![]() |
||
Citaat:
![]() Waldrock is onderhand afgelopen, de gebedsgroep krijgt waarschijnlijk nog steeds stoom uit hun oren vanwege de geweldige macht van satan die ze gevoeld hebben, de rest van de wereld weet echter beter en draait door, verder is de conclusie getrokken dat metal gewoon muziek is, en darkmetal/blackmetal/deathmetal gewoon een stijl daarbinnen is. slotje dan maar? ![]()
|
![]() |
|||
Citaat:
de evolutieleer is ook maar de 'atheistische' versie van de scheppingsleer; de evolutieleer boven het scheppingsverhaal stellen is al geloven op zich; jij houdt vast aan een wereldbeeld waarin de wereld onstaan is door evolutie, een christen houdt vast aan een andere theorie. Geen van beide scheppingstheorien zijn onomstotelijk bewijsbaar, net zomin als dat te bewijzen valt wie dr nou gelijk heeft. Jij vindt misschien het hele idee van een God die iets geschapen heeft bespottelijk, een christen zal doorgaans het idee van een wereld die ontstaan is uit een grote ontploffende steen (voordat je reageert, ik weet dat dat een erg korte en vrij losse uitleg is) net zo bespottelijk vinden. Mijns inziens is het dus absoluut niet vreemd om twee theorieen (de evolutieleer is ook puur theoretisch) gelijk te stellen aan elkaar. Citaat:
daarnaast, volgens mij ben je krankzinnig als je in iets gelooft waarvan je niet denkt dat het de waarheid is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
PS: dit is geen evolutietopic, zie W&F. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Tevens ken ik zeker wel kinderen die door hun ouders naar een bepaalde school worden gestuurd en zeker geen eigen keuze hebben mogen maken.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
2. Dat vind ik net zo dom. Maar het gaat er niet om of iets mag of niet, want dit is een vrij land. Je mag alles roepen. Het probleem is alleen dat de relaties worden verstoord. Daarnaast denk ik niet dat er zodoende ook maar 1 metalconcert-ganger is bekeerd, of andersom, dat er door jouw gezang ook maar 1 iemand jou serieus nemen zal nemen wanneer je voor de kerk deur wat gaat roepen. De gelovigen zullen in jou een personificatie van de duivel zien, en zich meer richten in hun geloof. En de metalconcert-gangers ( ik weet daar geen ander woord voor) zullen in de gelocigen een personificatie zien van hetgeen ze altijd al over gelovigen dachten: een domme getikte persoon die ze ziet vliegen. Ook weer het averechtse effect. 3. Ik wou het toch ff recht zetten. ![]() 4. Dat moet je ff uitleggen. Het kan aan mijn allochtonenachtergrond liggen, maar ik snap het niet helemaal. 5. De kerk heeft idd baat bij zoveel mogelijk gelovigen. Maar ik denk dat er maar heeeel weinig mensen zijn die daarom mensen proberen te bekeren. Ik heb met heel wat Christenen gesproken, en veelal zeiden ze dat ze het deden om god te helpen. Zij zien zichzelf volgens een regel uit de bijbel als de handen en voeten van god. En dus klopt het 2e van wat je zegt wel, dat ze het doen omdat het overeenkomt met de leer. Ik denk dat medeleven, en eigen belang (ivm met naleving eigen geloof) een grote rol spelen, maar de grootte van de kerk lijkt me niet echt een stimulans om pogingen te ondernemen mensen te bekeren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Maar vanuit jouw oogpunt snap ik je probleem wel. Je zou eigenlijk elkaars handelen moeten accepteren, en dat doen de meeste ook wel, maar toch komt God op de eerste plek, waardoor de meeste er iets van zeggen. Citaat:
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Wat ik zei is dat op christelijke scholen de normen en waarden van het christendom wordt bijgebracht. Dat heeft tot gevolg dat de meeste leerlingen ook hun gedrag daar naar vormen, waardoor ze meestal goed in de maatschappij functioneren. Op de school waar ik zat hingen de jassen (en in de pauze de tassen) gewoon in de hal, zonder dat je bang hoefde te zijn dat iemand in er iets uit zou halen. Waarschijnlijk kon dat niet op de school waar jij op zat. En dat gedrag dat je gewoon van andermans spullen moet afblijven nemen ze dan mij in de maatschappij, waardoor de maatschappij alleen maar beter word, daarom is het ook goed dat die christelijke scholen blijven. En ik weet het, er zijn ook uitzonderingen. Hierdoor stel ik niet dat de christenen moreel superieur zijn aan anderen, alleen de kans is groter dat een christen moreel gezien goed functioneerd in de maatschappij, dus niet per definitie beter.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je bent blijkbaar té bekrompen om in te zien dat de mogelijkheid bestaat dat jouw levensweg misschien niet de universele is. Dat je er niet 110% zeker van bent betekent niet dat je niet gelooft, maar dat je de leap of faith inziet en niet als een schaap accepteert wat iemand 2000 zou hebben opgeschreven. (huidige bijbel is zo vaak gekopiëerd dat er mogelijkheid bestaat dat er fouten in de text staan)
||||
Citaat:
Citaat:
![]() De enige reden dat bijzonder onderwijs mogelijk hoger zal scoren in de door jou genoemde aspecten heeft er mee te maken dat bijzonder onderwijs leerlingen mag weigeren. Citaat:
Beide beweringen zijn natuurlijk onzin, aangezien de meeste mensen ongeveer hetzelfde morele besef hebben. Het verschil is dat de een het doet "omdat het van God moet" en de ander "omdat het zo hoort". |
![]() |
||
Citaat:
![]() Of erger? ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
ten eerste zie ik wel in at de mogelijkheid bestaat dat mijn levensweg misschien niet de universele is, maar dat is weer een kwestie van geloven. Ten tweede is er idd een kans dat er foutjes in de tekst staan, maar daar ga ik niet van uit. Maar daardoor blijft de boodschap van de Bijbel, dus van God, nog steeds duidelijk.
|
![]() |
||
Citaat:
En ja veel allochtonen zijn niet christelijk, maar op de christelijke scholen zitten ook christelijke allochtonen. Dus kortom, wat jij probeerd te suggereren is volslagen onzin.
|
![]() |
||
Citaat:
Het christendom is niet een boekreligie. Christenen geloven in een Persoon niet een boek. Maar om die Persoon te kunnen volgen, heeft Hij een verzameling van boeken aan de mens gegeven, ookwel de Bijbel, waarin Hij zijn bedoelingen laat zien. Kortom je volgt wel wat in de Bijbel staat, maar niet de Bijbel zelf, maar God
|
![]() |
|||
[QUOTE]ValliantWarrior schreef op 07-06-2005 @ 20:04 :
even goed als dat van jouw Ik kan moeilijk argumenten aanhalen zonder hier weer een evolutie vs. creationisme topic van te maken. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
En er wordt helemaal niet geweigerd om andere redenen. Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
ten eerste, je generaliseert. 'er komen berichten in het nieuws' vind ik op zich al een dooddoenertje, maar dat zij je vergeven. Maar je hebt het over een debat zonder duidelijk aan te geven 1)hoe je aan die info komt 2)wie dr dan bij betrokken zijn en 3)waarom dat relevant is. 'een stel bekeerzuchtige christenen', sorry hoor, maar je hebt ook 'groepen anti-christelijke atheisten'. Wees alsjeblieft duidelijk wie je bedoelt. Er lopen geloof ik (zie dat ik toegeef dat ik het niet exact weet; ik beweer dus helemaal niet dat ik alles weet, dat doe je zelf wel) 1 miljard christenen over onze aardbol, en die zijn volgens jou dus allemaal irritante betweters. Je word bedankt. En ja, christenen denken dat zij het bij het rechte eind hebben. aan je post te merken denk je zelf het ook nogal bij het rechte eind te hebben, 'de pot verwijt de ketel' heet dat. Citaat:
je haalt wel nogal het hele punt van geloven weg zo he. waarom - in godsnaam, vertel me, waarom - zou je geloven in iets zonder daadwerkelijk te denken dat je in de ultieme waarheid gelooft ? moet je dan zo geloven van 'nou, ja, het zou weleens zo kunnen zijn, misschien ook niet, ik ben een christen, maar wie weet, isuttochniehelemaalmisschien, ach ja, kan t scheluh' ? da's toch geen geloof meer dan ? (overigens, atheisten, moslims, hindoestanen, hara krishna, mormomen, etc geloven allemaal dat ze gelijk hebben, dus je opmerking is nogal discriminerend doordat je alleen maar op christenen afgeeft.). jij zegt zelf dat je atheist bent : jij gelooft dus dat er geen god is. (ik weet t, de wetenschap zal wel weer aan jouw kant staan. diezelfde wetenschap die al ontelbare keren gefaald heeft, net als het christendom. De wetenschap heeft ook haar kruistochten gekend, wat dat betreft. platte aardes, aarde middelpunt van het heelal, anyone ?). Dan geloof jij in jouw ultieme waarheid dat er geen god is. Anders ben je ook geen atheist. dus dan maar even een vraagje aan jou : Citaat:
||
Citaat:
voor de evolutieleer is te weinig 'bewijs' om aannemelijk te maken dat daaruit een heel heelal of een heel ecosysteem zou zijn ontstaan. Daarnaast laat zelfs de meest atheistische evolutionist weten dat het onbekend is hoe het heelal ontstaan is. Ja, uit een ontploffinkje met wat steentjes (simpel gezegd), maar dan zul je toch echt eerst steentjes moeten hebben. De scheppingsleer heeft dan ook een probleem, want waar komt god dan vandaan. M.I. hoort een theorie die bij lange na niet onomstotelijk vaststelt net zomin thuis in de lessen als de scheppingsleer. (ik vind overigens dat beide theorieen niet in de lessen horen.) Dat de christelijke variant (bijna alle scheppingsverhalen zijn bijna identiek) als vanzelfspreken naar voren komt in de les, heeft te maken met de culturele achtergrond van ons land. Wees daar verdomme eens trots op, in plaats van voor alles uit andere culturen gelijk te stellen aan je eigen cultuur. (nu ben ik discriminerend, en bewust. ) door de evolutieleer wel te leren en de scheppingsleer doe je overigens onrecht aan alle religies, niet alleen aan het christendom, en dat 'leidt tot een onderscheid tussen leerlingen van verschillende religies' (en het atheisme, de enige religie die niet zo genoemd wil worden).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je begrijpt duidelijk mijn punt niet, waar ik op doel is dat ieder mens de vrijheid moet hebben om te doen en laten wat hij/zij wil zonder rekenening te moeten houden met andermans god(en). Als ik euthanasie of abortus wil plegen, terwijl ik absoluut niet in Jezus geloof, moet dan een Christen me gaan vertellen dat dat fout is en dat ik dat dus niet mag doen voor een reden die ik totaal niet plausibel vind? En wat betreft die Culturele achtergrond, dan mag je net zo goed het scheppingsverhaal van Thor gaan doceren want er zijn nog verdomd veel Germaanse invloeden in onze cultuur merkbaar, dus dat heeft evenveel te doen met onze culturele achtergrond. En wat betreft biologieles: de evolutietheorie is daarop gebaseerd, de hele indeling van soorten etcetera is gebaseerd op hoe die zijn ontstaan uit andere creaturen. En er is wel (imo) overtuigen bewijs voor, alleen het blijft een theorie omdat de gouden regel van de wetenschap luidt als iets bewezen is is dat zo totdat bewezen dat iets niet zo is waardoor dus alle belangrijke ontdekkingen theoriën zijn. Relativiteitstheorie is ook immers een theorie maar wél algemeen aanvaard. Het punt is dus simpel: creationisme heeft niets te doen met biologie en hoort dus ook niet in de biologieles thuis, maar in de godsdienstles.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
1) je wil mn punt helemaal niet begrijpen 2) als ik abortus verwerpelijk vindt, dan mag ik dat tegen jou zeggen. zelfs de grootste heiden vind vrijheid van meningsuiting een grondrecht. 3) die reden kun jij plausibel vinden of niet, totaal negeren getuigt van erg weinig respect. Citaat:
imho hoort geen van beide leren thuis in de lessen, welke les dan ook. (ik ben principieel tegen godsdienstonderwijs, lijkt me totaal overbodig en alleen maar reden tot een hoop discussie.) Biologie gaat over meer dan alleen maar soorten, en de indeling in soorten is ook best mogelijk zonder daar de evolutieleer bij te moeten halen.
||
Citaat:
NIEMAND wil onderwijs in de evolutieleer verbieden; christenen in amerika vragen alleen maar om dezelfde erkenning voor de scheppingsleer als voor de evolutieleer. 'gewoon hun mondje moeten houden', sorry hoor, maar het lijkt me ook weleens leuk als atheisten hun mondje eens een keer dicht laten spijkeren. Christenen moeten zich vaak verdedigen; atheisten hebben weinig te verdedigen, maar moeten wel altijd hun scheur opentrekken. kort samengevat : flikker op met je respect als je zelf geen respect voor anderen kan tonen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Het zit em gewoon in het principe, ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-06-2005 om 09:26. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Edit: en als 21jarige moet je toch wel inzien dat kritiek van een meisje van 15 niet zo een reactie waard is, die hebben nu eenmaal alleen respect voor breezers e/d.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Je kan je beter wat verdiepen in het Christendom of andere religies dan je ervoor helemaal afsluiten. Op die manier kweek je teminste wat begrip en respect, en begrijp je Christenen wat meer. Dit geld voor elke religie imho. Immers, hetzelfde word toch verwacht van Christenen? Zoals ik al zei, Christenen worden praktisch gedwongen de evolutieleer te kennen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Trouwens laatst had ik een heel interesant programma gezien op ned 1 2 of 3. Over de Darwin, en dat één of andere gozer een eigen theorie had bedacht om Darwin zijn theorie te verwerpen. Iets met virussen en dergelijke. Maar dat is te moeilijk voor me om neer te typen even. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
religie of relatie ? leonkorn | 39 | 28-11-2004 13:42 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waar moeten we de grens trekken? willypirate | 61 | 14-11-2004 11:37 | |