Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Geloof jij in de Apocalyps? En wanneer is het einde van de wereld?
Ja. Vóór 2035 16 16.16%
Ja. In 2035 2 2.02%
Ja. Ná 2035 24 24.24%
Nee 57 57.58%
Aantal stemmers: 99. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2005, 09:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kwakkokwakko schreef op 30-05-2005 @ 23:23 :
Spoedig.
Mattheus 24 en Lucas 21.
So, what?

Citaat:
Dat het einde nabij is is voor een goed verstaander duidelijk, maar ik bepaal de tijd niet. Wanneer je de Bijbel leest dan staan er met name in Jesaja prachtige profetien (vooorspellingen) die uit komen of al uitgekomen zijn.
Het wordt eens tijd die bewering te onderbouwen, en dan liefst met een voorbeeld dat concreter is dan vatbaar voor een x aantal interpretaties.

Citaat:
Als je de Bijbel naast de tegenwoordige aktualiteiten legt en dit seriues neemt dan moet je wel zien dat er zich dingen afspelen die gewoonweg voorspeld zijn.
-mensen zullen sterven
-er zal oorlog zijn
-er zullen ziektes zijn
-het zal beter of slechter gaan

Deze vier voorspellingen zijn stuk voor stuk onweerlegbaar waar.

Ben ik daarom god of een soort profeet omdat ik dat kon voorspellen?

Nee, zo'n vergelijk slaat dus nergens op.
Oud 31-05-2005, 15:25
Verwijderd
Na voorspellende dromen ben ik ervan overtuigd dat we in 2035 collectief de lul zijn!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:38
halveschizo
halveschizo is offline
Citaat:
Reverend schreef op 31-05-2005 @ 16:25 :
Na voorspellende dromen ben ik ervan overtuigd dat we in 2035 collectief de lul zijn!
zozo... is dat inclusief of exclusief die stlements op mars en de villa's op de maan van de rijke mensen?
Oud 31-05-2005, 16:48
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Spoedig.
Mattheus 24 en Lucas 21.
Dat het einde nabij is is voor een goed verstaander duidelijk, maar ik bepaal de tijd niet. Wanneer je de Bijbel leest dan staan er met name in Jesaja prachtige profetien (vooorspellingen) die uit komen of al uitgekomen zijn. Als je de Bijbel naast de tegenwoordige aktualiteiten legt en dit seriues neemt dan moet je wel zien dat er zich dingen afspelen die gewoonweg voorspeld zijn. Daar kun je welles nietes over spelen maar als je de rol van Israel ziet in deze tijd,het verleden en (let op) in de toekomst dan is dat niet toevallig. Jeruzalem zal voor veel volken een steen des aanstoots zijn. Nou, ik ken geen stad die meer in opspraak is.
De Israelieten zullen terug keren naar hun vaderland. Nou, in Afghanistan woont inmiddels nog maar 1 Jood en vanuit alle delen van de wereld komen de Joden terug. We zijn ook enorm dicht bij het merkteken dat in Openbaringen staat beschreven.
Wereldwijde epidimien kunnen moeiteloos uitbreken. Maandelijks hor je de gevaren van het eventueel uitbreken van een vogelgriep of een variant daarvan die op de mens kan overslaan.
Zo zijn enorm veel interressante paralellen te trekken. Je moet ze alleen willen zien en dat..............
Zie bijvoorbeeld Marcus 9 vers 1:
Verder zei hij ook nog: ‘Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.’ (Er staan nog meer van dit soort passages in het NT.)

Ik denk toch dat de aanwezigen daar nu al wel een paar jaartjes dood zijn. Toch is er nog geen koninkrijk. Foutje van Jezus?
Oud 31-05-2005, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Bart Klink schreef op 31-05-2005 @ 17:48 :
Verder zei hij ook nog: ‘Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.’ (Er staan nog meer van dit soort passages in het NT.)

Ik denk toch dat de aanwezigen daar nu al wel een paar jaartjes dood zijn. Toch is er nog geen koninkrijk. Foutje van Jezus?
Geinig, die houden we erin.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 18:39
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:

Nee foutje van Bart. 8 versen verder lezen en je hebt het antwoord wat Jezus hier bedoelde.
Jezus voorspelde zijn verheerlijking die in de volgende versen volgt. bij deze verheerlijking zagen Petrus, Jakobus en Johannes de ware identiteit van Jezus en zijn macht als Zoon van God.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 19:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kwakkokwakko schreef op 31-05-2005 @ 19:39 :
bij deze verheerlijking zagen Petrus, Jakobus en Johannes de ware identiteit van Jezus en zijn macht als Zoon van God.
Hoe is dat mogelijk als pas later is besloten dat dat zo was?
Oud 31-05-2005, 23:38
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
T_ID schreef op 31-05-2005 @ 20:11 :
Hoe is dat mogelijk als pas later is besloten dat dat zo was?
?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 23:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kwakkokwakko schreef op 01-06-2005 @ 00:38 :
?
Hoe kunnen die discipelen iets hebben gezien waarvan pas eeuwen later zou worden besloten dat dat zo was?
Oud 01-06-2005, 03:37
halveschizo
halveschizo is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-06-2005 @ 00:51 :
Hoe kunnen die discipelen iets hebben gezien waarvan pas eeuwen later zou worden besloten dat dat zo was?
zeurpiet. zo staat het niet in de bijbel zo staat het in omstreden geschiedenis boekjes van ketters en lasteraars die in hun macht gevoed worden door de macht van satan.

dat weet je toch wel
Oud 01-06-2005, 10:27
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
halveschizo schreef op 01-06-2005 @ 04:37 :
zeurpiet. zo staat het niet in de bijbel zo staat het in omstreden geschiedenis boekjes van ketters en lasteraars die in hun macht gevoed worden door de macht van satan.

dat weet je toch wel
Vandaar dat ik de vraagstelling niet begreep.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 12:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
halveschizo schreef op 01-06-2005 @ 04:37 :
Alle christenen zijn ketters?
Oud 01-06-2005, 14:18
T_ID
T_ID is offline
Wie die lijst volledig weet te beantwoorden verdient applaus, alle fundamentele kritiek op een enkele pagina.
Oud 01-06-2005, 17:36
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 01-06-2005 @ 15:18 :
Wie die lijst volledig weet te beantwoorden verdient applaus, alle fundamentele kritiek op een enkele pagina.
Maar dat hoort dus niet in dit topic
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 22:29
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-06-2005 @ 13:36 :
Alle christenen zijn ketters?
Volgens mij ging het om Marcus 9 vers 1 en het misverstand over wat Jezus hier nu werkelijk bedoelde.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 03:59
halveschizo
halveschizo is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-06-2005 @ 15:18 :
als je dat fundamentele kritiek noemt dan word de volgende paus een transexueel...

de gast is een idealist en een onverbeterde moralist. hij is dan wellicht geen christen meer, maar ik geloof dat ik berg christenen ken die een stuk minder religieus zijn dan hij.
Oud 02-06-2005, 08:38
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
kwakkokwakko schreef op 31-05-2005 @ 19:39 :
Nee foutje van Bart. 8 versen verder lezen en je hebt het antwoord wat Jezus hier bedoelde.
Jezus voorspelde zijn verheerlijking die in de volgende versen volgt. bij deze verheerlijking zagen Petrus, Jakobus en Johannes de ware identiteit van Jezus en zijn macht als Zoon van God.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Jezus hier met de komst van koninkrijk van God hier doelt op Zijn verheerlijking. Ook na deze verheerlijking bijft Jezus spreken over de komst van het koninkrijk en blijven anderen het verwachten. Het is blijkbaar nog niet gekomen.

Zie ook:
Mat. 24
29 Meteen na de verschrikkingen van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 30 Dan zal aan de hemel het teken zichtbaar worden dat de komst van de Mensenzoon aankondigt, en alle stammen op aarde zullen zich van ontzetting op de borst slaan als ze de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, bekleed met macht en grote luister. 31 Dan zal hij zijn engelen uitzenden, en onder luid bazuingeschal zullen zij zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeenbrengen, van het ene uiteinde van de hemelkoepel tot het andere. 32 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is. 34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren. 35 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.

Mat 16:
24 Toen zei Jezus tegen zijn leerlingen: ‘Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en mij volgen. 25 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. 26 Wat heeft een mens eraan de hele wereld te winnen als hij er het leven bij inschiet? Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven? 27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebbenmeegemaakt.’

Laatst gewijzigd op 02-06-2005 om 10:40.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 11:37
Verwijderd
wat een belachelijke vragen
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 11:57
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 02-06-2005 @ 09:38 :
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Jezus hier met de komst van koninkrijk van God hier doelt op Zijn verheerlijking. Ook na deze verheerlijking bijft Jezus spreken over de komst van het koninkrijk en blijven anderen het verwachten. Het is blijkbaar nog niet gekomen.

Zie ook:
Mat. 24
29 Meteen na de verschrikkingen van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 30 Dan zal aan de hemel het teken zichtbaar worden dat de komst van de Mensenzoon aankondigt, en alle stammen op aarde zullen zich van ontzetting op de borst slaan als ze de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, bekleed met macht en grote luister. 31 Dan zal hij zijn engelen uitzenden, en onder luid bazuingeschal zullen zij zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeenbrengen, van het ene uiteinde van de hemelkoepel tot het andere. 32 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is. 34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren. 35 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.

Mat 16:
24 Toen zei Jezus tegen zijn leerlingen: ‘Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en mij volgen. 25 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. 26 Wat heeft een mens eraan de hele wereld te winnen als hij er het leven bij inschiet? Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven? 27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebbenmeegemaakt.’
Met 'dit geslacht'wordt niet bedoeld de generatie van de dagen van Jezus omwandeling. De uitdrukking is te verstaan in de joodse tegenstelling tussen 'dit geslacht'en 'het komende geslacht'. Dit grslacht zijn de mensen van deze tijd of bedeling. Het komende geslacht zijn de mensen van de tijd of bedeling van de voleinding.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 13:50
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
kwakkokwakko schreef op 02-06-2005 @ 12:57 :
Met 'dit geslacht'wordt niet bedoeld de generatie van de dagen van Jezus omwandeling. De uitdrukking is te verstaan in de joodse tegenstelling tussen 'dit geslacht'en 'het komende geslacht'. Dit grslacht zijn de mensen van deze tijd of bedeling. Het komende geslacht zijn de mensen van de tijd of bedeling van de voleinding.
Waar is ook maar het kleinste beetje bewijs voor deze verklaring? Een generatie zijn al de individuen van eenzelfde trap in een voortplantingsreeks. De mensen die in de tijd van Jezus leefden behoren zeker niet tot dezelfde trap als wij.

Daarnaast gaat deze verklaring niet op voor Mat. 16:28:
"Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt."

De daar aanwezigen zijn ondertussen al lang dood, echter zonder dat zij " zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt".

Deze generatie slaat dus duidelijk op de mensen die toen leefden.
Oud 02-06-2005, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Narcotic schreef op 02-06-2005 @ 12:37 :
wat een belachelijke vragen
Dat je op een vraag geen antwoord hebt maakt op zichzelf de vraag nog niet belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 14:11
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 02-06-2005 @ 14:59 :
Dat je op een vraag geen antwoord hebt maakt op zichzelf de vraag nog niet belachelijk.
Klopt, maar vragen zoals Explain why your sect (whether Catholic, Protestant, or Eastern Orthodox) pursued, tortured, and killed people who were not Christian. hebben toch niks te maken met het christen zijn van een persoon die zulke dingen niet gedaan heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Narcotic schreef op 02-06-2005 @ 15:11 :
Klopt, maar vragen zoals Explain why your sect (whether Catholic, Protestant, or Eastern Orthodox) pursued, tortured, and killed people who were not Christian. hebben toch niks te maken met het christen zijn van een persoon die zulke dingen niet gedaan heeft.
Als we nooit verantwoording hoefden af te leggen voor andere dingen dan de dingen waar we zelf persoonlijk mee te maken hebben gehad, dan zou de wereld er heel raar uitzien.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 17:00
Sleeping Liar
Sleeping Liar is offline
APOCALYPSE Het einde der tijden nadert. De Dies Irae, de Dag des Oordeels, als de zeven zegels gebroken zullen worden, de zon het aanzien zal krijgen van een haren zak en de ruiters van de Apocalypse zullen rijden. Volgens het Christelijke geloof, dan. Over het Boek Openbaringen, de komst van de AntiChrist.
Oud 02-06-2005, 17:09
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
DeadDemon schreef op 02-06-2005 @ 18:00 :
APOCALYPSE Het einde der tijden nadert. De Dies Irae, de Dag des Oordeels, als de zeven zegels gebroken zullen worden, de zon het aanzien zal krijgen van een haren zak en de ruiters van de Apocalypse zullen rijden. Volgens het Christelijke geloof, dan. Over het Boek Openbaringen, de komst van de AntiChrist.
Ja, en?
Oud 02-06-2005, 17:11
Sleeping Liar
Sleeping Liar is offline
Citaat:
Ja, en?
Wat en?
Niks en
dit is het
Oud 02-06-2005, 17:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
DeadDemon schreef op 02-06-2005 @ 18:11 :
Wat en?
Niks en
dit is het
bedoelde je niet te zeggen?:
Citaat:
DeadDemon schreef op 02-06-2005 @ 18:11 :
Wat en?
Niks en
dit is nonsens
Oud 02-06-2005, 17:19
Sleeping Liar
Sleeping Liar is offline
Citaat:
dit is nonsens
Alles wat uit een bijbel komt is nonsens.

Maar ik vind dit altijd zo leuk klinken
Oud 02-06-2005, 18:05
one.
one. is offline
Citaat:
halveschizo schreef op 02-06-2005 @ 04:59 :
de gast is een idealist en een onverbeterde moralist. hij is dan wellicht geen christen meer, maar ik geloof dat ik berg christenen ken die een stuk minder religieus zijn dan hij.
Doel je daarmee op degene die die lijst heeft gemaakt? Volgens mij is hij/zij toch echt niet religieus..
Oud 02-06-2005, 20:01
Verwijderd
Citaat:
SnakeZ schreef op 02-06-2005 @ 19:05 :
Doel je daarmee op degene die die lijst heeft gemaakt? Volgens mij is hij/zij toch echt niet religieus..
wetenschap is ook geloof!!111~
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 20:09
Verwijderd
Nee, ik geloof niet dat het einde nabij is. En als er een einde komt, is het waarschijnlijk door een onvoorzichtig gebruikt kernwapen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 21:22
Blues
Blues is offline
Citaat:
****** schreef op 26-04-2005 @ 19:47 :

Afgelopen week was er op het nieuws dat er (waarschijnlijk) in 2035 een meteoor op aarde zal inslaan, die (misschien) de kracht heeft de hele mensheid te vernietigen.
Vet!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 08:09
one.
one. is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-06-2005 @ 21:01 :
wetenschap is ook geloof!!111~
How could I forget...
Oud 03-06-2005, 13:20
/\/\@ster bolle
/\/\@ster bolle is offline
Citaat:
DeadDemon schreef op 02-06-2005 @ 18:19 :
Alles wat uit een bijbel komt is nonsens.
Wat doe jij dan bij dit topic???
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 14:22
halveschizo
halveschizo is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 02-06-2005 @ 19:05 :
hij stelt veel definitieve waarde vast (zoals slavernij kan niet en discriminatie kan niet en nog zo een paar) en om dat te doen moet je uitgaan van een definitief goed een kwaad. of die nou schuilgaan achter god en de duivel maakt verder ook niet uit kennelijk vind hij goed en kwaad natuurwetten.
Oud 03-06-2005, 15:03
one.
one. is offline
Citaat:
halveschizo schreef op 03-06-2005 @ 15:22 :
hij stelt veel definitieve waarde vast (zoals slavernij kan niet en discriminatie kan niet en nog zo een paar) en om dat te doen moet je uitgaan van een definitief goed een kwaad. of die nou schuilgaan achter god en de duivel maakt verder ook niet uit kennelijk vind hij goed en kwaad natuurwetten.
Dat zijn volgens mij doodnormale universele waarden.. Tegenwoordig dan.
Oud 05-06-2005, 01:20
Sleeping Liar
Sleeping Liar is offline
Citaat:
Wat doe jij dan bij dit topic???
Dit is een religie topic

Dit houd in dat er meerdere geloven worden besproken.

En dat houd niet in dat er alleen over jou bekrompen christelijk geloof word gesproken
Oud 05-06-2005, 17:56
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:

Nee, foutje van het westerse othodoxe christendom. Het Koninkrijk van God is een bewustzijnstoestand, in psychologische termen uitgedrukt het samenvallen van Ik en Zelf.

Zie bijvoorbeeld het Evangelie van Thomas, logion 46:

Jezus sprak: "Van Adam tot Johannes de Doper staat onder de uit vrouwen geborenen niemand hoger dan Johannes de Doper, opdat zijn ogen niet breken. Ik heb echter gezegd: wie onder u een kind zal worden, zal het Koninkrijk erkennen en zal groter dan Johannes worden".

en logion 113

Zijn leerlingen zeiden tot hem: "Wanneer zal het Koninkrijk komen?" Jezus sprak: "Het komt niet als je er op gaat wachten. Het is geen kwestie van zeggen 'Hier is het' of 'Daar is het'. Integendeel, het Koninkrijk van de Vader is uitgespreid op de aarde en de mensen zien het niet."

Excuses voor de zeer slechte vertalingen van http://thomasevangelie.fol.nl/. In werkelijkheid staat in logion 113 dat het koninkrijk van de Vader binnen in ons is, maar deze vertaling is gezien de joods-christelijke herkomst van het evangelie waarschijnlijk wel oorspronkelijker dan wat er strikt gesproken in het koptisch staat.

Het geloof in een 'eindtijd' waarin het 'koninkrijk gods' op aarde zal komen is niets meer dan een misinterpretatie. Overigens heeft de kerk zich hier verder nooit actief mee beziggehouden behalve als dogma. Er zijn bij mijn weten nooit 'eindtijden' voorspeld en kerkvaders als Augustinus hebben het 'koninkrijk gods' altijd als een bewustzijnstoestand opgevat.

wat betreft het topic-onderwerp: apocalyps betekend niet 'eindtijd' maar 'openbaring'. En er zijn weinig verhalen die zo overduidelijk allegorisch bedoeld zijn als de openbaring van Johannes (het is ook niet voor niets dat in de orthodoxe kerk tot ca. 180 na christus met geen woord gerept wordt over Johannes, terwijl in diezelfde periode Valentinus en Marcion het vierde evangelie als het belangrijkste beschouwden). Dit soort verhalen letterlijk lezen is ridicuul.

Laatst gewijzigd op 05-06-2005 om 18:06.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 19:10
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
imčne schreef op 26-04-2005 @ 20:18 :
Misschien in 2012
misschien ook niet...

Ik geloof in het einde van de wereld, net zoals er een einde voor de mensheid zal zijn.
Hij is Alwetende.
zelfde hier. Aan alles komt een eind. EN stel dat er geen einde zal komen. Dan zullen we toch sterven 1. als de zon opzwelt,2 als de zon besluit minder warmte te gaan produceren of omgekeerd3. als de zon uitdoofd.

We zitten allemaal aan de drempel...
Oud 06-06-2005, 13:04
duff-mckagan
duff-mckagan is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 27-04-2005 @ 13:51 :
Ik geloof niet in de Apocalyps, maar ik wéét dat het einde van de wereld in ieder geval na 2035 zal gebeuren. De zon houdt er namelijk ook ooit eens mee op.
inderdaad over ongeveer 6 miljard (1000 miljoen) jaar zal de zon ontploffen en daarmee ook de aarde en wat andere planeten

(wetenschappelijk bewezen)
Oud 06-06-2005, 15:51
Verwijderd
Citaat:
duff-mckagan schreef op 06-06-2005 @ 14:04 :
inderdaad over ongeveer 6 miljard (1000 miljoen) jaar zal de zon ontploffen en daarmee ook de aarde en wat andere planeten

(wetenschappelijk bewezen)
De zon ontploft niet, maar veranderd in een rode reus
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 22:47
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 02-06-2005 @ 14:50 :
Waar is ook maar het kleinste beetje bewijs voor deze verklaring? Een generatie zijn al de individuen van eenzelfde trap in een voortplantingsreeks. De mensen die in de tijd van Jezus leefden behoren zeker niet tot dezelfde trap als wij.

Daarnaast gaat deze verklaring niet op voor Mat. 16:28:
"Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt."

De daar aanwezigen zijn ondertussen al lang dood, echter zonder dat zij " zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt".

Deze generatie slaat dus duidelijk op de mensen die toen leefden.
Ik denk niet dat dit met bewijs maar met interpertatie te maken heb. Als je het wilt lezen op jou manier is dat wat mij betreft prima maar de manier waarop ik het lees is minstens zo aanneemelijk. Bewijzen is in dit geval redelijk lastig, net zoals het redelijk lastig is om te bewijzen dat we in de toekomst allemaal op een andere planeet leven. (quote 27-4)
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 10:22
Verwijderd
Citaat:
MazeMouse schreef op 27-04-2005 @ 00:49 :
EN meteorieten hebben dan weer totaan NIKS met god te maken.
Het universum is gemaakt door God.

Maar om even ontopic:

Het einde kán nabij zijn, maar het kán ook nog 2000 jaar duren. Geen sterveling die het weet.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 10:02
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 10-06-2005 @ 11:22 :

Het einde kán nabij zijn, maar het kán ook nog 2000 jaar duren. Geen sterveling die het weet.
De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen niet voorbijgaan. 32 Maar van die dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in de hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader.
Oud 19-06-2005, 15:01
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 16-06-2005 @ 11:02 :
De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen niet voorbijgaan. 32 Maar van die dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in de hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader.
Het koninkrijk gods is al uitgebreid op aarde, maar de mensen zien het niet (evangelie van Thomas)
Oud 19-06-2005, 16:30
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 19-06-2005 @ 17:16 :
Yihea, krijgen we weer die Gnostische onzin te horen.
Onkunde is ook een vak. Het evangelie van Thomas is niet gnostisch.
Oud 20-06-2005, 10:14
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
hatefukk schreef op 19-06-2005 @ 17:30 :
Onkunde is ook een vak. Het evangelie van Thomas is niet gnostisch.
Oud 20-06-2005, 10:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 19-06-2005 @ 17:16 :
Yihea, krijgen we weer die Gnostische onzin te horen.
Wat te doen als een andere mening komt?

Sluit ogen en oren, zet de bijbel aan en denk niet verder.
Oud 20-06-2005, 14:20
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
hatefukk schreef op 05-06-2005 @ 18:56 :
Nee, foutje van het westerse othodoxe christendom. Het Koninkrijk van God is een bewustzijnstoestand, in psychologische termen uitgedrukt het samenvallen van Ik en Zelf.

Zie bijvoorbeeld het Evangelie van Thomas, logion 46:

Jezus sprak: "Van Adam tot Johannes de Doper staat onder de uit vrouwen geborenen niemand hoger dan Johannes de Doper, opdat zijn ogen niet breken. Ik heb echter gezegd: wie onder u een kind zal worden, zal het Koninkrijk erkennen en zal groter dan Johannes worden".

en logion 113

Zijn leerlingen zeiden tot hem: "Wanneer zal het Koninkrijk komen?" Jezus sprak: "Het komt niet als je er op gaat wachten. Het is geen kwestie van zeggen 'Hier is het' of 'Daar is het'. Integendeel, het Koninkrijk van de Vader is uitgespreid op de aarde en de mensen zien het niet."

Excuses voor de zeer slechte vertalingen van http://thomasevangelie.fol.nl/. In werkelijkheid staat in logion 113 dat het koninkrijk van de Vader binnen in ons is, maar deze vertaling is gezien de joods-christelijke herkomst van het evangelie waarschijnlijk wel oorspronkelijker dan wat er strikt gesproken in het koptisch staat.
De waarde die in dit geval aan de het evangelie van Thomas moet worden gehecht, is zeer afhankelijk van de tijd waarin het geschreven is. De schattingen hierover lopen uiteen van 50 tot 140 n.C. Hiermee is het niet zeker of het evangelie van Thomas eerder of later was dan de canonieke evangeliën. Hierdoor is het lastig om de betrouwbaarheid in te schatten (over het algemeen geldt: hoe ouder hoe betrouwbaarder). Aangezien er een groot verschil bestaat tussen de beelden die de verschillende evangeliën schetsen (ook al binnen het NT), is het zeer moeilijk te achterhalen wat Jezus precies leerde. De meeste nieuwtestamentici hebben die hoop dan ook al opgegeven.

De schrijver van het evangelie van Mattheus (24) schrijft (nadat Jezus’ leerlingen vroegen waaraan ze Zijn wederkomst konden herkennen):

Hieruit blijkt duidelijk dat Jezus’ herkomst gepaard gaat met allerlei waarneembare verschijnselen, in ieder geval meer dat een bewustzijnstoestand.
Reageren

Regels voor berichten