Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2005, 09:17
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 11-09-2005 @ 01:19 :
oooh ok.

Het is idd zo dat de Kuran vol zit met momento mori's. Maar de profeet zij eens het volgende: "Leef voor het hiernamaals alsof je morgen zult sterven, en leef voor de wereld alsof je nooit zult sterven."
Dus je moet ze zoveel mogelijk proberen te combineren.
Ah, dat wist ik niet. De Islam hoe ze zich presenteert, kwam mij als een momento mori godsdienst over
Oud 11-09-2005, 13:17
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 11-09-2005 @ 01:10 :
Wij als Moslims geloven erin dat de mens zondeloos wordt geboren. Je krijgt pas zonden als je bij volle bewustzijn tegen de regels van god in gaat.

Volgens mij ( correct me if i am wrong ) is het binnen het Christendom zo dat een mens uit 2 elementen bestaat, het lichaam en de ziel. Het lichaam is dan een uitdrukking van het kwade en de ziel dat van het goede. Door Jezus, die voor onze zonden is gestorven is het lichaam als ware gereinigd, en kan de barmhartige God diegenen die in Jezus geloven bij hem een plaats in de hemel geven. ( toch ? )
Niet helemaal waar, sommige mensen geloven dat een mens uit twee elementen bestaat, lichaam en ziel, en sommige dat de mens uit drie elementen bestaat, lichaam ziel en geest. Die groep gelooft dat de geest van de mens gestorven is toen de mens van de boom at, bij de zondeval dus. Men gelooft dat de geest geneigd is tot het goede, dat is het deel van de mens dat naar Gods beeld is geschapen. Na de zondeval bleven de ziel en het lichaam nog wel leven. Je lichaam is gewoon de machine waar je in leeft, en je ziel zorgt dat het goed kan functioneren, het zorgt ervoor dat je meer bent dan een robot, dus emoties, wil, verstand. Sinds de zondeval is je ziel vertroebeld, en wil het naar je lichaam leven, dus wil het alleen je lichaam in al zijn verlangens voorzien, ipv dat het je geest ten dienste wilde zijn. Als je "wedergeboren" wordt, wil dat zeggen dat je geest weer gaat leven. Als dat gebeurt is gaat je geest niet meer dood, en leef je dus voor eeuwig. Maar je ziel leeft ook nog steeds, en die wil nog steeds de belangen van je lichaam behartigen. Sinds je wedergeboorte is het zaak te proberen "geestelijk te leven" dat betekent naar je geest, je geest wil dus het goede, en niet meer naar je lichaam te luisteren. Als je lichaam dood gaat, gaat je levende Geest naar God. En God zal je zonde niet meer aanzien omdat iemand anders de straf al heeft gehad.
Ik geloof dat ik het wel met deze theorie eens ben, maar ik weet het niet helemaal zeker. Het enige wat ik wel zeker weet is dat je als je Jezus hebt aangenomen als je verlosser, Zijn bloed over je hebt laten komen, je geheiligd bent in Zijn naam.

Citaat:
In de Islam is het zo dat noch het lichaam, noch de ziel een positieve of negatieve lading hebben, zij worden gezien als ethisch verstarde elementen. Wij dienen deze elementen die de mens vormen niet als tegenstellingen zien, maar moeten juist zoeken naar een eenheid tussen lichaam, ziel, verstand en hart.

De goede en kwade mensen profileren zich elk door hun daden, die ze tijdens het bewustzijn op deze aarde hebben gepleegd, en zullen daar na de dood gestraft, ofwel voor beloond worden.
Wat bedoel je precies met, mensen profileren zich, wat betekent dat?
Ok, jullie zien de hemel meer als een beloning dus. Wij zien de hemel meer als plek waar je in de aanwezigheid van God bent. Maar ik neem aan dat jullie wel geloven dat Allah in de hemel is? Dat je als je in de hemel komt bij Allah komt? Dan nog snap ik niet dat je als mens dat zonde begaan heeft (mss wel weinig genoeg om de hemel te verdienen), in Allah's aanwezigheid kunt komen, zonder dat die zonde op een rechtvaardige manier weggedaan zijn. Maar jullie geloven dus dat als je bij de hemelpoort komt, Allah kijkt hoeveel zonde je hebt begaan, als je een bepaalde hoeveelheid/mate van ernstigheid zonde hebt gedaan worden die weggedaan, zonder dat er iemand voor gestraft is?
Oud 11-09-2005, 13:21
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 11-09-2005 @ 10:08 :
Waar slaat het op? Ze zien Jezus toch als verlosser, en dan is het nog niet goed?
met deze zin: Je moet natuurlijk wel erkennen dat Jezus voor je zonde gestorven is en ze op het kruis hangen . wilde ik zeggen dat je de zonde die je gedaan hebt er vergeving voor moet vragen maar ze ook op het kruis moet hangen, er mee moet afrekenen, Jezus ervoor laten sterven, het dus niet weer doen.
Oud 11-09-2005, 13:24
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 11-09-2005 @ 10:07 :
Ik zeg toch dat ik niet kan oordelen over iemand of niet. Iemand kan barmhartig en rechtvaardig zijn toch. Iemand kan een grote zonde zijn begaan, en kan door oprechte vergiffenis alsnog vergeven worden. Hoe kunnen wij als men nou bepalen wat rechtvaardig is of niet? Wat je als moslim moet doen, is oprecht spijt hebben van je zondes. Wij zien alleen niet een persoon als verlosser.
ik denk het niet, het is haast een natuurwet dat zondes bestraft moeten worden, die kun je niet zomaar vergeven. Je kunt dat pas als je verwijst naar de straf die Jezus gedragen heeft voor alle zonden.
Oud 11-09-2005, 13:24
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-09-2005 @ 00:42 :
waarom?
omdat ze christen waren
Oud 11-09-2005, 13:26
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Gatara schreef op 09-09-2005 @ 19:46 :
daar gaat je beginpost totaal niet over.

dus niet zeuren aangezien ik veel meer on-topic ben dan jezelf.
de beginpost was een inleiding op de eigenlijke vraag die ik wilde stellen, de beginpost was niet het onderwerp van dit topic.

(maar de discussie die we nu hebben, over hoe ontopic of offtopic alles is is erg offtopic )

Laatst gewijzigd op 11-09-2005 om 13:29.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 13:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 11-09-2005 @ 14:24 :
omdat ze christen waren
dus een christen die miljoenen niet-christenen uitmoordt, belandt in de hemel, want h/zij gelooft in jezus en heeft berouw, maar al die vermoorde niet-christenen hebben dubbelpech en moeten branden in hel.

lekker is dat.
Oud 11-09-2005, 13:43
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-09-2005 @ 14:38 :
dus een christen die miljoenen niet-christenen uitmoordt, belandt in de hemel, want h/zij gelooft in jezus en heeft berouw, maar al die vermoorde niet-christenen hebben dubbelpech en moeten branden in hel.

lekker is dat.
he? ze had het over die vermoordde 'heiligen' Niet over de 'heilige' moordenaar.
Oud 11-09-2005, 13:45
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 11-09-2005 @ 14:43 :
he? ze had het over die vermoordde 'heiligen' Niet over de 'heilige' moordenaar.
die "ze" ben ikzelf en verder:
http://forum.scholieren.com/showthre...9#post18745909
Oud 11-09-2005, 13:52
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-09-2005 @ 14:45 :
die "ze" ben ikzelf en verder:
haha, ow ok
Ik heb het hierboven nou al meerdere keren gezegd, zodra iemand erkent dat Jezus voor zijn zonde is gestorven, en zijn zonden aan het kruis nagelt, en probeert ze niet weer te doen, is hij heilig in Gods ogen. Trek verder je eigen conclusies
Oud 11-09-2005, 14:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 11-09-2005 @ 14:52 :
haha, ow ok

Ik heb het hierboven nou al meerdere keren gezegd, zodra iemand erkent dat Jezus voor zijn zonde is gestorven, en zijn zonden aan het kruis nagelt, en probeert ze niet weer te doen, is hij heilig in Gods ogen. Trek verder je eigen conclusies
dat deed ik al door te zeggen:

"lekker is dat"

Oud 11-09-2005, 14:54
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 10-09-2005 @ 21:58 :
Het principe dat jezus voor je zondes gestorven is snap ik niet want: je moet alsnog spijt hebben voor je zondes, terwijl jezus eral voor gestorven is, dus what's the difference?
als jij gered wilt worden en je zegt dat tegen God dan red God jou en als het goed is ben je daar dankbaar voor. Uit die dankbaarheid probeer je dus niet meer te zondigen. Daarom heb je ook spijt van zonde. Het is niet echt een kwestie van moeten, maar meer van graag willen.
Oud 11-09-2005, 15:11
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 11-09-2005 @ 14:21 :
met deze zin: Je moet natuurlijk wel erkennen dat Jezus voor je zonde gestorven is en ze op het kruis hangen . wilde ik zeggen dat je de zonde die je gedaan hebt er vergeving voor moet vragen maar ze ook op het kruis moet hangen, er mee moet afrekenen, Jezus ervoor laten sterven, het dus niet weer doen.
En als je nou eens een keer vergeet, spijt te hebben van een bepaalde zonde, Ga je dan d ehel in?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 16:07
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-09-2005 @ 14:38 :

lekker is dat.
Als een christen zomaar miljoenen niet-christenen uit zou moorden, zou ik aan zijn christen-zijn twijfelen. Mensen uitmoorden past niet in het plaatje van "je naaste liefhebben als je zelf"
Oud 11-09-2005, 16:35
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 11-09-2005 @ 17:07 :
Als een christen zomaar miljoenen niet-christenen uit zou moorden, zou ik aan zijn christen-zijn twijfelen. Mensen uitmoorden past niet in het plaatje van "je naaste liefhebben als je zelf"
Maar je kan er wel spijt van hebben op het einde. En wat krijgen de onschuldige vermoorde niet-christenen? Alleen maar straf, zowel op aarde als in het hiernamaals. Gatara maakt een goed punt hier.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 16:44
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 11-09-2005 @ 17:35 :
Maar je kan er wel spijt van hebben op het einde. En wat krijgen de onschuldige vermoorde niet-christenen? Alleen maar straf, zowel op aarde als in het hiernamaals. Gatara maakt een goed punt hier.
En wat zouden de onschuldige vermoorde niet-Christenen krijgen als de daders werden bestraft? Niets. Gedaan zaken nemen geen inkeer.
En verder kiezen ze er zelf voor gestraft te worden in het hiernamaals.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 16:52
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 11-09-2005 @ 17:44 :
En wat zouden de onschuldige vermoorde niet-Christenen krijgen als de daders werden bestraft? Niets. Gedaan zaken nemen geen inkeer.
Maar wie zegt, dat als de niet-christenen bleven leven, ze geen christen zouden kunnen worden?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 17:20
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 11-09-2005 @ 17:52 :
Maar wie zegt, dat als de niet-christenen bleven leven, ze geen christen zouden kunnen worden?
Eigen schuld toch?
Ze weten dat ze eens dood gaan ( om wat voor reden dan ook ), en ze hebben de ( wellicht korte ) tijd die ze hadden niet benut zoals god dat van hen verwacht.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 17:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 11-09-2005 @ 17:44 :
Da's onrechtvaardig, en chantage. Om nog maar te zwijgen over mensen die in hun leven geen kans hebben gehad in contact te komen met de religie waarvoor de god uiteindelijk bleek te bestaan (ik pas die uitspraak ook direct op alle religies met een straf in het hiernamaals toe).
Oud 11-09-2005, 17:40
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-09-2005 @ 18:21 :
Da's onrechtvaardig,
leg uit...
Citaat:
en chantage.
Nee. Als jij bijvoorbeeld bij een supermarkt wordt aangenomen, met als doel vakken te vullen hoef je ook niet gek op te kijken dat je wordt ontslagen wanneer je je helemaal niet met vakkevullen bezighoudt, maar bijvoorbeeld de snoeprekken naar binnen schuift.

Een gelovige gelooft erin dat het doel op aarde en de reden voor het bestaan van de mens het eren van god is. Mocht je dat niet doen, hoef je niet gek op te kijken als je daarvoor wordt bestraft.

En dat God ( Allah, Jhw ) de mensheid dmv profeten en geschriften heeft doen herinneren aan hun doel op aarde is geen onrechtvaardigheid, maar barmhartigheid.

Citaat:
Om nog maar te zwijgen over mensen die in hun leven geen kans hebben gehad in contact te komen met de religie waarvoor de god uiteindelijk bleek te bestaan (ik pas die uitspraak ook direct op alle religies met een straf in het hiernamaals toe).
In de Islam is het zo dat als je het niet kon weten, je er ook niet voor zult gestraft worden. Ik denk dat het in het Christendom ook zo is.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 11-09-2005 @ 18:40 :
leg uit...
Nee. Als jij bijvoorbeeld bij een supermarkt wordt aangenomen, met als doel vakken te vullen hoef je ook niet gek op te kijken dat je wordt ontslagen wanneer je je helemaal niet met vakkevullen bezighoudt, maar bijvoorbeeld de snoeprekken naar binnen schuift.
Je kiest er niet voor hier als mens rond te lopen, dat gebeurt, en dan komt er opeens een godheid langs zetten die zegt dat je omdat je mens bent en op aarde bent moet gehoorzamen aan hem, of ander voor eeuwig gestraft zult worden.

Zie daar: chantage.

Ook vraag ik me af hoe het zit met mensen die het niet per definitie oneens zijn met sommige dingen van een religie, maar die onmogelijk aan kunnen hangen vanwege goede redenen.

Denk dan bijvoorbeeld aan iemand die best katholiek wil zijn, maar weigert het vaticaan te erkennen, of iemand die best islamistisch wil zijn, maar in Afrika leeft en weigert mee te doen omdat vanwege misstanden als in darfur, of vrouwenbesnijdenis, om er maar een paar dingen bij te pakken.
Oud 11-09-2005, 19:20
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 11-09-2005 @ 18:20 :
Eigen schuld toch?
Ze weten dat ze eens dood gaan ( om wat voor reden dan ook ), en ze hebben de ( wellicht korte ) tijd die ze hadden niet benut zoals god dat van hen verwacht.
Krijgt de een de voorrecht meer tijd te hebben gehad dan de ander?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 15:16
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
De hel (in het christendom) is geen straf, en de hemel is geen belonging. De hel is de plek waar God niet is, de hemel is de plek waar God wel is. Als jij er in je leven voor kiest om met God te leven zul je dat na je (lichamelijke) dood ook doen. Als jij er voor kiest om niet met God te leven zul je dat na je dood ook niet doen. Zo simpel is het.
Jij wil toch niet met God leven T_ID? Nou wat zeik je dan, zou je dat na je dood opeens wel willen? Ik denk het niet.

Maar het is weer nogal offtopic allemaal, ik heb nog steeds geen antwoord op:

Citaat:
Hernuel Fan schreef op 11-09-2005 @ 14:17 :
Ok, jullie zien de hemel meer als een beloning dus. Wij zien de hemel meer als plek waar je in de aanwezigheid van God bent. Maar ik neem aan dat jullie wel geloven dat Allah in de hemel is? Dat je als je in de hemel komt bij Allah komt? Dan nog snap ik niet dat je als mens dat zonde begaan heeft (mss wel weinig genoeg om de hemel te verdienen), in Allah's aanwezigheid kunt komen, zonder dat die zonde op een rechtvaardige manier weggedaan zijn. Maar jullie geloven dus dat als je bij de hemelpoort komt, Allah kijkt hoeveel zonde je hebt begaan, als je een bepaalde hoeveelheid/mate van ernstigheid zonde hebt gedaan worden die weggedaan, zonder dat er iemand voor gestraft is? [/B]
anyone??
Oud 13-09-2005, 17:12
Gatara
Gatara is offline
Ik dacht dat het in de islam zo was dat je wel gestraft kan worden voor de zondes die je begaan hebt, maar dat je door allahs genade wel de hemel in kan op een gegeven moment.

of zit ik nu wat religies door elkaar te halen?
Oud 13-09-2005, 17:55
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-09-2005 @ 18:12 :
Ik dacht dat het in de islam zo was dat je wel gestraft kan worden voor de zondes die je begaan hebt, maar dat je door allahs genade wel de hemel in kan op een gegeven moment.

of zit ik nu wat religies door elkaar te halen?
Uiteindelijk gaat elke moslim naar de hemel ja
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten