Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: geef aan wat je zou/gaat doen
Ik heb stemrecht en ik stem voor de Europese Grondwet 61 25.74%
Ik heb stemrecht en ik stem tegen de Europese Grondwet 100 42.19%
Ik heb stemrecht en ik zal een blanco stem uitbrengen. 5 2.11%
Ik heb stemrecht en ik zal een ongeldige stem uitbrengen. 1 0.42%
Ik heb geen stemrecht maar ik zou voor de Europese Grondwet stemmen 16 6.75%
Ik heb geen stemrecht maar ik zou tegen de Europese Grondwet stemmen 50 21.10%
Ik heb geen stemrecht maar ik zou een blanco stem uitbrengen. 2 0.84%
Ik heb geen stemrecht maar ik zou een ongeldige stem uitbrengen. 2 0.84%
Aantal stemmers: 237. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2005, 02:26
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik ga voor stemmen, voor een machtiger Europa!!
Advertentie
Oud 16-05-2005, 13:25
AsianDF
AsianDF is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-05-2005 @ 20:07 :
Minder invloed van Nederland.
Ja, alleen wel schattig dat voorstanders gewoon het tegendeel beweren terwijl het toch om iets feitelijks gaat. Zijn er verschillende versies? Interpretaties? Interessant verschijnsel iig.
Oud 16-05-2005, 13:41
Verwijderd
Citaat:
AsianDF schreef op 16-05-2005 @ 14:25 :
Ja, alleen wel schattig dat voorstanders gewoon het tegendeel beweren terwijl het toch om iets feitelijks gaat. Zijn er verschillende versies? Interpretaties? Interessant verschijnsel iig.
Dat heb je altijd.
Oud 16-05-2005, 13:51
Verwijderd
Voor, en ik ben het eens met mijn vader: deze 'grondwet' komt 40 jaar te laat.
Oud 16-05-2005, 13:54
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-05-2005 @ 14:51 :
Voor, en ik ben het eens met mijn vader: deze 'grondwet' komt 40 jaar te laat.
Als men 40 jaar geleden hadden geweten hoe de Europese integratie tegenwoordig is gevorderd, had niemand daarmee ingestemd.
Oud 16-05-2005, 14:24
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
PGWR schreef op 16-05-2005 @ 14:54 :
Als men 40 jaar geleden hadden geweten hoe de Europese integratie tegenwoordig is gevorderd, had niemand daarmee ingestemd.
Wat is er mis met Europese integratie? Of doel je op groepen van buiten de unie?

Joh, als er veertig jaar geleden een grondwet was die het asielbeleid zo effectief zou reguleren als de Europese grondwet zou moeten gaan doen, was iedereen er voor.
Oud 16-05-2005, 15:16
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-05-2005 @ 00:38 :
Iemand bepaalt voor een ander op welke gronden hij voor of tegen mag stemmen. Zoek de fout.
Ik gaf alleen mijn mening, goed lezen.
Oud 16-05-2005, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Globalisatie = vrede.
Oud 16-05-2005, 16:51
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-05-2005 @ 16:59 :
Globalisatie = vrede.
Ach, een variatie op het 'zonder de Europese Grondwet krijgen we oorlog en concentratiekampen'-argument.
Oud 16-05-2005, 17:00
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 16-05-2005 @ 17:51 :
Ach, een variatie op het 'zonder de Europese Grondwet krijgen we oorlog en concentratiekampen'-argument.
Ronald Plasterk: als er tegen de Europese Grondwet wordt gestemd komt Auschwitz terug.
Oud 16-05-2005, 17:08
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Hoe hadden ze dan de machines draaiende gehouden? het geloof propageren(geen condooms) ofzo?

Ik denk dat ze het dan anders hadden aangepakt, door mensen bijvoorbeeld beter te verspreiden over het hele land, en verplicht de taal te leren.
Oud 16-05-2005, 17:08
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 16-05-2005 @ 17:51 :
Nee, helemaal niet. Het is een simpel feit dat grotere samenwerking en economische verwevenheid leidt tot een grotere kans dat de vrede bewaard blijft. De EU kan hier zeker een bijdrage aan leveren, zeker als (lees: wanneer) de Balkanlanden er ook bij komen. Bovendien heeft de EU een voorbeeldfunctie voor de rest van de wereld. Zo zijn bijvoorbeeld China en India ook al samen gaan werken op economisch gebied.
Oud 16-05-2005, 17:56
MH
MH is offline
Ik stem voor. Waarom? Dat ga ik nu lekker een keertje niet uitleggen.
Oud 16-05-2005, 18:10
Verwijderd
Ik heb geen stemrecht maar ik zou tegen de Europese Grondwet stemmen.
Oud 16-05-2005, 18:37
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-05-2005 @ 16:59 :
Globalisatie = vrede.
Globalisatie is kan inderdaad vrede met zich meebrengen. Crusiaal daarbij is subsidiariteit. En dat is juist wat de Europese politici uit het oog verliezen. Zij hebben alleen oog voor verdere Europese integratie.

Het willen creëren van supranationale regering zal leiden tot conflicten tussen volken die elkaar betichten van bevoorrechte posities, een wespennest van regelgeving en een log orgaan dat niet capabel is te reageren op veranderende omstandigheden.

Om Europa weerbaar te houden is juist de menselijke maat noodzakelijk. Vanuit dat oogpunt is alleen het bewerkstelligen van een interne markt met eerlijke concurrentie wenselijk.
Oud 16-05-2005, 18:44
JH
JH is offline
IK ben er tegen.
Ik ben niet tegen Europa of tegen een verdere samenwerking van de landen maar de manier waarop het wordt geregeld staat me niet aan, van verdere democratisering is voor zover ik het bezie namelijk geen sprake, bureaucratie en de macht bij Frankrijk en Duitsland worden eerder bevorderd. Dat is het voornaamste en zo zijn er nog een paar punten.
Als laatste vind ik de Nederlandse campagne niet echt een reden om voor te stemmen, Balkenende en consorten roepen dat we voor moeten stemmen want anders... , en de informatie voorziening is ook waardeloos.
Oud 16-05-2005, 19:53
Verwijderd
Tegen!
Je kan niet alle eu landen over een kam scheren!
Oud 16-05-2005, 20:31
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-05-2005 @ 18:00 :
Ronald Plasterk: als er tegen de Europese Grondwet wordt gestemd komt Auschwitz terug.
Ik geloof dat hij dat niet zelf stelde, maar dat hij dat aanhaalde als argument van de voorstanders, om het vervologens finaal de grond in te boren. En terecht.
Oud 16-05-2005, 20:44
dwight88
dwight88 is offline
ik ben van plan tegen te stemmen, met name om het werkgelegenheidsidee / uitkeringen icm met mijn huidige prive-omgeving.

iets wat ik echter nog ECHT niet begrijp, is het geraaskal (in mijn ogen, op dit moment) over een dreigende oorlog bij een meerderheid aan nee-stemmers? is er iemand die mij kan uitleggen, waar die dreiging dan precies uit bestaat, en of die reeel is?!?!

het lijkt mij echt niet logisch, dat bij een nee-stem alle ja-landen bijvoorbeeld, Nederland binnenvallen, spontaan beginnen met deporteren etc...
Oud 16-05-2005, 20:51
Verwijderd
Citaat:
dwight88 schreef op 16-05-2005 @ 21:44 :
ik ben van plan tegen te stemmen, met name om het werkgelegenheidsidee
Ehm, door verdere taakverdeling neemt de werkgelegenheid alleen maar toe. Heb je geen economie gehad op school?
Oud 16-05-2005, 20:53
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 16-05-2005 @ 21:31 :
Ik geloof dat hij dat niet zelf stelde, maar dat hij dat aanhaalde als argument van de voorstanders, om het vervologens finaal de grond in te boren. En terecht.
Zo bedoelde ik het ook.
Oud 16-05-2005, 21:05
Verwijderd
Citaat:
dwight88 schreef op 16-05-2005 @ 21:44 :
iets wat ik echter nog ECHT niet begrijp, is het geraaskal (in mijn ogen, op dit moment) over een dreigende oorlog bij een meerderheid aan nee-stemmers? is er iemand die mij kan uitleggen, waar die dreiging dan precies uit bestaat, en of die reeel is?!?!

het lijkt mij echt niet logisch, dat bij een nee-stem alle ja-landen bijvoorbeeld, Nederland binnenvallen, spontaan beginnen met deporteren etc...
Je moet toch iets als je geen goede argumenten voor hebt
Oud 16-05-2005, 21:44
Donny must die
Donny must die is offline
Ik stem uit religieuze overtuiging niet
Oud 16-05-2005, 22:02
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-05-2005 @ 21:53 :
Zo bedoelde ik het ook.
OK, dan heb ik niets gezegd
Oud 17-05-2005, 11:44
Verwijderd
Schaalvergroting leidt per definitie tot minder democratie, en daar is reeds een gebrek aan.

www.eunee.nl
Oud 17-05-2005, 12:11
Severus
Severus is offline
Ik heb stemrecht, en stem....

En ja, dat plaatje heb ik zelf gemaakt.
Oud 17-05-2005, 12:34
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 15-05-2005 @ 00:17 :
Weer zo iemand die het totaal verkeerd inziet. De Europese grondwet brengt juist duidelijk over waar de verantwoordelijkheden van de EU liggen. Dit brengt duidelijkheid en transparantie in Europese beleidsvoering. Daar is op dit moment een groot tekort aan, en bij de EP verkiezingen van vorig jaar bleek dit ook al. Er moet duidelijkheid komen in de EU, alleen dan kunnen we echt ergens heen.
Ja en dan de Fransen, Duitsers, Polen en in de toekomst Oekraine en Turkije over ons land beslissingen laten nemen . Wij betalen het meest, dus dan vind ik ook dat we wel wat meer inspraak mogen hebben binnen de EU en niet naar het aantal inwoners kijken.

Citaat:
Overigens, als de macht van het Nederlandse kabinet er zo door zou afnemen, denk je dan dat de Nederlandse ministers er zo bezorgd om zijn dat we (nou ja, jullie) misschien met zn allen tegen gaan stemmen.
Dat zou dus gelijk een bewijs zijn dat wij helemaal niet zo democratisch zijn. De regering zou dan het volk negeren.

Citaat:
Wie weet wat er gebeurt als Nederland tegen stemt en de regering dit volgt? Wordt Nederland dan uit de EU gekickt? Want dat zou pas e'cht een geval zijn van verminderde inspraak. Laten we hopen dat het niet zover komt.
Laten we het hopen dat het zover komt. Kijk naar landen als Noorwegen en Zwitserland. Die hebben het echt niet slecht hoor. Het is daar zelfs beter dan hier. En er is echt geen handelsboycot tegen die landen ofzo of andere sancties.
Oud 17-05-2005, 16:14
Verwijderd
Van de mensen die mogen stemmen stemt een veel groter percentage 'ja' dan de mensen die niet mogen stemmen. Een goed bewijs dat wijsheid met de jaren komt.
Oud 17-05-2005, 18:21
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-05-2005 @ 17:14 :
Van de mensen die mogen stemmen stemt een veel groter percentage 'ja' dan de mensen die niet mogen stemmen. Een goed bewijs dat wijsheid met de jaren komt.
laten we het hopen
Oud 17-05-2005, 20:13
Verwijderd
Tegen !
Oud 17-05-2005, 20:13
Verwijderd
Citaat:
wat een n44b ben je ook dat je voorstemt
Oud 17-05-2005, 20:17
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
LOL@maoist
Oud 17-05-2005, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 17-05-2005 @ 12:44 :
Schaalvergroting leidt per definitie tot minder democratie, en daar is reeds een gebrek aan.
lol @ redenatie
Oud 17-05-2005, 20:44
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-05-2005 @ 21:36 :
lol @ redenatie
Om democratische controle mogelijk te houden, dienen overheidstaken zoveel mogelijk worden gedecentraliseerd. Burgers en media kunnen dan eenvoudig controleren wat politici doen. Wanneer de taken wordt gecentraliseerd wordt de controle moeilijer, zeker wanneer groepen met verschillende talen bij elkaar komen.
Oud 17-05-2005, 21:06
Tiño
Tiño is offline
stemgerechtigd en voor
Oud 17-05-2005, 21:19
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nog altijd bijna twee keer zoveel nee
Oud 17-05-2005, 21:28
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
ik zou sowieso nee stemmen omdat je bijna gedwongen word... oorlog met joegoeslavie ofzo
Oud 17-05-2005, 22:11
Keith
Keith is offline
Citaat:
bootz schreef op 17-05-2005 @ 13:34 :
Ja en dan de Fransen, Duitsers, Polen en in de toekomst Oekraine en Turkije over ons land beslissingen laten nemen . Wij betalen het meest, dus dan vind ik ook dat we wel wat meer inspraak mogen hebben binnen de EU en niet naar het aantal inwoners kijken.
Wat Nederland ervan denkt zal altijd belangrijk blijven. Bovendien komt er met de grondwet weer wat hoop voor het stabiliteitspact.
Citaat:
Dat zou dus gelijk een bewijs zijn dat wij helemaal niet zo democratisch zijn. De regering zou dan het volk negeren.
We zijn wel democratisch, alleen wil dat niet zeggen dat altijd gedaan moet worden wat het volk op dat moment het beste lijkt. Een "leider" (kabinet) moet soms iets doen wat zn volgelingen (het volk) misschien niet 1,2,3 begrijpen.
Citaat:
Laten we het hopen dat het zover komt. Kijk naar landen als Noorwegen en Zwitserland. Die hebben het echt niet slecht hoor. Het is daar zelfs beter dan hier. En er is echt geen handelsboycot tegen die landen ofzo of andere sancties.
Nederland heeft echt geen nadeel door de EU. Er is juist profijt bv. van Franse kernreactoren, waarvan het plutonium in Engeland wordt verwerkt, handig toch? En verdere voordelen, zoals op vakantie zonder visum en gewoon rustig de grens over kunnen. Of de vrije markt, waardoor wij in de supermarkt lekker goedkope producten kunnen kopen uit andere landen ipv dure Nederlandse, of het nog sterkere tegendeel van Hollandse kasgroenten die door heel Europa verkocht worden.
Oud 17-05-2005, 22:45
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 17-05-2005 @ 21:44 :
Om democratische controle mogelijk te houden, dienen overheidstaken zoveel mogelijk worden gedecentraliseerd. Burgers en media kunnen dan eenvoudig controleren wat politici doen. Wanneer de taken wordt gecentraliseerd wordt de controle moeilijer, zeker wanneer groepen met verschillende talen bij elkaar komen.
Ja, maar jij zegt het nu wel even iets genuanceerder. Het ging mij om de boude uitspraak dat schaalvergroting per definitie tot minder democratie leidt. Is natuurlijk gewoon B S.
Oud 18-05-2005, 11:30
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-05-2005 @ 23:45 :
Ja, maar jij zegt het nu wel even iets genuanceerder. Het ging mij om de boude uitspraak dat schaalvergroting per definitie tot minder democratie leidt. Is natuurlijk gewoon B S.
BS zou ik het niet willen noemen. In feite zeg ik hetzelfde. Door schaalvergroting wordt de democratische controle door burgers en media bemoeilijkt. En dat staat in feite gelijk aan "minder democratie".
Oud 18-05-2005, 11:48
Daevrem
Daevrem is offline
Een ongenuanceerde uitspraak is BS (best slim? Bull Shit?) En de genuanceerde versie klopt wel?

Het is gewoon geen onzin. Als je twee situaties hebt die precies gelijk zijn behalve dat in de ene het bestuur erg gecentralizeerd is en in de ander het erg gedecentralizeerd is dan weet je automatisch dat de gedecentralizeerde situatie democratisch effectiever werkt.

Je kunt best een situatie bedenken waarin je kunt centralizeren zonder echt minder democratisch effectief te worden. Maar dan moet je ook nog andere maatregelen geven.
Oud 18-05-2005, 11:55
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 18-05-2005 @ 12:30 :
BS zou ik het niet willen noemen. In feite zeg ik hetzelfde. Door schaalvergroting wordt de democratische controle door burgers en media bemoeilijkt. En dat staat in feite gelijk aan "minder democratie".
Schaalvergroting is tevens bevorderlijk voor de economie en stabiliteit en bestrijdt nationalisme. Ik weet wel wat ik belangrijker vind.
Oud 18-05-2005, 12:19
Daevrem
Daevrem is offline
Dat is niet per se waar. Gebrek aan democratische controle kan leiden to corruptie, wat slecht is.

Gebrek aan democratie en veel corruptie kan leiden tot instrabiliteit.

En dat nationalisme snap ik niet. Volgens mij zorgt het onbegrip voor het europese bestuur juist voor meer nationalisme. Zie Wilders.
Oud 18-05-2005, 12:28
Verwijderd
Het zal in de praktijk ook vaak wel zo zijn. Vergelijk bijvoorbeeld de decentrale vorm van democratie in de Verenigde Staten met de sterk gecentraliseerde vorm van democratie in Indonesië. De kans is inderdaad aanwezig dat er problemen ontstaan naarmate je een groter gebied met één vertegenwoordigend orgaan probeert te besturen. Een oplossing daarvoor kun je zoeken in een getrapt stelsel, maar dat is minder democratisch.

Waar het mij om gaat is echter dat dat niet altijd zo is, anders gezegd het vloeit niet als vanzelf uit de feiten voort. Het is steeds afhankelijk van de regels die in een bepaald geval van kracht zijn.
Oud 18-05-2005, 14:09
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
JLaten we het hopen dat het zover komt. Kijk naar landen als Noorwegen en Zwitserland. Die hebben het echt niet slecht hoor. Het is daar zelfs beter dan hier. En er is echt geen handelsboycot tegen die landen ofzo of andere sancties.
Noorwegen en Zwitserland zijn landen die het zich kunnen veroorloven niet mee te doen aan dergelijke grappen, omdat ze rijk zijn aan grondstoffen, banken en dergelijke.

Nederland is een handelsland in hart en nieren en kan zich dus niet veroorloven zich buiten het schip te plaatsen.
Oud 18-05-2005, 15:34
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 15-05-2005 @ 20:23 :
Jeetje, zouden ze echt een (terechte) volkopstand riskeren? JPBdeMP en de coalitie zouden poltieke zelfmoord plegen. Ze zijn wel duidelijk geweest.

Oeh, oeh, wat spannend!
De kabinetspartijen gaan toch onderuit bij de eerstvolgende verkiezingen en dat weten ze, dus ik denk dat ze dit er gewoon als laatste "wapenfeit" door gaan drukken en het verlies aan zetels voor lief nemen.

Zelf ben ik voorzichtig voor, maar ik zou het niet vreselijk vinden als de grondwet er (nu) niet komt. Ik vind het vooral een voordeel dat het Europees Parlement (die we direct kiezen, overigens) meer macht krijgt ten opzichte van de Europese Commissie. Na het politieke debacle gevolgd te hebben rond de softwarepatenten vind ik het zeer belangrijk dat de Europese Commissie minder macht krijgt

P.S. ontsla meteen Brinkhorst van elke politieke functie.
Oud 18-05-2005, 15:41
Verwijderd
Ik ben er nog steeds niet over uit. Maandag 30 mei is er op de universiteit (EUR) een fractievoorzittersdebat met Rouvoet, Dittrich, Verhagen, Marijnissen, Bos en Wilders vanuit een initiatief van de EFR en TweeVandaag. Dat gaat waarschijnlijk mijn stem bepalen.
Oud 18-05-2005, 15:51
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Ik vind het vooral een voordeel dat het Europees Parlement (die we direct kiezen, overigens) meer macht krijgt ten opzichte van de Europese Commissie.
Ze mogen nog individuele commissieleden niet wegstemmen. Ze kunnen enkel de hele commissie wegsteuren. Dit heeft men dus nog niet veranderd. En een ruime meerderheid kan de commissie nog niet wegsturen. Daar heeft men 2/3 van de stemmen voor nodig. En dat is niet makkelijk met 736(732) zetels.

Deze grondwet is een politieke grondwet. Een grondwet moet neutraal zijn en zorgen voor een scheiding en controle van de machten. De Europese bank staan nog steeds onder geen enkele controle.

En de grondwet aanpassen is heel lastig, elke lidstaat moet hier mee instemmen. Dus als je voor de grondwet stemt blijft de EU zeker voor een hele lange tijd zo ondemocratisch als nu op papier staat. Als je tegenstemt heb je kans dat de heren en vrouwen politici toch water bij de wijn doen en toegeven aan de eis van de burger en het toch meer democratisch maken. De verhouding parlement en commissie zoals een nationaal parlement en nationale regering.

En voor de mensen die het geen grondwet vinden, ja het heet inderdaad een "'Verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa" ofwel een verdrag dat een grondwettelijke functie claimt te vervullen en welke naar zichzelf verwijst met het woordje 'grondwet'.
Oud 18-05-2005, 15:53
Drez
Drez is offline
Citaat:
JH schreef op 16-05-2005 @ 19:44 :
IK ben er tegen.
Ik ben niet tegen Europa of tegen een verdere samenwerking van de landen maar de manier waarop het wordt geregeld staat me niet aan, van verdere democratisering is voor zover ik het bezie namelijk geen sprake, bureaucratie en de macht bij Frankrijk en Duitsland worden eerder bevorderd. Dat is het voornaamste en zo zijn er nog een paar punten.
Als laatste vind ik de Nederlandse campagne niet echt een reden om voor te stemmen, Balkenende en consorten roepen dat we voor moeten stemmen want anders... , en de informatie voorziening is ook waardeloos.
eens.
tegen dus.
Oud 18-05-2005, 15:58
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
JH schreef op 16-05-2005 @ 19:44 :
IK ben er tegen.
Ik ben niet tegen Europa of tegen een verdere samenwerking van de landen maar de manier waarop het wordt geregeld staat me niet aan, (...)
Vertel! Vertel!
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten