Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2005, 19:46
meisje
meisje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 20:46 :
Als een kind dat doet heb je gefaalt in je opvoeding. Je had het kind allang moeten leren dat ie dat niet mag doen, ipv het zover te laten komen dat een kind dat gaat doen.
Kinderen van 1 jaar dan die kotsen hun eten gewoon uit als het ze niet bevalt...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2005, 19:48
Verwijderd
Je moet er gewoon optijd bij zijn beste ranc en je kind eerst leren hoe het moet ipv van het afleren hoe het niet moet.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:48
Vice
Vice is offline
Citaat:
RanC schreef op 12-01-2005 @ 20:40 :
Zodra je de discussie aangaat met een kind, gaan ze daar ook misbruik van maken hoor.
Alsof er alleen de mogelijkheden tik geven en in discussie zijn. Stem verheffen werkt volgens mij net zo goed als een tik.
Oud 12-01-2005, 19:49
meisje
meisje is offline
Citaat:
Vice schreef op 12-01-2005 @ 20:48 :
Alsof er alleen de mogelijkheden tik geven en in discussie zijn. Stem verheffen werkt volgens mij net zo goed als een tik.
Psychische mishandeling!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:50
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:49 :
Psychische mishandeling!
Werkt heel effectief en kinderen zijn er stukken banger voor
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:50
meisje
meisje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 20:50 :
Werkt heel effectief en kinderen zijn er stukken banger voor
Schreeuwen is echt niet effectief hoor, mijn broertje schiet dan altijd in de lach.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:51
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 12-01-2005 @ 20:46 :
Hoe vaak hoor ik wel niet.
"Dat mag niet Pietje!" of "Laat dat Jantje!" of "Niet doen Youssouf!" of "Nu ben ik het zat Ali, niet meer doen!" enzovoorts.

Als ze het na drie of meer waarschuwingen niet willen begrijpen/laten, dan is een tik voldoende om ze te laten beseffen dat ze de grens bereikt hebben.

"Overwicht" op zo'n kind hebben is bullshit, want op een bepaalde leeftijd gaan ze expres de grens van het geduld van de ouders opzoeken.
Dan is het aan de ouders te taak om zulk gedrag te voorkomen.

Als kinderen niet meer naar je luisteren heb je blijkbaar iets verkeerds gedaan in hun opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:53
meisje
meisje is offline
Citaat:
makelville schreef op 12-01-2005 @ 20:51 :

Als kinderen niet meer naar je luisteren heb je blijkbaar iets verkeerds gedaan in hun opvoeding.
Ik ben in ieder geval een potentiele slechte moeder. Maar gelukkig hoef ik geen rekenschap aan derden af te leggen.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 20:50 :
Schreeuwen is echt niet effectief hoor, mijn broertje schiet dan altijd in de lach.
Ik ga geen uitlatingen doen over je broertjes want die ken ik niet, het principe waar ik opuit wil staat een paar posts hierboven.
Met citaat reageren
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:

En jij luistert altijd braaf naar je ouders?

Ouders zijn ook maar mensen (Echt waar) en geen enkele opvoeding is zonder fouten.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:54
meisje
meisje is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 12-01-2005 @ 20:53 :

Ouders zijn ook maar mensen (Echt waar) en geen enkele opvoeding is zonder fouten.
Makelville wordt een perfect mum.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:56
Verwijderd
Ik ben pacifist, dus ik ben eerder een voorstander van psychische mishandeling dan van fysieke.

Niet dat ik zo gek ben om kinderen te nemen, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:56
Verwijderd
Citaat:

Luisteren en grenzen respecteren zijn twee verschillende dingen. Ouders moeten hun grenzen ook kennen. Wederzijds respect is belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:57
RanC
RanC is offline
Citaat:

*zucht*

Op een gegeven moment gaan kinderen expres niet luisteren. Juist om die grenzen te vinden.

En geef kinderen een vinger, ze nemen je hele arm.
Met citaat reageren
meisje
meisje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-01-2005 @ 20:56 :
Ik ben pacifist, dus ik ben eerder een voorstander van psychische mishandeling dan van fysieke.

Niet dat ik zo gek ben om kinderen te nemen, natuurlijk.
Met citaat reageren
meisje
meisje is offline
Citaat:
RanC schreef op 12-01-2005 @ 20:57 :
*zucht*

Op een gegeven moment gaan kinderen expres niet luisteren. Juist om die grenzen te vinden.

De monsters
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 19:59
Verwijderd
Citaat:
*zucht*

Als een kind de grenzen moet vinden heb je ze dus duidelijk niet aangegeven.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:01
meisje
meisje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 20:59 :
Dat is echt onzin. Een kind moet juist zijn grenzen zelf ontdekken. Bovendien kun je als dat kind uit de baarmoeder gerukt is niet op elk gebied alvast voorlichten op je grenzen. Het is belachelijk dat er onderhandeld moet worden met een snotneus van 1 of 2 jaar oud. ALs je zegt 'Nee, dat mag niet' en het doet het toch moet je het maar laten voelen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:04
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 20:59 :
ben jijzelf nooit kind geweest? nooit sadistische neigingen tot provoceren, uitdagen of pesten gehad?

nee? ik ook niet.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:05
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 21:01 :
Dat is echt onzin. Een kind moet juist zijn grenzen zelf ontdekken. Bovendien kun je als dat kind uit de baarmoeder gerukt is niet op elk gebied alvast voorlichten op je grenzen. Het is belachelijk dat er onderhandeld moet worden met een snotneus van 1 of 2 jaar oud. ALs je zegt 'Nee, dat mag niet' en het doet het toch moet je het maar laten voelen.
Zelf ontdekken, ik ben geen hippie, vrije opvoeding zie ik als onzin. Onderhandelen moet je ook niet aan beginnen, daarmee stel je je kind al in een machtspositie waarin het invloed uitoefent. Gewoon superieur boven je kind staan, en een goed voorbeeld geven. Dan zal het niet op foute gedachtes komen. Je moet een kind iets aanleren en niet afleren.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:06
RanC
RanC is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-01-2005 @ 21:04 :
ben jijzelf nooit kind geweest? nooit sadistische neigingen tot provoceren, uitdagen of pesten gehad?

nee? ik ook niet.
Tuurlijk niet.
Jij was zeker zo'n mak schaap dat nooit "NEE NEE NEE!" heeft geschreeuwd als het naar bed moest, nooit haar eten op wilde eten, etc.

M.a.w. onzin, of je bent een uitzondering.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:07
RanC
RanC is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 21:05 :
Zelf ontdekken, ik ben geen hippie, vrije opvoeding zie ik als onzin. Onderhandelen moet je ook niet aan beginnen, daarmee stel je je kind al in een machtspositie waarin het invloed uitoefent. Gewoon superieur boven je kind staan, en een goed voorbeeld geven. Dan zal het niet op foute gedachtes komen. Je moet een kind iets aanleren en niet afleren.
Ik zou het bijna met je eens zijn, behalve dat ik het "de opvoedkundige tik" niet als middel zie om 'iets af te leren' maar als middel om het kind op het goede pad te houden.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:08
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Gewoon superieur boven je kind staan, en een goed voorbeeld geven. Dan zal het niet op foute gedachtes komen.
Om even in te haken op het voorbeeld van RanC, jij gaat gelijk met dat irritante monstertje naar bed of laat je dat blaag de halve nacht opblijven?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:09
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Dan zal het niet op foute gedachtes komen.
ben jij nou uberoptimistisch of ik unterdom ?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 12-01-2005 @ 21:08 :
Om even in te haken op het voorbeeld van RanC, jij gaat gelijk met dat irritante monstertje naar bed of laat je dat blaag de halve nacht opblijven?
Nee, ik stop het onder de dekens, geef het een zoen en vertel dat ik erg veel van hem hou en het kind blijft liggen. En als het kind mij om principe gaat roepen en aandacht gaat vragen zal ik het na een paar keer lekker negeren omdat ik anders precies doe wat het kind wil. Dan merkt het kind vanzelf dat het geen zin heeft, en dat ie het anders moet aanpakken om zn zin te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:13
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-01-2005 @ 21:09 :
ben jij nou uberoptimistisch of ik unterdom ?
Kinderen leren en pakken op, fout gedrag pikken ze ook ergens op. Volwassenen hebben daar zelf ook last van, alleen worden die beinvloed door hun omgeving die bestaat uit anderen dan hun ouders.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:14
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 21:11 :
.. zal ik het na een paar keer lekker negeren omdat ik anders precies doe wat het kind wil. Dan merkt het kind vanzelf dat het geen zin heeft, en dat ie het anders moet aanpakken om zn zin te krijgen.
wat doe je als je kind loopt te keten in de supermarkt? gewoon negeren?
en wat doe jij als een kind niet wil eten? gewoon negeren?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:17
RanC
RanC is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-01-2005 @ 21:14 :
Volgens Gauloises zal een kind dat nooit doen als je het goede voorbeeld geeft...

Wat natuurlijk wishful thinking is.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:23
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 12-01-2005 @ 21:17 :
Volgens Gauloises zal een kind dat nooit doen als je het goede voorbeeld geeft...

Kinderen die etteren schreeuwen gewoon om aandacht.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:24
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:

dat bedoelde ik ook te zeggen. stel nou dat je kind een kwade ziel heeft he.

maar ach, met gauloises als voorbeeld kom je mss al een heel end.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:25
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 21:23 :
Kinderen die etteren schreeuwen gewoon om aandacht.
ach lieve ziel, kom bij papa
en diezelfde avond las gauloises een extra verhaaltje voor..

zie je 't voor je?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 21:13 :
Kinderen leren en pakken op, fout gedrag pikken ze ook ergens op. Volwassenen hebben daar zelf ook last van, alleen worden die beinvloed door hun omgeving die bestaat uit anderen dan hun ouders.
En hoe denk jij dat kinderen 'leren en oppikken'? Juist, omdat ze gecorrigeerd worden. Een kind heeft op zo'n jonge leeftijd eenvoudigweg nog geen geweten en geen referentiekader dus kán het zelf helemaal niet toetsen of zijn gedrag goed of fout is. Dat moet door anderen gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 21:39
Vice
Vice is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-01-2005 @ 21:14 :
Toen ik als kindje wel eens zo'n woedeaanval had, ging me moeder me idd negeren, op de wc een sigaretje roken en wachten tot we alletwee afgekoeld waren. Het zou me niks verbazen als het door van die opvoedtijdschriften wordt gezien als niet goed opvoeden, maar (bij mij) heeft het wel geholpen.
Oud 12-01-2005, 23:00
MB
MB is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-01-2005 @ 20:31 :
Vraag je eens af waarom het kind niet luistert?
Nou, zoals ik al heb gezegd zijn er ook kinderen met ene moeilijk karakter, die kùn je gewoon niet de baas zonder ze óf mentaal te manipuleren (wat ik vele malen erger vind dan een tik) óf ze op een wat fysiekere manier te laten weten wie de baas is.

En dat je bij een tik geven al snel verder gaat is een redenatie van niks, dan kun je ook zeggen dat mensen die hun kinderen laten luisteren door mentaal overwicht snel over gaan op geestelijke mishandeling

en @ Gauloises: Hoe moet je dan grenzen aangeven? Door te zeggen: 'Dat mag niet hoor!' Daar luisteren kleine kinderen niet naar.
Oud 13-01-2005, 08:55
Vice
Vice is offline
Het ene kind is het ander niet. Daarom is het ook moeilijk aan te geven wat de perfecte opvoedingsmethode is. Een tik is ook niet altijd nodig. Bovendien vind ik nog wel een verschil tussen een kind heel af en toe een tik geven als het echt vervelend is of een een kind bijna elke dag een tik geven als het net niet doet wat jij wilt.
Oud 13-01-2005, 09:13
Verwijderd
Citaat:

Als kind iig wel

Nee dat niet in de puberiteit zullen ze een eigen inditeit ontwikkelen en dan ook minder luisteren maar op die leeftijd kun je met ze discussieren, jongeren kinderen moet je vanaf het begin al bij brengen dat jij het laatste woord hebt.
Negeren werkt imo beter dan slaan.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 09:14
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-01-2005 @ 21:32 :
En hoe denk jij dat kinderen 'leren en oppikken'? Juist, omdat ze gecorrigeerd worden. Een kind heeft op zo'n jonge leeftijd eenvoudigweg nog geen geweten en geen referentiekader dus kán het zelf helemaal niet toetsen of zijn gedrag goed of fout is. Dat moet door anderen gebeuren.
Dat kun je ook aangeven zonder corrigerende tik
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 09:16
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-01-2005 @ 21:24 :
dat bedoelde ik ook te zeggen. stel nou dat je kind een kwade ziel heeft he.
Als je zo gaat denken kun je beter maar meteen een duiveluitdrijver bellen

Citaat:
maar ach, met gauloises als voorbeeld kom je mss al een heel end.
Zeker
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 09:17
Verwijderd
Citaat:

Ik heb het nooit gedaan
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 09:19
Verwijderd
Citaat:
*zucht*

Daarom moet je er al vroeg bij zijn om grenzen duidelijk te maken en dat kan prima zonder meteen te gaan meppen
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 09:20
MB
MB is offline
Citaat:
makelville schreef op 13-01-2005 @ 10:14 :
Dat kun je ook aangeven zonder corrigerende tik
hoe dan? Als je het kind negeert gaat het gewoon lekker verder kloten, of dingen doen die eigenlijk niet mogen
Oud 13-01-2005, 09:23
Verwijderd
Citaat:
Da_mark schreef op 13-01-2005 @ 10:20 :
hoe dan? Als je het kind negeert gaat het gewoon lekker verder kloten, of dingen doen die eigenlijk niet mogen
Je moet ten eerste duidelijk aangeven dat jij het niet wil hebben en ervoor zorgt dat hij niet meer gaat kloten. Als hij niet wil eten moet hij net zo lang aan tafel blijven tot hij wel wil eten. Als hij het op een schreeuwen zet wacht je gewoon rustig tot hij is uitgeschreeuwd en toon je dat je niet onder de indruk bent. Als je aandacht besteed aan slecht gedrag en goed gedrag niet beloond zal het kind kloten om je aandacht te gaan trekken.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 09:28
MB
MB is offline
Citaat:
makelville schreef op 13-01-2005 @ 10:23 :
Je moet ten eerste duidelijk aangeven dat jij het niet wil hebben en ervoor zorgt dat hij niet meer gaat kloten.

Hoe dan?

Citaat:
Als hij niet wil eten moet hij net zo lang aan tafel blijven tot hij wel wil eten.
Dan loopt hij toch gewoon weg?

Citaat:
Als hij het op een schreeuwen zet wacht je gewoon rustig tot hij is uitgeschreeuwd en toon je dat je niet onder de indruk bent. Als je aandacht besteed aan slecht gedrag en goed gedrag niet beloond zal het kind kloten om je aandacht te gaan trekken.
Dat klopt, maar ze kloten niet alleen om aandacht te krijgen, maar ze doen ook g ewoon dingen die in hun directe voordeel zijn maar wat jij niet wilt hebben, of wat op den duur slecht voor ze is.
Oud 13-01-2005, 09:38
Verwijderd
Citaat:
Da_mark schreef op 13-01-2005 @ 10:28 :
Hoe dan?
Zeg met verheffende stem dat je het niet wil hebben.

Citaat:

Dan loopt hij toch gewoon weg?
Dan pak je hem op en zet hem weer terug op een stoel aangezien dit voornamelijk voorkomt bij jongere kinderen lijkt het me wel makkelijk.

Citaat:

Dat klopt, maar ze kloten niet alleen om aandacht te krijgen, maar ze doen ook g ewoon dingen die in hun directe voordeel zijn maar wat jij niet wilt hebben, of wat op den duur slecht voor ze is.
Jonge kinderen hebben dan nog geen geweten ontwikkeld maar zij zijn wel gevoelig voor autoriteit zorg dus ervoor dat je de baas in huis bent. Als je geen aandacht besteed aan slecht gedrag zullen zij er geen voordeel meer aan beleven en er op den duur mee op houden. Goed gedrag belonen heeft meer effect op baldadige kinderen
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 10:03
Vice
Vice is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 13-01-2005 @ 10:20 :
Dat valt wel mee. Een kind doet dat vooral om te kijken hoever hij/zij kan kan gaan voordat de ouders boos worden. Als de ouders er niet op in gaan, is het voor dat kind ook minder leuk en gaat daarom er sneller mee ophouden.
Oud 13-01-2005, 10:07
Vice
Vice is offline
Citaat:
makelville schreef op 13-01-2005 @ 10:38 :
Jonge kinderen hebben dan nog geen geweten ontwikkeld maar zij zijn wel gevoelig voor autoriteit zorg dus ervoor dat je de baas in huis bent. Als je geen aandacht besteed aan slecht gedrag zullen zij er geen voordeel meer aan beleven en er op den duur mee op houden. Goed gedrag belonen heeft meer effect op baldadige kinderen
Dat is ook de manier hoe je honden opvoedt. Belonen als ze iets goed doen en alleen je stem verheffen als ze iets stouts doen. Maar vooral belonen blijkt toch de beste manier te zijn.
Oud 13-01-2005, 10:16
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 12-01-2005 @ 21:01 :
Je slaat een kind van 1 jaar

Doe normaal zeg op die leeftijd kunnen zij nog niks bevatten en moeten ze alles speleronderwijs leren zij zullen echt niet weten waarom ze een mep krijgen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 11:35
MB
MB is offline
Citaat:
makelville schreef op 13-01-2005 @ 10:38 :
Zeg met verheffende stem dat je het niet wil hebben.

Uiteraard probeer je dat eerst, maar niet alle kinderen zijn daar gevoelig voor

Citaat:
Dan pak je hem op en zet hem weer terug op een stoel aangezien dit voornamelijk voorkomt bij jongere kinderen lijkt het me wel makkelijk.
En dan gaat hij weer weg en dan zet jehem weer terug e dan gaat hij weer weg, schiet niet op

Citaat:
Dat klopt deels, maar als je er op dat moment geen aandacht aan besteed, dan hebben ze ook niet door dat wat ze doen fout is.

En kinderen van 1 of 2 moet je idd niet slaan
Oud 13-01-2005, 12:09
juno
juno is offline
Citaat:
makelville schreef op 13-01-2005 @ 11:16 :
Je slaat een kind van 1 jaar

Doe normaal zeg op die leeftijd kunnen zij nog niks bevatten en moeten ze alles speleronderwijs leren zij zullen echt niet weten waarom ze een mep krijgen.

Slaan is de universele taal, die ze ook onder elkaar standaard gebruiken. Daarom vinden opvoeders het ook niet goed om het kind zelf te slaan, omdat je het juist wilt bijbrengen dat slaan en bijten niet mag. En ze vinden dat je zelf het goede voorbeeld moet geven.

Helaas is het adagium: "wie niet horen wil moet maar voelen", nog steeds een zeer wijs woord. Vooral als ze op een leeftijd zijn dat ze woorden nog niet begrijpen, of nog niet logisch kunnen nadenken of inderdaad nog geen geweten hebben en geen normen. Die tik snappen ze tenminste.

Als een kind eenmaal aan het tanden wisselen is is een tik niet meer nodig. Dat is ook het moment dat het een geweten heeft ontwikkeld, met jouw hulp, en dan kun je er redelijk normaal mee praten.

Slaan is trouwens een uiterst redmiddel. Je probeert het eerst met de andere methodes als negeren en belonen en milde lik op stuk straffen. JE slaat ook niet voor ieder vergrijp, alleen voor de echt erge dingen. NIET aan de hete oven komen, NIET de kat treiteren, niet je broertjes bijten, NIET met je vingers in het stopcontact, en NIET zomaar oversteken als mama zegt hierblijven omdat er een vrachtwagen aan komt denderen.

Dingen als niet willen eten of slapen zijn niet op te lossen met slaan.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 16:53
MB
MB is offline
wel, want dan eten ze netjes
Reageren

Regels voor berichten