![]() |
||
Citaat:
Daarnaast vind ik paardebloem logischer dan paardenbloem, want de tussen-n duidt immers een direct bestaand verband aan tussen de twee woorden. Pannenkoek; een koek uit een pan, hondenhok; het hok van de hond...
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Zo'n tussen-n (de regels daarvoor kunnen me overigens gestolen worden) speelt overigens inderdaad alleen bij "samentrekkingen", dus composita, waarvan het eerste deel een substantief is, wat natuurlijk voor de hand ligt, omdat het tweede deel (bijna?) altijd (ook) een substantief is, zodat, wanneer een compositum is opgebouwd uit een adjectief+substantief (wat volgens mij niet zo gek vaak gebeurt), het adjectief meer het karakter heeft van een normaal attribuut. En uh, verbuiging heeft echt helemaal NIETS met woordvorming te maken, waarvan zowel nuttig als nutteloos het product is. ![]()
Laatst gewijzigd op 30-04-2005 om 02:23. |
![]() |
||
Citaat:
Maar het geeft niet, jij studeert al Luchtvaart- en Ruimtevaart Techniek te Delft dus jij hoeft niet ook goed in taal te zijn. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Bovendien heeft nutteloos geen tussen-n omdat het woord "nut" geen meervoud heeft.
||
![]() |
Citaat:
Ik heb hierover eens een poll gemaakt en daar zei vrijwel iedereen dat deze constructie fout is en dat hij/zij nooit 'hun' als onderwerpsvorm gebruikt. Er is blijkbaar een existentieel verschil tussen beweren en doen. Ik woon evenwel niet in Nederland en heb er bijgevolg geen gedacht van hoe vaak de constructie in het echt gebruikt wordt. Ik wil nog altijd graag weten hoever dit fenomeen al geëvolueerd is. Dus als er iemand is die wél eerlijk is over zijn/haar taalgebruik en dat van zijn/haar landgenoten, dan zou ik het appreciëren mocht die persoon mij contacteren. ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik vind het vooral een angstaanjagende ontwikkeling dat men nu in het Engels wil gaan doceren. Ik vind Engels een mooie taal en ik ontken niet dat een degelijke kennis van het Engels in deze tijden noodzakelijk is, maar geef dan gewoon een verplicht college Engels bij elke opleiding die er baat bij heeft.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Strikt genomen is er aan het Nederlands als 'extra' taal (in jouw ogen) geen nut verbonden, maar dat is evenmin het geval bij kunst, muziek, dingen eten die je graag eet wanneer je geen honger hebt, gedichten lezen, enz. Met die instelling kun je maar beter meteen na de geboorte al zelfmoord plegen want "uiteindelijk gaan we toch allemaal dood" en zo bespaar je je ouders het geld... Stap eens af van dat pure nutsdenken.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthre...2#post17128182 http://forum.scholieren.com/showthre...4#post17121374
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Pannenkoek komt van het Griekse woord pan, wat brood betekend. Broodkoek, pannekoek. Niet brodenkoek.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat is kwalijk. Als je aanvaardt dat taal veranderlijk is - en dat is het - brengt dat m.i. nog niet mee dat je ook elke verandering in de taal maar zonder protest moet aanvaarden of die zelfs moet aanmoedigen. Wat dat betreft vind ik wel dat er een rol is weggelegd voor de mensen die wel prijs stellen op het behoud van hun taal. Die mensen moeten anderen blijven corrigeren. 'Ik vindt' is onaanvaardbaar. Spel je zo, dan ben je een loser. Dat beeld moet blijven. @ Meph - je hebt gelijk ![]() Laatst gewijzigd op 18-05-2005 om 10:42. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Wie zei dat pannenkoek een onzinspelling is omdat je het zo niet uitspreekt is wel erg naief bezig. Ik heb op de site van Van Dale gelezen dat de regel over dier+plantnaam = plantkundige aanduiding nogal verwarrrend was, lees het zelf maar, lijkt me nu niet eens zon gek idee om die -n- er wel tussen te hebben bij paardenbloen. Ik vind het een heel andere zaak als je het hebt over werkwoordsverbuiging of zomaar spelling. Een moeilijk woord iets anders spellen is vaak niet eens zo heel detrementaal voor de zin. Maar onjuiste werkwoordsvormen gebruiken is gewoon voorkombaar, de regels zijn niet zo moeilijk in het Nederlands. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |