|
|
Bekijk resultaten poll: Geloof jij in de Apocalyps? En wanneer is het einde van de wereld? | |||
Ja. Vóór 2035 |
![]() ![]() ![]() ![]() |
16 | 16.16% |
Ja. In 2035 |
2 | 2.02% |
Ja. Ná 2035 |
24 | 24.24% |
Nee |
57 | 57.58% |
Aantal stemmers: 99. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
-er zal oorlog zijn -er zullen ziektes zijn -het zal beter of slechter gaan Deze vier voorspellingen zijn stuk voor stuk onweerlegbaar waar. Ben ik daarom god of een soort profeet omdat ik dat kon voorspellen? Nee, zo'n vergelijk slaat dus nergens op.
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Verder zei hij ook nog: ‘Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.’ (Er staan nog meer van dit soort passages in het NT.) Ik denk toch dat de aanwezigen daar nu al wel een paar jaartjes dood zijn. Toch is er nog geen koninkrijk. Foutje van Jezus?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jezus voorspelde zijn verheerlijking die in de volgende versen volgt. bij deze verheerlijking zagen Petrus, Jakobus en Johannes de ware identiteit van Jezus en zijn macht als Zoon van God. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
dat weet je toch wel
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
de gast is een idealist en een onverbeterde moralist. hij is dan wellicht geen christen meer, maar ik geloof dat ik berg christenen ken die een stuk minder religieus zijn dan hij.
||
![]() |
Citaat:
Zie ook: Mat. 24 29 Meteen na de verschrikkingen van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 30 Dan zal aan de hemel het teken zichtbaar worden dat de komst van de Mensenzoon aankondigt, en alle stammen op aarde zullen zich van ontzetting op de borst slaan als ze de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, bekleed met macht en grote luister. 31 Dan zal hij zijn engelen uitzenden, en onder luid bazuingeschal zullen zij zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeenbrengen, van het ene uiteinde van de hemelkoepel tot het andere. 32 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is. 34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren. 35 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen. Mat 16: 24 Toen zei Jezus tegen zijn leerlingen: ‘Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en mij volgen. 25 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. 26 Wat heeft een mens eraan de hele wereld te winnen als hij er het leven bij inschiet? Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven? 27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebbenmeegemaakt.’
Laatst gewijzigd op 02-06-2005 om 10:40. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarnaast gaat deze verklaring niet op voor Mat. 16:28: "Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt." De daar aanwezigen zijn ondertussen al lang dood, echter zonder dat zij " zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt". Deze generatie slaat dus duidelijk op de mensen die toen leefden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Zie bijvoorbeeld het Evangelie van Thomas, logion 46: Jezus sprak: "Van Adam tot Johannes de Doper staat onder de uit vrouwen geborenen niemand hoger dan Johannes de Doper, opdat zijn ogen niet breken. Ik heb echter gezegd: wie onder u een kind zal worden, zal het Koninkrijk erkennen en zal groter dan Johannes worden". en logion 113 Zijn leerlingen zeiden tot hem: "Wanneer zal het Koninkrijk komen?" Jezus sprak: "Het komt niet als je er op gaat wachten. Het is geen kwestie van zeggen 'Hier is het' of 'Daar is het'. Integendeel, het Koninkrijk van de Vader is uitgespreid op de aarde en de mensen zien het niet." Excuses voor de zeer slechte vertalingen van http://thomasevangelie.fol.nl/. In werkelijkheid staat in logion 113 dat het koninkrijk van de Vader binnen in ons is, maar deze vertaling is gezien de joods-christelijke herkomst van het evangelie waarschijnlijk wel oorspronkelijker dan wat er strikt gesproken in het koptisch staat. Het geloof in een 'eindtijd' waarin het 'koninkrijk gods' op aarde zal komen is niets meer dan een misinterpretatie. Overigens heeft de kerk zich hier verder nooit actief mee beziggehouden behalve als dogma. Er zijn bij mijn weten nooit 'eindtijden' voorspeld en kerkvaders als Augustinus hebben het 'koninkrijk gods' altijd als een bewustzijnstoestand opgevat. wat betreft het topic-onderwerp: apocalyps betekend niet 'eindtijd' maar 'openbaring'. En er zijn weinig verhalen die zo overduidelijk allegorisch bedoeld zijn als de openbaring van Johannes (het is ook niet voor niets dat in de orthodoxe kerk tot ca. 180 na christus met geen woord gerept wordt over Johannes, terwijl in diezelfde periode Valentinus en Marcion het vierde evangelie als het belangrijkste beschouwden). Dit soort verhalen letterlijk lezen is ridicuul.
Laatst gewijzigd op 05-06-2005 om 18:06. |
![]() |
||
Citaat:
We zitten allemaal aan de drempel...
||
Citaat:
(wetenschappelijk bewezen)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar om even ontopic: Het einde kán nabij zijn, maar het kán ook nog 2000 jaar duren. Geen sterveling die het weet. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Sluit ogen en oren, zet de bijbel aan en denk niet verder. ![]()
||
![]() |
Citaat:
De schrijver van het evangelie van Mattheus (24) schrijft (nadat Jezus’ leerlingen vroegen waaraan ze Zijn wederkomst konden herkennen): 29 Meteen na de verschrikkingen van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 30 Dan zal aan de hemel het teken zichtbaar worden dat de komst van de Mensenzoon aankondigt, en alle stammen op aarde zullen zich van ontzetting op de borst slaan als ze de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, bekleed met macht en grote luister. 31 Dan zal hij zijn engelen uitzenden, en onder luid bazuingeschal zullen zij zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeenbrengen, van het ene uiteinde van de hemelkoepel tot het andere. 32 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is. 34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren. 35 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen. Hieruit blijkt duidelijk dat Jezus’ herkomst gepaard gaat met allerlei waarneembare verschijnselen, in ieder geval meer dat een bewustzijnstoestand.
|
![]() |
|
|