Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2005, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 07-01-2005 @ 13:45 :
Okee jullie hebben me er uit geluld. Ik houd er over op.
nee, ze pakten "je" gewoon hard aan omdat je dat "god voor je zorgt" zei alsof het een feit is.

maarja, ik ben zelf katholiek opgevoed, naja... half...
gedoopt, 1e communie gedaan (in ruil voor een GI-Joe video) maar dat gedoe daarna 2e communie ofzo heb ik niet gedaan, geen behoefte aan.
ga nooit meer naar de kerk, vind het nogal duf, schaapjesgedrag *persoonlijke mening hè *
Als er een god is, denk ik niet dat hem dat veel boeit, religie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2005, 22:21
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-01-2005 @ 18:48 :
Leraren op de middelbare school zijn meestal incompetent, dus zo zwaar zou ik daar niet aan tillen. Wel kan ik je mededelen dat onder mijn jaargenoten erg weinig gelovigen zitten.

Misschien kom je ooit nog in de puberteit en ga je je verzetten tegen de indoctrinatie tijdens je jeugd, of ga je je verdiepen in (wetenschaps-)filosofie. Wie weet.
Kom op, ik geloof heus niet meer in die verhaaltjes van pap met gouden lepeltjes hoor
Oud 14-01-2005, 22:27
Verwijderd
Stel jezelf eens de volgende vragen:

Als ik in Zimbabwe geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?
Als ik in Brazilië geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?
Als ik in China geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?
Als ik in Singapore geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?
Als ik in Libië geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?
Als ik in Saoedi-Arabië geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?
Als ik in Nepal geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?

Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 22:48
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-01-2005 @ 23:27 :
Stel jezelf eens de volgende vragen:

Als ik in Zimbabwe geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?
Als ik in Brazilië geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?
Als ik in China geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?
Als ik in Singapore geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?
Als ik in Libië geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?
Als ik in Saoedi-Arabië geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?
Als ik in Nepal geboren zou zijn, zou ik dan christen zijn?

Nee waarschijnlijk niet, maar ik heb er ook geen behoefte aan om me er tegen te verzetten. Het leven is fijn zo en ik vind er veel steun bij. Natuurlijk denk ik zelf ook na, maar ik combineer dat met christelijke elementen. De belangrijkste zaken in het leven bekijk ik nog altijd met twee voeten op de grond.
Oud 15-01-2005, 10:51
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Havock schreef op 14-01-2005 @ 22:58 :
nee, ze pakten "je" gewoon hard aan omdat je dat "god voor je zorgt" zei alsof het een feit is.

maarja, ik ben zelf katholiek opgevoed, naja... half...
gedoopt, 1e communie gedaan (in ruil voor een GI-Joe video) maar dat gedoe daarna 2e communie ofzo heb ik niet gedaan, geen behoefte aan.
ga nooit meer naar de kerk, vind het nogal duf, schaapjesgedrag *persoonlijke mening hè *
Als er een god is, denk ik niet dat hem dat veel boeit, religie.
Dat zei ik omdat ik geen tegenargumenten meer kon verzinnen
Oud 15-01-2005, 13:40
r0b-i
r0b-i is offline
ik voel me niet opgedrongen door God - nooit

ik voel me opgedrongen door gelovigen
ook al zeggen ze het niet te doen / willen doen

zij geven me altijd zo'n gevoel alsof ik fout ben

en hoe kan god (als hij al bestaat) nou 6 miljard mensen verzorgen?

verder vind ik dat je God mag noemen hoe je zelf wilt

als iemand hem klootzak noemt niks aan de hand.
als we er na de dood achter komen dat ie wel bestaat en we naar benee worden gestuurd moet je ook niet zeiken
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 17:49
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
r0b-i schreef op 15-01-2005 @ 14:40 :
en hoe kan god (als hij al bestaat) nou 6 miljard mensen verzorgen?
Omdat God geen mannetje is in de wolken die een plank vasthoudt met 6 miljard touwtjes eraan. God is een bovennatuurlijk iets dat wij niet kunnen verklaren met onze primitieve geesten. Hij is Almachtig, en zijn handelingen (als je het handelingen kunt noemen) gebeuren met oneindig grote efficiëntie. De voorstellingen van God in de Bijbel zijn nog primitiever, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kloppen. Ik geloof dat God ons heeft geschapen naar zijn eigen beeld, maar veel ruimer genomen. Misschien zijn wij driedimensionale versies van een vierdimensionaal iets. Hij heeft bij de schepping dan één variabele weggelaten, waardoor wij niet goddelijk zijn. Of misschien vertegenwoordigt God wel meer dimensies, of oneindig. Dan wordt het nog moeilijker om God te worden, terwijl dat laatste weer iets moeilijker voor te stellen is Maar juist omdat het nu bijna iets wiskundigs wordt, is God niet voor te stellen. Wij kunnen oneindig in wezen ook niet voorstellen, terwijl het wel voorkomt in de wiskunde. Bij quantummechanica heeft ook bijna niemand een concreet beeld voor ogen.

Maar ik ga een beetje te ver, ik wou alleen maar duidelijk maken dat hij zeker niet beperkt is door aardse zaken, zoals jij hem voorstelde.

En het fout hebben is niet erg. Daar moet je tegen kunnen Als je maar leert van je fouten.
Oud 15-01-2005, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Bernero schreef op 15-01-2005 @ 18:49 :
Omdat God geen mannetje is in de wolken die een plank vasthoudt met 6 miljard touwtjes eraan. God is een bovennatuurlijk iets dat wij niet kunnen verklaren met onze primitieve geesten. Hij is Almachtig, en zijn handelingen (als je het handelingen kunt noemen) gebeuren met oneindig grote efficiëntie. De voorstellingen van God in de Bijbel zijn nog primitiever, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kloppen. Ik geloof dat God ons heeft geschapen naar zijn eigen beeld, maar veel ruimer genomen. Misschien zijn wij driedimensionale versies van een vierdimensionaal iets. Hij heeft bij de schepping dan één variabele weggelaten, waardoor wij niet goddelijk zijn. Of misschien vertegenwoordigt God wel meer dimensies, of oneindig. Dan wordt het nog moeilijker om God te worden, terwijl dat laatste weer iets moeilijker voor te stellen is Maar juist omdat het nu bijna iets wiskundigs wordt, is God niet voor te stellen. Wij kunnen oneindig in wezen ook niet voorstellen, terwijl het wel voorkomt in de wiskunde. Bij quantummechanica heeft ook bijna niemand een concreet beeld voor ogen.

Maar ik ga een beetje te ver, ik wou alleen maar duidelijk maken dat hij zeker niet beperkt is door aardse zaken, zoals jij hem voorstelde.

En het fout hebben is niet erg. Daar moet je tegen kunnen Als je maar leert van je fouten.
In de M-theorie heeft het universum 11 dimensies.

Maar even los daarvan: voor almacht is alwetendheid vereist (je moet immers eerst alles weten voor je alles kunt veranderen), en almacht en onwetendheid zijn onverenigbaar (zoals ik al betoogde in de "Is God lui?"-thread), ergo, god kan niet almachtig zijn. God kan hoogstens alléén alwetend zijn, maar dan negeer je een aantal natuurwetten.

Overigens is er van "oneindig" een prima voorstelling te maken, aangezien "oneindig" niets anders betekent dan "onbegrensd".
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 15-01-2005 @ 11:51 :
Dat zei ik omdat ik geen tegenargumenten meer kon verzinnen
die smilie leek het iets anders overkomen.

gefeliciteerd, trouwens
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 18:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bernero schreef op 15-01-2005 @ 18:49 :
Omdat God geen mannetje is in de wolken die een plank vasthoudt met 6 miljard touwtjes eraan.
Vreemd, dit wordt wel vaak beweerd, direct of indirect.
Oud 15-01-2005, 19:08
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-01-2005 @ 19:16 :
Niet helemaal op die mannier
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 19:09
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-01-2005 @ 19:16 :
Ik denk niet dat het zo ergens geschreven staat

Daarnaast blijf het ook mijn visie. In veel opzichten ben ik misschien ook geen echte christen. De Bijbel is voor mij een richtlijn waaraan ik zelf met mijn ratio dingen toevoeg of waarvan ik dingen schrap (hierbij moet ik toevoegen dat ik de Bijbel nog lang niet uit heb). Omdat we allemaal wel geneigd zijn om de boel te versimpelen door dingen of personen in groepjes in te delen, noem ik mezelf christen, omdat ik me daar het meest bij vind passen. Maar ja ik ken ook niet alle filosofische stromingen van de wereld en vele daarvan overlappen elkaar ook weer eens. Ik ben nog niet veel protest tegengekomen van mede-christenen, dus ik blijf me maar christen noemen. Overigens denk ik dat echte christenen niet meer bestaan, als je daar tenminste mensen mee bedoelt die volledig volgens de Bijbel leven. Hoe definieer je eigenlijk een echte christen? Nogal zinloos lijkt me.
Oud 15-01-2005, 20:17
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Bernero schreef op 15-01-2005 @ 20:09 :
Ik ben nog niet veel protest tegengekomen van mede-christenen, dus ik blijf me maar christen noemen. Overigens denk ik dat echte christenen niet meer bestaan, als je daar tenminste mensen mee bedoelt die volledig volgens de Bijbel leven. Hoe definieer je eigenlijk een echte christen? Nogal zinloos lijkt me.
als je volledig volgens de bijbel zou kunnen leven, ben je sowieso al jood en geen christen meer. daarnaast gaat het niet om het juiste handelen, maar om de juiste leer en het juiste geloof. een echte christen is eigenlijk best simpel te definieeren. niet in de zin van dat doettie en dat niet, maar wel in de zin wat hij of zij leert.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 20:47
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-01-2005 @ 21:17 :
als je volledig volgens de bijbel zou kunnen leven, ben je sowieso al jood en geen christen meer.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 21:17
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 15-01-2005 @ 21:47 :
leviticus, deuteronomium enzo --> ..

christenen denken dat niet meer na te hoeven leven. oke. maar dan leef je niet meer exact volgens de bijbel.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 21:19
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-01-2005 @ 22:17 :

christenen denken dat niet meer na te hoeven leven. oke. maar dan leef je niet meer exact volgens de bijbel.
Je kunt de bijbel helemaal niet naleven, want de bijbel spreekt zichzelf op allerlei punten tegen - zeker als je het OT met het NT gaat vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:17
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2005 @ 22:19 :
Je kunt de bijbel helemaal niet naleven, want de bijbel spreekt zichzelf op allerlei punten tegen - zeker als je het OT met het NT gaat vergelijken.
laten de joden geen nieuwe testament hebben..
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:23
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-01-2005 @ 23:17 :
laten de joden geen nieuwe testament hebben..
Dan nog spreekt de bijbel zichzelf tegen. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar de wetten van het OT.

Exodus 20:13
You shall not murder.

Exodus 22:18
You shall not allow a sorceress to live.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:25
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2005 @ 23:23 :
Dan nog spreekt de bijbel zichzelf tegen. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar de wetten van het OT.

Exodus 20:13
You shall not murder.

Exodus 22:18
You shall not allow a sorceress to live.
spreekt zich tegen met?
jij houd ook altijd dezelfde stokpaardjes he..
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:27
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-01-2005 @ 23:25 :
spreekt zich tegen met?
jij houd ook altijd dezelfde stokpaardjes he..
Natuurlijk. Maar ik kan voor de afwisseling ook wel overgaan op de gewisse dood van mensen die op de arbitrair gekozen zaterdag werken.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:31
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2005 @ 23:27 :
Natuurlijk. Maar ik kan voor de afwisseling ook wel overgaan op de gewisse dood van mensen die op de arbitrair gekozen zaterdag werken.
het recht wordt overgegeven in de hand van de overheid, staat er ergens over het recht in eigen hand nemen..
vroeger hadden we soms nog doodstraffen op sommige plaatsen. als je iemand vermoordde bijvoorbeeld .
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:33
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-01-2005 @ 23:31 :
het recht wordt overgegeven in de hand van de overheid, staat er ergens over het recht in eigen hand nemen..
vroeger hadden we soms nog doodstraffen op sommige plaatsen. als je iemand vermoordde bijvoorbeeld .
Toch is het grappig dat de bijbel stelt dat iedereen die op zaterdag werkt zeker zal sterven (of ter dood gebracht worden zelfs), aangezien de bijbel verder geen enkele aanwijzing geeft welke dag nu eigenlijk zaterdag is.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:34
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2005 @ 23:33 :
Toch is het grappig dat de bijbel stelt dat iedereen die op zaterdag werkt zeker zal sterven (of ter dood gebracht worden zelfs), aangezien de bijbel verder geen enkele aanwijzing geeft welke dag nu eigenlijk zaterdag is.
doet dat er toe welke dag onder de maan?
het gaat om een vastgestelde dag. voor christenen dus bijvoorbeeld de zondag. en ja, waarom zou je dan op vrijdag sabbat vieren als het landelijk zaterdag is?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:37
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-01-2005 @ 23:34 :
doet dat er toe welke dag onder de maan?
het gaat om een vastgestelde dag. voor christenen dus bijvoorbeeld de zondag. en ja, waarom zou je dan op vrijdag sabbat vieren als het landelijk zaterdag is?
Na de invoering van de Gregoriaanse kalender in de 16e eeuw bleven de Britten dwars de oude Caesariaanse kalander gebruiken, waardoor de zaterdagen niet samenvielen. Wie heeft er nu gezondigd?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:38
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2005 @ 23:37 :
Na de invoering van de Gregoriaanse kalender in de 16e eeuw bleven de Britten dwars de oude Caesariaanse kalander gebruiken, waardoor de zaterdagen niet samenvielen. Wie heeft er nu gezondigd?
geen van beiden, zolang je maar een rustdag houdt .
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:40
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-01-2005 @ 23:38 :
geen van beiden, zolang je maar een rustdag houdt .
De bijbel beweert iets anders.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:42
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2005 @ 23:40 :
De bijbel beweert iets anders.
als er geeneens aangegeven wordt welke dag het precies is..
ik weet ook niet hoe het vroeger uitgevoerd werd, maar het is toch logisch dat je de sabbat op de normale dag houdt.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:43
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-01-2005 @ 23:42 :
als er geeneens aangegeven wordt welke dag het precies is..
ik weet ook niet hoe het vroeger uitgevoerd werd, maar het is toch logisch dat je de sabbat op de normale dag houdt.
Er staat 'Sabbath day'. Dat is gewoon de zaterdag.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:44
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2005 @ 23:43 :
Er staat 'Sabbath day'. Dat is gewoon de zaterdag.
je zei net zelf..
lekker boeiend .
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 22:46
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-01-2005 @ 23:44 :
je zei net zelf..
lekker boeiend .
Ja, er staat niet welke dag zaterdag is. Je moet dus gokken, 6/7 kans dat je ter dood gebracht wordt omdat je op de verkeerde dag rust.

Kun je beter altijd niksen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 10:01
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-01-2005 @ 22:17 :

ik dacht al dat je dat bedoelde. maar de bijbel bestaat uit een OT en een NT, en zoals je al aangaf: in het NT worden een flink aantal wetten uit het OT als 'niet meer noodzakelijk' afgeschreven. Christenen leven dus de bijbel na, de joden het OT (ook wel Tenach genoemd). Als een Jood de bijbel zou naleven zou hij/zij ook Jezus moeten aanvaarden als zoon van God.
vandaar mijn ' '.

Voor de meeste christenen is zondag de dag van rust. In de eerste eeuw na Christus hielden de christenen hun rustdag ook op zaterdag (sabbat), want dat was de rustdag die God geboden had. De zondag werd ook gevierd, op die dag werd de opstanding van de Here Jezus herdacht.
Later ging men steeds meer de zondag vieren en dat deden de christenen eigenlijk alleen maar om anders te zijn dan de Joden. In 321 na Christus maakte de Romeinse keizer Constantijn, die zich bekeerd had tot het christendom, de zondag tot officiële rustdag.
Behalve de Joden, zijn er ook veel christenen die de sabbat vieren. Dat doen ze omdat de Bijbel zegt dat de zevende dag de rustdag is en daar willen ze zich aan houden. Zij vinden dat God duidelijk heeft gezegd dat de zevende dag de rustdag is. Volgens hen ben je ongehoorzaam aan God, wanneer je op een andere dag de rustdag houdt. Tot op de dag van vandaag is dat een heikel punt.
bron: www.eo.nl

en nu weer ontopic
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 11:04
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2005 @ 18:54 :
In de M-theorie heeft het universum 11 dimensies.

Maar even los daarvan: voor almacht is alwetendheid vereist (je moet immers eerst alles weten voor je alles kunt veranderen), en almacht en onwetendheid zijn onverenigbaar (zoals ik al betoogde in de "Is God lui?"-thread), ergo, god kan niet almachtig zijn. God kan hoogstens alléén alwetend zijn, maar dan negeer je een aantal natuurwetten.

Overigens is er van "oneindig" een prima voorstelling te maken, aangezien "oneindig" niets anders betekent dan "onbegrensd".
Wie zegt dat God zich aan de natuurwetten moet houden? Hij maakt immers geen deel uit van de natuur, hij staat daar boven.

Maar van oneindigheid kun je toch geen concreet beeld voor ogen hebben? Met een concreet beeld bedoel ik dat je het geheel in één keer kunt zien, maar dat kun je met oneindigheid niet. Zo kun je God niet als een marionettenspeler zien, want dan heb je een beeld met eindige afmetingen, wat niet overeenkomt met mijn visie van een omnipresente God. Op jouw manier kan ik oneindig ook goed voorstellen (anders zou ik geen TN/TW gaan studeren ) en zo kan ik God ook wel weergeven in termen van oneindigheid, maar dat noem ik nog niet concreet voorstellen. En als je dat zo doet, dan heb je nog geen God op tafel liggen, want God staat boven de natuurwetten en kan dus niet met wiskunde beschreven worden.
Oud 16-01-2005, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Bernero schreef op 16-01-2005 @ 12:04 :
Wie zegt dat God zich aan de natuurwetten moet houden? Hij maakt immers geen deel uit van de natuur, hij staat daar boven.
Zo kun je het zien, maar aangezien er nog nooit is waargenomen dat een eventuele god onze natuurwetten (tijdelijk) heeft veranderd, is het niet onredelijk om te veronderstellen dat hij dat in de toekomst ook niet zal doen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 16:37
enzovoorts
enzovoorts is offline
Tenzij:
In het Nieuwe testament wordt waargenomen (door de discipelen) dat Jezus op het water loopt.
Waardoor God dus (evt meerdere) natuurwet(ten) tijdelijk/plaatselijk had veranderd.

(Hier ga je natuurlijk wel van een paar veronderstellingen uit; zoals het is echt gebeurd en nauwkeurig beschreven/overgedragen etc.)
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 16:42
Verwijderd
Citaat:
enzovoorts schreef op 16-01-2005 @ 17:37 :
Tenzij:
In het Nieuwe testament wordt waargenomen (door de discipelen) dat Jezus op het water loopt.
Waardoor God dus (evt meerdere) natuurwet(ten) tijdelijk/plaatselijk had veranderd.

(Hier ga je natuurlijk wel van een paar veronderstellingen uit; zoals het is echt gebeurd en nauwkeurig beschreven/overgedragen etc.)
Ja, en we weten hoe goed de bijbel is in nauwkeurige beschrijvingen... *kuch* 1 koningen 7:23 *kuch*
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 17:33
Flake
Flake is offline
De 7e dag is zaterdag btw. Want de week begint op zondag en eindigt op zaterdag
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 18:44
ValliantWarrior
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-01-2005 @ 13:24 :
Zo kun je het zien, maar aangezien er nog nooit is waargenomen dat een eventuele god onze natuurwetten (tijdelijk) heeft veranderd, is het niet onredelijk om te veronderstellen dat hij dat in de toekomst ook niet zal doen.
Lees de bijbel:
2 Kon 20:8 Hizkia had Jesaja gevraagd: Wat is het teken, dat de HERE mij gezond zal maken en dat ik op de derde dag zal opgaan naar het huis des HEREN? 9 Daarop antwoordde Jesaja: Dit zal u het teken zijn van des HEREN kant, dat de HERE ook doen zal wat Hij gesproken heeft: zal de schaduw tien treden vooruitgaan, of zal zij tien treden teruggaan? 10 En Hizkia zeide: Het is gemakkelijk voor de schaduw tien treden omlaag te gaan. Neen, de schaduw moet weer tien treden teruggaan. 11 Toen riep de profeet Jesaja tot de HERE, en Hij deed de schaduw op de treden waarlangs zij afgedaald was op de trap van Achaz, weer tien treden teruggaan.

Jes 38:8 zie, Ik doe de schaduw op de treden waarlangs zij door de zon op de trap van Achaz is afgedaald, weer tien treden teruggaan. En de zon ging tien treden terug op de treden die zij gedaald was.

Joz 10:11 Terwijl zij nu voor Israël vluchtten en zij juist op de helling van Bet-Choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen op hen, tot Azeka toe, zodat zij stierven; die door de hagelstenen stierven, waren talrijker dan die, welke de Israëlieten met het zwaard doodden. 12 Toen sprak Jozua tot de HERE ten dage, waarop de HERE de Amorieten aan de Israëlieten overleverde, en hij zeide in tegenwoordigheid van Israël: Zon, sta stil te Gibeon en gij, maan, in het dal van Ajjalon! 13 En de zon stond stil en de maan bleef staan, totdat het volk zich op zijn vijand gewroken had. Is dit niet geschreven in het Boek des Oprechten? De zon nu bleef staan midden aan de hemel en haastte zich niet onder te gaan omstreeks een volle dag. 14 Een dag als deze is er noch vroeger, noch later ooit geweest, waarop de HERE zó iemands stem verhoorde, want de HERE streed voor Israël. 15 Hierop keerde Jozua en geheel Israël met hem terug naar de legerplaats te Gilgal.

Citaat:
Ja, en we weten hoe goed de bijbel is in nauwkeurige beschrijvingen... *kuch* 1 koningen 7:23 *kuch*
Je bent wel erg dol op een dat tekstje, is het niet?
Hoevaak hebben we dat al niet besproken? 20 keer?
Telkens kwam er weer uit dat het een beschrijving is, geen bouwtekening, dus dat ze de waardes hebben afgerond waardoor als je het gaat berekenen het idd niet klopt.

Laatst gewijzigd op 16-01-2005 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 19:02
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 16-01-2005 @ 19:44 :
Bla.
Bijbel != waarneming.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 19:12
ValliantWarrior
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-01-2005 @ 20:02 :
Bijbel != waarneming.
Het is idd in de Bijbel geschreven, maar het is ook geschiedenis. Alle mensen toen waren getuigen, is dat niet genoeg? Iedereen zag het.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 19:14
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 16-01-2005 @ 20:12 :
Het is idd in de Bijbel geschreven, maar het is ook geschiedenis. Alle mensen toen waren getuigen, is dat niet genoeg? Iedereen zag het.
Nee, dat is niet genoeg. Als je wilt weten waarom raad ik je aan je te verdiepen in de methoden die de wetenschap hanteert.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 19:15
Bernero
Bernero is offline
Ik denk dat de Bijbel voor de meeste christenen toch meer inhoudt dan de bouwtekening van koning Salomo's paleis
Oud 16-01-2005, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Bernero schreef op 16-01-2005 @ 20:15 :
Ik denk dat de Bijbel voor de meeste christenen toch meer inhoudt dan de bouwtekening van koning Salomo's paleis
Als er grove leugens staan in tenminste één deel van de bijbel, waarom zou je de rest dan nog vertrouwen?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 19:25
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-01-2005 @ 20:22 :
Als er grove leugens staan in tenminste één deel van de bijbel, waarom zou je de rest dan nog vertrouwen?
Tsja, zo zit geloof in elkaar. Voor mij hoeft niet alles bewezen te worden, dan wordt het leven wel erg droevig.
Oud 16-01-2005, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Bernero schreef op 16-01-2005 @ 20:25 :
Tsja, zo zit geloof in elkaar. Voor mij hoeft niet alles bewezen te worden, dan wordt het leven wel erg droevig.
Realiseer je je nu wel dat je het tegen een van de arrogantste mensen op deze aardkloot hebt, die dus allesbehalve droevig is?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 20:07
ValliantWarrior
Citaat:
Bernero schreef op 16-01-2005 @ 20:15 :
Ho ho, het is niet eens een bouwtekening, het is een beschrijving.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 20:16
ValliantWarrior
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-01-2005 @ 20:22 :
Shit, jij bent echt triest.
Hoevaak hebben we je nu al uitgelegd dat het een BESCHRIJVING is, waarvan de waardes afgerond zijn op hele, die dus ook niet hoeft te kloppen. Als ik nu mijn kamer zou beschrijven zou ik zeggen: Hij is 3 bij 4 meter en 2,20 meter hoog.
Maar als ik het exact zou meten zou er misschien 3,2543645477656567767863756486386365 bij 4,424656456235475745765452547256532 bij 2,2956652416456141648 meter uitkomen.
Dus dan had ik eerst gelogen, en volgens jouw theorie, lieg ik dan altijd en ben ik niet te vertrouwen.
Je ziet het je theorie is grote ONZIN!!!!!

Je kan niet de hele bijbel verwerpen, omdat er ergens een regel staat, wat een beschrijving is, waaruit je kan concluderen, als je de afgeronde maten neemt, dat pi precies 3,0 is. Dat is ONZIN!!!!

Maar goed dit hebben al vaker besproken en ergens wil het er bij jouw niet in.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 20:16
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 16-01-2005 @ 21:07 :
Ho ho, het is niet eens een bouwtekening, het is een beschrijving.
Een onjuiste beschrijving. Een leugen die als waarheid gebracht wordt.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 20:26
ValliantWarrior
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-01-2005 @ 21:16 :
Een onjuiste beschrijving. Een leugen die als waarheid gebracht wordt.
Ben je dom of doe je dom? een beschrijving hoeft ook niet 100% te kloppen. Zie eerdere reactie.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 12:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 16-01-2005 @ 21:26 :
Ben je dom of doe je dom? een beschrijving hoeft ook niet 100% te kloppen. Zie eerdere reactie.
Het niveau wordt weer eens geillustreerd.

Een beschrijving hoeft niet te kloppen...

Maar, maar maar maar.

Deze beschrijving komt van een wezen waarvover alwetendheid wordt geclaimd, en bevat uitspraken die heel erg ver gaan.

Uiteraard wordt dan meer verwacht dan van een gewone huis- tuin- en keukenveronderstelling.

Als je gewoon eens van het idee van de bijbel als absoluut betrouwbaar af zou stappen, dan is ook direct wat overblijft een stuk minder kwetsbaar voor kritiek.
Oud 17-01-2005, 19:03
ValliantWarrior
Citaat:
T_ID schreef op 17-01-2005 @ 13:50 :
Het niveau wordt weer eens geillustreerd.

Een beschrijving hoeft niet te kloppen...

Maar, maar maar maar.

Deze beschrijving komt van een wezen waarvover alwetendheid wordt geclaimd, en bevat uitspraken die heel erg ver gaan.

Uiteraard wordt dan meer verwacht dan van een gewone huis- tuin- en keukenveronderstelling.

Als je gewoon eens van het idee van de bijbel als absoluut betrouwbaar af zou stappen, dan is ook direct wat overblijft een stuk minder kwetsbaar voor kritiek.
Ik beweer ook nergens dat de Bijbel absoluut betrouwbaar is (100%) dus. De verhalen die in de Bijbel staan zijn geschreven door mensen, maar de Heilige Geest werkte in hen, zodat God het indirect schreef.
Dus gaan jullie er gelijk van uit dat de Bijbel 100% waar moet zijn, maar dat klopt niet. Er staan ook beschrijvingen in de Bijbel die niet 100% hoeven te kloppen, zoals dat stukkie van Mephostophilis.

Voor de zoveelste keer, het is geen bouwtekening, God heeft het ook niet zo bedoelt, het is een beschrijving.
Ik pak nu mn scheikunde boek en zie een tekening van een molecuul. Hey! zo ziet het er in het echt niet uit. Conclusie mn lesboek klopt niet, dus is het een boek vol leugens en kan je het niet vertrouwen.
Dit is natuurlijk onzin, het is een plaatje ter verduidelijking. Zo ook in de Bijbel, het is een beschrijving ter verduidelijking zodat je weet hoe het er ongeveer uit zag..

Kortom je kan niet de Bijbel op dat stukje tekst verwerpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten