Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2005, 14:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
G-force schreef op 22-01-2005 @ 15:07 :
Als ritueel slachten goed gebeurd zou het heel mischien humaner kunnen zijn. Maar het gebeurd juist meestal erg slecht. Bijvoorbeeld met te botte messen of door meerdere keren te snijden.

Je kunt ritueel slachten zo reguleren dat dergelijke misstappen niet gedaan mogen worden. Strenge eisen eraan vastmaken, dus.

Citaat:

Met een schietmasker is het steeds dezelfde procedure die eigenlijk niet fout kan gaan. En de dieren zijn in 1 klap weg lijkt mij.

dat valt nog maar te bezien.

Citaat:

Als jij opeens keihard op je hoofd geslagen wordt met een stalen buis ben je ook in 1 keer bewusteloos laat staan als zo'n pin je hersens helemaal in gaat.
Er zijn zat lui die t geluk hebben gehad dat een kogel in hun kop niet de juiste hersenen raakten en die aanval hebben overleefd.
Dus je kunt je ook wel voorstellen dat een koe niet meteen dood hoeft te zijn.

Worden overigens alle beesten met een schietmasker geslacht? Ik weet het alleen zo bij koeien.
Oud 22-01-2005, 14:13
G-force
G-force is offline
Citaat:
En jij denkt dat Mc donalds waar jij je hamburger haalt zo begaan is met de dieren?
Ik eet nooit bij mac donalds. Maar het is inderdaad waar dat Mac donalds een mede veroorzaker is van de grootschalige bio industrie.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 22-01-2005 @ 15:11 :

Worden overigens alle beesten met een schietmasker geslacht? Ik weet het alleen zo bij koeien. [/B]
In Spanje maken ze er een spel van. Gaan ze zo'n dier lekker de hele tijd treiteren en met scherpe voorwerpen steken om op het eind het dier met een zwaar dood te steken en daarna op te peuzelen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 14:19
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 22-01-2005 @ 15:18 :
In Spanje maken ze er een spel van. Gaan ze zo'n dier lekker de hele tijd treiteren en met scherpe voorwerpen steken om op het eind het dier met een zwaar dood te steken en daarna op te peuzelen.
Stierenvechten
Oud 22-01-2005, 14:20
G-force
G-force is offline
Citaat:
En wat als blijkt dat ritueel slachten inderdaad humanier is dan slachten via een schietmasker? (zoals eerder ook al eens is aangehaald)
Op 21 januari a.s. vieren moslims het jaarlijks terugkerende Offerfeest. In Nederland herdenken bijna één miljoen moslims hiermee het einde van de Hadj (de pelgrimage naar Mekka). Dit is een dag waarop zij een of meer dieren -vooral schapen- offeren en op middeleeuwse wijze slachten. Niet zelden heeft het dier de reis naar het slachthuis op de achterbank van een auto meegemaakt. Jaarlijks deelt de Algemene Inspectie Dienst vele bekeuringen uit voor pijnlijk en stressvol vervoer van dieren. Lange wachtrijen waardoor de dieren zeer lang moeten wachten, botte messen waardoor het schaap een zeer pijnlijke en langzame dood sterft, dieren die niet goed vastgebonden worden met allerlei verwondingen van dien etc…

Het offerfeest refereert aan het verhaal uit de Koran van Ibrahim (Abraham) en zijn zoon Ismael. Allah stelde Abrahim op de proef door hem op te dragen om zijn zoon te offeren. Vlak voor Abrahim overging tot het doden van zijn zoon, zei de engel Gabriël dat hij in plaats van zijn zoon een schaap moest offeren. Uit dankbaarheid dat Allah een mens had gespaard, offeren moslims jaarlijks een of meer schapen.

Moslims eten alleen vlees van dieren die ritueel geslacht zijn. Bij de rituele slacht wordt de halsslagader doorgesneden, waarna het dier langzaam doodbloedt. Dieren dienen beschermd te worden tegen deze voor-middeleeuwse methoden, waarbij de slager geen gebruik maakt van moderne methoden, die ervoor zorgen dat dieren zo min mogelijk lijden voor en tijdens de slacht. In de praktijk blijkt dat dit niet altijd met een scherp mes gebeurt, waardoor de slager soms herhaald bewegingen moet maken, alsof hij viool aan het spelen is. Bij het doorsnijden van de keel van het schaap, houdt de slager met zijn linker hand de kaken van het dier stevig op elkaar gedrukt. Het hele schapenlichaam trilt en springt op en neer van de pijn als de keel doorgesneden wordt. Het duurt 10 tot 20 seconden, voordat de hersendood van het dier intreedt wegens zuurstoftekort. Wanneer de slager de tijd rijp acht om het offer los te laten, en het lichaam en de kop gescheiden zijn, trilt de tong nog een minuut na.

Door het enorme aantal dieren dat in een beperkt aantal dagen moet worden geslacht, kan de slager niet altijd voldoende tijd nemen om een zorgvuldige snede aan te brengen. Ernstige verwondingen zijn het resultaat. Tijdens het offerfeest van de moslims wordt dus jaarlijks groot dierenleed geconstateerd. Zelfs het vervoer van dieren naar de slager op de achterbank van een auto is geen uitzondering.

De Dierenbescherming wijst het onverdoofd slachten zonder meer af. Echter, een verbod zou leiden tot illegaliteit, met de afschuwelijke excessen tot gevolg. Daarom voert de Dierenbescherming al enige jaren overleg over dit onderwerp met de overheid en vertegenwoordigers van religieuze groeperingen. Resultaat is enerzijds dat steeds meer groeperingen akkoord gaan met het ‘reversibel’ verdoven, dat wil zeggen dat er wel verdoofd wordt, maar toch tegemoet wordt gekomen aan de religieuze verplichting om het levende dier de halssnede toe te brengen. Ook bereiden de slachthuizen het slachtfeest van de moslims beter voor. Eerder gaf de enorme toeloop grote problemen, waardoor allerlei regels overtreden werden. Die problemen zijn nu voor het grootste deel onder controle. Ook oefenen onze inspecteurs en die van de overheid strenge controle uit op het ritueel slachten, zoals dat gebeurt in de voor dit jaar aangewezen slachterijen in Oost-Graftdijk, Purmerend en Warder.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 14:23
Verwijderd
Wat opvallend, je gebruikt een tekst van de Dierenbescherming die jouw eigen standpunt ontkracht.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 14:29
G-force
G-force is offline
Dat was niet mijn standpunt , maar die van Gatara.
Citaat:
Wat opvallend, je gebruikt een tekst van de Dierenbescherming die jouw eigen standpunt ontkracht.
Dat was niet mijn standpunt , maar die van Gatara. Maar ik weet niet hoed je dat bij een quote toevoegt.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 14:41
Gatara
Gatara is offline
Many allegations have been made that Islamic slaughter is not humane to animals. However, Professor Schultz and his colleague Dr. Hazim of the Hanover University, Germany, proved through an experiment, using an electroencephalograph (EEG) and electrocardiogram (ECG) that *Islamic slaughter is THE humane method of slaughter* and captive bolt stunning, practiced by the Western method, causes severe pain to the animal. The results surprised many.

Experimental Details:

1. Several electrodes were surgically implanted at various points of the skull of all animals, touching the surface of thebrain.

2. The animals were allowed to recover for several weeks.

3. Some animals were slaughtered by making a swift, deep incision with a sharp knife on the neck cutting the jugular veins and carotid Arteries of both sides; as also the trachea and esophagusHalal Method.

4. Some animals were stunned using a captive bolt pistol humane slaughter by the western method.

5. During the experiment, EEG and ECG were recorded on all animals to record the condition of the brain and heart during the course of slaughter and stunning.

Results and Discussion:

I - Halal Method

1. The first three seconds from the time of Islamic slaughter as recorded on the EEG did not show any change from the graph before slaughter, thus indicating that the animal did not feel any pain during or immediately after the incision.

2. For the following 3 seconds, the EEG recorded a condition of deep sleep - unconsciousness. This is due to a large quantity of blood gushing out from the body.

3. After the above mentioned 6 seconds, the EEG recorded zero level, showing no feeling of pain at all.

4. As the brain message (EEG) dropped to zero level, the heart was still pounding and the body convulsing vigorously (a reflex action of the spinal cord) driving maximum blood from the body: resulting in hygienic meat for the consumer.

II - Western method by C.B.P. Stunning

1. The animals were apparently unconscious soon after stunning.

2. EEG showed severe pain immediately after stunning.

3. The hearts of the animal stunned by C.B.P. stopped beating earlier as compared to those of the animals slaughtered according to the Halal method resulting in the retention of more blood inthe meat. This in turn is unhygienic for the consumer.
Oud 22-01-2005, 16:02
Zaina
Zaina is offline
Die jongeren in Rotterdam die de politie tegenhielden toen zij een man die stierf wilde helpen. En de jongeren in Utrecht die het winkelend publiek terroriseren. Ach ja die bende van 17 ook nog etc. etc.

Rituele slachting hoeft natuurlijk niet per se fout te zijn.
Oud 22-01-2005, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 20-01-2005 @ 14:20 :
Gaan mensen nu echt de moral high ground claimen omdat de manier waarop zij dieren laten slachten iets minder gruwelijk is? De vegetariërs hebben wellicht nog recht van spreken, maar verder...

EDIT: Perseus was me voor.
Ik heb recht van spreken stelletjes barbaren
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 21:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-01-2005 @ 15:41 :
*onderzoek*
bron?

doel?

De laatste zinsnede laat me trouwens andere motieven dan het onderzoeken van dierenleed vermoeden.

De realiteit spreekt trouwens tegen dat dieren waarbij de hals wordt doorgesneden ogenblikkelijk in slaap vallen en dan sterven...
Oud 23-01-2005, 00:23
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 22-01-2005 @ 17:02 :
Die jongeren in Rotterdam die de politie tegenhielden toen zij een man die stierf wilde helpen. En de jongeren in Utrecht die het winkelend publiek terroriseren. Ach ja die bende van 17 ook nog etc. etc.

Rituele slachting hoeft natuurlijk niet per se fout te zijn.
Jouw argumentatie raakt echt kant noch wal
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 12:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-01-2005 @ 22:45 :
bron?

doel?

De laatste zinsnede laat me trouwens andere motieven dan het onderzoeken van dierenleed vermoeden.

De realiteit spreekt trouwens tegen dat dieren waarbij de hals wordt doorgesneden ogenblikkelijk in slaap vallen en dan sterven...
ik had t gejat van een andere forummer die t zonder bron had gepost
Oud 24-01-2005, 18:45
goddezzz
goddezzz is offline
De westerse manier van slachten en het ritueel slachten zijn beide respectloos.
Waarom de hele tijd met je vingertje naar de ander wijzen als je zelf fouten begaat?

En ja, ik eet geen vlees....
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 18:46
Verwijderd
Citaat:
goddezzz schreef op 24-01-2005 @ 19:45 :
De westerse manier van slachten en het ritueel slachten zijn beide respectloos.
Waarom de hele tijd met je vingertje naar de ander wijzen als je zelf fouten begaat?

En ja, ik eet geen vlees....
De enige niet-hypocriete vegetariër is er één die zelfmoord pleegt.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-01-2005 @ 19:46 :
Ik ken er niet één. ^_^
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 19:03
goddezzz
goddezzz is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-01-2005 @ 19:46 :
Je weet niet mijn reden waarom ik vegetariër ben
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 19:05
Verwijderd
Citaat:
goddezzz schreef op 24-01-2005 @ 20:03 :
Je weet niet mijn reden waarom ik vegetariër ben
Nee, maar ik heb je sig gelezen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 19:06
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 24-01-2005 @ 19:57 :
Ik ken er niet één. ^_^
Ik wel, namelijk mijn vriendin.

Maar ik heb haar al heel duidelijk gemaakt dat ik het belachelijk vind.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-01-2005 @ 20:05 :
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 19:19
goddezzz
goddezzz is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-01-2005 @ 20:05 :
Ach ja, daardoor weet je natuurlijk alles over mij

Wie is er nou hypocriet?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 19:22
Verwijderd
hebben part time vegetariers ook een stem?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 19:27
goddezzz
goddezzz is offline
Citaat:
makelville schreef op 24-01-2005 @ 20:22 :
hebben part time vegetariers ook een stem?
De meesten kunnen praten ja
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 19:29
Verwijderd
Citaat:
goddezzz schreef op 24-01-2005 @ 20:27 :
De meesten kunnen praten ja
We mogen dus ook vingertje wijzen naar dat stelletje vlees etende barbaren?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 19:37
sanderrr
sanderrr is offline
Verbieden. Achterlijk gebruik.

Overigens is de manier waarop dieren in de bio-industrie worden behandeld ook schandalig.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 20:23
goddezzz
goddezzz is offline
Citaat:
makelville schreef op 24-01-2005 @ 20:29 :
We mogen dus ook vingertje wijzen naar dat stelletje vlees etende barbaren?
Als je werkt aan je eigen fouten wel ja, naar mijn mening.
Maar ik vind het oncorrect om de aandacht te verplaatsen naar een ander als men weet dat hun eigen aanpak niet (geheel) correct is.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 01:17
Verwijderd
man, dat dier heeft amper door dat hij bestaat, laat staan hoe hij doodgaat. Of hij nou doodgaat in de bio industrie, of dat hij door een gezellige marokkaanse famillie ritueel wordt geslacht en opgegeten, zou ik voor dat laatste kiezen. Dan heb je tenminste het lef om zelf het dier dood te maken die je eet.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 11:52
Verwijderd
Citaat:
gladde aal schreef op 25-01-2005 @ 02:17 :
man, dat dier heeft amper door dat hij bestaat, laat staan hoe hij doodgaat. Of hij nou doodgaat in de bio industrie, of dat hij door een gezellige marokkaanse famillie ritueel wordt geslacht en opgegeten, zou ik voor dat laatste kiezen. Dan heb je tenminste het lef om zelf het dier dood te maken die je eet.
Ho, ho! Daar ga je de mist in! een dier heeft wel degelijk door dat hij bestaat. Op het moment dat hij geslacht wordt voelt hij dat zeker aan. Bij kamelen die geslacht worden zie zelfs tranen uit hun ogen rollen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-01-2005 @ 20:06 :
Ik wel, namelijk mijn vriendin.

Maar ik heb haar al heel duidelijk gemaakt dat ik het belachelijk vind.
Is ze nu dood aan het bloeden ofzo?

Goed van jou.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 13:36
Verwijderd
Citaat:
gladde aal schreef op 25-01-2005 @ 02:17 :
man, dat dier heeft amper door dat hij bestaat, laat staan hoe hij doodgaat.
Dat kun jij inderdaad heel goed weten.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-01-2005 @ 14:36 :
Dat kun jij inderdaad heel goed weten.
ik ben speciaal, ik kan met dieren praten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten