Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2005, 22:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
RaoulDuke schreef op 08-02-2005 @ 23:23 :
Maar ook dat is simpel te weerleggen:
http://jchemed.chem.wisc.edu/Journal...abs1278_1.html
Heel leuk, maar die weerlegging gaat opeens de druk veranderen, terwijl daar in de bijbel geen sprake van is.

kwestie van de letter van de tekst op juiste manier misbruiken.
Oud 08-02-2005, 22:58
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-02-2005 @ 23:27 :
Heel leuk, maar die weerlegging gaat opeens de druk veranderen, terwijl daar in de bijbel geen sprake van is.

kwestie van de letter van de tekst op juiste manier misbruiken.
Op zich al belachelijk om de temperatuur van hel en hemel letterlijk uit de bijbel te halen. Ik liet alleen maar zien dat er ook bronnen zijn die die eerder genoemde bewering weer weerleggen.
Het is gewoon een aardig grapje, meer niet.
Je weet net als ik dat de de meeste christenen de bijbel niet letterlijk naleven/aannemen.
Oud 10-02-2005, 13:42
klaprooz
klaprooz is offline
1) geloof is iets waar in mensen moet geloven , voor geruststelling vind ik.

2) als er een hemel bestaat , dán alleen mensen die niks fouts hebben gedaan anders, zwerven ze hier nog een paar jaar op aarde ond en gaan ze naar de :
Oud 10-02-2005, 16:18
Goeniegoegoe
Goeniegoegoe is offline
en wat nu als je goed wilt leven maar je wilt na je dood naar de hel ?

Oud 10-02-2005, 16:32
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Goeniegoegoe schreef op 10-02-2005 @ 17:18 :
en wat nu als je goed wilt leven maar je wilt na je dood naar de hel ?

dan zit je op het juiste adres.
maak je geen zorgen, er is meer nodig als gewoon goed doen. bij de meeste geloven dan.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 16:35
Goeniegoegoe
Goeniegoegoe is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-02-2005 @ 17:32 :
dan zit je op het juiste adres.
maak je geen zorgen, er is meer nodig als gewoon goed doen. bij de meeste geloven dan.
wat dan ?
Oud 10-02-2005, 16:38
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Goeniegoegoe schreef op 10-02-2005 @ 17:35 :
wat dan ?
je hebt van die mensen die jou de hemel in zouden praten, maar ik niet .
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 16:45
MayaGirl
MayaGirl is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 13-01-2005 @ 19:45 :
Aangezien het hier over gaat...

Ik vraag mij wel vaker af dan, in het geval van een hemel (ik geloof niet), wat de eisen dan zijn. Want volgens gereformeerden maakt het niet uit wat je doet, het is al bepaald of je in de hemel komt. Terwijl de catolieken meer zijn van het goede daden doen. (generalisatie, mijn excuses als dit niet hemaal klopt, wil er niet over uitweiden).

Stel dat er een hemel is, dan zijn er de eisen die ik net las.
Maar ik ken _meer dan genoeg_ mensen waarmee ik helemaal niet in de hemel zou willen zijn die prima voldoen aan dat lijstje. Over de eeuwen heen zijn er zo veel mensen geweest die hun geloof hebben gebruikt om dingen te doen die de gehele mensheid hoort te verachten (begin bijvoorbeeld bij de kruistochten, waar meer gemoord en verkracht is dan je kan bedenken, of het terechtstellen van mensen die niets hebben gedaan uit de naam van God.)

Ik vraag me dan af of je daden des levens niet meer voor je spreken? Hoewel ik streng anti-theistisch ben op de meeste dingen, ben ik niet geweldadig en probeer ik op mijn manier deze wereld beter te maken. Toch weet ik dat als er onverhoopts een leven na de dood zou zijn, dat mij eeuwige verdoemenis wacht... Vind het niet echt heel eerlijk... naja... misschien hoort dat ook niet... en als het inderdaad waar is dat ik met verschillende pausen in de hemel kom te zitten, dan vraag ik me af of ik daar wel bij wil horen.

p.s. ik wil hier nirmand mee beledigen, dus bespring me niet met beledigingen. Ik wil graag dingen horen over hoe mensen denken over deze manier van in de hemel komen.
Ik ben zeker niet beledigt hoor! Wat echt beledigend is, zijn mensen die de meest afschuwelijke dingen doen in naam van het christelijke geloof. Als ze dat doen moet je je twee dingen afvragen: 1. Geloven ze echt in Jezus of gebruiken ze dat om aanhangers te krijgen of hun daden goed te praten door een uit verband gerukt stukje bijbeltekst (Trouwens, 'Gij zult niet doden! Dus iemand die denkt oorlog te voeren in de naam van Christus moet toch zijn geloof maar 's checken. Wat me ook meteen bij 2 brengt).
2. Als ze echt denken dat dit goed is voor de wereld en proberen dat goede te doen, zijn ze dan zoveel slechter dan jij en ik? Wij proberen ook alleen het goede te doen. Daarom is het als christen ook zo belangrijk dat je zélf de bijbel leest om te kijken wat Gods wil.
Wat Gods wil is is heel makkelijk want het staat zowat met rode blokletters, lettertype 37 in de bijbel. God liefhebben boven alles en je naasten als jezelf! Dat betekent dus dat je een ander NOOIT pijn mag doen op wat voor manier en om wat voor reden dan ook!!
Dit moet niet gezien worden als de belangrijkste eis om in de hemel te komen. Als je gelooft wie Jezus is en wat hij gedaan heeft, dan kun je niks anders dan van hem houden en als je van hem houdt dan wil je niks liever dan dit (God liefhebben boven alles en je naasten als jezelf) voor God te doen. Ook zul je merken dat als je liefde geeft en anderen beter laat voelen je zelf ook beter voelt (maar daar moet ik wel aan toevoegen dat ik het een beetje egoistisch van mezelf zou vinden als ik het alleen maar deed om mezelf goed te voelen).
Nog een opmerking over jouw berichtje: Liefde houdt ook in om je vijanden te vergeven. En ik weet uit ervaring dat dat één van de moeilijkste dingen is om te doen. Verschrikkelijk moeilijk, zeker als ze dagelijks nog doorgaan met verschrikkelijke dingen doen en je telkens weer tegen die haat die in je hart opwelt moet vechten. Maar als je zo'n situatie weer tegenkomt kun je ook op Jezus vertrouwen voor kracht en steun. Jij ook, vraag maar aan hem.

Laatst gewijzigd op 12-02-2005 om 16:48.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 16:51
MayaGirl
MayaGirl is offline
Citaat:
makelville schreef op 13-01-2005 @ 19:48 :
1 de Islam
2 In god de laatste dag en zijn profeten geloven en je houden aan zijn wetten.
Kun je je dan altijd aan alle wetten houden die de Islam opstelt? Zo nee, in hoeverre moet je je dan aan die wetten gehouden hebben?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 16:54
MayaGirl
MayaGirl is offline
Citaat:
Envy schreef op 13-01-2005 @ 20:07 :
In mijn geloof zijn er lekker helemaal geen eisen .
In de mijne ook niet
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 16:56
MayaGirl
MayaGirl is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 13-01-2005 @ 21:19 :
Volgens mij slaat geloof op dat je denkt dat er iets is zonder dat je er een emperisch bewijs voor hebt (je gelooft niet in een auto als ie voor je is, maar je gelooft wel in een auto als je denkt dat er een auto is maar hij is er niet)
Dus als atheist geloof je dat er geen auto is, maar er is er wel een?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 16:58
Verwijderd
1. Ik geloof in God die uit liefde voor de mensen de aarde heeft geschapen. Dit zou je christelijk kunnen noemen, maar ik geloof niet in Jezus als verlosser.

2. Ik geloof dat iedereen in de hemel komt, als ze berouw kunnen tonen voor hun zonden.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 17:06
MayaGirl
MayaGirl is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2005 @ 12:52 :
Niets, maar dat het leven geen nut heeft is natuurlijk geen nieuws, zeker aangezien het principieel onmogelijk is voor wat dan ook om 'algemeen' nut te bezitten.
Sorry hoor, maar ik vind dat het leven wel degelijk nut heeft! JIJ kunt de wereld verbeteren. JIJ kunt mensen helpen. JIJ kunt beslissen of je voor God kiest of niet. JIJ kunt mensen helpen tot geloof te komen. Het leven heeft dus weldegelijk NUT.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 17:21
MayaGirl
MayaGirl is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2005 @ 12:13 :
Vind je dat niet rechtvaardig dan?

Zeg nou zelf, wie heeft er meer recht om in de hemel te komen. Een gelovige serieverkrachter of de Dalai Lama?
Misschien wel bekend: It's not up to us to decide who lives or dies, so be careful in your judgement.

Ik weet dat het heel rechtvaardig is om mensen die verkeerde dingen hebben gedaan te straffen en te laten lijden, maar als je alleen rechtvaardigheid goed vind moet je over dit volgende eens nadenken:

Dit is enkel rechtvaardigheid:

Een man dood de dochter van zijn buurman. Dus de buurman dood de dochter van de man. Allebei lijden ze nu evenveel en de eerste man is gestraft om zijn daad. Oog om oog, tand om tand.

Natuurlijk kun je zeggen dat het niet rechtvaardig is om andere mensen erbij te betrekken in de straf, maar als jullie zo graag willen dat iemand naar de hel gaat zullen (goede) mensen, die uit hun goedheid zonder voorwaarden van iemand houden (denk aan ouders ofzo) niet ook lijden bij de gedachte dat hun zoon/dochter in de hel is. Dus dat is geen goed tegenargument.

Dit is de christelijke weg voor zover ik weet:

De man toont diepe en oprechte spijt van zijn daad. Hij is er kapot van dat hij zoiets heeft kunnen doen. De buurman vergeeft hem en hoewel hij nog steeds veel pijn heeft probeert hij de motieven van de man te begrijpen. Ook zoeken ze hulp voor de man zodat dit nooit meer gebeurt. Door het vele praten met de man kan de buurman zijn gevoelens ook kwijt en leert met de situatie om te gaan. Verdriet zal er blijven, maar liefde overheerst. En de dochter van de man leeft nog.

Zoals je ziet komt hier naast rechtvaardigheid ook naastenliefde voor. In deze twee voorbeelden kun je dus zien waarom christenen naastenliefde en rechtvaardigheid allebei belangrijk vinden. En niet de een meer dan de ander.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 18:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MayaGirl schreef op 12-02-2005 @ 18:06 :
JIJ kunt mensen helpen tot geloof te komen. Het leven heeft dus weldegelijk NUT.
Je begrijpt hoop ik wel dat je met deze redenering weinig anders dan lachstuipen zult veroorzaken?
Oud 12-02-2005, 21:30
MayaGirl
MayaGirl is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-02-2005 @ 19:14 :
Je begrijpt hoop ik wel dat je met deze redenering weinig anders dan lachstuipen zult veroorzaken?
Ach dan is het in ieder geval ergens goed voor
En ik had er waarschijnlijk bij moeten zetten dat ik het de zin van mijn leven vind. Want de redenering waar ik op reageerde zei dat mijn leven ook geen zin had en ik vind dus van wel. Er zijn weinig objectieve argumenten te geven. De zin van het leven is iets heel persoonlijks.

Laatst gewijzigd op 12-02-2005 om 21:34.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 21:51
Verwijderd
Citaat:
MayaGirl schreef op 12-02-2005 @ 18:06 :
Sorry hoor, maar ik vind dat het leven wel degelijk nut heeft! JIJ kunt de wereld verbeteren. JIJ kunt mensen helpen. JIJ kunt beslissen of je voor God kiest of niet. JIJ kunt mensen helpen tot geloof te komen. Het leven heeft dus weldegelijk NUT.
Goed, wat is dan het nut van dit alles voor hetgeen zich buiten alles bevindt?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 23:31
Suqeunse
Suqeunse is offline
1. Islam
2.
Geloven in het eenheid van God.
Geloven in Dag Des Oordeels
Geloven in Zijn Engelen
Geloven in Zijn profeten en boodschappers, en de laatste profeet en boodschapper Mohammed (vzmh).
Geloven in het Hiernamaals
Geloven in de Soenah, en hieraan houden. ( leefgewoontes)
Geloven in de Quraan, en hieraan houden. ( wetten )
Aan de vijf zuilen voldoen.

* wacht maar tot Jezus (vzmh) neerdaalt Christenen , dan zullen we zien wat de ware geloof is *
Oud 13-02-2005, 08:09
MayaGirl
MayaGirl is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-02-2005 @ 22:51 :
Goed, wat is dan het nut van dit alles voor hetgeen zich buiten alles bevindt?
Zoals wat?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 08:11
MayaGirl
MayaGirl is offline
Citaat:
Suqeunse schreef op 13-02-2005 @ 00:31 :
1. Islam
2.
Geloven in het eenheid van God.
Geloven in Dag Des Oordeels
Geloven in Zijn Engelen
Geloven in Zijn profeten en boodschappers, en de laatste profeet en boodschapper Mohammed (vzmh).
Geloven in het Hiernamaals
Geloven in de Soenah, en hieraan houden. ( leefgewoontes)
Geloven in de Quraan, en hieraan houden. ( wetten )
Aan de vijf zuilen voldoen.

* wacht maar tot Jezus (vzmh) neerdaalt Christenen , dan zullen we zien wat de ware geloof is *
Waar staat vzmh voor?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 17:32
thedarkangel
thedarkangel is offline
Citaat:
MayaGirl schreef op 13-02-2005 @ 09:11 :
Waar staat vzmh voor?
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt op "Vader zij met hem" of zo. Vraag ik me ook al zo vaak af.
Oud 13-02-2005, 17:40
Graf Bismarck
Graf Bismarck is offline
Citaat:
thedarkangel schreef op 13-02-2005 @ 18:32 :
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt op "Vader zij met hem" of zo. Vraag ik me ook al zo vaak af.
Vrede zij met hem.
Oud 13-02-2005, 17:45
thedarkangel
thedarkangel is offline
Citaat:
Graf Bismarck schreef op 13-02-2005 @ 18:40 :
Vrede zij met hem.
Oh thanks!
Oud 14-02-2005, 18:29
MayaGirl
MayaGirl is offline
Citaat: