Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2005, 16:27
one.
one. is offline
Citaat:
RanC schreef op 04-03-2005 @ 11:33 :
Het zal mij zelf een zorg zijn of men al mijn goede organen uit mijn lichaam sloopt na mijn dood; maar al die moraalridders die alleen maar "Je kunt er iemand anders mee redden! Dat is toch een fijne gedachte?" als argument aanbrengen maken mij ziek.
Bedankt voor het typwerk RanC.
Oud 04-03-2005, 16:30
RanC
RanC is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 04-03-2005 @ 17:27 :
Bedankt voor het typwerk RanC.
Geen dank, liever geld.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 16:31
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 17:20
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 03-03-2005 @ 20:02 :

Natuurlijk moeten we altijd open blijven staan om te kijken naar nieuwe vormen van orgaantransplantatie.
en dat zijn we in ons kikkelandje dus niet he, daarom snijden we dooie mensen open en rukken daar de organen uit. (waar overigens ook gevaren aan kleven.)
Oud 04-03-2005, 18:53
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-03-2005 @ 18:20 :
en dat zijn we in ons kikkelandje dus niet he, daarom snijden we dooie mensen open en rukken daar de organen uit. (waar overigens ook gevaren aan kleven.)
Moeten we dan maar zwervers ontvoeren en daar een nier uithalen om ze paar uur later weer de straat op de schoppen?

Voor het geval je het niet weet, organen groeien niet aan de bomen hoor.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 04-03-2005 @ 16:59 :
Geloof werkt niet met rationele redenen. Daarom heet het ook geloof.
Dat klopt, en daarom dienen wij dit soort pseudo-redenen te negeren.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 20:36
Verwijderd
Jou negeren lijkt me veel effectiever.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 21:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sylph schreef op 04-03-2005 @ 17:21 :
Wie zegt dat ik wil ontvangen? Zeg ik dat?
Wat ik zeg, twee maandjes aan de dialyse, dan praten we daar nog wel eens over.
Oud 04-03-2005, 21:07
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 21:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 04-03-2005 @ 19:53 :
Moeten we dan maar zwervers ontvoeren en daar een nier uithalen om ze paar uur later weer de straat op de schoppen?

Voor het geval je het niet weet, organen groeien niet aan de bomen hoor.
eerst ff dit :

als je de moeite had genomen om even na te gaan waar ik het over had, aangezien ik dat in hetzelfde topic al gezegd heb, dan had je dit soort nutteloze reacties achterwege kunnen laten.
Voor de luie mensen onder ons : ik doelde op de mogelijkheden die wij mensen momenteel hebben om organen uit dieren te gebruiken (hoewel daar inderdaad praktische bezwaren aan kleven, maar dat geldt in mindere mate ook voor mens-mens donatie), en op de mogelijkheden tot het kweken van organen uit menselijke stamcellen. De kennis is er, de techniek is er, kortom : de mogelijkheid is er al enige tijd om daadwerkelijk 'zelf' organen te 'kweken', alleen de toestemming ontbreekt. (en dat, waarde forummers, is er hoofdzakelijk de oorzaak van dat er een orgaantekort is. )
Oud 04-03-2005, 21:14
T_ID
T_ID is offline
Afijn, wie niet op de hoogte is wat zoiets met je doet. Bij nierfalen moet je bloed schoongemaakt worden, aangezien je nieren geen afvalstoffen meer verwijderen.

Het alternatief voor een transplantatie, en het enighe lapmiddel als je op de wachtlijst staat is nierdialyse, hetgeen een keer of drie-vier per week moet gebeuren, en ongeveer 3 uur duurt.

Je kan erop rekenen dat je zeker de eerste paar jaren simpelweg lusteloos bent en nergens energie voor hebt, los daarvan loopt je immuunsysteem klappen op, veel ziek zijn en veel medicijnen dus.

De gemiddelde wachtrij is toch wel een jaar of vier, en dan moet je maar net het geluk hebben dat het orgaan niet wordt afgestoten.

Afijn, als je op zo'n manier bent gesloopt dan vraag ik me af wie nog steeds tegenstander van transplantaties kan zijn.
Oud 04-03-2005, 21:41
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
kalinho schreef op 04-03-2005 @ 16:27 :
wat maakt de reden nou weer uit? als jij daar straks ligt met 2 kapotte nieren ofzo, zou het jouw dan nog interesseren of de nier die jij dan krijgt, of je die krijgt omdat de gene solidair is, of omdat diegene anders bang was dat hij anderen moest laten voorgaan mt een transplantatie omdat hij geen donor was?
Dat maakt voor de ontvanger niet uit maar wel voor de gever en voor het principe erachter wat ik belangrijk vind
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 21:47
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
kalinho schreef op 04-03-2005 @ 17:10 :
denk toch dat ik 't 'ns eens met met mephostiphilis[of zoiets]. Hoe je 't ook bekijkt, vanuit welk principe of overtuiging je het ook ziet, iemands leven redden door je organen af te staan NA je dood, is duizend keer belangrijker dan je 'overtuiging om het niet te doen, of je principe'
Dit doet me trouwens denken aan 'Fahrenheit 451' (engels boek), daarin kunnen mensen niet meer beslissen over hun eigen lichaam. Als ze bijvoorbeeld een hartaanval krijgen, krijgen ze een nieuw hart in hun lichaam geplaatst zonder dat ze dat weten. Ze ontkent alle mogelijkheid dat er ook maar iets met haar lichaam is gebeurt. Ik vind controle over mijn lichaam nou eenmaal heel belangrijk. En die controle moet ik hebben zonder dat ik me druk moet maken over mogelijke situaties in de toekomst. Het gaat over wat ik wil geven en niet wat ik wel moet geven. Ik wil trouwens mijn organen, behalve m'n ogen, doneren als ik dood ga. Dat is mijn gift aan de mensheid en daar heeft niemand wat mee te maken, ik laat me niet door iemand anders beinvloeden bij mijn beslissing over mijn lichaam.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 21:47
professor2
professor2 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-03-2005 @ 22:13 :
eerst ff dit :

als je de moeite had genomen om even na te gaan waar ik het over had, aangezien ik dat in hetzelfde topic al gezegd heb, dan had je dit soort nutteloze reacties achterwege kunnen laten.
Voor de luie mensen onder ons : ik doelde op de mogelijkheden die wij mensen momenteel hebben om organen uit dieren te gebruiken (hoewel daar inderdaad praktische bezwaren aan kleven, maar dat geldt in mindere mate ook voor mens-mens donatie), en op de mogelijkheden tot het kweken van organen uit menselijke stamcellen. De kennis is er, de techniek is er, kortom : de mogelijkheid is er al enige tijd om daadwerkelijk 'zelf' organen te 'kweken', alleen de toestemming ontbreekt. (en dat, waarde forummers, is er hoofdzakelijk de oorzaak van dat er een orgaantekort is. )
BS de ontwikkeling daarvan duurt echt nog vele jaren
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 14:35
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-03-2005 @ 13:41 :
Trouwens nog een leuk argument voor de rechtso's onder ons: het schijnen met name moslims te zijn die wel organen willen accepteren maar zelf niet willen afstaan, las ik vandaag in de Volkskrant.
En de stigmatisering duurt voort. De meningen over orgaantransplantatie zijn bij de moslims net zo verdeeld als bij andere bevolkingsgroepen. Daarbij komt bij dat orthodoxe moslims zowel tegen het doneren van organen zijn als het ontvangen van organen, wat ook voor de meeste andere orthodoxe gelovigen van andere godsdiensten geldt.
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 04-03-2005 @ 22:47 :
Dit doet me trouwens denken aan 'Fahrenheit 451' (engels boek), daarin kunnen mensen niet meer beslissen over hun eigen lichaam. Als ze bijvoorbeeld een hartaanval krijgen, krijgen ze een nieuw hart in hun lichaam geplaatst zonder dat ze dat weten. Ze ontkent alle mogelijkheid dat er ook maar iets met haar lichaam is gebeurt. Ik vind controle over mijn lichaam nou eenmaal heel belangrijk. En die controle moet ik hebben zonder dat ik me druk moet maken over mogelijke situaties in de toekomst. Het gaat over wat ik wil geven en niet wat ik wel moet geven. Ik wil trouwens mijn organen, behalve m'n ogen, doneren als ik dood ga. Dat is mijn gift aan de mensheid en daar heeft niemand wat mee te maken, ik laat me niet door iemand anders beinvloeden bij mijn beslissing over mijn lichaam.
Als je zo rationeel bent dat je er niet mee zit dat al je organen uit je lichaam gehaald worden, waarom dan niet je ogen?

+

Het is slechts je hoornvlies dat verwijderd wordt, niet je hele oog
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 14:13
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
bedenken we ook even dat de redenen van niet-doneren kunnen verschillen van het regent tot hier heb ik principiele bezwaren tegen?

en principiele bezwaren staan dus niet gelijk aan regen. even wat respect, en bedenk dan ook waarom..
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:34
T_ID
T_ID is offline
Tuurlijk mogen mensen principiele bezwaren hebben.

Dan hoef je ook geen organen te doneren. Alleen wordt er wel een consequentie verbonden aan dat principe. Namelijk geen definitieve oplossingen mocht er bij een niet-donor orgaanfalen voorkomen.

Maar ja, wie ben ik om daartegen te protesteren als ze er zelf voor kiezen?
Oud 07-03-2005, 17:28
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
FuSe schreef op 06-03-2005 @ 12:56 :
Als je zo rationeel bent dat je er niet mee zit dat al je organen uit je lichaam gehaald worden, waarom dan niet je ogen?

+

Het is slechts je hoornvlies dat verwijderd wordt, niet je hele oog
Misschien dat ik er later anders over denk maar mijn ogen associeer ik met mijn hersens, hetgene waarmee ik denk dus. Hetgene wat mij qua ziel uniek maakt. Dat wil ik niet aan iemand anders geven, dat hoort bij mij. Met je ogen zie je zeg maar je eigen wereld.

Daar komt bij dat ik het gezicht ook persoonlijk erg bepalend voor elk mens vind. Je lichaam mag dan wel veranderen in je leven maar je gezicht blijft meestal herkenbaar.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 17:33
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 07-03-2005 @ 18:28 :
Misschien dat ik er later anders over denk maar mijn ogen associeer ik met mijn hersens, hetgene waarmee ik denk dus. Hetgene wat mij qua ziel uniek maakt. Dat wil ik niet aan iemand anders geven, dat hoort bij mij.
Grappig, je zou precies hetzelfde verhaal op kunnen hangen over een hoop stront.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 19:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lotte schreef op 07-03-2005 @ 18:28 :
Misschien dat ik er later anders over denk maar mijn ogen associeer ik met mijn hersens, hetgene waarmee ik denk dus. Hetgene wat mij qua ziel uniek maakt. Dat wil ik niet aan iemand anders geven, dat hoort bij mij. Met je ogen zie je zeg maar je eigen wereld.
Dan is het vast geen goed idee een hoornvliestransplantatie te nemen mocht je er ooit een nodig hebben.

Kwestie van staan voor je principes.
Oud 08-03-2005, 15:31
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Kamer verwerpt voorstel nieuw orgaandonatie systeem

jammer.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 16:05
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Gelukkig, het was spannend.

Uit de NRC:

Citaat:
Uit vergelijkend landenonderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel) blijkt dat het voor het aantal bruikbare donoren niet uitmaakt welk systeem wordt gebruikt. ,,Het beslissysteem is geen relevante factor voor de donorefficiency'', zegt dr. Friele die het Nivel-onderzoek leidde.
Een artikel met dezelfde strekking staat vandaag in Trouw.
Daar bij moet je rekenen op miljoenen die een nieuw systeem zou gaan kosten.

Laatst gewijzigd op 08-03-2005 om 16:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten