Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Op wat voor soort basisschool heb jij gezeten?
Openbaar 50 28.74%
Prot. Christelijk 42 24.14%
(rooms) Katholiek 44 25.29%
Joodse 4 2.30%
Islamitische 2 1.15%
Jenaplan 12 6.90%
Montesorri 16 9.20%
Anders, nl. 4 2.30%
Aantal stemmers: 174. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2005, 10:50
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2005 @ 09:34 :
op een openbare school kan de overtuiging van de leraren (niet geloven is ook een overtuiging) net zo goed hun uitwerking op de kinderen hebben.
Niet geloven is niet voor iedereen een overtuiging, en hoeft ook niet per se uitgedragen te worden. Bovendien, als het wel uitgedragen wordt, zou het uitwerking kúnnen hebben, maar:
ten eerste kan een leraar op een openbare basisschool uit alle geloofs-stromingen komen (waardoor kinderen in verschillende klassen met verschillende leraren (=verschillende overtuigingen) in aanraking komen), en ten tweede kun je op de openbare basisschool in de laatste jaren zelfs nog voor godsdienst als vak kiezen (daar tegenover staat HVO).
Oud 26-09-2005, 13:15
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Tot m'n 8ste op een montessori-school gezeten, daarna op een openbare.
Het montessori paste veel beter bij me.Ik kon dingen doen in mijn eigen tempo, zocht het vak uit waar ik op dat moment zin in had en als ik iets niet snapte dan vroeg ik het.
Toen ik ineens standaard basisonderwijs kreeg was dat wel even schrikken. Iedereen moest netjes stil zitten en constant doen wat de leraar zei. Alles duurde ook veel langer, omdat alles klassikaal werd voorgelezen en als 1 iemand dan iets niet snapte was je weer 10 minuten verder en had je nog niks zelf gedaan.
Als ik probeerde tijdens het gezwets verder te lezen/werken werd ik bestraft omdat ik niet goed oplette

De montessori school waar ik op zat stond trouwens in R'dam Zuid, en ik was de enige Nederlander in de klas. Ik heb het daar veel meer naar m'n zin gehad en veel meer over mensen geleerd dan op die openbare school in een klein dorpje vol met arrogante bekakte hockey kindjes.
("Mijn papa is directeurrr en wij hebben een villa en een pony in de tuin en blahblahblahblahblah...)

Laatst gewijzigd op 26-09-2005 om 13:30.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 13:48
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Konijn schreef op 26-09-2005 @ 11:50 :
(daar tegenover staat HVO).
watisdat ?
Oud 26-09-2005, 14:07
Mara
Mara is offline
Protestants Christelijk. Ik zou d'r zelf ook voor kiezen, denk ik.

Ik heb zelf de keuze gemaakt dat ik níet geloof, maar ik vind 't toch wel een aanvullig op m'n algemene kennis dat ik wat weet over het christendom en de bijbel. Het werd me in die school niet opgedrongen, je mocht zelf een keuze maken maar er was gewoon 2x per dag gebed, je kreeg een bijbelverhaal en we zongen enkele liederen. Het werd echter ook behandeld dat sommige mensen níet geloven, of iets anders geloven. Daar werd vervolgens totaal niet neerbuigend over gedaan, heel fijn
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 14:36
marrel
marrel is offline
ik heb op een rooms katholieke basisschool gezeten.
Waar ik zelf nu voor zou kiezen, maakt me niet veel uit. Wij hebben op school nooit niks religieus gedaan, behalve dan dat communie en vormsel als je dat wilde doen op school voorbereid werd. Verder niks, dus ik zou nu weer hiervoor kiezen, of openbaar ofzo.
Oud 26-09-2005, 14:51
Lilium
Lilium is offline
Ik zat op een protestants-christelijke basisschool. Hoewel ik zelf niet gelovig ben, vind ik het toch fijn om op een christelijke school gezeten te hebben. De kennis over de verhalen uit de Bijbel die ik daar heb opgedaan, kan ik nu in mijn studie geschiedenis gebruiken. Ik merk dat veel van mijn studiegenoten de verhalen uit de Bijbel niet (goed) kennen en dat vind ik toch vreemd. In het leven van heel veel mensen speelt de Bijbel namelijk een grote rol.
Als ik zelf zou mogen kiezen, zou ik een school kiezen waarbij de kinderen hun eigen leertempo gedeeltelijk zelf mogen bepalen. Ik, net mijn VWO-diploma gehaald, verveelde me af en toe behoorlijk wanneer ik de sommen al snapte en de andere kinderen nog niet.
Oud 26-09-2005, 14:52
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2005 @ 14:48 :
watisdat ?
Humanistisch VormingsOnderwijs

Godsdienst als vak kiezen kan volgens mij niet op alle scholen...niet alle scholen hebben een godsdienstleraar aan de school verbonden (voor zo ver ik weet).
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 15:59
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-09-2005 @ 15:52 :
Humanistisch VormingsOnderwijs

Godsdienst als vak kiezen kan volgens mij niet op alle scholen...niet alle scholen hebben een godsdienstleraar aan de school verbonden (voor zo ver ik weet).
Humanistisch Vormings Onderwijs inderdaad .
Ik dacht dat dat op alle basisscholen verplicht was in groep 7 en 8, óf godsdienst óf HVO (hvo kan trouwens ook niet zomaar gegeven worden door iemand).
Ik woon in een dorp, maar wij hadden beide keuzes, net als de andere openbare scholen. Dit werd gegeven door een godsdienstlerares en een HVO-lerares, die dit beide zo'n 20 uur per week gaven, ongeveer op 10 scholen uit de hele omgeving dus.
Maar ik weet dus niet zeker of het verplicht is dan .
Oud 26-09-2005, 16:04
one.
one. is offline
Rooms-Katholiek, omdat het dichtbij was. Er werd gelukkig niet veel aan religie gedaan en bijna 60 % van mn klas was allochtoon.

Ik zou nu vor een openbare school hebben gekozen natuurlijk, daar heb ik wel op gelet bij mijn keuze bij het voortgezet onderwijs.
Oud 26-09-2005, 17:34
Flijn
Flijn is offline
Vrije School.

Als het niet zo slecht georganiseerd was, zou ik er opnieuw voor kiezen, maar de basisschool was echt een zootje
Kleuterschool en middelbare waren trouwens wel goed, als ik opnieuw moest kiezen zou ik daar zeker weer heen gaan.
De grootste pluspunten vind ik de kleinschaligheid en de tijd die je krijgt voor het kiezen van een profiel en die genomen wordt voor je niveaubeoordeling.
Oud 27-09-2005, 08:26
Verwijderd
Eerste handerhalf jaar op een openbare basisschool, daarna tot en met groep 8 op een montessori school. Ik heb gestemd op montessori. Ik zou zeker weer kiezen voor de montessori school. Op mijn eerste school heb ik het helemaal niet naar mn zin gehad en mocht ik niks leren. We moesten spelen en ik wilde schrijven en lezen. Het montessori systeem past gewoon heel goed bij mij. Ik zou alleen wel voor een andere klas/school gekozen hebben, maar wel montessorionderwijs.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 08:30
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 26-09-2005 @ 16:59 :
(hvo kan trouwens ook niet zomaar gegeven worden door iemand).
Weet ik (mijn moeder heeft een opleiding tot HVO-docent gedaan).
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 16:03
Fantôme
Fantôme is offline
r.k.
maar ik was/ben niet katholiek.
Oud 27-09-2005, 16:31
KiMZz
KiMZz is offline
Ik zat op een openbare basisschool en ik zou weer dezelfde soort kiezen. Naast ons zat een christelijke school waar ze elke dag moesten bidden en bijbellezen, en mijn familie en ik hebben echt helemaal niks met geloof ofzo dus dat was niets voor mij.
Oud 27-09-2005, 17:15
Auryn
Auryn is offline
Ik heb op een joodse monessori school gezeten. Je kon maar een optie aanvinken en ik heb voor joodse school gekozen.

Ik zou het niet anders kiezen voor mijn kinderen. Het heel erg anders dan andere scholen. Kleine klasjes, veel aandacht. Er word nauwelijks gepest en de leerlingen gaan ontzettend goed met elkaar om, waardoor de sfeer heel goed is.
Oud 27-09-2005, 17:19
Iduna
Iduna is offline
RK, er was aandacht voor de katholieke feestdagen maar daar bleef het bij.
Toen heb ik er niet voor gekozen, maar het was een goede school en als ik mocht kiezen, zou ik naar dezelfde school gaan.

Er werd veel aandacht besteed aan Nederlands en dat vind ik een groot pluspunt (het percentage allochtonen op die school was in mijn tijd nog niet zo hoog als nu, dus ik heb er goed les gehad). Maar de meeste leerlingen die er naar toe gingen/gaan, gaan naar vmbo.
Oh ja, je kon er ook Marokkaans bijspijkeren.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 18:29
Go active!
Go active! is offline
ik ging naar een katholieke school omdat dat de beste school in de buurt was niet voor het geloof.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 18:54
Inges
Inges is offline
Katholieke school, ik vond het er prima. Zou het gewoon weer gedaan hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 19:24
Kathleen
Kathleen is offline
Ik heb op een montessori-school gezeten en zou daar absoluut weer voor kiezen! Imo het beste systeem wat er is en duidelijk te prefereren boven een klassikale school.

Mocht ik ooit kinderen krijgen zal ik ze ook zeker op een montessorischool zetten
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 19:33
A Duck
A Duck is offline
Protestante

Elke ochtend kwartiertje bijbel
Elke ochtend kwartiertje bijbelbesprekeing
Elke maandagochtend een in het weekend geleerd gezang voor de klas zingen
Oud 29-09-2005, 13:52
Adrenaline
Adrenaline is offline
Rooms Katholiek en ik zou het zo weer doen. Leuke leraren, nuttige educatieve schooluitjes, katechese, er werd heel veel tijd besteed aan nationale feestdagen en culturele ontwikkeling. Ik heb er een geweldige tijd gehad en daarnaast was het onderwijs ook nog eens ver boven prima. (Mijn groep 8 behaalde zelfs het hoogste gemiddelde van alle scholen van de stad waar ik naar school ging)
Oud 30-09-2005, 22:50
Verwijderd
Openbaar. Ik zou het wel weer doen hoor. Prima school. Ik ben verder helemaal niet gelovig opgevoed, dus het zou bijna raar zijn als ik naar een RK school zou zijn gegaan.
Daarnaast vond mijn vader dat een kind eigenlijk naar een openbare school zou moeten gaan, omdat je als kind niet kiest voor een geloof maar het anders opgedrongen krijgt. Hij vond dat wanneer je echt voor de kerk koos, je dit moest doen als je ouder werd, en wist waarvoor je kieste.

Verder tuig waarover gesproken wordt daar heb ik weinig van gemerkt eerlijk gezegd. Volgens mij zal dat ook niet zo bijster veel uitmaken (zeker niet toen ik nog op de basisschool zat). Er zaten alleen maar leuke kinderen bij mij in de klas

De middelbare school heb ik gezeten op een zogenoemde samenwerkingsschool (samenwerking tussen RK, protestants, openbaar, alles eigenlijk). Eerlijk gezegd heb ik hier weinig van gemerkt. Ook weer zo voor gekozen .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten