Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2004, 21:18
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-12-2004 @ 22:05 :

Ik snap trouwens sowieso niet wat je als student bedrijfsrecht moet bij een kwal als Moszkovic.
Ik snap niet wat je als student strafrecht moet bij een kwal als Moszkovic.

Dit programma bewijst trouwens dat een grote bek geen substituut is voor kwaliteit, gezien de selectie voorrondes.

Laatst gewijzigd op 21-12-2004 om 21:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2004, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 21-12-2004 @ 22:18 :
Ik snap niet wat je als student strafrecht moet bij een kwal als Moszkovic.
Ik snap sowieso niet wat zo'n kwal op televisie moet. Dit is wel echt een voortzetting van de trend De Bauers-Patty's Fort-Tokkie TV

Citaat:
Dit programma bewijst trouwens dat een grote bek geen substituut is voor kwaliteit, gezien de selectie voorrondes.
Ik vond die gasten niet eens welbespraakt. Een stel stond daar toch wel zo te stamelen dat je je afvroeg of ze ooit wel eens in het openbaar hebben gesproken. Hoe gingen die voorrondes in hun werk dan? Ik heb het niet gezien.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 21:26
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-12-2004 @ 22:24 :
Ik snap sowieso niet wat zo'n kwal op televisie moet. Dit is wel echt een voortzetting van de trend De Bauers-Patty's Fort-Tokkie TV
Mediageil is hij zeker.

Citaat:
Ik vond die gasten niet eens welbespraakt. Een stel stond daar toch wel zo te stamelen dat je je afvroeg of ze ooit wel eens in het openbaar hebben gesproken. Hoe gingen die voorrondes in hun werk dan? Ik heb het niet gezien.
Geen idee, er waren iets van 240 kandidaten en daar zijn deze 10 van overgebleven. Hoe de selectie in zijn werk is gegaan, onder meer op basis van cv en motivatiebrief, weten we niet.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 21:33
Sovereign
Sovereign is offline
Ik moet er trouwens bijzeggen dat de kunst van het goed pleiten bij de meesten niet vanzelf komt. Mijn oefenrechtbank ging prima en was erg vlot en vol overtuiging (aldus het college ) maar daar had ik dan ook de dag ervoor een uurtje of twee aan zitten oefenen zodat de tekst er redelijk in zat en je, zoals Brammetje al zei in het programma, los kwam van het papier.

Maar goed, ik neem aan dat die vaardigheid verbetert in verhouding tot het aantal pleidooien dat je doet.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 21:35
Verwijderd
Pleiten kun je in zekere zin oefenen, maar het is denk ik toch belangrijker dat je het 'in je hebt'. Het draait om taalgevoel, voor een groot deel. Als je vaker pleit weet je wat voor vragen je kunt verwachten, maar de overgrote meerderheid van de advocaten pleit nog steeds oersaai.

(En zoveel wordt er ook niet meer gepleit.)
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 10:35
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-12-2004 @ 22:35 :

(En zoveel wordt er ook niet meer gepleit.)
... in het bedrijfrecht waar juristen niet meer in toga komen door alle schikkingen, transacties, e.d..

Ik heb het programma niet gezien, maar heb het wel even opgenomen uit nieuwsgierigheid. Als ik de reacties hier zo lees, is dat verspilde moeite.
Oud 22-12-2004, 10:50
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 22-12-2004 @ 11:35 :
... in het bedrijfrecht waar juristen niet meer in toga komen door alle schikkingen, transacties, e.d..
Jij laat ook echt geen mogelijkheid liggen om te kankeren he

Het is onzin dat er alleen in het bedrijfsrecht weinig gepleit zou worden. Als je iets weet van procederen dan weet je dat dat overal gebeurt, van algemeen burgerlijk recht en handelsrecht tot administratieve procedures. Het pleidooi is namelijk een vrij onhandige manier om informatie over te brengen. Het is alleen bedoeld om een bepaalde sfeer neer te zetten.

De overgrote meerderheid van de procedures wordt gevoerd op dagvaarding, cva en een paar aktes met produkties. Vaak wordt in plaats van een pleidooi een comparitie van partijen gelast. De rechter kan zich dan namelijk gewoon snel en doelgericht (door vragen te stellen) laten informeren en kan op elk moment besluiten dat hij voldoende weet om vonnis te wijzen. Dat is veel efficiënter dan zo'n onhandige aanvraag van mondelinge toelichting, waarbij weer allerlei formaliteiten in acht worden genomen enz.

Dat het pleidooi nog een functie heeft in het strafrecht, waar zielige stakkers die 'het gewoon gedaan hebben' toch nog even goed weg moeten komen, of in het sociaal huurrecht waar geen juridische eer aan te behalen valt, ontken ik niet, maar dat zijn rechtsgebieden waar ik me toch niet mee bezig hou. Het enige serieuze gebied waar nog veel gepleit wordt is in enquêteprocedures bij de Ondernemingskamer.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 21:24
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-12-2004 @ 11:50 :
Jij laat ook echt geen mogelijkheid liggen om te kankeren he
Inderdaad.
Oud 23-12-2004, 17:17
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
NN schreef op 22-12-2004 @ 22:24 :
Inderdaad.
Ben je misschien ongelukkig in Groningen?
Oud 24-12-2004, 10:40
NN
NN is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 23-12-2004 @ 18:17 :
Ben je misschien ongelukkig in Groningen?
Nee hoor, integendeel!
Reageren

Regels voor berichten