Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Intelligentie brengt Ongeloof met zich mee.
Oneens 28 39.44%
Neutraal 10 14.08%
Eens 33 46.48%
Aantal stemmers: 71. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2005, 15:55
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
mee eens, ik werkte namelijk met een moslima, en der zus was verbannen. Toen hebben ze hele gesprekken gehad met de Imam, kortom ze konder er niet zelf over nadenken of die zus weer bij de familie mocht.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2005, 16:32
Kommunist
Kommunist is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-01-2005 @ 19:26 :
Hier ben ik het mee eens, hoewel ik nooit een onderzoek hierover heb gelezen. Vaak zie je wel dat hoger opgeleide mensen kritischer zijn in hun denken en zij zullen dus eerder geneigd zijn aan hun in de strot geduwde geloof te gaan twijfelen.
mee eens, ik denk zelf dat dat ook komt omdat hoger opgeleide mensen ook minder aan zichzelf twijfelen, eerder arroganter zullen zijn en dus meer voor hun eigen denkwijze zullen kiezen dan voor een bestaande, ook door het feit dat ze leiver kiezen wat ze zelfg hebben bedachtr dan dat ze zullen zeggen' jij hebt gelijk, ik geloof in jou geloof' heel simpel gesteld dan.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 16:42
RanC
RanC is offline
Neutraal.

In het merendeel van de gevallen wel, maar in heel veel gevallen ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 21:54
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Niet intelligentie maar WETENSCHAP en Logica brengt ongeloof met zich mee. Het is natuurlijk onzin dat bijvoorbeeld de oude grieken minder intelligent zouden zijn dan wij.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 22:20
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ischenbaert schreef op 03-02-2005 @ 22:54 :
Niet intelligentie maar WETENSCHAP en Logica brengt ongeloof met zich mee. Het is natuurlijk onzin dat bijvoorbeeld de oude grieken minder intelligent zouden zijn dan wij.
niet minder intelligent, maar wel minder bedreven in de wetenschap. Ze zagen slechts 1 van de 2 essentiele zaken van de wetenschap.
waarneming+logica=wetenschap. (de visie dat de wereld zowel rationeel als contingent is)
De griekse wetenschap ging uit van enkel logica. aardig voorbeeldje, aristoteles: Zwaardere voorwerpen vallen sneller dan lichte voorwerpen. Dat is pas heel veel later ontkracht toen waarneming werd gedaan.
ik stel: Christendom heeft deze twee zaken bij elkaar gebracht.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 22:40
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Het christendom heeft wel meer bij elkaar gebracht.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 23:07
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 03-02-2005 @ 23:20 :
ik stel: Christendom heeft deze twee zaken bij elkaar gebracht.
Een almachtige god is strijdig met de wetenschap zoals die nu is.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 23:37
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-02-2005 @ 00:07 :
Een almachtige god is strijdig met de wetenschap zoals die nu is.
Nee, God is uitgesloten in de wetenschap zoals die nu is. Over God valt geen enkele wetenschappelijke uitspraak te doen.
Jij probeert het begrip almacht via de wetenschap als 'onmogelijk' af te doen. Daarbij vergeet je dat almacht een goddelijke eigenschap is die daarom op wetenschappelijkgebied niet meegerekend mag en kan worden. Als je dat wel wilt doen zal je de huidige wetenschap vanaf de grond moeten herbouwen. Inclusief God. Da's een heidens karwei( ) en waarom zou je, de wetenschap doet op dit moment wat ie moet doen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 23:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 04-02-2005 @ 00:37 :
Nee, God is uitgesloten in de wetenschap zoals die nu is. Over God valt geen enkele wetenschappelijke uitspraak te doen.
Jawel, maar daarvoor moet je het als een fictief mythologisch wezen beschouwen.
Oud 03-02-2005, 23:51
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-02-2005 @ 00:41 :
Jawel, maar daarvoor moet je het als een fictief mythologisch wezen beschouwen.
Daar ben ik het niet mee eens, en velen met mij.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 23:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 04-02-2005 @ 00:51 :
Daar ben ik het niet mee eens, en velen met mij.
Dan zul je nooit een serieuze wetenschappelijke of feitelijke uitspraak over god kunnen doen...
Oud 04-02-2005, 00:02
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-02-2005 @ 00:57 :
Dan zul je nooit een serieuze wetenschappelijke of feitelijke uitspraak over god kunnen doen...
Überhaubt een wetenschappelijke uitspraak doen over God kan niet inderdaad. Feiten(objectieve waarheden) bestaan volgens de moderne wetenschapsfilosofie niet, maar dat bedoelde je vast niet met 'feitelijke uitspraken doen' (wat je wel precies bedoelt is mij niet volledig duidelijk, maar volgens mij bedoelde je hetzelfde als 'wetenschappelijke uitspraken doen')

serieus over God zijn kan ik wel, uitspraken doen ook. Ik kan het zelfs allebei als ik niet al te slaperig ben
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 00:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 04-02-2005 @ 01:02 :
serieus over God zijn kan ik wel, uitspraken doen ook. Ik kan het zelfs allebei als ik niet al te slaperig ben
Duik dan in je nest man, dat ga ik onderhand ook maar eens doen.
Reageren

Regels voor berichten