Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2005, 21:42
AGH
AGH is offline
Citaat:
alluman schreef op 01-03-2005 @ 21:37 :
Een aantal goed bedoelde tips.

Tip een: probeer jezelf wat nuancering aan te meten. Je kunt nooit volhouden dat bij alle vormen van mediale communicatie, zij het roddels of nieuws, maar 'wat in de rondte wordt gegooid'. Deze stelling is met één voorbeeld onderuit te halen.
Goeie tip!
Stuur hem direct door naar zomaar wat media in het land.
Maar roddels en achtergrondnieuws komen allemaal voort uit kleinere nieuwtjes.
Het probleem met heel veel ‘nieuws’ is dat er zoveel waarheden zijn dat ze onmogelijk in een artikel van een halve bladzijde kunnen staan.
Citaat:
Tip twee: doe nooit ongefundeerde uitspraken over de aard van de mens. Ik ken genoeg mensen, die 'nu eenmaal lezen en nadenken', waardoor je bewering meteen is weerlegd.
Laten we vooral niet te hoogwaardig over de aard van de mens doen.
We stellen gewoon niet zo gek veel voor, ook al willen we dat wel heel graag.
Verder bestaat er een groot verschil tussen nadenken en iets snappen.
Ik denk ook heel vaak na over het leven van een straatmuzikant die dat in dag uit liedjes van Frans Bauer staat te spelen op zijn mondharmonica in het centrum van Raamsdonksveer, maar snappen doe ik het nog steeds niet.
Citaat:
Tip drie: voor iemand die veel kritiek heeft op het lees- en denkniveau van zijn medemens, zou zich er bewust van moeten maken, dat zijn eigen schrijfstijl zo vlekkenloos als mogelijk moet zijn. Misschien dat je aan dat puntje nog wat kunt werken (zie beneden).
Zeker waar. Mensen worden beïnvloed - onder meer door media. Dat neemt niet weg, dat het gros der mensheid voor zijn informatie eerst en vooral steunt op wat zijn gedoopt: 'opinieleiders'. En laat deze groep opinieleiders nu juist mensen zijn, die kunnen 'nadenken, lezen' en andere door jou waardig geachte bezigheden.
Ik heb nooit iets gezegd over mijn denkniveau; ik ben ook slechts een gewoon mens. Maar omdat je zo gul bent met tips wil ik jou de volgende tip ook niet onthouden. Probeer de volgende keer vlekkenloos zonder ‘n’ te schrijven. Goed, genoeg gemierenneukt/mieren geneukt/gemierneukt!
Wellicht kunnen de opinieleiders nadenken als geen ander, maar media is gewoon een goedlopend bedrijf geworden en zo verschrikkelijk ethisch zijn goedlopende bedrijven niet meer. Het draait om geld, dankzij de slechte economie zijn de middelen beperkt, iedereen heeft zo zijn of haar contacten en de gemiddelde journalist van een nog meer gemiddeld, regionaal krantje heeft natuurlijk ook niet zo gek veel te schrijven.
Dat geld de allesoverheersende rol in het geheel heeft is niet zo gek en ook niet erg, want daar moet een bedrijf nu eenmaal op draaien. Maar het is wel van invloed op wat de media laat zien.
Citaat:
Natuurlijk leest deze groep zelf ook weer kranten en kijkt tv, maar opinieleiders hebben daarnaast ook de blijkbaar (als we jou mogen geloven) mensvreemde eigenschap zichzelf kritisch op te stellen wat betreft informatie. Het blijken dus verstandige mensen, die de arme stakkerts van het gewone volluk de (in jouw geval: Linkse) Waarheid overbrengen. Tjeemig!
Zoals al eerder gezegd bestaan er ontzettend veel verschillende waarheden. Een irrationeel besluit is niet zo simpel uit te leggen.
Neemt niet weg dat bijvoorbeeld een dagblad hierover mag schrijven, maar het probleem zit hem in de accenten die vervolgens in het artikel verwerkt worden.
Citaat:
En dan nog: dat je stelt dat het hier gaat om dat mensen beïnvloed worden, lijkt me geen interessante opmerking; zo ver waren wij immers al. Wij buigen ons over de vraag of de media hun invloed juist toepassen. Ik heb eerder al laten zien dat het beantwoorden van deze vraag complexer is, dan veel van onze Linkserts willen doen geloven - het gaat in ieder geval verder dan wat loos roepen dat alle redacties maar wat vingerelastieken en de Pleebeërts maar alle info slikken als een Amsterdamse hoer.
De antwoorden zijn niet alleen complexer, ze zijn ook nog onoplosbaar. Sommige zaken zullen gewoonweg nooit opgelost worden. Een voorbeeld is het zogenaamde zinloos geweld.
De ene krant zal zich buigen over het verschrikkelijk, zielige moordenaartje die al een beetje aangebrand was omdat zijn fiets een lekke band had en hij ook nog eens niet werd begrepen door zijn buren waarmee hij zo graag vriendjes wilde worden.
De andere krant zal het tranentrekkende verhaal vertellen van de ouders van de overleden persoon en weer een andere krant kopt op de voorkant dat de dader vroeger ook al eens de step van een klasgenootje door midden heeft getrapt.
Tenzij we willen dat de meest oninteressante mensen een biografie gaan schrijven is dit ook een veel te lastige discussie.
Je kunt niet iedereen tevreden houden en dat hoeft ook niet, maar dat neemt niet weg dat welke vorm van media dan ook zomaar de waarheid op ons bordje legt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten