![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zoiets dus. Dit is immers de opvatting van de schrijvers van de pentateuch (de eerste vijf boeken van de bijbel).
|
![]() |
||
Citaat:
Zonder adam, eva, en God die de aarde geschapen heeft valt het geloof een beetje in duigen. Het is vrij elementair om dat te geloven. Dat wil niet zeggen dat het christendom mij verplicht de opvattingen van de bijbelschrijvers over te nemen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Jouw vraag is makkelijk te beantwoorden: gezien het nieuwe testament is het belangrijk adam en eva over te nemen (erf-zonde) en is het belangrijk uw naaste lief te hebben (niet bruut afslachten). Maar ik begrijp dat het er voor de buitenstaander wat vreemd uit ziet. (we nemen een hele zooi wetten uit leviticus niet over, maar dat is weer een ander verhaal dat met het laatste offer te maken heeft) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Waarom hecht je wel waarde aan het A&E verhaal, maar niet aan de rest van wat er in de scheppingsmythe staat (en ook in andere OT-boeken trouwens). De bijbel leert duidelijk dat de aarde plat is. Zie ook hier een mooi stuk waarin uitgebreid, aan de hand van vele bijbelse teksten, wordt laten zien dat de bijbel een platte aarde leert. ------------------------------------ Voor mij is het wel duidelijk: de twee scheppingsmythen (door verschillende schrijvers geschreven) zijn pogingen van de primitieve mens geweest om zijn eigen (en die van de rest van de natuur) afkomst te verklaren en hun relatie met God te beschrijven. Deze mensen wisten niet beter dan dat de aarde plat was. Hun opvattingen over hoe het heelal en de aarde in elkaar zaten is logisch voor mensen uit die tijd, zij hadden immers nog niet de kennis en de middelen die wij tegenwoordig hebben. Er bestaan zoveel scheppingsmythen, deze twee Hebreeuwse zijn daar voorbeelden van. Ze zijn vermakelijk om te lezen, maar bevatten heel weinig waarheid.
||
Citaat:
oftewel, deze geboden worden opnieuw aan de mens opgelegd in het NT. het NT is er (m.i.) vrij duidelijk over dat de mens niet meer onder 'de wet' valt (tenminste, niet onder de veroordeling der wet), dankzij het 'offer van jezus' (aka de kruisdood.)
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Zie ook hier vele passages: http://www.lhup.edu/~dsimanek/febible.htm
Laatst gewijzigd op 14-09-2005 om 13:12. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Jes. 11 12 Dan steekt hij een vaandel op voor de volken. Hij brengt bijeen wie uit Israël verdreven waren, de vluchtelingen uit Juda brengt hij samen, van de vier uiteinden van de aarde. Op. 7 1 Hierna zag ik vier engelen bij de vier hoeken van de aarde staan. Hoe kan de aarde hoeken hebben als ze rond is? Mat. 4 8 De duivel nam hem [Jezus] opnieuw mee, nu naar een zeer hoge berg. Hij toonde hem alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht Je kunt vanaf een berg alleen alle koninkrijken van de wereld zien als de aarde plat is. Dan. 4 7 Dit zijn de beelden die tijdens mijn slaap door mijn hoofd gingen: Ik zag een hoge boom in het midden van de aarde staan. 8 De boom werd groter en sterker, zijn kruin reikte tot aan de hemel en zijn kroon overspande de hele aarde. Ook dit is alleen mogelijk als de aarde een plat is. Verder wordt er regelmatig gesproken over de pijlers waarop de aarde staat, vast en onwankelbaar, o.a. in: 1 sam 2:8 Van de HEER zijn de pijlers der aarde waarop hij de wereld heeft vastgezet. Ps. 104 5 U hebt de aarde op pijlers vastgezet, tot in eeuwigheid wankelt zij niet. Hoe wil je dit rijmen met wat we tegenwoordig weten van de aarde en het heelal.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
als ze toen mobieltjes hadden, dan had god de bijbel ff door kunnen sms-en...
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ooit wel eens een aap achter een computer gezien? Ooit wel eens een aap gezien die functioneert in een ingewikkelde maatschappij? En waar baseer jij dat op? Op hypotheses.
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Je snapt wel wat ik bedoel? Of...?
||
Citaat:
Het verstands-argument is zo'n non-argument, er zijn namelijk dieren die ook over voor dieren forse intelligentie beschikken (dolfijnen, mensapen)
||
![]() |
Citaat:
Rijk: Animalia (dieren) Stam: Chordata (chordadieren) Substam: Vertebrata (gewervelden) Klasse : Mammalia (zoogdieren) - hier sla ik wat over - Orde: Primates (primaten) Suborde: Anthropoidea (apen) Infraorde: Catarrhini (apen van de oude wereld ) Superfamilie: Hominoidea (de mensachtigen en mensapen) Familie: Hominidea (mensachtigen) Subfamilie: Homininea Tribus: Hominini Geslacht: Homo Soort: Sapiens (moderne mens) Zie ook: http://sesha.net/eden/Naam.asp Aangezien de mens in de suborde Anthropoidea valt, is het een aap. Net als dat we primaten, zoogdieren, gewervelden, chordadieren en dieren zijn. Deze indeling is gebaseerd op zowel anatomische, fysiologische en -vooral ook- genetische overeenkomsten en verschillen. Omdat wij een aap zijn, wil dat natuurlijk niet zeggen dat alle apen mensen zijn (een daarom ook alle menselijke eigenschappen hebben). Een Saab is een auto, maar ook niet alle auto's zijn Saabs.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Dieren, vooral andere apen en dolfijnen, kunnen ook intelligent gedrag vertonen, nadenken als je het zo wilt noemen. Bij de mens is dit vermogen in de evolutie alleen veel sterker ontwikkeld én wij kunnen er over praten in een duidelijke taal. Er is geen fundamenteel verschil, alleen een verschil in mate.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Hint: google eens op 'aminozuren' ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vanaf de eerste cellen is evolutie een behoorlijk goede theorie waar weinig of zelfs geen hiaten in zitten. Wat jij aanhaalt, de aminozuren, is een onderdeel van het gedeelte waar wetenschappers nog geen afdoende verklaring voor hebben. Dat betekent echter niet dat we volledig in het duister tasten. Het is aangetoond dat aminozuren op verschillende manieren kunnen ontstaan. Denk aan de experimenten van Miller, verder kunnen aminozuren ook in meteorieten gevonden worden én een inslag overleven. Zat bronnen van aminozuren dus. Maar dan hebben we alleen nog maar aminozuren, dat zijn de bouwstenen van leven, maar nog geen leven. Deze aminozuren moeten zich concentreren om RNA te vormen. Men denkt op dit moment dat mineraaloppervlakken daar een grote bij hebben gespeeld. Ketens van aminozuren (RNA bijvoorbeeld) moeten heel blijven, wat niet makkelijk is aangezien ze constant afgebroken worden door hydrolyse. Ook bij het bijeenhouden van de ketens aminozuren kunnen mineraaloppervlakken een belangrijke rol gespeeld hebben. Recentelijk (stond volgens mij in de Spits) is aangetoond dat RNA veel steviger is dan eerder gedacht en lang genoeg kan worden (ongeveer 100 genen) om zichzelf te repliceren. Dit RNA heeft echter nog niet de anti-mutatiegenen en is nog niet in staat eiwitten te repliceren. Maar er zijn bepaalde soorten RNA die naast informatie bevatten ook simpele functies van eiwitten kunnen uitvoeren, dus is dat niet echt een probleem meer. Verder zijn alle aminozuren in levende wezens haast alleen maar linksdraaiend, terwijl ze in een natuurlijke, dode omgeving in gelijke verhoudingen voorkomen. Scheiding van links- en rechtsdraaiende aminozuren is moeilijk, maar er zijn enkele mechanismes die voor scheiding kunnen zorgen. Zo zijn aminozuren in meteorieten overwegend linksdraaiend, kunnen kristalvlakken een scheiding tot gevolg hebben gehad en kunnen simpele peptide zelf-replicators een bepaalde draaiing bevoorkeuren. bron over linksdraaiendheid e.d. Er moeten nog heel wat eindjes aan mekaar geknoopt worden, maar ik blijf overtuigd aanhanger van de evolutietheorie want ik vind het ontbreken van een afdoende verklaring voor het hoe en wat van 'het begin' eerder een horde die overwonnen gaat worden dan een onoverkomelijke hindernis die niet overwonnen zal worden. (En bovendien ben ik totaal niet gelovig) |
![]() |
||
Citaat:
Afijn, waar wil je de grens leggen? Ik kan miljarden jaren terug in de tijd met wat ik weet over het ontstaan van zonnestelsels, de aarde, en het leven erop, maar ergens komt een punt waar we de tijd ervoor simpelweg niet kunnen onderzoeken. Ik ben geen chemicus, ik weet dus niet of we weten, en zo ja hoe, aminozuren ontstaan. Ik weet wel dat ze in het 'vacuum' van de ruimte kunnen bestaan, en het bovenstaande verhaal in werking kunnen zetten. Blijft staan dat de bewering 'bij de evolutie is het heelal uit niets ontstaan' nergens op slaat, en zelfs wanneer die wordt aangenomen, gaat het creationisme even hard onderuit, omdat god op zijn beurt uit het niets moet zijn ontstaan. Of je wil aannemen dat die vraag van belang is is aan ieder voor zich, maar doe je het niet, dan staat de evolutie overeind, doe je het wel, dan blijven beide theoriën niet staan en zitten we dus uberhaupt zonder uitleg.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het gaat mij erom dat het met aminozuren nog geen leven is. Dus niet van "we weten dat er uit het niets aminozuren kunnen ontstaan, dus is aangetoond dat er leven kan ontstaan". Vaak doen sommige mensen tegenover creationisten een beetje min (ik heb het nu niet specifiek over jou oid) van "hey ehh, je weet toch wel van die aminozuren" zonder er verder over na te denken of iets van te weten. Dan wordt er gedaan of het onwijs logisch is dat er dan leven ontstaat, maar dat valt best wel mee. Maargoed, da's alles wat ik wilde zeggen. Niet aanvallend bedoeld oid. ![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
En er werden toen waarschijnlijk een heleboel RNA's tegelijk gevormd, die zich gewoon vaak gingen repliceren zonder dat dat gestuurd was, neem ik aan. Maargoed, het wordt nog niet als leven gezien, net als mensen een virus vaak niet als leven zien. Ook moet er een verband komen, iets moet het verband tussen RNA en aminozuren leggen, dus dat er daadwerkelijk gecodeerd wordt en dat het fabriekje in werking wordt gezet. Maargoed, iig tnx voor de info. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Die minieme kans moet je dus een ontelbaar aantal keer uitvoeren. Laten we de tijd niet vergeten, het was een enorme tijdspan waarover aminozuren de kans kregen eiwitten te vormen is ook groot. Het aantal 'kansen' waarin dit door de tijd heen gebeurt kan zijn is dus ook een extreem groot aantal. Een minieme kans, maar wel praktisch oneindig herhaalt... Iedereen hier die kansrekenen kent zal begrijpen dat de vraag dan niet langer is niet of het gebeurt, maar wanneer.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
2) Dat lijkt me in het beginstadium eerder een voor- dan een nadeel.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Het is begonnen met aminozuren, het is onderhand bekend dat die zonder al te veel moeite kunnen ontstaan. Deze aminozuren zijn op de een of andere manier geconcentreerd. Hier hebben mineraaloppervlakken waarschijnlijk een rol bij gespeeld. In deze concentraties aminozuren zijn peptide-ketens gaan ontstaan. Van deze peptide-ketens zijn 999999 van de 1000000 niet 'levensvatbaar' om het zo maar even te zeggen. Maar één daarvan is waarschijnlijk wel succesvol geweest, wat uiteindelijk geleid heeft tot RNA. Voorwaarde is dat dit RNA ook catalyserend kan werken. Vanaf catalyserend RNA kan natuurlijke selectie bestaan omdat de catalyserende werking van de ene RNA-keten beter is dan de andere. Een RNA-keten kan zichzelf repliceren omdat het in feite gewoon een halve DNA-keten is. Als er genoeg aminozuren zijn is replicatie dus een relatief klein probleem. En vanuit dit RNA is op een gegeven moment waarschijnlijk een cel ontstaan. De wetenschap tast nog in het duister aangaande de stap van aminozuur en korte peptide-ketens naar stabiel RNA en de vorming van DNA en cellen vanuit RNA. En waar je het als leven gaat beschouwen is heel arbitrair, maar ik denk dat dat ongeveer op het punt is dat natuurlijke selectie ervoor gezorgd heeft dat moleculen zichzelf in stand kunnen houden en vermeerderen. Citaat:
2) het ontbreken van anti-mutatiegenen (ik weet niet meer hoe ze precies heten) zorgt ervoor dat er meer mutaties in het RNA kruipen, dus kan het natuurlijke selectie bevorderen, maar maakt ook de kans op niet-levensvatbaar RNA groter. Het is dus een voor- en een nadeel. Het niet kunnen repliceren van eiwitten betekent in feite dat het molecuul nog niets doet, dus is natuurlijke selectie nog niet echt van belang, tenzij het RNA catalyserend werkt bij bepaalde processen... |
![]() |
||||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een kritische blik op je eigen religieuze overtuigingen Gatara | 160 | 15-10-2006 21:54 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De mens tussen de dieren dragonstorm | 94 | 04-10-2004 08:30 |