Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2005, 14:30
Uice
Uice is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-04-2005 @ 22:59 :
Het lijden verkorten van iemand die toch al op korte termijn dood gaat, en verder in z'n leven niets zinnigs meer kan doen..

Ik vraag me af hoe je uberhaupt tegen kunt zijn.
In het geval van de paus had ik hem graag persoonlijk met AIDS geïnjecteerd. Maar dan nog wel even door laten leven.
Oud 05-04-2005, 14:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Juice schreef op 05-04-2005 @ 15:30 :
In het geval van de paus had ik hem graag persoonlijk met AIDS geïnjecteerd. Maar dan nog wel even door laten leven.
Mwo, maar was het de paus zelf, of de hele konkelende kliek erachter die dat soort doctrines in de wereld brengt?
Oud 05-04-2005, 14:38
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:30 :
Ik noem maar een voorbeeld; omdat de paus zegt dat je geen anticonceptiemiddelen mag gebruiken, gebruiken veel mensen in Afrika die aids hebben nog steeds geen condooms. Als hij iets anders naar buiten zou brengen, zouden zij er ook anders naar kijken.
Het feit dat de Paus openlijk tegen het gebruik van condoom was, betekent dat hij verantwoordelijk gehouden kan worden voor de AIDS-epidemie in Afrika. De paus geeft namelijk seksuele onthouding voor het huwelijk en monogamie tijdens het huwelijk als oplossing. Wanneer alle Afrikanen zich daaraan zouden houden, zou binnen een aantal jaren geen Afrikaan meer AIDS hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 14:44
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Eén woord: idioot.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 15:46
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-04-2005 @ 15:44 :
Eén woord: idioot.
In vier woorden: niet zo serieus nemen.

Maar mijn motivatie voor die overdreven uitspraak ligt natuurlijk in de bijdrage van Johannes Paulus II aan AIDS, en in iets mindere mate in zijn opvattingen over homoseksualiteit, aboruts en euthanasie.
Oud 05-04-2005, 15:49
Uice
Uice is offline
Citaat:
PGWR schreef op 05-04-2005 @ 15:38 :
De paus geeft namelijk seksuele onthouding voor het huwelijk en monogamie tijdens het huwelijk als oplossing. Wanneer alle Afrikanen zich daaraan zouden houden, zou binnen een aantal jaren geen Afrikaan meer AIDS hebben.
Nou wat een oplossing. Als ze gewoon elkaar opeten is het hongerprobleem daar ook zo opgelost.

Maar daar heeft lang niet iedereen behoefte aan, net zoals lang niet iedereen behoefte heeft aan een seksloos leven voor het huwelijk.
Oud 05-04-2005, 15:59
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Juice schreef op 05-04-2005 @ 16:49 :
Nou wat een oplossing. Als ze gewoon elkaar opeten is het hongerprobleem daar ook zo opgelost.

Maar daar heeft lang niet iedereen behoefte aan, net zoals lang niet iedereen behoefte heeft aan een seksloos leven voor het huwelijk.
Dat ontkracht nog steeds niet dat het hypocriet is om de paus deels verantwoordelijk te stellen voor de verspreiding van AIDS in Afrika. Wanneer mensen geen zin hebben in een seksloos leven voor het huwelijk en daarmee de paus niet volgen is het hun zaak. Dan moeten de mensen echter niet zeuren wanneer de Afrikanen de paus alleen volgen wanneer het hen uitkomt en dan geen condoom gebruiken. Immers, wanneer de Afrikanen de paus geheel zouden volgen, zou de verspreiding van AIDS door katholieken in Afrika grotendeels stoppen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 16:57
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Citaat:
PGWR schreef op 05-04-2005 @ 15:38 :
Het feit dat de Paus openlijk tegen het gebruik van condoom was, betekent dat hij verantwoordelijk gehouden kan worden voor de AIDS-epidemie in Afrika. De paus geeft namelijk seksuele onthouding voor het huwelijk en monogamie tijdens het huwelijk als oplossing. Wanneer alle Afrikanen zich daaraan zouden houden, zou binnen een aantal jaren geen Afrikaan meer AIDS hebben.
Jij snapt het
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 16:59
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Citaat:
Slechts 16.8% van de Afrikanen is Katholiek.. In Nederland ligt het percentage nog hoger.. Ik denk ook niet dat de gehele 16.8% braaf naar de paus luistert.. Waarschijnlijk nieteens de helft.. + Als ze zo goed naar de paus zouden luisteren allemaal dan zou het aantal burgeroorlogen in Afrika ook wel een stuk lager liggen.. Just blame the Pope ..
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 17:05
one.
one. is offline
Citaat:
Gornetsnoaker schreef op 05-04-2005 @ 17:59 :
Slechts 16.8% van de Afrikanen is Katholiek..
Dat wil dus niet zeggen dat geen enkele Afrikaan AIDS meer zou hebben waneer ze de Paus hadden gevolgd zoals PWGR eerder beweerde..
Oud 05-04-2005, 18:01
Uice
Uice is offline
Citaat:
Slechts 16.8% van de Afrikanen is Katholiek..
Al was het één Afrikaan.
Oud 05-04-2005, 18:10
Donald Duck
Donald Duck is offline
Het is goed voor de paus dat hij overleden is. Het is toch niet normaal dat men een man zo laat leven als hij.
Volgens mij had hij een medische geschiedenis van meer dan een meter.
Oud 05-04-2005, 18:13
Alistar
Alistar is offline
Hij kan nu tenminste rusten. Volgens mij was ie al 2 jaar geleden min of meer dood, en werd ie aan touwtjes omhoog gehouden. Hij werd trouwens al min of meer kunstmatig in leven gehouden, want hij had toch zo'n buisje om m te helpen ademen.
Oud 05-04-2005, 18:18
Donald Duck
Donald Duck is offline
Citaat:
Alistar schreef op 05-04-2005 @ 19:13 :
Hij kan nu tenminste rusten. Volgens mij was ie al 2 jaar geleden min of meer dood, en werd ie aan touwtjes omhoog gehouden. Hij werd trouwens al min of meer kunstmatig in leven gehouden, want hij had toch zo'n buisje om m te helpen ademen.
dat buisje had hij hooguit een maand ofzo maar je hebt verder helemaal gelijk dat het al jaren niet goed meer ging.
Maar ja, als je dan temaken hebt met iemand die tot zijn echt dood door wil en blijft werken...............
Oud 05-04-2005, 18:20
JCG
JCG is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 05-04-2005 @ 18:05 :
Dat wil dus niet zeggen dat geen enkele Afrikaan AIDS meer zou hebben waneer ze de Paus hadden gevolgd zoals PWGR eerder beweerde..
nee, maar betekent wel dat het niet de schuld van de paus is. Jij luistert toch ook niet naar een imam (ik neem aan dat je geen moslim bent)?
Oud 05-04-2005, 19:40
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Slechts 16.8% van de Afrikanen is Katholiek.. In Nederland ligt het percentage nog hoger.. Ik denk ook niet dat de gehele 16.8% braaf naar de paus luistert.. Waarschijnlijk nieteens de helft.. + Als ze zo goed naar de paus zouden luisteren allemaal dan zou het aantal burgeroorlogen in Afrika ook wel een stuk lager liggen.. Just blame the Pope ..
Ben ik het toch nog een keer met je eens.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 20:16
kalinho
kalinho is offline
De Nederlandse katholieke kerk is niet te spreken over de meest recente column van AD-columniste Annemarie Postma. Volgens het secretariaat van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap in Nederland is de column uiterst kwetsend voor de overleden paus en katholieke gelovigen.

In een open brief aan de hoofdredactie van het Algemeen Dagblad laat het secretariaat weten zich met de grootst mogelijke kracht te distantiëren van het stuk. "Natuurlijk komen in de media ook kritische geluiden naar voren",erkent de brief, maar Postma's column "gaat alle perken te buiten." Ook zou de column veel feitelijke onjuistheden bevatten.

In de column 'Pater di Tutti' trekt Postma fel van leer tegen de paus. Die noemt ze, net als alle voorgangers van de paus, "bang, discriminerend en onderontwikkeld." Ook noemt ze het bewind van de kerk "een club onderdrukte oude homo's die vrouwen haten en die zelf in buitensporige luxe leven."

column staat op www.annemariepostma.nl
Bron

nou, vaak vind ik t een oerdom wijf, maar die column
Oud 05-04-2005, 20:25
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Tot aan hier had ze nog een punt:

"Deze paus was een verstarde bureaucratische man zonder eigenliefde, die op dictatoriale wijze liet zien dat het de Rooms Katholieke kerk niet gaat om geloof, maar om absolute gehoorzaamheid; niet om zelf durven denken en voelen, maar om volgen. Hij ontkende op alle denkbare manieren dat mensen behoefte hebben spiritualiteit, tenzij die onder controle staat van een club onderdrukte oude homo’s die vrouwen haten en die zelf in buitensporige luxe leven. Hij liet onverbloemd zien dat het katholicisme zich weinig gelegen laat liggen aan ratio en logica, en in feite gekant is tegen vrijheid van denken."

Maar bovenstaande verdient natuurlijk een heel vette
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 20:37
kalinho
kalinho is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-04-2005 @ 21:25 :
Tot aan hier had ze nog een punt:

"Deze paus was een verstarde bureaucratische man zonder eigenliefde, die op dictatoriale wijze liet zien dat het de Rooms Katholieke kerk niet gaat om geloof, maar om absolute gehoorzaamheid; niet om zelf durven denken en voelen, maar om volgen. Hij ontkende op alle denkbare manieren dat mensen behoefte hebben spiritualiteit, tenzij die onder controle staat van een club onderdrukte oude homo’s die vrouwen haten en die zelf in buitensporige luxe leven . Hij liet onverbloemd zien dat het katholicisme zich weinig gelegen laat liggen aan ratio en logica, en in feite gekant is tegen vrijheid van denken."

Maar bovenstaande verdient natuurlijk een heel vette
niks mis mee toch? tis toch gek dat je tegen vrouwen en homo's bent, maar zelf wel in een jurk loopt en het hele vaticaan blinkt van alle dure dingen...
Oud 05-04-2005, 20:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kalinho schreef op 05-04-2005 @ 21:37 :
niks mis mee toch? tis toch gek dat je tegen vrouwen en homo's bent, maar zelf wel in een jurk loopt en het hele vaticaan blinkt van alle dure dingen...
Hard verwoord, maar helaas al te waar.
Oud 05-04-2005, 21:14
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Het gaat mij om de rest van het belachelijke stuk.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 21:19
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 05-04-2005 @ 18:05 :
Dat laatste was ook bij wijze van spreken.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 21:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-04-2005 @ 22:14 :
Het gaat mij om de rest van het belachelijke stuk.
De kerkstructuur is toch geen democratie? Uberhaupt, accepteerd de geestelijkheid binnen de katholieke kerk kritiek? Mischien in de lagere regionen, maar daarboven? Ik denk het niet.
Oud 05-04-2005, 21:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-04-2005 @ 22:21 :
De kerkstructuur is toch geen democratie? Uberhaupt, accepteerd de geestelijkheid binnen de katholieke kerk kritiek? Mischien in de lagere regionen, maar daarboven? Ik denk het niet.
Het ging me hierom±

`liet zien dat het de Rooms Katholieke kerk niet gaat om geloof, maar om absolute gehoorzaamheid; niet om zelf durven denken en voelen, maar om volgen. ´

en

`Hij liet onverbloemd zien dat het katholicisme zich weinig gelegen laat liggen aan ratio en logica, en in feite gekant is tegen vrijheid van denken.´

Jongens, kan iemand me misschien eventjes helpen m´n oude instellingen van m´n toetsenbord weer terug te krijgen=
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 22:12
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-04-2005 @ 22:24 :
Het ging me hierom±

`liet zien dat het de Rooms Katholieke kerk niet gaat om geloof, maar om absolute gehoorzaamheid; niet om zelf durven denken en voelen, maar om volgen. ´

en

`Hij liet onverbloemd zien dat het katholicisme zich weinig gelegen laat liggen aan ratio en logica, en in feite gekant is tegen vrijheid van denken.´

Jongens, kan iemand me misschien eventjes helpen m´n oude instellingen van m´n toetsenbord weer terug te krijgen=
ctrl + shift
Oud 05-04-2005, 22:17
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 05-04-2005 @ 23:12 :
ctrl + shift
Het was al opgelost. Evengoed bedankt.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 13:21
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ja, want de paus is tegen vrouwen en daarom is het heel hypocriet dat er veel dure dingen in het Vaticaan staan.
Je lult onzin vent.
Oud 06-04-2005, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Alle nonnen moesten bij hem biechten?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 13:31
kalinho
kalinho is offline
Citaat:
Juice schreef op 06-04-2005 @ 14:21 :
Ja, want de paus is tegen vrouwen en daarom is het heel hypocriet dat er veel dure dingen in het Vaticaan staan.
Je lult onzin vent.
lees volgende keer het hele bericht wat je quote ballie
Oud 06-04-2005, 13:32
Verwijderd
Citaat:
kalinho schreef op 06-04-2005 @ 14:31 :
lees volgende keer het hele bericht wat je quote ballie
Maar ballie, da's jouw hele post?!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 13:36
kalinho
kalinho is offline
Citaat:
S. schreef op 06-04-2005 @ 14:32 :
Maar ballie, da's jouw hele post?!
klopt, maar hij laat 'n stukkie weg alstie op mij reageert, en dan stat er inderdaad onzin

iig, dit is waar 't allemaal om gaat:

‘Hij heeft ons leren leven. Nu leert hij ons sterven’. De prachtigste eigenschappen worden hem toegedicht, maar onze bewierookte paus was iemand die, tegen beter weten in, keihard vasthield aan een conservatief onrealistisch wereldbeeld. Hij bezocht 129 landen en gebieden. Niet om mensen te leren in vrijheid te leven, maar om hen zijn beperkende levenvisie op te leggen. Hij was geen boodschapper van God, maar een handelaar in angst.

Niets heeft hij gedaan om de positie van vrouwen te verbeteren. Niets deed hij om mannen te leren verantwoording te nemen voor hun kinderen en een gelijkwaardige relatie op te bouwen met hun vrouw. Deze ‘plaatsvervanger van God op aarde’ kende vrouwen slechts als huishoudsters, fokfabrieken, hoeren en abortusplegende monsters. Hij zette ze aan tot ziekelijke offerbereidheid en verklaarde ze heilig als ze meer dan twintig kinderen kregen.

Hij liet pasgeboren kinderen met ernstige afwijkingen uitzichtloos lijden omdat abortus verboden is, onthield ongeneeslijke zieke mensen een genadige dood omdat euthanasie een doodzonde is. Hij heeft honger en aids verspreid door condooms te verbieden, moedigde mensen in landen waar niet genoeg te eten is aan veel kinderen te baren, verfoeide mensen die niet in zijn kerken trouwden, ontnam miljoenen van ‘zijn kinderen’ hun waarde en waardigheid omdat ze niet heteroseksueel waren en noemde het homohuwelijk zelfs de ‘nieuwe ideologie van het kwaad’.

Deze paus was een verstarde bureaucratische man zonder eigenliefde, die op dictatoriale wijze liet zien dat het de Rooms Katholieke kerk niet gaat om geloof, maar om absolute gehoorzaamheid; niet om zelf durven denken en voelen, maar om volgen. Hij ontkende op alle denkbare manieren dat mensen behoefte hebben spiritualiteit, tenzij die onder controle staat van een club onderdrukte oude homo’s die vrouwen haten en die zelf in buitensporige luxe leven. Hij liet onverbloemd zien dat het katholicisme zich weinig gelegen laat liggen aan ratio en logica, en in feite gekant is tegen vrijheid van denken.

De paus is dood. Volgens Nostradamus komt er nu nog één paus, en houdt de Rooms Katholieke kerk daarna op te bestaan zoals wij haar kennen. Laten we het hopen. Tot die tijd, als het even kan, een lesbische, zwarte ongehuwde moeder als Paus. Alles wat God schiep, schiep hij immers naar zijn evenbeeld. Dat kunnen toch onmogelijk alleen bange, discriminerende, onderontwikkelde mannen zijn

Laatst gewijzigd op 06-04-2005 om 13:39.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 13:38
Verwijderd
Citaat:
kalinho schreef op 06-04-2005 @ 14:36 :
klopt, maar hij laat 'n stukkie weg alstie op mij reageert, en dan stat er inderdaad onzin
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 17:03
Uice
Uice is offline
Citaat:
kalinho schreef op 06-04-2005 @ 14:36 :

Nee, ik liet geen stukkie weg. Jouw post was

Nou wil ik wel eens weten:
1. Hoezo was de paus tegen vrouwen?
2. Wat is er vreemd aan de combinatie tegen vrouwen en homo's zijn en allemaal dure dingen hebben?
Oud 07-04-2005, 21:20
kalinho
kalinho is offline
Citaat:
Juice schreef op 07-04-2005 @ 18:03 :
Nee, ik liet geen stukkie weg. Jouw post was

Nou wil ik wel eens weten:
1. Hoezo was de paus tegen vrouwen?
2. Wat is er vreemd aan de combinatie tegen vrouwen en homo's zijn en allemaal dure dingen hebben?
1. Weetikveel. weet jj het? dat weet alleen de paus. lieten van de week ook een stuk zien van "andere tijden" met de paus in nederland. Dat een vrouw ging speechen tegen de paus, waar de paus bij zat.
2. gedeelte v.h. stuk was
Citaat:
dat je tegen vrouwen en homo's bent, maar zelf wel in een jurk loopt
wou je dat nou niet lezen, of zag je het gewoon écht niet?

Tsja over die dure dingen. Ik vind dat je als hoogste leider v.e. kerk die toch behoort op te komen voor de armen niet in zo'n paleis hoort te leven, maar dat is mijn mening. hij leeft er nu ook niet meer, dus dat probleem is aardig opgelost dacht ik zo

Laatst gewijzigd op 07-04-2005 om 21:22.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 10:04
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Jeuh, men is boos dat Bea niet naar de begrafenis gaat.
Oud 08-04-2005, 20:06
Uice
Uice is offline
Citaat:
kalinho schreef op 07-04-2005 @ 22:20 :
1. Weetikveel. weet jj het? dat weet alleen de paus. lieten van de week ook een stuk zien van "andere tijden" met de paus in nederland. Dat een vrouw ging speechen tegen de paus, waar de paus bij zat.

Wat ik bedoelde: de paus is niet tegen vrouwen. Punt.

Citaat:
2. gedeelte v.h. stuk was
wou je dat nou niet lezen, of zag je het gewoon écht niet?

Ik las het wel, maar ik vind het tamelijk oppervlakkig. Vrouw zijn en een jurk dragen is iets heel anders. Dit argument tegen de paus is als grapje te gebruiken, maar in een discussie niet serieus te nemen.

Citaat:
Tsja over die dure dingen. Ik vind dat je als hoogste leider v.e. kerk die toch behoort op te komen voor de armen niet in zo'n paleis hoort te leven, maar dat is mijn mening.
Zeg dat dan.

Citaat:
hij leeft er nu ook niet meer, dus dat probleem is aardig opgelost dacht ik zo
Denk dat de nieuwe paus die dure dingen wegdoet dan?
Oud 08-04-2005, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 08-04-2005 @ 11:04 :
Die Bea ook!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 22:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 08-04-2005 @ 11:04 :
Te hypocriet voor woorden vind ik die ophef daarover, Nederland heeft als seculiere staat totaal geen verplichtingen de begrafenis van een geestelijke laten bezoeken door een delegatie, en Beatrix willen dwingen er als prive persoon heen te gaan is zo mogelijk nog belachelijker.
Oud 08-04-2005, 22:12
Subject
Subject is offline
De paus is toch katholiek? Het koningshuis is protestants, ze hebben er zelf dus ook vrij weinig mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 00:25
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Subject schreef op 08-04-2005 @ 23:12 :
De paus is toch katholiek? Het koningshuis is protestants, ze hebben er zelf dus ook vrij weinig mee te maken.
Heus niet ieder staatshoofd dat bij de plechtigeid aanwezig was, zal katholiek dan wel gelovig zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 00:27
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-04-2005 @ 01:25 :
Heus niet ieder staatshoofd dat bij de plechtigeid aanwezig was, zal katholiek dan wel gelovig zijn.
Zelfs khotemei, van Iran was aanwezig.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 00:28
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-04-2005 @ 01:27 :
Zelfs khotemei, van Iran was aanwezig.
Bedoel je niet Khatami, de president?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 00:30
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-04-2005 @ 01:28 :
Bedoel je niet Khatami, de president?
Kan wel

In ieder geval was ik best wel verbaast, dat ook de Iraanse premier was gekomen. Hij wordt altijd afgeschildert als anti-westerse dictator, maar hij stond er wel mooi.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 00:49
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-04-2005 @ 01:30 :
Kan wel

In ieder geval was ik best wel verbaast, dat ook de Iraanse premier was gekomen. Hij wordt altijd afgeschildert als anti-westerse dictator, maar hij stond er wel mooi.
Aha, de premier was er? Dan kan het wel eens dat die gast Khotemei heet; de president is Khatami. Die gasten heten daar toch allemaal hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 01:19
Love & Peace
Love & Peace is offline
Huidige politieke situatie in Iran

Iran is een theocratische republiek. De staatsinrichting en de politiek zijn zeer gecompliceerd. Zeer simpel gezegd, heeft Iran twee regeringen: een religieuze regering en een democratisch gekozen regering.

Het staatshoofd is president Mohammad Khatami (sinds 3 augustus 1997. De president wordt verkozen voor een periode van vier jaar volgens een absolute meerderheid. De president benoemt en overziet de ministerraad, die uit 22 ministers bestaat.

De hoogste leider en geestelijk leider (Perzisch: Rahbar) is ayatollah Ali Khamenei (sinds 4 juni 1989). Hij is voor het leven benoemd. Onder de verantwoordelijkheid van de geestelijk leider vallen onder andere de rechtspraak, het leger en controle over de media.

De geestelijk leider wordt bijgestaan door een raad van twaalf mannen, de Raad der Hoeders. Deze raad bestaat uit zes religieuze leden en zes rechters in het geestelijk recht, de sharia.

Het parlement (majlis-e-shura-e eslami) bestaat uit 290 volksvertegenwoordigers, die door het volk gekozen worden. Zij worden voor een periode van vier jaar verkozen.

Het volk kiest ook een Vergadering van Experts, die uit 86 geestelijken bestaat. Deze vergadering benoemt de geestelijk leider.

Ook andere geestelijken hebben politieke invloed, ook al hebben zij geen zitting in een van bovengenoemde raden of vergaderingen. Door het uitspreken van een fatwa of religieus decreet leggen zij hun volgelingen op hoe te handelen. Onder deze geestelijken zitten ook progressieven, die bijvoorbeeld voor meer rechten voor vrouwen zijn.
bron

Mein entschuldigung
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 10:36
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-04-2005 @ 23:09 :
Te hypocriet voor woorden vind ik die ophef daarover, Nederland heeft als seculiere staat totaal geen verplichtingen de begrafenis van een geestelijke laten bezoeken door een delegatie, en Beatrix willen dwingen er als prive persoon heen te gaan is zo mogelijk nog belachelijker.
Vaticaanstad is natuurlijk wel een eigen land, en dus was de paus ook een "bevriend staatshoofd". Aan de andere kant zou Bea ook niet gaan als de leider van Andorra zou overlijden, natuurlijk.
Oud 09-04-2005, 11:19
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 09-04-2005 @ 11:36 :
Vaticaanstad is natuurlijk wel een eigen land, en dus was de paus ook een "bevriend staatshoofd". Aan de andere kant zou Bea ook niet gaan als de leider van Andorra zou overlijden, natuurlijk.
Daarnaast was Johannes Paulus II een belangrijke wereldleider en heeft hij de neergang van het communisme in Oost-Europa in een stromversnelling gebracht.

Overigens heeft Nederland geen seculiere staat. De staat is officieel Nederlands Hervormd.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 12:56
Gary Glitter
Gary Glitter is offline
scheelt me niks
balkenende dan.. wat een klotebaan.. bij elke vraag moet ie heel netjes en verantwoord reageren "meneer balkenede.. had u wel iets met de paus?" gaat ie "hmm ja natuurlijk de paus is belangrijk blablabla" zeggen terwijl hij gewoon denkt bij zichzelf nee natuurlijk had ik niks met die oude baklap
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 19:02
browneyedgirl
browneyedgirl is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 09-04-2005 @ 11:36 :
Maar als die van Monaco overlijdt gaat ze wel...

Vind het ook een beetje een raar argument, zoals hierboven (volgens mij door love & peace) al werd gezegd, dat ze alleen vanwege het verschil in geloof niet zou gaan. Er zaten daar zat vertegenwoordigers van allerlei niet-katholieke landen, sommigen zelfs met een dubbele vertegenwoordiging.
Oud 09-04-2005, 21:23
T_ID
T_ID is offline
Eerder vandaag gehoord wat Zalm gezegd heeft in reactie op de kritiek die oud-premier Van Agt uitte op het koningshuis."De vloer met iemand aanvegen" zou een understatement zijn.
Reageren

Regels voor berichten