Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2005, 20:29
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 24-08-2005 @ 21:01 :
Daar gaat het mij niet om. Het is een vraag van consistentie.
Er is een katholieke leer ontstaan, in de loop van de eeuwen, met alle positieve en negatieve gevolgen van dien.

In Paus Benedictus heb ik in die zin vertrouwen dat hij zich zijn leven lang heeft verdiept in Augustinus, een geleerde uit de scharnierperiode tussen de Romeinse tijd en de Middeleeuwen. En als er - en dat geldt ook nu nog - iemand is, die redelijk wist na te denken, dan was het Augustinus wel. Lees er zijn preken maar eens op na.

In de oudste christelijke gemeenschappen was het niet ongebruikelijk dat priesters en bisschoppen gehuwd waren. Kijk maar eens naar het begin van Paulus' Brief aan Timoteüs.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2005, 21:46
kalinho
kalinho is offline
zijstraatje...
nu 't toch over de paus, en zn al dan niet lichtelijk middeleeuwse ideeën gaat: Harry Potter. Daar istie ook tegen.
Wat vind je daar dan van, Abt?
Oud 24-08-2005, 22:21
de abt van sion
Citaat:
kalinho schreef op 24-08-2005 @ 22:46 :
zijstraatje...
nu 't toch over de paus, en zn al dan niet lichtelijk middeleeuwse ideeën gaat: Harry Potter. Daar istie ook tegen.
Daarover kan ik niet oordelen. Ik ken Harry Potter alleen van de film. Om over hem te kunnen oordelen moet je de boeken hebben gelezen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 22:24
Verwijderd
Citaat:
kalinho schreef op 24-08-2005 @ 22:46 :
zijstraatje...
Nuancering: de paus denkt dat Harry Potter jonge katholieken in wording in hun ideeën kan schaden. Dat lijkt me logisch.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 23:26
de abt van sion
Citaat:
Snees schreef op 24-08-2005 @ 23:24 :
Nuancering: de paus denkt dat Harry Potter jonge katholieken in wording in hun ideeën kan schaden. Dat lijkt me logisch.
Op grond van de films denk ik dat dat wel meevalt. Maar nogmaals, ik weet niet wat er in de boeken staat.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 23:34
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Snees schreef op 24-08-2005 @ 23:24 :
Dat is geen nuancering, maar een toelichting: de paus is en blijft 100 % tegen.
Oud 24-08-2005, 23:42
MickeyV
MickeyV is offline
En bij Jupiter, 't zijn kinderboeken geschreven door een aardig huisvrouwtje, dat inmiddels natuurlijk de schaapjes meer dan op het droge heeft. Waar gáát dit over.
Oud 25-08-2005, 20:04
de abt van sion
Maar ja, het is nu eenmaal de taak en de opdracht van de paus om te waken over de leer.

En zijn zorgen daarover mag hij ook best in ons land komen toelichten.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 00:07
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 25-08-2005 @ 21:04 :
Maar ja, het is nu eenmaal de taak en de opdracht van de paus om te waken over de leer.

En zijn zorgen daarover mag hij ook best in ons land komen toelichten.
Ik denk dat je met xenofobie al een heel groot deel hebt toegelicht
Oud 26-08-2005, 08:54
de abt van sion
Citaat:
MazeMouse schreef op 26-08-2005 @ 01:07 :
Ik denk dat je met xenofobie al een heel groot deel hebt toegelicht
Wat heeft xenofobie ermee te maken? Weet je eigenlijk wel wat dat woord betekent?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 12:27
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Denk nog eens goed na over het woord xenofobie, en je zult zien dat het heel goed de houding van de RK tegenover Harry Potter beschrijft.
Oud 26-08-2005, 12:33
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 26-08-2005 @ 09:54 :
Wat heeft xenofobie ermee te maken? Weet je eigenlijk wel wat dat woord betekent?
afkeer van alles wat vreemd is
En ja, die tegenstand tegen een kinderboek is inderdaad prima in te delen onder dat kopje want volgens mij heeft de paus ze echt niet gelezen maar gaat het gewoon om de hype.
Oud 26-08-2005, 17:36
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 26-08-2005 @ 13:33 :
En ja, die tegenstand tegen een kinderboek is inderdaad prima in te delen onder dat kopje want volgens mij heeft de paus ze echt niet gelezen maar gaat het gewoon om de hype.
Een fobie is geen afkeer. Een fobie is angst.

fo·bie
de fobie (vrouwelijk), de fobieën; afleiding(en): fobisch

irreële, ziekelijke angst voor iets

De paus heeft mensen onder hem die hem adviseren over allerlij kwesties. Die mensen zullen ongetwijfeld het boek wel gelezen hebben.

Laatst gewijzigd op 26-08-2005 om 17:38.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 21:59
Verwijderd
Citaat:
MazeMouse schreef op 26-08-2005 @ 13:33 :
De paus is slechts de spreekbuis van de politieke mogendheid die Vaticanum heet.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 23:13
de abt van sion
Citaat:
dreadmanneke schreef op 26-08-2005 @ 18:36 :
Een fobie is geen afkeer. Een fobie is angst.

fo·bie
de fobie (vrouwelijk), de fobieën; afleiding(en): fobisch

irreële, ziekelijke angst voor iets

De paus heeft mensen onder hem die hem adviseren over allerlij kwesties. Die mensen zullen ongetwijfeld het boek wel gelezen hebben.
Zo is dat, en de positie die het Vaticaan inzake Potter inneemt, heeft niets van doen met xenofobie.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 23:14
de abt van sion
Citaat:
Snees schreef op 26-08-2005 @ 22:59 :
De paus is slechts de spreekbuis van de politieke mogendheid die Vaticanum heet.
Ik zou het liever een spirituele mogendheid noemen, waarin het staatshoofd, de paus, wordt geadviseerd door een uitgelezen groep deskundigen.

Deskundigen, ja, of men het nu met hen eens is of niet.

Het minste waartoe je bereid kan/moet zijn, is je eigen denken aan het denken van de paus te toetsen.

Ik vind hier weinig mensen die daartoe bereid zijn.

Dat zegt veel over die mensen.

Het eerste woord dat me te binnen schiet, is: egocentrisme.

Laatst gewijzigd op 26-08-2005 om 23:17.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 23:29
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 27-08-2005 @ 00:13 :
Zo is dat, en de positie die het Vaticaan inzake Potter inneemt, heeft niets van doen met xenofobie.
xe·no·fo·bie (de ~ (v.))
1 afkeer van alles wat vreemd is

Aldus, de vandale.

En een kinderboek op zo'n officiele manier afkeuren dan zijn er IMO 2 opties:
1: Je bent gewoon niet goed bij je hoofd
2: Xenofobie... maar dat komt imo dan weer op hetzelfde neer...
Oud 26-08-2005, 23:37
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
De ophef rond Harry Potter toont eens te meer aan dat het Vaticaan een verkalkt instituut is en dat men het contact met het moderne Europa reeds lang kwijt is.
Oud 30-08-2005, 10:25
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 27-08-2005 @ 00:37 :
De ophef rond Harry Potter toont eens te meer aan dat het Vaticaan een verkalkt instituut is en dat men het contact met het moderne Europa reeds lang kwijt is.
Het is niet alleen de Paus die zich teggen HP verzet. De ophef over dat irritante toverfiguur, raasde door veel meer christelijke stromingen.

De ophef komt niet voort uit angst, het is dan ook geen fobie, maar uit afkeer. Een afkeer voor alles wat God verboden heeft, zoals waarzeggerij en toverij dat zijn.
Als in de huidige maatschappij hekserij, in welke vorm dan ook, niet zo'n grote aantrekkingskracht had, zou men zich niet zo tegen de hype van HP hebben verzet.
Oud 30-08-2005, 12:41
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 30-08-2005 @ 11:25 :
Het is niet alleen de Paus die zich teggen HP verzet. De ophef over dat irritante toverfiguur, raasde door veel meer christelijke stromingen.
Klopt, maar dat doet niets af aan mijn opmerking.

Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 30-08-2005 @ 11:25 :
De ophef komt niet voort uit angst, het is dan ook geen fobie, maar uit afkeer. Een afkeer voor alles wat God verboden heeft, zoals waarzeggerij en toverij dat zijn.
Als in de huidige maatschappij hekserij, in welke vorm dan ook, niet zo'n grote aantrekkingskracht had, zou men zich niet zo tegen de hype van HP hebben verzet.
Ik vind het nogal grappig dat men zoveel tijd besteed aan het vechten tegen windmolens. Het zijn boeken geschreven door een (voormalige) bijstandsmoeder over een Britse puber die op een bezemsteel vliegt en hiepogrieven, centaurs, draken, elven en pratende spinnen ontmoet.

Dat moet hoogst serieus genomen worden!
Oud 30-08-2005, 13:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Snees schreef op 24-08-2005 @ 20:09 :
Op welke manier zou Benedetto tot haat moeten aanzetten? Denken jullie nou echt dat die man gaat betogen dat homo's het slijk der aarde zijn?
Als hij de leer van de katholieke kerk volgt moet hij wel zelfs.
Oud 30-08-2005, 13:59
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 27-08-2005 @ 00:37 :
"Kom niet aan Harry Potter, paapse eikels!"
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 14:06
Dannemann
Dannemann is offline
Toestand
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 15:03
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 30-08-2005 @ 14:05 :
Als hij de leer van de katholieke kerk volgt moet hij wel zelfs.
Ik bedoel: *verwacht* je dat Benedictus zou zeggen dat homo's met hun hoofd naar beneden van een flatgebouw afgegooid moeten worden?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 15:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Snees schreef op 30-08-2005 @ 16:03 :
Ik bedoel: *verwacht* je dat Benedictus zou zeggen dat homo's met hun hoofd naar beneden van een flatgebouw afgegooid moeten worden?
Ik verwacht dat de man iets dergelijks zelf vind, maar dit niet hardop zegt omdat het publicitaire zelfmoord zou zijn voor het vaticaan.
Oud 30-08-2005, 17:27
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 30-08-2005 @ 16:06 :
Ik verwacht dat de man iets dergelijks zelf vind, maar dit niet hardop zegt omdat het publicitaire zelfmoord zou zijn voor het vaticaan.
T3h true.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 22:11
de abt van sion
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-08-2005 @ 14:59 :
"Kom niet aan Harry Potter, paapse eikels!"
Ben je de macht over jezelf nu helemaal kwijt?

Sterkte. Je hebt het nodig...
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 08:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 30-08-2005 @ 23:11 :
Ben je de macht over jezelf nu helemaal kwijt?

Sterkte. Je hebt het nodig...
Kinderachtig.
Oud 31-08-2005, 22:20
de abt van sion
Citaat:
Snees schreef op 30-08-2005 @ 16:03 :
Nee, zoiets zeker niet. Wel dat ze geen deel kunnen hebben aan het huwelijk.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 22:29
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 31-08-2005 @ 23:20 :
Nee, zoiets zeker niet. Wel dat ze geen deel kunnen hebben aan het kerkelijk huwelijk.
Schoenmaker blijf bij je leest.
Oud 03-09-2005, 14:15
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 31-08-2005 @ 23:29 :
Schoenmaker blijf bij je leest.
Tenzij huwelijk omschreven wordt als een instelling van God tussen man en vrouw, zoals dat van oudsher binnen verschillende tradities wordt verwoord.

Ook is het, voor zover ik weet, dat de RKK het burgerlijk huwelijk niet erkent, zodat men kan stellen dat het woord huwelijk binnen de RKK alleen op het kerkelijk huwelijk kan slaan.

Laatst gewijzigd op 03-09-2005 om 14:20.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 15:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 31-08-2005 @ 23:20 :
Nee, zoiets zeker niet. Wel dat ze geen deel kunnen hebben aan het huwelijk.
Waar hij dus zijn overtuiging aan anderen op zou leggen.. Aangezien de paus daar voorstander van is ben ik per definitie tegen de paus, aangezien ik erg tegen het aantasten van vrijheid ben.
Oud 03-09-2005, 17:05
Verwijderd
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 03-09-2005 @ 15:15 :
Ook is het, voor zover ik weet, dat de RKK het burgerlijk huwelijk niet erkent, zodat men kan stellen dat het woord huwelijk binnen de RKK alleen op het kerkelijk huwelijk kan slaan.
Wauw, het niet erkennen van het geldende recht binnen een land en alleen erkennen van de eigen religieuze instellingen. Ik dacht dat bepaalde moslims achterlijk waren met hun gezever over 'alleen de wetten van god erkennen' maar blijkbaar zijn er ook zulke achterlijke christenen. Je leert nog eens wat op zo'n forum.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 18:47
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-09-2005 @ 18:05 :
Wauw, het niet erkennen van het geldende recht binnen een land en alleen erkennen van de eigen religieuze instellingen. Ik dacht dat bepaalde moslims achterlijk waren met hun gezever over 'alleen de wetten van god erkennen' maar blijkbaar zijn er ook zulke achterlijke christenen. Je leert nog eens wat op zo'n forum.
Hey, dat is toch het principe van zulke instanties, jezelf lekker afzetten tegen de moderne maatschappij. Stelletje alto's dat het allemaal zijn
Oud 04-09-2005, 13:21
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-09-2005 @ 16:28 :
Waar hij dus zijn overtuiging aan anderen op zou leggen.. Aangezien de paus daar voorstander van is ben ik per definitie tegen de paus, aangezien ik erg tegen het aantasten van vrijheid ben.
Hij legt alleen zijn overtuiging aan anderen op, die geloven dat hij het recht daartoe heeft als plaatsvervanger van Christus (oftewel alle Rooms Katholieken). Hierdoor kom je op het vlak van theologie. Er word dan ook geen zogenaamde "vrijheid" aangetast, maar vrijwillig opgegeven. Als de inquisitie nog had bestaan, had ik je gelijk gegeven.

Laatst gewijzigd op 04-09-2005 om 13:24.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 19:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 04-09-2005 @ 14:21 :
Hij legt alleen zijn overtuiging aan anderen op, die geloven dat hij het recht daartoe heeft als plaatsvervanger van Christus (oftewel alle Rooms Katholieken).
Het is nog maar net de vraag of alle katholieken het met de paus eens zijn.

Verder begrijpt iedereen dat het vaticaan alle politieke invloed die het heeft benut, kijk naar Polen bijvoorbeeld, en ze dus wel degelijk indirect verantwoordelijk zijn geweest voor mensen hun vrijheid af te nemen.

Laat staan wat er zou gebeuren in het geval dat ze daar meer over te zeggen zouden hebben, zoals eerder werd gesuggereerd bij het homohuwelijk.
Oud 04-09-2005, 22:30
de abt van sion
Citaat:
T_ID schreef op 04-09-2005 @ 20:39 :
1) Verder begrijpt iedereen dat het vaticaan alle politieke invloed die het heeft benut, kijk naar Polen bijvoorbeeld, en ze dus wel degelijk indirect verantwoordelijk zijn geweest voor mensen hun vrijheid af te nemen.

2) Laat staan wat er zou gebeuren in het geval dat ze daar meer over te zeggen zouden hebben, zoals eerder werd gesuggereerd bij het homohuwelijk.
1) Polen heeft zijn vrijheid juist te danken aan he Vaticaan. Geen Vaticaan, geen vrijheid voor dat land. En dat beseffen de Polen maar al te goed.

2) Het is heel simpel het homohuwelijk is geen huwelijk.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 22:36
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 04-09-2005 @ 20:39 :
Verder begrijpt iedereen dat het vaticaan alle politieke invloed die het heeft benut, kijk naar Polen bijvoorbeeld, en ze dus wel degelijk indirect verantwoordelijk zijn geweest voor mensen hun vrijheid af te nemen.
Johannes Paulus II stond juist achter Walesa en 'Solidarnosj', en preekte altijd *tegen* het communisme! Zelfs Gorbatsjov heeft gezegd dat de val van het Ijzeren Gorden niet zonder de paus hebben kunnen gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 22:59
haplo
haplo is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 04-09-2005 @ 23:30 :
2) Het is heel simpel het homohuwelijk is geen huwelijk.
De staat denkt daar gelukkig anders over.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten