|
|
Bekijk resultaten poll: Nederland moet haar excuses aanbieden | |||
Ja, in alle 5 de gevallen. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
13 | 18.57% |
Ja, maar alleen in 4 gevallen, namelijk nummer [vul in] niet. |
2 | 2.86% |
Ja, maar alleen in 3 gevallen, namelijk nummer [vul in] niet. |
8 | 11.43% |
Ja, maar alleen in 2 gevallen, namelijk nummer [vul in] niet. |
7 | 10.00% |
Ja, maar alleen in 1 geval, namelijk nummer [vul in] niet. |
5 | 7.14% |
Nee, dat is onzin |
30 | 42.86% |
Geen mening/weet niet |
5 | 7.14% |
Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
||
Citaat:
Nolos: Nederland altijd al nationalistisch geweest? Laat me niet lachen! De laatste tijd misschien meer dan anders, maar daarvoor: nee, niet echt. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
*shrug*
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind dat hele excuusgebeuren trouwens sowieso domme onzin. 'If everything could be solved by apologizing, wars wouldn't erupt and we wouldn't need soldiers'. En bovendien, het ligt helemaal niet zo simpel als 'X zat fout en moet Y zijn excuses aanbieden'. Bijv. Srebrenica, daar is het krachtenveld en de lijnen van het slagveld naar de top zo diffuus en is er zo moeilijk te achterhalen wie precies wat fout heeft gedaan - LAAT STAAN dat er sprake is van 'schuld' in strikte zin - dat simpelweg sorry zeggen echt geen recht doet aan de complexiteit van de situatie. Maar ja, het klinkt zo lekker simpel: 'excuses aanbieden aan hen die onrecht is aangedaan'. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 18-08-2005 om 15:16. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
het nalaten van excuses in bovenstaande gevallen vind ik in ieder geval over komen als:
i don't give a shit en komt extra pijnlijk over wanneer Nederland wel met vingers wijst naar landen als Soedan waar lui worden uitgemoord. Bovendien is het een troost voor de nabestaanden en overlevenden. Het heeft niets met schuld opnemen te maken, maar met betrokkenheid en troost geven.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ben het met Mark eens: we zijn niet nationalistisch en patriottistisch genoeg om Nederland als natie, gepersonificeerd door de nederlandse regering, verantwoordelijk te houden voor wat er in het verleden is gebeurd en daarom after the fact nog excuses aan te moeten bieden.
IEDEREEN vindt slavernij tegenwoordig verkeerd. Het staat in koeienletters al meer dan een eeuw in onze Grondwet. Iedereen vindt de holocaust verschrikkelijk, iedereen vindt kolonialisme uit de tijd. Dat besef is meer excuses dan een openlijke exercitie in nederigheid en schijnheilige spijtbetuiging. Pff, zal je net zien dat de nazaten nog schadevergoeding willen ook, omdat er immers schuld is bekend en verantwoordelijkheid genomen. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Zoals bijvoorbeeld het geval-Srebrenica. Daar is wanprestatie geleverd, want er waren toezeggingen dat Srebrenica een groene (veilige) zone zou zijn. Er zijn duizenden mannen vermoord, dus die zone was niet veilig. Er is dus gefaald. Dat betekent echter niet automatisch dat er dan 'dus' ook excuses moeten worden gemaakt. Zoals ik al zei, de situatie is veel te complex om een grof en onhanteerbaar begrip als 'schuld' te hanteren. 'Verantwoordelijkheid' is dan al een stukje beter, maar is nog steeds een woord met een bijklank van verwijt. We hebben het hier over gevoelens, niet over recht, want dan hadden we wel simpelweg kunnen praten over schuld- of risicoaansprakelijkheid en inspannings- of resultaatsverbintenissen. Ik erger me overigens ook groen en geel aan het gebruik van het woord 'troost'. Dat komt omdat ik vind dat mensen niet zoveel moeten zeiken. Er is in de wereldgeschiedenis vrijwel nooit iets goeds gekomen van tot in de eeuwigheid doormekkeren over iets dat toch niet meer gewijzigd kan worden. Dan krijg je dus achterlijke situaties als het 'herdenken van het onrecht dat ons X jaar geleden is aangedaan'. Daarmee richt je je blik niet op de toekomst, daarmee hou je krampachtig vast aan het verleden. Excuses maken dat niet anders, en in elk geval vind ik niet dat we dan maar excuses moeten gaan aanbieden 'omdat we er zelf niets bij verliezen en zij er troost aan hebben'. Want er wordt wel gedaan alsof het voor ons niets uitmaakt, maar feitelijk is het natuurlijk wel een steek in de rug van onze eigen overlevenden en veteranen die nu dus het idee krijgen dat ze verraden worden, of dat ze voor een 'foute zaak' hebben gevochten. Dat zie je nu al bij de Nederlandse Srebrenica-veteranen, en als Nederland iets zou doen als 'excuses voor de holocaust' maken dan weet ik zeker dat er een hoop mensen behoorlijk geďrriteerd raken (ik in elk geval wel, ik wil niet meewerken aan dat soort loze symboliek en inhoudsloze kretologie). Citaat:
|
![]() |
|
In alle gevallen vind ik het onzin. De meeste dingen zijn al lang vergoed. We hebben al standbeelden genoeg neer gezet voor allerlei dingen die de staat lang, lang geleden zou hebben gedaan. Dat er mensen zijn die zich nog steeds excuses dit en dat willen van mensen die niets te maken hebben gehad met Indonesië en andere oorlogszaken vind ik echt fking onzin. Het is gewoon zielig doen om geld los te peuteren, want het is altijd geld dat ze willen zien.
|
![]() |
||
Citaat:
Alsof je het mensen kunt verwijten dat ze niet, met gevaar voor eigen leven en dat van hen familie/gezin, in verzet zijn gekomen...
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Als ik goed naar de reacties heb gekeken is niemand hier er tegen dat Nederland zijn excuses aanbiedt?
Sommige van jullie vinden het echter niet specifiek nodig, maar als Nederland wel zijn excuses zou aanbieden boeit het verder niet zoveel? De enigste reden die ik kan bedenken om tegen zo een gebaar te zijn is dat je juist wel nationalistisch bent ingesteld. (dat je je ergens aangesproken voelt) |
![]() |
||
Citaat:
![]() Om antwoord te geven op je vraag: ja, ik zou er tegen zijn als Nederland zijn excuses zou maken voor 'de holocaust', omdat ik vind dat mijn land daar niet voor verantwoordelijk gehouden mag worden. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Heb het al veranderd
![]() Nou als je toch niet nationalistisch bent ingesteld wat maakt het jou dan uit als een onze regering haar excuses aanbiedt? Sommige mensen hechten waarden aan zo een excuses dan kan je die toch geven. Het is zo een kleine moeite en tegelijkertijd een best "groot" gebaar. |
![]() |
|
![]() |
Maar je hebt gelijk betreffende(nationalisme) ik zie nu in het woordenboek dat nationalisme een zwaarder beladen woord is dan ik dacht. Ik dacht dat zodra je je identificeert met je eigen regering je al een nationalist bent maar dat is niet zo, dus vergeet wat ik heb gezegd
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Omdat ik vind dat niemand, wie dan ook, verantwoordelijkheid moet dragen vor dingen die ze niet heeft gedaan. Niet mijn regering, niet mijn land, niet mijn volk, niet mijn vader, niet mijn buurman, niet de cassiére in de buurtsuper, niet de dakloze zwerver van hier om de hoek. Dat gaat niet over nationalisme, maar om principe. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik snap niet waarom je je verraden zou voelen als de regering sorry zegt voor de rol die toenmalige ambtenaren en politiefunctionarissen hebben gespeeld in de holocaust.
||
Citaat:
Onderdrukking Bezetting Orders Moet ik het hele verhaal nog een keer houden? Of kunnen we het niet eens over iets anders hebben? Anderen hebben aangegeven geen excuses te willen zien voor Srebrenica, de belofte aan de Molukkers etc., waar jij toch ook voorstander van was. Ga het daar eens over hebben! |
![]() |
||
Citaat:
![]() dat overigens volgens mij ook van toepassing is op alle andere gevallen, immers gaat het om het gevoel dat schuld aangepraat wordt, wat imo onterecht is.
||
Citaat:
Dat stond overigens ook al een pagina of anderhalf terug in dit topic.
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik zeg niet dat je dan verraden voelt, dat zegt MA. Ik zeg dat je dan bij de verkeerde bent om excuses te eisen. Hoe kan je iemand verantwoordelijk houden voor iets terwijl diegene niet in functie is.
Laatst gewijzigd op 20-08-2005 om 08:32. |
![]() |
||
Citaat:
en verder heb ik aangegeven dat excuses geven niet gelijk staat aan je zelf verantwoordelijk houden voor iets wat je niet gedaan hebt.
||
Citaat:
||
Citaat:
Waarom dan toch geen excuses? Het is een gebaar dat veel betekent voor de nabestaanden en nauwelijks iets voor hen die daar totaal buiten staan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je gaat er wel heel gemakkelijk van uit dat er alleen maar positieve kanten aanzitten, namelijk dat de ontvangers erop vooruitgaan en de gevers er niet op achteruit, maar zo zie ik dat niet. Het stuit mij tegen de borst omdat er namens mij excuses worden aangeboden terwijl ik niet fout zat. Dat hoort niet zo. En beide zijn ideële of emotionele belangen: de wens van de 'slachtoffers' om troost te ontvangen, de wens van de 'daders' om niet aangesproken te worden voor dingen die ze niet hebben gedaan. Voor mij gaat het een niet zonder meer voor het ander. |
![]() |
|
@nare man, maar dan zou het alleen maar stekend zijn als je voor het 1 wel en voor het ander geen excuses geeft. Ik ben niet schuldig aan screbrenica, maar blijkbaar vinden sommigen dat wel belangrijker om daarvoor excuses te geven dan de nooit waargemaakte belofte aan de Molukkers of slavernij (waar ik ook geen schuld aan heb).
Blijkbaar ligt het dan toch weer net iets anders. Verder vind ik wat medeleven tonen nooit verkeerd en zie ik inderdaad meer positieve impuls bij het geven van excuses dan negatieve. Liggen alle Belgen nu extreem wakker van de excuses van Verhofstadt? Is er daar een crisis onstaan doordat die excuses zijn gemaakt? Ik bedoel maar. Het is een gebaar. Een net gebaar.
Laatst gewijzigd op 20-08-2005 om 12:43. |
![]() |
||
Citaat:
Trouwens, hoe kun je nu excuses aanbieden en tegelijk verwachten dat de ontvangende partij jou, noch de partij uit het verleden namens wie je excuses aanbiedt (in casu de Nederlandse regering in WO II), niet verantwoordelijk acht? ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
o.i.d.
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|