijk over heb te zeggen, dus rustig ademhalen, niet nadenken wat je morgen allemaal moet doen. dat werkt bij mij vaak
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 16:29
eeltje_vaagerd
eeltje_vaagerd is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 25-10-2004 @ 01:30 :
shittt tis zo kapotirritant

al weken slaap ik snachts pas om 5uur of later! (we hebben het heir vooral over doordeweeks, als ik naar school moet).
het maakt neit uit hoelaat ik in bed ga liggen.

voor die weken, sliep ik meestal al om 3uur ofzo. maar echt dit gaat vervelend worden, vooral als ik s`ochtends al om 8 30 trein moet halen.

het erge is ook nog eens dat ik overdag 3042980x loop te gapen en nu s`nachts helemaal niet . ben gewoon totaal niet moe .

hoe kan ik in godsnaaam normaal in slaap komen
Ik ben een hele tijd erg druk geweest met vanalles en nog wat. Daardoor sliep ik erg slecht. Toen heb ik een tijdje een soort vaste routine aangehouden (over de hele dag.....dan deed ik voor het eten al m'n huiswerk..en na het eten wat anders maar voor ik ging slapen deed ik niks inspannends meer)..het helpte echt (bij mij) helpen...maar jouw klachten lijken mij wel serieus.....
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 18:24
Saarah
Saarah is offline
Ik luister voor ik ga slapen altijd nog 'n half uurtje of 'n uurtje naar m'n discman. Dan lig ik zo half te slapen en zet ik m'n discman af . ('t Is ook al wel eens voorgekomen dat ik met m'n discman op in slaap viel, maar dan word ik na een tijdje wel weer terug (half) wakker en zet ik hem af )
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 19:08
Guiid0w
Guiid0w is offline
Ik doe iets heel raars al sinds me 6e. Ik schud met me hoofd en me bovenlichaam heen en weer en neur wat liedjes.. Dan val ik vaak in slaap.
Oud 16-11-2004, 23:53
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Guiid0w schreef op 16-11-2004 @ 20:08 :
Ik doe iets heel raars al sinds me 6e. Ik schud met me hoofd en me bovenlichaam heen en weer en neur wat liedjes.. Dan val ik vaak in slaap.
jah schudden met je voeten en dan je bovenbenen en dan zo naar boven afwerken.
(leerde ik op kamp in groep 8 )
Oud 17-11-2004, 00:21
Balance
Balance is offline
Ik heb een groot werkstuk gemaakt over melatomatine. Dat is een middel waar o.a. melatonine inzit. Normaal maakt je lichaam als het donker wordt melatonine aan. Dit gebeurt tussen 8 en 10 uur 's avonds. Je lichaam wordt dan langzamerhand moe en je valt uiteindelijk in slaap. Halverwege de nacht gaat de melatonineproductie afnemen, waardoor je ergens in de ochtend weer wakker wordt. Producten met melatonine erin zorgen ervoor dat je meer melatonine hebt en dat je dus ook moe wordt (net als bij natuurlijke melatonine).

Verder heb ik enkele weken terug een college gehad over slaapproblemen, waaronder insomnia. Dit is dat je niet in slaap kunt vallen. Wat bijna elke slaapdeskundige aanraadt is: een strak dagritme en de dag langzaamaan afbouwen. Dit betekent dat je 's avonds steeds rustiger gaat doen. Een uur voordat je naar bed gaat de tv en computer uit en bijvoorbeeld een boek gaan lezen. Het licht langzaam afbouwen (dimmen of gewoon steeds een lamp uitdoen) is ook aan te raden, omdat je lichaam dan het idee heeft dat het donkerder wordt en het meer melatonine aan gaat maken.

Gebruik iig geen slaapmiddelen. Die hebben een tegenovergesteld effect.
Oud 17-11-2004, 08:24
Smartie
Smartie is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-11-2004 @ 01:21 :
Gebruik iig geen slaapmiddelen. Die hebben een tegenovergesteld effect.
Waarom zijn die dingen dan in 's hemelsnaam op de markt?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten