Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Het kabinet moet vallen.
eens 23 51.11%
oneens 19 42.22%
neutraal 3 6.67%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2005, 13:22
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2005 @ 14:18 :
Dat is dus al tweemaal een geval van: de pt verwijt de ketel.

Ik weet dat jij één van die mensen bent die denkt dat alles zichzelf oplost als je de overheid overal vanaf haalt en alles overlaat aan 'de markt'. Maar zo werkt het dus niet, zoals anderen jou ook al sinds je begin op het forum hebben proberen uit te leggen. Blijkbaar ben je wat hardleers.Als een werknemer ergens slecht wordt behenadled, gaat hij naar een andere baas. En die andere baas behandelt hem ook weer slecht. De macht ligt dan bij de werkgevers, niet bij de werknemers.
Kerel, check China! Daar wordt ook alles overgelaten aan de markt. Stond toevallig afgelopen week in volkskrant magazine een stuk over. Snelst groeiende economie ter wereld. Kapitalisme heeft zo zn voordelen. Nu kan je wel gaan zeiken over arbeidsomstandigheden, maar denk je nou echt dat de mensen het anders beter hadden gehad? Leefomstandigheden verbeteren mee.
Oud 30-03-2005, 13:22
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2005 @ 14:20 :
Ach, ik heb ook nooit beweerd PvdA te stemmen. In ieder geval lacht de PvdA niet als een Islamitische school affikt. In ieder geval vindt de PvdA niet dat 'de Islam niet bij Nederland hoort'. In ieder geval wil de PvdA niet de al bestaande Islamitische scholen sluiten.
Wie wel?

Ja, een of ander onbetekenend trutje hier op het forum.
Oud 30-03-2005, 13:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 30-03-2005 @ 14:21 :
Wat zet jij toch altijd een zuur links toontje op, en wat krijgt iedereen het toch slecht.

En ik studeer al.
Iedereen krijgt het slecht als het kabinet zo doorgaat, dat klopt. Het gáát al veel slechter met Nederland. Veel meer gezinnen raken in de financieël problemen. En doet het kabinet iets om die mensen te helpen? Nee, nog maar wat meer bezuinigen. De economie niet stimuleren. Of volg jij nooit het nieuws?

Dan snap ik niet dat je het met dit kabinet eens kan zijn.
Oud 30-03-2005, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Arcades schreef op 30-03-2005 @ 14:22 :
Kerel, check China! Daar wordt ook alles overgelaten aan de markt. Stond toevallig afgelopen week in volkskrant magazine een stuk over. Snelst groeiende economie ter wereld. Kapitalisme heeft zo zn voordelen. Nu kan je wel gaan zeiken over arbeidsomstandigheden, maar denk je nou echt dat de mensen het anders beter hadden gehad? Leefomstandigheden verbeteren mee.
Waarom moet er altijd een relatie gelegd worden tussen 'rechts' en 'kapitalistisch'? Dat is echt klinkklare nonsens. Zelf ben ik kapitalist en globalist in hart en nieren, en ik ben nou niet bepaald rechts.
Oud 30-03-2005, 13:25
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2005 @ 14:24 :
Iedereen krijgt het slecht als het kabinet zo doorgaat, dat klopt. Het gáát al veel slechter met Nederland. Veel meer gezinnen raken in de financieël problemen. En doet het kabinet iets om die mensen te helpen? Nee, nog maar wat meer bezuinigen. De economie niet stimuleren. Of volg jij nooit het nieuws?

Het is een complot om Nederland naar de klote te helpen! Gelukkig weet Mark hoe het allemaal zit. Laat die Balkenende maar lullen, das toch n amateur, die weet niet wattie doet.
Oud 30-03-2005, 13:26
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Nee en dat onvermogen en die intolerantie maakt je zo godsgruwelijk irritant.
Oud 30-03-2005, 13:26
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Ik denk niet dat je Nederland moet vergelijken met een Tweede Wereld-land. Tja, werken onder erbarmelijke omstandigheden is daar misschien wel nodig om een economische ontwikkeling door te maken, zodat ze op ons niveau komen. Maar wij zíjn al op niveau, wij zijn gewend aan goede arbeidsomstandigheden. Wij hebben het niet nodig om een stap terug te doen, zoals Wilders wil.
Oud 30-03-2005, 13:27
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 30-03-2005 @ 14:22 :
Wie wel?

Er zijn er helaas wel meer, en niet alleen op dit forum.
Verwijderd
Citaat:
Arcades schreef op 30-03-2005 @ 14:25 :
Het is een complot om Nederland naar de klote te helpen! Gelukkig weet Mark hoe het allemaal zit. Laat die Balkenende maar lullen, das toch n amateur, die weet niet wattie doet.
Je slaat de spijker op zn kop. Gelukkig begint Nederland weer wakker te worden en zijn de meesten niet van die liberalisten.
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:

tuurlijk joh
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 30-03-2005 @ 14:22 :
Wie wel?

Alsjeblieft zeg ..
Oud 30-03-2005, 13:28
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-03-2005 @ 14:26 :
Oud 30-03-2005, 13:28
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Arcades schreef op 30-03-2005 @ 14:25 :
Kijk, eindelijk iemand die het doorheeft.

Ja, ik snap dat dat sarcasme was, ja.
Oud 30-03-2005, 13:29
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-03-2005 @ 14:26 :
Als je me toch al irritant vindt, vind je het vast niet erg dat ik je hiervoor even rol-oog?
Oud 30-03-2005, 13:29
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 30-03-2005 @ 14:27 :
tuurlijk joh
Sterke terugkomer.
Oud 30-03-2005, 13:31
Levitating Nun
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2005 @ 14:29 :
Als je me toch al irritant vindt, vind je het vast niet erg dat ik je hiervoor even rol-oog?
Nee hoor, dat is te verwachten. Je blaat namelijk maar wat.

En verder vind ik het natuurlijk affengeil als je me roloogt.
Oud 30-03-2005, 13:32
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-03-2005 @ 14:31 :
Nee hoor, dat is te verwachten. Je blaat namelijk maar wat.

En verder vind ik het natuurlijk affengeil als je me roloogt.
'Ik blaat maar wat'? Raar aangezien jíj degene bent die niet meer inhoudelijk reageert maar op de man speelt.
Oud 30-03-2005, 13:33
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Als alles draait om een groeiende economie, waarom bezuinigt B2 dan inplaats van de investeren

dus ik denk dat wel een vrije markt niet moeten vergelijken met dit kabinet, en nog iets.
Ik zou niet trots zijn op een staat waar het kapitalisme de vrije loop gaat, de economie super sterk groeit en waar mensen op staat letterlijk dood liggen te gaan. Maar voor wie dat wel heel cool vindt, dan is China wel het droom voorbeeld
Oud 30-03-2005, 13:35
Levitating Nun
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2005 @ 14:32 :
'Ik blaat maar wat'? Raar aangezien jíj degene bent die niet meer inhoudelijk reageert maar op de man speelt.
Zeker, maar ik reageerde op een bepaald onvermogen van je, en dat kan ik moeilijk doen als ik jouw persoontje er niet bijsleep, toch?
Oud 30-03-2005, 13:35
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2005 @ 14:18 :
Dat is dus al tweemaal een geval van: de pt verwijt de ketel.

Ik heb mijn stellingen al vaak genoeg onderbouwd. Tip: kijk naar Hong Kong voor 1997. Voordat Hong Kong Chinees werd, had lage uitkeringen en weinig overheidsinterventie in de economie. Gevolg: weinig werkloosheid en geen armoede.

Citaat:
Ik weet dat jij één van die mensen bent die denkt dat alles zichzelf oplost als je de overheid overal vanaf haalt en alles overlaat aan 'de markt'. Maar zo werkt het dus niet, zoals anderen jou ook al sinds je begin op het forum hebben proberen uit te leggen. Blijkbaar ben je wat hardleers.Als een werknemer ergens slecht wordt behenadled, gaat hij naar een andere baas. En die andere baas behandelt hem ook weer slecht. De macht ligt dan bij de werkgevers, niet bij de werknemers.
Ooit gehoord van vakbonden? Het staan de werknemers vrij om zich te verenigen en op deze manier druk uit te oefenen. Vrijheid van vereniging is één van de liberale verworvenheden in dit land.
Oud 30-03-2005, 13:37
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-03-2005 @ 14:35 :
Zeker, maar ik reageerde op een bepaald onvermogen van je, en dat kan ik moeilijk doen als ik jouw persoontje er niet bijsleep, toch?
Je hoeft helemaal niet te reageren op mijn denkbeeldige onvermogens, je hoeft slechts inhoudelijk te reageren.
Oud 30-03-2005, 13:39
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
PGWR schreef op 30-03-2005 @ 14:35 :
Ik heb mijn stellingen al vaak genoeg onderbouwd. Tip: kijk naar Hong Kong voor 1997. Voordat Hong Kong Chinees werd, had lage uitkeringen en weinig overheidsinterventie in de economie. Gevolg: weinig werkloosheid en geen armoede.
En Hong Kong staat/stond model voor de hele wereld? Ik ken meer landen waar het op die manier fout gaat, dan goed. Hong Kong is slechts een uitzondering.

Citaat:
Ooit gehoord van vakbonden? Het staan de werknemers vrij om zich te verenigen en op deze manier druk uit te oefenen. Vrijheid van vereniging is één van de liberale verworvenheden in dit land.
Ze kunnen zich verenigen en druk uitoefenen. maar denk je nou echt dat ook maar één werkgever daarvan onder de indruk is als de overheid net achter die vakbonden staat?
Oud 30-03-2005, 13:39
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
metroidminded schreef op 30-03-2005 @ 14:33 :
Als alles draait om een groeiende economie, waarom bezuinigt B2 dan inplaats van de investeren

dus ik denk dat wel een vrije markt niet moeten vergelijken met dit kabinet, en nog iets.
Ik zou niet trots zijn op een staat waar het kapitalisme de vrije loop gaat, de economie super sterk groeit en waar mensen op staat letterlijk dood liggen te gaan. Maar voor wie dat wel heel cool vindt, dan is China wel het droom voorbeeld
Ik trok ook geen vergelijking met ons kabinet. Het ging over vrije markt in het algemeen. Misschien moet je voortaan even doorlezen wat ik quote. En jij wil beweren dat wanneer er strenge bemoeienis van bovenaf in China was dat iedereen vrolijk in een utopia leefde?
Oud 30-03-2005, 13:40
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2005 @ 14:29 :
Sterke terugkomer.
Altijd dat gezeik van jou dat je presenteert alsof het vaststaande feiten zijn daar word ik niet blij van.

Denk jij dat je beter weet dan de ministers van financieen en economische zaken op welke manier het economisch beleid moet worden gevoerd?
Oud 30-03-2005, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Arcades schreef op 30-03-2005 @ 14:39 :
Ik trok ook geen vergelijking met ons kabinet. Het ging over vrije markt in het algemeen. Misschien moet je voortaan even doorlezen wat ik quote. En jij wil beweren dat wanneer er strenge bemoeienis van bovenaf in China was dat iedereen vrolijk in een utopia leefde?
Ik durf wel te beweren dat het ze geen zak zou uitmaken of er bemoeienis was mits die gematigd is. Zolang er gewoon persvrijheid is en mensen niet teveel worden gehinderd in hun dagelijks leven zal het ze echt worst wezen of ze wel of niet betutteld worden door de regering.
Oud 30-03-2005, 13:41
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Arcades schreef op 30-03-2005 @ 14:39 :
Het zijn communisten. Dat kan nooit Utopia worden.
Oud 30-03-2005, 13:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 30-03-2005 @ 14:40 :
Altijd dat gezeik van jou dat je presenteerd alsof het vaststaande feiten zijn daar word ik niet blij van.

Denk jij dat je beter weet dan de ministers van financieen en economische zaken op welke manier het economisch beleid moet worden gevoerd?
Ik word ook niet blij van jouw gebral, maar hey! Daar is dit deelforum ook niet voor bedoeld; om mensen blij te maken. Dit is bedoeld om een inhoudelijke discussie te houden. En als je dat niet kan, dan ga je maar.
Oud 30-03-2005, 13:43
Levitating Nun
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2005 @ 14:41 :
Het zijn communisten. Dat kan nooit Utopia worden.
Je kan tegenwoordig echt niet meer voorhouden dat China 100% communistisch is. Dat is onzin.
Oud 30-03-2005, 13:45
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-03-2005 @ 14:43 :
Je kan tegenwoordig echt niet meer voorhouden dat China 100% communistisch is. Dat is onzin.
Natuurlijk is China niet 100% communistisch is. Dat ziet iedereen. Maar officieël is hun staatsvorm nog steeds communistisch. En ze hanteren nog steeds communistische praktijken, zoals: één Partij, die de absolute macht in handen heeft, geen vrije verkiezingen, geen vrije pers, overheidscontrole op bijv. het Internet, martelen en gevangenzetten van politieke tegenstanders.
Oud 30-03-2005, 13:47
Levitating Nun
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2005 @ 14:45 :
Natuurlijk is China niet 100% communistisch is. Dat ziet iedereen. Maar officieël is hun staatsvorm nog steeds communistisch. En ze hanteren nog steeds communistische praktijken, zoals: één Partij, die de absolute macht in handen heeft, geen vrije verkiezingen, geen vrije pers, overheidscontrole op bijv. het Internet, martelen en gevangenzetten van politieke tegenstanders.
Ja en?
Dat zijn geen specifieke kenmerken voor alleen communisme.
Ik zou China willen typeren als een half-bakken communistisch staat.
Oud 30-03-2005, 13:48
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-03-2005 @ 14:47 :
Ja en?
Dat zijn geen specifieke kenmerken voor alleen communisme.
Ik zou China willen typeren als een half-bakken communistisch staat.
Ik weet dat dat niet alleen voor communisme opgaat. Ik ben niet achterlijk. Het zijn wél praktijken die bij het communisme in praktijk passen.

Ik deel jouw typering.
Oud 30-03-2005, 13:48
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2005 @ 14:45 :
Hey, nobody's perfect. Ik denk iig dat hoe her er nu aan toegaat toch wel een van de beste scenarios is voor het Chinese volk. Op martelen, waarover ik iig niets weet, na. En als je dat stuk had gelezen had je geweten dat er geen overheidscontrole op internet is, dat is een van de grootste foutieve aannames betreffende China.
Oud 30-03-2005, 13:49
Zaina
Zaina is offline
Neutraal. Het kan wel vallen, maar niet nu, niet nu de linkse partijen zo achterlijk hoog staan. Als je dan toch die Halsema weer bezig zag met haar domme gezeik over met wie ze nu aan het praten was, met de cda leider of de premier. En dat hebben we al veel vaker van haar gezien en dan blijft ze er ook maar over doorgaan..

Het is een schande dat zo'n partij nog zetels weet te halen. Bos die geen idee heeft wat hij nou precies aan het doen is.

Dus laat ze dan maar blijven, gebrek aan beter.
Oud 30-03-2005, 13:50
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Arcades schreef op 30-03-2005 @ 14:48 :
Hey, nobody's perfect. Ik denk iig dat hoe her er nu aan toegaat toch wel een van de beste scenarios is voor het Chinese volk. Op martelen, waarover ik iig niets weet, na. En als je dat stuk had gelezen had je geweten dat er geen overheidscontrole op internet is, dat is een van de grootste foutieve aannames betreffende China.
Ja, geen vrije pers en geen vrije verkiezingen zijn echt dingen waar ze blij om moeten zijn.

Stuk? Welk stuk?
Oud 30-03-2005, 13:50
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2005 @ 14:39 :
En Hong Kong staat/stond model voor de hele wereld? Ik ken meer landen waar het op die manier fout gaat, dan goed. Hong Kong is slechts een uitzondering.
Waarom zou Hong Kong een uitzondering zijn geweest? Kapitalisme is universeel.

Citaat:
Ze kunnen zich verenigen en druk uitoefenen. maar denk je nou echt dat ook maar één werkgever daarvan onder de indruk is als de overheid net achter die vakbonden staat?
Ja, werkgevers zullen dat wel moeten wanneer zij geen genoeg werknemers kunnen vinden.
Oud 30-03-2005, 13:54
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-03-2005 @ 14:50 :
Ja, geen vrije pers en geen vrije verkiezingen zijn echt dingen waar ze blij om moeten zijn.

Stuk? Welk stuk?

Dat stuk in volkskrant magazine, jij hebd nota bene mij nog gequote toen ik het er over had. Anyways, misschien is China gewoon nog niet rijp voor vrije verkiezingen etc omdat het daar gewoon te corrupt voor is, je weet wel, krijg je dingen als stembiljettenvervalsing. Wat dat betreft is het eerlijker om geen verkiezingen te houden dan zgn 'schijnverkiezingen'
Dit gaat mij trouwens teveel offtopic.
Oud 30-03-2005, 14:01
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Arcades schreef op 30-03-2005 @ 14:48 :
mijn tante heeft 6 maanden in china gewerkt en die gebruik ik nu maar als authoriteit bij gebrek aan beter.
Zij werd dus daad werkelijk gehinderd in haar werk(journaliste) door de blokade op zeer veel internet site's.
Ik weet niet hoe jou 'stuk' aan die informatie komt, maar het is toch iets wat gewoon bestaat

Citaat:
Citaat:
Misschien moet je voortaan even doorlezen wat ik quote
want ik beweer helemaal niets over een Utopia, het gaat me er alleen om dat een snelle economische groei niet altijd het enige is waar wel aan moeten denken, en zijn landen in azie waar meer armoede heerst dan in china, maar omdat de mensen daar voor elkaar zorgen er nauwlijks mensen omkomen van de honger, nu zeg ik niet dat die landen wel een Utopia zijn, ik zeg alleen dat je niet zo makkelijk kan zeggen dat china de beste weg is ingeslagen op ethies gebied, op economies vlak klopt je verhaal helemaal en is china de beste weg ingeslagen
Oud 30-03-2005, 14:04
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Arcades schreef op 30-03-2005 @ 14:54 :
Anyways, misschien is China gewoon nog niet rijp voor vrije verkiezingen etc omdat het daar gewoon te corrupt voor is, je weet wel, krijg je dingen als stembiljettenvervalsing. Wat dat betreft is het eerlijker om geen verkiezingen te houden dan zgn 'schijnverkiezingen'
helemaal mee eens, anders krijg je 'verkiezingen' zoals in Mozambuique

Citaat:
weer mee eens, we kunnen hoofdstuk china beter maar afsluiten of er een nieuwe topic over beginnen
Oud 30-03-2005, 14:05
Arcades
Arcades is offline
Citaat:
metroidminded schreef op 30-03-2005 @ 15:01 :
mijn tante heeft 6 maanden in china gewerkt en die gebruik ik nu maar als authoriteit bij gebrek aan beter.
Zij werd dus daad werkelijk gehinderd in haar werk(journaliste) door de blokade op zeer veel internet site's.
Ik weet niet hoe jou 'stuk' aan die informatie komt, maar het is toch iets wat gewoon bestaat

want ik beweer helemaal niets over een Utopia, het gaat me er alleen om dat een snelle economische groei niet altijd het enige is waar wel aan moeten denken, en zijn landen in azie waar meer armoede heerst dan in china, maar omdat de mensen daar voor elkaar zorgen er nauwlijks mensen omkomen van de honger, nu zeg ik niet dat die landen wel een Utopia zijn, ik zeg alleen dat je niet zo makkelijk kan zeggen dat china de beste weg is ingeslagen op ethies gebied, op economies vlak klopt je verhaal helemaal en is china de beste weg ingeslagen
Ik verzin het echt niet uit mn duim ofzo. Maargoed, als jouw tante dat zegt... En naar mijn mening moet je die verbetering in het grote geheel zien. Hier zit progressie in, in die andere staatjes niet. China is iig de weg naar Nederland & Co. ingeslagen. En dat is wel degelijk beter dat op n constant niveau blijven zitten.
Oud 30-03-2005, 14:11
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Arcades schreef op 30-03-2005 @ 15:05 :
Ik verzin het echt niet uit mn duim ofzo. Maargoed, als jouw tante dat zegt... En naar mijn mening moet je die verbetering in het grote geheel zien. Hier zit progressie in, in die andere staatjes niet. China is iig de weg naar Nederland & Co. ingeslagen. En dat is wel degelijk beter dat op n constant niveau blijven zitten.
Ja, dat wel, denk alleen dat vooral de snelheid van de groei nu slachtoffers maakt,
maar over 50 jaar is het china, en de chinezen van dan die er de vruchten van plukken

En nog iets, het is nog maar de vraag of ze nederland en co gaan volgend, of dat ze de VS en co gaan volgen
want tussen die 2 zit natuurlijk ook een wereld van verschil

Citaat:

Laatst gewijzigd op 30-03-2005 om 14:15.
Oud 30-03-2005, 14:24
one.
one. is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 30-03-2005 @ 11:13 :
jahoor, laat maar vallen
Oud 30-03-2005, 14:50
Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
Zaina schreef op 30-03-2005 @ 14:49 :
Neutraal. Het kan wel vallen, maar niet nu, niet nu de linkse partijen zo achterlijk hoog staan. Als je dan toch die Halsema weer bezig zag met haar domme gezeik over met wie ze nu aan het praten was, met de cda leider of de premier. En dat hebben we al veel vaker van haar gezien en dan blijft ze er ook maar over doorgaan..

Het is een schande dat zo'n partij nog zetels weet te halen. Bos die geen idee heeft wat hij nou precies aan het doen is.

Dus laat ze dan maar blijven, gebrek aan beter.
Oud 30-03-2005, 15:13
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Hier hebben we al threads genoeg over. Zelfs eentje met een poll. Er wordt dan wel niet precies dezelfde vraag gesteld, maar het komt wel op hetzelfde neer.

Regels voor berichten