Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2005, 15:53
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
RanC schreef op 24-02-2005 @ 16:47 :
Maar het is zo luguber om een hoopje botten uit te lachen.
lol
ontopic:
Je moet er wel rekening meehouden dat mensen die de doodstraf krijgen vaak eerst nog een aantal jaar de cel in gaan vanwege papierwerk,procedures etc.

In de VS zijn heel veel gevallen van mensen die in "death row"zitten en daar zo depresief worden omdat ze weten dat hun dood er snel aan zit te komen. Ze verzorgen zichzelf niet meer, slapen tussen hun eigen uitwerpselen en zijn amper aanspreekbaar.
(kan ff geen bron vinden maar en ben de naam kwijt: maar heb het iig een keer ergens gelezen.)

Het lijkt mij persoonlijk verschrikkelijk om in een cel op je dood te moeten wachten.

ALs je levenslang heb kun je nog iets van je leven maken in de cel, je kunt nog sociale contacten leggen, werk verrichten etc.
Oud 24-02-2005, 18:18
almighty
almighty is offline
"why should we kill people to teach them that killing is wrong?"

Weet niet meer wie 't zei, maar 't klopt wel.
Oud 24-02-2005, 20:02
Pikey
Pikey is offline
Absoluut tegen, je kan 100en redenen verzinnen waarom. Maar aangezien er al veel gegeven zijn, laat ik het hierbij
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 07:56
aaronmirck
aaronmirck is offline
Whaha, wat lees ik nou ergens:

Ja, moordenaars vind ik het leven niet waard!

w00t, dat zou dus betekenen dat je je dus verlaagt tot het nivo van ee moordenaar, maar het enige onderschijd is dat " de staat" --> rechtvaardigheid? (vaak ook dat niet) het uitvoert...
Tel daar nog eens bij op dat er deze eeuw veel mensen opgepakt gaan worden door de AIVD omdat ze moslim (fanaat???) zjn, kunnen we beter alvast een paar islamitische, anrachistische en communistische stenen maken, want als je kijkt naar de FBI...
Oud 25-02-2005, 07:58
Graf Bismarck
Graf Bismarck is offline
Citaat:
aaronmirck schreef op 25-02-2005 @ 08:56 :
Whaha, wat lees ik nou ergens:

Ja, moordenaars vind ik het leven niet waard!

w00t, dat zou dus betekenen dat je je dus verlaagt tot het nivo van ee moordenaar, maar het enige onderschijd is dat " de staat" --> rechtvaardigheid? (vaak ook dat niet) het uitvoert...
Tel daar nog eens bij op dat er deze eeuw veel mensen opgepakt gaan worden door de AIVD omdat ze moslim (fanaat???) zjn, kunnen we beter alvast een paar islamitische, anrachistische en communistische stenen maken, want als je kijkt naar de FBI...
Wat een lulkoek. Is de staat even slecht als ontvoerders omdat ze mensen van hun vrijheid beroven? Is de staat even slechts als dieven omdat ze boetes opleggen?
Oud 25-02-2005, 11:35
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2005 @ 16:52 :
Als je opgesloten wordt in een kamer in het Hilton, en je mist niet alleen de vrijheid om het hotel te verlaten maar je moet ook nog eens een dagprogramma volgen dat anderen voor je hebben bedacht, dan heb je het na een maandje of twee ook écht wel gehad.
Zeker. Ik zeg ook niet, dat uiteindelijk levenslang "leuker" is dan de doodstraf, maar wel, dat voor de meeste mensen het vooruitzicht van een spoedige en door anderen opgelegde dood dermate onaangenaam zal zijn, dat ze, om dat maar te vermijden, zullen kiezen voor levenslange cel, al was het maar in de hoop toch nog eens vrij te komen. En als het je dan echt te bont wordt, kun je altijd nog de eer aan jezelf houden. Wie echt dood wil, vindt ook in het cachot wel een manier.
Oud 25-02-2005, 11:42
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 25-02-2005 @ 12:35 :
Zeker. Ik zeg ook niet, dat uiteindelijk levenslang "leuker" is dan de doodstraf, maar wel, dat voor de meeste mensen het vooruitzicht van een spoedige en door anderen opgelegde dood dermate onaangenaam zal zijn, dat ze, om dat maar te vermijden, zullen kiezen voor levenslange cel, al was het maar in de hoop toch nog eens vrij te komen. En als het je dan echt te bont wordt, kun je altijd nog de eer aan jezelf houden. Wie echt dood wil, vindt ook in het cachot wel een manier.
Zolang je je goed gedraagt, kan levenslang altijd nog worden omgezet in een lagere straf.
Oud 25-02-2005, 11:45
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 25-02-2005 @ 12:42 :
Zolang je je goed gedraagt, kan levenslang altijd nog worden omgezet in een lagere straf.
Precies, Liebchen!
Oud 25-02-2005, 11:47
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 25-02-2005 @ 12:45 :
Precies, Liebchen!
Je bent veroordeeld voor 3000 jaar gevangenisstraf. Omdat je goed gedraagt, hoef je maar 2000 jaar in de gevangenis te zitten.
Oud 25-02-2005, 12:37
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-02-2005 @ 19:42 :
Banner, Stuart, The death penalty, an American history, Harvard University Press 2002.

Naber, J.M.M. et al., Death as punishment: an offence against life. Reflections on fear, revenge and reconciliation, Justitia et Pax-reeks nr. 15, 1999.

En met meer cijfermatig materiaal The death penalty, a worldwide perspective, rapport van de VN-commissie voor criminaliteitspreventie en controle, Oxford University Press, 1989 (themanummer van het tijdschrift International Review of Criminal Policy).

Dat denk jij. Het vooruitzicht op een leven in de gevangenis is een stuk hopelozer en ontmoedigender dan de wetenschap dat je weliswaar zult sterven maar dat het daarna voorbij is.
Als het wachten op een executie minder zwaar is dan levenslang krijgen, waarom plegen er dan zoveel ter dood veroordeelden zelfmoord voor hun executie?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 12:41
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 25-02-2005 @ 13:37 :
Als het wachten op een executie minder zwaar is dan levenslang krijgen, waarom plegen er dan zoveel ter dood veroordeelden zelfmoord voor hun executie?
Is dat zo? Als je kijkt naar Amerika dan zie je juist dat daar enorm veel ter dood veroordeelden zijn die zich op de valreep bekeren tot het christendom of de islam en die zichzelf dan als changed man presenteren. Vaak vinden ze daardoor juist berusting in hun lot, zodat het toch al onvermijdelijke naderen van de dood nog acceptabeler wordt: I shall fear no man but god
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 12:48
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-02-2005 @ 13:41 :
Is dat zo? Als je kijkt naar Amerika dan zie je juist dat daar enorm veel ter dood veroordeelden zijn die zich op de valreep bekeren tot het christendom of de islam en die zichzelf dan als changed man presenteren. Vaak vinden ze daardoor juist berusting in hun lot, zodat het toch al onvermijdelijke naderen van de dood nog acceptabeler wordt: I shall fear no man but god
waarschijnlijk zijn er een stuk of 30 man die dat gedaan hebben en dit wordt uiteraard breed uitgemeten in de amerikaanse media (programma's als oprah ) waardoor het lijkt alsof heel veel mensen dat doen.

Lees ff mijn stuk een stuk terug.

maar nneway de discussie word nu verplaatst naar het "wel of niet zwaarder zijn van de doodstraf dan levenslang"
Oud 25-02-2005, 12:49
Verwijderd
Ik heb dat stuk gelezen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 13:27
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-02-2005 @ 13:41 :
Klopt, maar wat is "enorm veel"?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten