Och, niet zoveel gekker dan 'ik weet niet wat er in staat, maar ik ben er sowieso tegen'.
Het is gewoon onzinnig om nu een referendum te houden. De gemiddelde burger van een EU-lidstaat weet niet eens hoe de constitutionele structuur van de Europese Unie eruit ziet. Ik durf te wedden dat de meeste mensen niet eens de verhouding tussen Europees Parlement, Raad van Europa en Europese Commissie kunnen beschrijven. Hoe kunnen ze dan oordelen over de Europese Grondwet, die veranderingen aanbrengt daarin? Ik heb meermaals uitgebreide stukken gelezen over de Europese Grondwet in het Nederlands Juristenblad en zelfs ik heb nog niet echt heel helder op het netvlies staan wat er nu precies verandert - of belangrijker, wat de implicaties zijn van die veranderingen.
Laat staan dat de gemiddelde - simpele - burger erover kan meepraten. Dat kan gewoon niet. Daarom is een referendum nu heel onverstandig. Veel mensen zullen antwoorden als de boer die niet vreet wat hij niet kent. Euro-utopisten zullen klakkeloos ja antwoorden terwijl ze niet eens weten waar ze ja tegen zeggen. Er had gewoon een veel uitgebreidere campagne gevoerd moeten worden. Gewoon simpele folders, in een paar tekeningen even uitleggen wat de machtsverhoudingen binnen de EU zijn (wie kiest wie, wie mag wat doen, etc) en vervolgens ook in een paar zinnen uitleggen wat er verandert. Dan kunnen mensen tenminste enigszins nadenken over wat ze kiezen.