Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2005, 12:48
Verwijderd
Bedankt voor de Info. 75 € per maand is toch best wel een groot bedrag om mee rond te reizen. In mijn geval is het namelijk wel goed te doen. Al reis ik dan ook maar 2 keer per week....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2005, 19:43
clubje
clubje is offline
Ik ben een Belg die in Leuven studeert en kan bevestigen dat de KULeuven bekend staat om zijn grote aantal buitenlandse studenten, en de zorg die ze voor die studenten dragen. Maar dat is dan vooral voor de anderstalige studenten denk ik, bv de Chinezen enzo. Hier lopen idd wel heel wat Nederlanders ook.

Leuven vind ik persoonlijk een héél leuke gezellige, vrij rustige stad. Ik heb ook een jaar in Gent gestudeerd en daar vond ik het niet leuk (te groot, te luid, enz...).
De KUL is sowieso al de meest gerespecteerde universiteit van België, en ook wel vrij gerespecteerd in Europa.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar ik denk dat in België idd de klemtoon vooral gelegd wordt op theorie (maar is dat niet eigen aan de universiteit). Veel hoorcolleges, relatief weinig werkcolleges.

De financiering is in Belgie allicht goedkoper dan Nederland, maar op zich is Leuven wel het duurste in België. Maar als je op residentie gaat (kamers van de universiteit zelf) dan kan je echt héél goedkoop wonen. Leuven is sowieso dé universiteit die zijn buitenlandste studenten helpt i.v.m deze praktische zaken.

grtz
clubje
Oud 09-11-2005, 13:35
Goede Fee
Goede Fee is offline
Toen ik het informatieboekje van de universiteit van Leuven nog eens aan het doorbladeren was, schoten me nog een aantal vragen te binnen. Klopt het dat je in België veel theoretischer les krijgt dan in Nederland (minder werkgroepen enzo)? Waarschijnlijk wel want je krijgt veel meer hoorcolleges, maar ik wilde het toch even navragen. En moet je in België verplicht stage lopen, ook als je op de universiteit zit?
Oud 09-11-2005, 13:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Goede Fee schreef op 09-11-2005 @ 14:35 :
Toen ik het informatieboekje van de universiteit van Leuven nog eens aan het doorbladeren was, schoten me nog een aantal vragen te binnen. Klopt het dat je in België veel theoretischer les krijgt dan in Nederland (minder werkgroepen enzo)? Waarschijnlijk wel want je krijgt veel meer hoorcolleges, maar ik wilde het toch even navragen. En moet je in België verplicht stage lopen, ook als je op de universiteit zit?
Het klopt dat je veel theoretischer les hebt. Ik had vijf dagen in de week van 8/9 tot 1 uur hoorcollege en dan nog een middag in de week ook. De andere vier middagen had ik of een werkgroep of een practicum maar de werkgroepen zijn echt schaars. Ik had ook helemaal geen opdrachten om de theorie mee te oefenen. Bij mij was het bij het meerendeel van de vakken echt alleen maar stampen en blokken.

Over stages weet ik niet zo veel. Ik weet alleen dat het bij geneeskunde verplicht is om stage te lopen (maar dat lijkt me logisch, is in Nederland ook volgens mij). Over stages bij andere studies weet ik het niet, sorry.
Oud 09-11-2005, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 09-11-2005 @ 14:42 :
Het klopt dat je veel theoretischer les hebt. Ik had vijf dagen in de week van 8/9 tot 1 uur hoorcollege en dan nog een middag in de week ook. De andere vier middagen had ik of een werkgroep of een practicum maar de werkgroepen zijn echt schaars. Ik had ook helemaal geen opdrachten om de theorie mee te oefenen. Bij mij was het bij het meerendeel van de vakken echt alleen maar stampen en blokken.
Ik voel me verplicht hierop te reageren.

Zoals jullie allemaal terug hebben kunnen lezen zijn jouw ervaringen heel wat minder rooskleurig dan een aantal andere forummers. Jij hebt blijkbaar dagelang colleges gevolgd, anderen waren veel dagen vrij en zaten niet van 9 tot 9 op school!
Het heeft er te maken of je een alpha of bèta studie gaat volgen.
Maar zoals mijn decaan heeft verteld zijn de opleidingen in België inderdaad veel theoretischer. Een Nederlandse student heeft daar de eerste twee maanden wat moeilijk mee, maar na die periode gaat het je al stukken makkelijk af!

Ik heb mij trouwens gisteren de voorinschrijving via internet voor de opleiding criminologische wetenschappen aan de KUL opgestuurd. Het is nu zeker dat ik naar Leuven ga!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 18:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 09-11-2005 @ 17:11 :

Zoals jullie allemaal terug hebben kunnen lezen zijn jouw ervaringen heel wat minder rooskleurig dan een aantal andere forummers. Jij hebt blijkbaar dagelang colleges gevolgd, anderen waren veel dagen vrij en zaten niet van 9 tot 9 op school!
Maar zoals mijn decaan heeft verteld zijn de opleidingen in België inderdaad veel theoretischer. Een Nederlandse student heeft daar de eerste twee maanden wat moeilijk mee, maar na die periode gaat het je al stukken makkelijk af!

Ik heb mij trouwens gisteren de voorinschrijving via internet voor de opleiding criminologische wetenschappen aan de KUL opgestuurd. Het is nu zeker dat ik naar Leuven ga!
Voel je toch niet altijd gelijk zo aangevallen. Er wordt gevraagd naar ervaringen dus dan geef ik die. Dat die niet altijd zo positief zijn als jij graag wil horen daar kan ik niet aan doen. Ik vertel de waarheid zoals ik die heb meegemaakt. Tuurlijk kan dat per studie verschillen maar het hele onderwijssysteem verschilt echt niet per studie. Het is zeker dat je eraan moet wennen. De een doet daar misschien twee maanden over, de ander een jaar en de ander nooit. Dat verschilt van persoon tot persoon. Mij lag het duidelijk niet. Dat kan bij een ander weer anders zijn. Neemt niet weg dat dit mijn ervaringen zijn, hoe graag je misschien ook liever wat anders wil horen.
Oud 09-11-2005, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 09-11-2005 @ 19:41 :
Voel je toch niet altijd gelijk zo aangevallen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 19:48
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
ik vind t wel n grote stap om in belgie te gaan studeren, ik bedoel je zit er dan wel 4 jaar. maar ja, als je gewoon zeker weet dat je die studie leuk vindt dan moet je er gewoon voor gaan!

ff off topic: k las jive's profiel, je bent opdezelfde dag geboren
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 21:15
Verwijderd
Studeren is en blijft een grote stap. In België of sowieso een andere land studeren is natuurlijk een nog grotere uitdaging. Maar des te meer reden om er helemaal voor te gaan. Na 7 tweede fase (eerst Havo en na de examens overgestapt naar het vwo), heb ik toch wel zin in iets heel nieuws...
Leuven Here I Come

@ twijfelaartje: Het leven zit vol verrassingen
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 09:35
fractuur
fractuur is offline
Als jij naar Leuven wilt jongen, (en je doodloopt, wat in Nederland al een nogal hoog percentage studenten doet), moet je er lekker inspringen en er voor gaan. Maar kom niet jankend thuis halverwege het jaar dat het toch heel erg anders was dan je verwachtte. En als je geen negatieve verhalen wilt horen, had je ook dit topic niet hoeven starten. Succes verder!
Oud 10-11-2005, 15:22
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 10-11-2005 @ 10:35 :
Maar kom niet jankend thuis halverwege het jaar dat het toch heel erg anders was dan je verwachtte. En als je geen negatieve verhalen wilt horen, had je ook dit topic niet hoeven starten. Succes verder!
Negatieve opmerkingen zijn zeer zeker welkom, maar een discussie is dan niet te vermijden. Het is leerzaam en je begint toch wel met reflecteren. Na een half jaar jankend thuiskomen is mogelijk bij iedere studie, of zie ik dat verkeerd?!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 17:00
enirual
enirual is offline
Citaat:

En ik zal me maar aansluiten als Nederlander die gaat studeren in Leuven Maar 1 vraag; waar heb je die webinschrijving gevonden? Ik kom namelijk alleen op de pagina waar je je kan inschrijven voor het academiejaar 2005-2006

En dan nog 1 vraag aan iedereen dan: wanneer moet je beginnen met het zoeken van je kamer en wat is het beste(residentie/kamer bij particulier)?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 17:29
Azzurra
Azzurra is offline
volgens mij kun je je ook nog niet inschrijven op de wesite voor 2006/2007.... ik kon dat ook pas in mei ofzo. Zoeken naar een kamer kan het best in juni/juli als je een particuliere kamer wil. Voor de residentie;s moet je je al in april inschrijven. Ik zit in een particuliere kamer en dat bevalt me prima!
Oud 12-11-2005, 18:29
freakje
freakje is offline
Citaat:
Het is voor elke student een grote aanpassing om naar de universiteit te gaan, zelfs voor de Belgische student hoor! Er is een wereld van verschil tussen de middelbare school en de universiteit en die zit em inderdaad in de grote hoeveelheid theoretische leerstof. De kunst is gewoon om het niet te laten hangen, maar vanaf het begin je leerstof goed bij te houden (zo heb ik het gedaan) en zeker op tijd te beginnen leren, en dan geraak je er onder normale omstandigheden wel door.
Oud 12-11-2005, 23:19
Verwijderd
Citaat:
Azzurra schreef op 12-11-2005 @ 18:29 :
volgens mij kun je je ook nog niet inschrijven op de wesite voor 2006/2007.... ik kon dat ook pas in mei ofzo. Zoeken naar een kamer kan het best in juni/juli als je een particuliere kamer wil. Voor de residentie;s moet je je al in april inschrijven. Ik zit in een particuliere kamer en dat bevalt me prima!
Oeps.... Dan sta ik nu ingeschreven voor dit jaar...
Ik vond het al zo vreem dat er 2005/2006 stond
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 23:28
Apomes
Apomes is offline
Voor kamers kan je in het algemeen beter al gaan zoeken in april hoor, toch in Leuven!
Oud 13-11-2005, 11:57
Verwijderd
Maar is het dan beter om op zoek te gaan naar een residentie of een particuliere kamer? Ik begrijp dat dat voor iedereen anders is, en dat iedereen een andere voorkeur heeft. Ik vind het bijvoorbeeld fijn om wel met andere mensen te wonen, maar toch mijn privacy te hebben...
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 18:29
Azzurra
Azzurra is offline
www.kotwijs.be

waarschijnlijk had je deze site al gevonden en op de site van de ku leuven site staat dat het kamer aanbod in juli het grootst is....
Citaat:
wil je een kamer huren in een studentenresidentie dan kan je tijdens de bezoekdagen in de verschillende residenties een kijkje gaan nemen en een aanvraag indienen.
Het verhuurseizoen voor kamers bij particulieren start op 1 juni. De grootste keuze vind je in juli, na de examens. Via het zoekprogramma "Kotwijs" op internet, kan je het adressenbestand van beschikbare kamers en studio's in de privé-sector raadplegen.

Laatst gewijzigd op 13-11-2005 om 18:35.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 23:15
Verwijderd
De site heb ik idd al een aantal keer bezocht, maar toch bedankt voor de tip
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 07:11
freakje
freakje is offline
Citaat:
Jive. schreef op 13-11-2005 @ 12:57 :
Maar is het dan beter om op zoek te gaan naar een residentie of een particuliere kamer? Ik begrijp dat dat voor iedereen anders is, en dat iedereen een andere voorkeur heeft. Ik vind het bijvoorbeeld fijn om wel met andere mensen te wonen, maar toch mijn privacy te hebben...
Bij een residentie krijgen volgens mij wel de mensen die studiebeursgerechtigd zijn voorrang, terwijl bij particulieren geen onderscheid gemaakt wordt.
Oud 14-11-2005, 13:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
freakje schreef op 14-11-2005 @ 08:11 :
Bij een residentie krijgen volgens mij wel de mensen die studiebeursgerechtigd zijn voorrang, terwijl bij particulieren geen onderscheid gemaakt wordt.
Als Nederlander kom je ook alleen maar in aanmerking voor een kamer in een niet gesubsidieerde residentie. Dit zijn de kamers waarbij het niet uitmaakt of je wel of geen studiebeurs krijgt. Als Nederlander val je automatisch in de hoogste categorie (niet-beursstudent) dus betaal je het hoogste bedrag aan collegegeld (inschrijvingsgeld) en kom je niet in aanmerking voor een kamer in een gesubsidieerde residentie.

Als je veel waarde hecht aan je privacy dan denk ik dat je beter een particuliere kamer zoekt. Ik zat in een residentie en had daar nou niet echt heel veel privacy, alleen op je kamer zelf maar om nou de hele dag op een hokje van 12m2 te zitten is nou ook niet het ideaalbeeld. Ik vond het niet zo erg dat ik verder alles met iedereen moest delen dus voor mij was het geen probleem. Ik heb juist mensen om me heen nodig.
Oud 15-11-2005, 15:15
freakje
freakje is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 14-11-2005 @ 14:11 :
Als je veel waarde hecht aan je privacy dan denk ik dat je beter een particuliere kamer zoekt. Ik zat in een residentie en had daar nou niet echt heel veel privacy, alleen op je kamer zelf maar om nou de hele dag op een hokje van 12m2 te zitten is nou ook niet het ideaalbeeld. Ik vond het niet zo erg dat ik verder alles met iedereen moest delen dus voor mij was het geen probleem. Ik heb juist mensen om me heen nodig.
Bedoel je dan met weinig privacy dingen zoals gedeelde keuken, badkamer (of douche), gedeelde zitplaats e.d., dan ben ik al op veel koten geweest waar je weinig privacy hebt. De meeste koten hebben een gemeenschappelijke keuken en gemeenschappelijke sanitaire faciliteiten, daarnaast vinden sommige mensen dat contact net leuk. Ik ken een meisje dat speciaal van kot veranderd is omdat ze net geen gemeenschappelijke faciliteiten had en bijgevolg niemand kende op haar kot...
Oud 15-11-2005, 15:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
freakje schreef op 15-11-2005 @ 16:15 :
Bedoel je dan met weinig privacy dingen zoals gedeelde keuken, badkamer (of douche), gedeelde zitplaats e.d., dan ben ik al op veel koten geweest waar je weinig privacy hebt. De meeste koten hebben een gemeenschappelijke keuken en gemeenschappelijke sanitaire faciliteiten, daarnaast vinden sommige mensen dat contact net leuk. Ik ken een meisje dat speciaal van kot veranderd is omdat ze net geen gemeenschappelijke faciliteiten had en bijgevolg niemand kende op haar kot...
Ja, dat bedoel ik onder andere. Ik vond dat ook leuk. Ik zoek nu in Nederland een nieuw kot en ik wil ook perse iets waarbij je een gezamelijke keuken of eetkamer ofzo hebt omdat je dan pas echt contact hebt met je huisgenoten. Ik vond dat vorig jaar echt leuk. Je hebt dan alleen wel minder privacy omdat je alles moet delen en als je echt even op jezelf wil zijn je alleen op je kamer zelf kunt gaan zitten en dat vind ik wel erg klein om de hele dag om door te maken. Ik zat heel vaak gewoon in de keuken met mijn huisgenoten om me heen maar daar moet je maar net tegen kunnen. Ik ken zat mensen die er niet tegen kunnen om echt de hele dag mensen om zich heen te hebben.

Vrienden van mij die een particuliere kamer huurden in Leuven hadden vaak een studio en dan heb je wel meer privacy en alles voor jezelf maar zoals jij al zegt: je hebt minder makkelijk contact met je huisgenoten omdat je ze niet noodgedwongen tegen komt.
Oud 15-11-2005, 16:18
enirual
enirual is offline
Als je nou naar die bezoekdagen gaat, ben je dan bijna zeker van een kamer in een residentie of niet?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 17:17
AnTiLiCiOuS
AnTiLiCiOuS is offline
zit hier ook iemand die iets kan zeggen over de de universiteit in Brussel.. ik zit er namelijk over na te denken..
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 17:21
Verwijderd
Citaat:
AnTiLiCiOuS schreef op 15-11-2005 @ 18:17 :
zit hier ook iemand die iets kan zeggen over de de universiteit in Brussel.. ik zit er namelijk over na te denken..
Welke universiteit bedoel je precies? Er zijn er namelijk meerderen
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 18:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
enirual schreef op 15-11-2005 @ 17:18 :
Als je nou naar die bezoekdagen gaat, ben je dan bijna zeker van een kamer in een residentie of niet?
Nee, je moet echt vroeg op de dag gaan en naar de eerste bezoekdag, anders zitten die residenties vaak al vol. Je kan je dan wel op de wachtlijst zetten. Veel mensen zetten zich bij meerdere residenties op de wachtlijst dus vallen er altijd wat mensen af. Er zijn natuurlijk ook mensen die uiteindelijk niet slagen of niet gaan studeren en die geen kamer meer willen.
Oud 16-11-2005, 19:01
Verwijderd
Nog even iets anders wat we al wel een keer hebben behandeld in dit topic maar wat nog niet helemaal duidelijk is geworden...

Ik vraag me nog steeds af wat nu het wezenlijk verschil is tussen de manier van lesgeven in België en de manier van lesgeven in Nederland. Ik hoor vaak dat je in België veel zelfstandig moet werken en plannen, maar zijn dit niet de beginselen van onze tweede fase?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 19:38
freakje
freakje is offline
Citaat:
Jive. schreef op 16-11-2005 @ 20:01 :

Ik vraag me nog steeds af wat nu het wezenlijk verschil is tussen de manier van lesgeven in België en de manier van lesgeven in Nederland. Ik hoor vaak dat je in België veel zelfstandig moet werken en plannen, maar zijn dit niet de beginselen van onze tweede fase?

Ik zal eventjes mijn studiesituatie uitleggen, ik doe nu 3e jaar sociologie aan de K.U.Leuven.

We hebben ongeveer 15 college-uren per week, d.w.z. hoorcolleges waarin de prof of een gastspreker een stuk van de leerstof doceert, afhankelijk van de prof en de grootte van de groep is dit interactief (dus met discussie en ruimte voor vragen) of gewoon zitten, luisteren en notities nemen. Soms bedekt dit de ganse leerstof, soms slechts delen ervan, vaak gaat het gepaard met het zelf doornemen van teksten en cursusmateriaal.

Daarnaast heb je ook groepswerken, dat is afhankelijk van het vak, die je dus buiten de college-uren moet doen. Soms (vaak in mijn geval) heb je ook paperopdrachten e.d., die je dus ook buiten de college-uren moet doen. Het is wel zo dat er veel deadlines zijn, afhankelijk van de hoeveelheid papers en/of groepswerken die je moet maken, vaak zijn het verre deadlines, bvb. momenteel heb ik 4 deadlines staan tegen 23 december, daar gaat dus inderdaad heel wat planwerk aan vooraf.

Werkcolleges zijn vrij zelden bij een theoretische studie als sociologie. In het eerste jaar waren er wel tweewekelijkse werkcolleges van het vak statistiek en ook nog per vak éénmalige oefensessies, om kennis te maken met de examenvorm, behandeling van de stof e.d. Vorig jaar had ik één onderzoekspracticum, en dit jaar een seminarie, dat is ongeveer hetzelfde als een practicum.

Dus om een antwoord te geven: Ja, er is veel zelfstandig werk, maar volgens mij is dat eigen aan een hogere (universitaire) opleiding. Later op je werk gaat er heus niemand je hand vasthouden als je iets moet doen, dus ik zie het als een voorbereiding daarop.
Oud 16-11-2005, 19:53
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Jive. schreef op 16-11-2005 @ 20:01 :
Nog even iets anders wat we al wel een keer hebben behandeld in dit topic maar wat nog niet helemaal duidelijk is geworden...

Probeer middelbaar onderwijs in Nederland niet te vergelijken met universitair onderwijs in België. Die vergelijking gaat helemaal niet op.

in het algemeen:

Gedurende het eerste semester zal je een aantal uren hoorcolleges hebben.
Van een vak zul je een cursus hebben, en vaak ook nog wel 'aanbevolen literatuur'. Of je je die aanbevolen literatuur al dan niet koopt en bekijkt, bepaal je zelf.
Een les duurt pakweg 2 uur en heb je wekelijks, en je zit in een aula, met pakweg 150 andere studenten. De docent geeft les over een bepaald onderwerp (een half of heel hoofdstuk bijvoorbeeld) en ondertussen kan jij vlijtig nota's nemen, de krant lezen, een dutje doen, OXO spelen met degene langs je, luisteren en af en toe wegdromen, of gewoon in je bed blijven liggen. Dit bepaal je zelf.

Alles wat in de les gezegd wordt (of het nu in je cursus staat of niet) + eventueel meer is examenstof.

Heel vaak heb je t.o.v. die les of die docent verder helemaal geen verplichtingen. Als je wil mag je 's avonds nog eens je nota's bekijken, bijwerken, opstoken, of van anderen gaan kopiëren.

Als één les voorbij is, kan je maken dat je op tijd in de aula bent voor de volgende les. Dat kan aansluitend in dezelfde aula zijn, of een uur later en twee straten verder.

Na X weken kan de helft van de studenten al lang niet meer volgen waarover de docent het heeft, maar na de les mag je wel vragen stellen. De docent begint te merken dat hij niet alles gezien krijgt wat hij wil zien, en het tempo van de lessen zal nog wat omhoog gaan.

En als het januari is heb je t.o.v. die docent nog geen enkele opdracht gekregen, nog geen verplichtingen gehad, maar word je gewoon verondersteld de behandelde leerstof te kennen en beheersen en krijg je examen. Dat kan schriftelijk of mondeling. Letterlijke vragen uit de cursus, of case-studies, of interpretatievragen. Soms zijn het ook meerkeuzevragen (juist antwoord: +2, geen antwoord: geen punt, fout antwoord: -1). Hangt van je docent af. En als je een tien haalt of meer (op twintig) ben je geslaagd.

Maakt niet uit of je ooit naar die hoorcolleges geweest bent, van wie je de cursus gekopieerd hebt, of je dezelfde vragen nog 3 dagen langer kan onthouden. Zelfstandig leren of plannen wil dus zeggen: niemand zal het in je plaats doen.

Bij sommige richtingen heb je veel hoorcolleges (he, Daantje), bij andere richtingen zijn het misschien maar een paar uurtjes per week.

Bij sommige vakken horen ook practica. Het hangt van het vak af wat je daarin precies moet doen. Meestal moet je tegen het einde van het semester wel verslagen van die practica inleveren. Die dingen maak je in groepjes van een paar mensen, en tellen ook voor een gedeelte mee bij de examens.
Je krijgt hier bij het begin van je practicum een opdracht, en op practica geldt wel een verplichte aanwezigheid.
Oud 16-11-2005, 20:05
AnTiLiCiOuS
AnTiLiCiOuS is offline
Citaat:
Jive. schreef op 15-11-2005 @ 18:21 :
Welke universiteit bedoel je precies? Er zijn er namelijk meerderen
hehe.. ja sorry.. vergeten te zeggen ..maar ik bedoel de Vrije Universiteit Brussel en de Katholieke Universiteit
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 20:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik kan me heel erg vinden in het verhaal van Al Murphy. Je bent gewoon heel erg op jezelf aangewezen. Er zal geen haan naar kraaien als jij de dag voor je examen nog alle stof door moet nemen en alles nog moet leren. Dat is allemaal puur aan jezelf.
Oud 16-11-2005, 22:03
Verwijderd
@ Al Murphy: Heel erg bedankt voor je heldere beschrijving

Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk waar het verschil dan zit met de Nederlandse Universiteiten. Ik hoor mensen altijd zeggen dat het studeren in België zoveel zwaarder is, maar waar ligt dit aan? Zegt men dit omdat je gewoon aan je lot wordt overgelaten?!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 14:59
freakje
freakje is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 16-11-2005 @ 21:29 :
Ik kan me heel erg vinden in het verhaal van Al Murphy. Je bent gewoon heel erg op jezelf aangewezen. Er zal geen haan naar kraaien als jij de dag voor je examen nog alle stof door moet nemen en alles nog moet leren. Dat is allemaal puur aan jezelf.
Is dat dan anders aan Nederlandse universiteiten?

Volgens mij is het punt toch net zelfstandigheid en daarmee leren omgaan, en dat houdt nu eenmaal in dat je alles zelf moet doen zonder dat er iemand zal vragen of je het al dan niet gedaan hebt (behalve bij de examens natuurlijk).

Er is trouwens wel begeleiding als je dat nodig zou hebben, ofwel bij van die repetitorbureaus, ofwel aangeboden door de faculteit (bij ons is dat allesinds zo) in de vorm van oefensessies, zoals ik hierboven al gezegd heb. Ik weet wel dat je bij criminologie monitoraat hebt, wat dus ook oefeningen en toepassingen van de leerstof inhoudt.

Je kan voor meer informatie over het studeren zelf misschien eens een kijkje nemen op de site van criminologie en je richtingsspecifieke vragen daar op het forum posten.
Oud 19-11-2005, 13:23
Verwijderd
Citaat:
AnTiLiCiOuS schreef op 16-11-2005 @ 21:05 :
hehe.. ja sorry.. vergeten te zeggen ..maar ik bedoel de Vrije Universiteit Brussel en de Katholieke Universiteit
Ik studeer in Brussel, maar helaas aan geen van beide bovenstaande universiteiten dus weet ik er op zich niet heel veel over.
Alleen kan ik je wel vertellen dat de naam van de VUB véél beter is dan die van de KUB. VUB is sowieso ook groter en zal dus hoogstwaarschijnlijk ook meer studierichtingen hebben.

edit: voor de rest ben ik het helemaal eens met wat freakje en Al Murphy al zeiden. Universiteit is geen middelbaar, in België niet en ook in Nederland niet. Er zullen zeker wel verschillen bestaan tussen de 2 landen, maar een aanpassing is het sowieso voor iedereen en overal.

Laatst gewijzigd op 19-11-2005 om 13:25.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 19:14
Verwijderd
Zo... Daar ben ik weer!

Ik heb besloten dat ik me toch in wil gaan schrijven voor de studie criminologische wetenschappen aan de Katholieke Universiteit in Leuven. Alle mede-scholieren die een Nederlandse studie gaan volgen, moeten nu al vanalles gaan regelen met de IB-groep. Maar ik dus niet!

Nu ben ik al op zoek gegaan op de site van de KUL, en daar staat dat je je tussen 16 augustus tot 30 september: alle werkdagen van 9.00 tot 17.00 u kunt inschrijven. Maar ben ik nu dus te laat, of vinden die inschrijvingen volgend jaar pas plaats?

Om eerlijk te zijn heb ik me er nog verschrikkelijk goed in verdiept, dus het kan goed zijn dat ik ergens overheen heb gelezen...
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 20:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 04-12-2005 @ 20:14 :
Nu ben ik al op zoek gegaan op de site van de KUL, en daar staat dat je je tussen 16 augustus tot 30 september: alle werkdagen van 9.00 tot 17.00 u kunt inschrijven. Maar ben ik nu dus te laat, of vinden die inschrijvingen volgend jaar pas plaats?
Je kan je pas in augustus 2006 inschrijven voor het academiejaar 2006-2007.

Je moet trouwens wel aan de IB-Groep opgeven dat je daar studeert en studiefinanciering aanvragen enzo he.
Oud 04-12-2005, 20:30
Verwijderd
Maar is augustus niet verschrikkelijk laat? Is er dat niet een mogelijkheid dat je niet wordt toegelaten aan de KUL vanwege een groot aantal aanmeldingen. In Nederland kan je je voor de meeste opleidingen nu al inschrijven.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 21:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 04-12-2005 @ 21:30 :
Maar is augustus niet verschrikkelijk laat? Is er dat niet een mogelijkheid dat je niet wordt toegelaten aan de KUL vanwege een groot aantal aanmeldingen. In Nederland kan je je voor de meeste opleidingen nu al inschrijven.
Het is idd verschrikkelijk laat. Beetje jammer wel dat jij nog niet met je nieuwe studie bezig kan gaan terwijl andere dat wel al doen met regelen enzo vond ik toen maar zo erg is het nou ook weer niet. Voor zover ik weet kan je niet geweigerd worden als er geen aanvullende eisen gesteld worden (zoals een toelatingsexamen bij arts en tandarts).
Oud 05-12-2005, 13:12
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Jive. schreef op 04-12-2005 @ 20:14 :
Dat is gewoon de manier van werken. Je hebt voor de start van het academiejaar ongeveer een maand tijd om je in te schrijven. Maar maak je maar geen zorgen, dat is op een paar minuten geregeld. Dus absoluut niet te laat. Ik zie er eigenlijk ook echt geen probleem in...
Oud 05-12-2005, 15:25
Parachutes
Parachutes is offline
Ik snap de mening van Daantje wel gedeeltelijk.. De campus voor biomedische wetenschappen ligt in een, vooral 's avonds, verlaten kasteelpark; en de residenties zijn gevangenisachtig (ok ik overdrijf)
Die campus ligt dan op de koop toe nog in Heverlee, maar tien minuten à een kwartier van de echte stad Leuven gelegen en toch een totaal andere sfeer: veel kalmer, villawijken.
De leuvense binnenstad is daarentegen echt bruisend, niet zo groot maar wel heel gezellig en levendig; het klopt dat de stad echt op het ritme van de studenten leeft.
Tis logisch dat je een totaal ander beeld, misschien het verkeerde, van studeren in Leuven hebt als je op die campus gezeten hebt.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 20:16
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Parachutes schreef op 05-12-2005 @ 16:25 :
Ik snap de mening van Daantje wel gedeeltelijk.. De campus voor biomedische wetenschappen ligt in een, vooral 's avonds, verlaten kasteelpark; en de residenties zijn gevangenisachtig (ok ik overdrijf)
Die campus ligt dan op de koop toe nog in Heverlee, maar tien minuten à een kwartier van de echte stad Leuven gelegen en toch een totaal andere sfeer: veel kalmer, villawijken.
De leuvense binnenstad is daarentegen echt bruisend, niet zo groot maar wel heel gezellig en levendig; het klopt dat de stad echt op het ritme van de studenten leeft.
Tis logisch dat je een totaal ander beeld, misschien het verkeerde, van studeren in Leuven hebt als je op die campus gezeten hebt.
Ik woonde weliswaar in Heverlee op de campus van exacte wetenschappen maar biomedische wetenschappen valt onder de faculteit geneeskunde en ik had les in de minderbroederstraat/Brusselsestraat en op Gasthuisberg. Met de minderbroederstraat zit je toch wel midden in het centrum. Ik heb ook les gehad in de Naamstestraat, ook hartje centrum. Je kan me dus niet vertellen dat ik het leven in de Leuvense binnenstad niet ken. Ik heb ook les gehad op de campus van exacte wetenschappen en dat was anders maar niet direct minder gezellig. Tis er wel veel minder levendig, dat zeker.

Ik zat wel op kot op de campus en ik vond dat eigenlijk heerlijk rustig. Je zit midden in de bossen en je bent toch binnen tien minuutjes midden in de stad. Ik ben het ook niet met je eens dat het een soort gevangeniscomplexen zijn. Het ziet er van buiten misschien ongezellig uit maar van binnen kun je het met je huisgenoten zo gezellig maken als je wil, daar ben je met je gang heel vrij in.
Oud 05-12-2005, 23:42
Verwijderd
En dan over de financiële kant van het verhaal...

Wat zou dit allemaal zo ongeveer gaan kosten? En hoeveel ruimte heb je dan voor jezelf tot je beschikking. Ik snap dat dit natuurlijk verschilt per kot en verhuurder, maar een algemeen beeld zou toch wel fijn zijn.

Als ik op Kotwijs.be kijk, kan je kiezen uit een aantal mogelijkheden:
- kamer/studio bij particulieren
- residenties studentenvoorzieningen K.U.Leuven (gesubsidieerd)
- residenties K.U.Leuven
- private residenties
- appartement/huis
- gemeenschapshuis
- kamer in gemeenschapshuis

Wat zijn hier de voor(oor)delen en nadelen van. En kunnen jullie misschien iets vertellen over jullie eigen ervaringen!?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 10:16
Al Murphy
Al Murphy is offline
Daantje heeft hier al zoveel verteld over haar ervaring op de residentie (in Heverlee); ik denk niet dat dat nog eens herhaald moet worden. Anders kan je beter eens een kijkje nemen op de opendeurdagen in het voorjaar.

Hier een brochure over op kot gaan in Leuven. Vind je alles in terug.
Of: http://www.kuleuven.be/huisvesting/

Een kamer die je bij particulieren huurt, kost gemiddeld iets van 200 euro per maand. Huurwaarborg is in de regel ook 1 maand huur. Contract loopt ofwel voor 10 maanden, ofwel voor 12 maanden (zie www.kotwijs.be, vanaf dat de kamers beginnen vrij te komen). Als je een contract hebt voor 10 maanden en je hebt tweede zit, dan moet je soms voor de resterende 2 maanden ook nog een bedrag betalen, evenredig met hoelang je in de zomerperiode op kot blijft.

Het is zinloos om te vroeg naar een kot te gaan zoeken. Vlak na de examenperiode van juni is het aanbod het grootst. De grootte van een kamer begint vanaf 12 m², tot kamers die qua ruimte wat leefbaarder zijn. Daarnaast is er in de regel ook nog een gemeenschappelijke keuken + gemeenschappelijk sanitair.

De ligging en de kotgenootjes is verder het meest doorslaggevend voor de sfeer op kot. En dat kan overal anders zijn.
Oud 06-12-2005, 19:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zoals Al Murphy al zegt staat mijn verhaal over een residentie hier al ergens in dit topic. Dan moet je maar even terugkijken, dat ga ik niet nog een keer uittypen. Ik wil wel nog een keer zeggen dat je als Nederlander niet in aanmerking komt voor een kamer in een gesubsidieerde residentie, dat hoef je dus niet eens te overwegen.
Oud 06-12-2005, 19:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 06-12-2005 @ 11:16 :
De ligging en de kotgenootjes is verder het meest doorslaggevend voor de sfeer op kot. En dat kan overal anders zijn.
Idd, het verschilt zelfs binnen een residentie heel erg per gang of leefeenheid. Zo had ik een hardstikke leuke gang maar de gang naast ons was bijvoorbeeld doodsaai. Tis ook maar net hoe je jezelf opstelt.
Oud 07-12-2005, 15:20
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-12-2005 @ 20:08 :
Zoals Al Murphy al zegt staat mijn verhaal over een residentie hier al ergens in dit topic. Dan moet je maar even terugkijken, dat ga ik niet nog een keer uittypen.
Jouw verhaal was ik zeker nog niet vergeten. Het ging me namelijk meer om de overige mogelijkheden. Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van andere mensen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 16:36
Laurine
Laurine is offline
Zo, 1 april is dan de bezoekdag in Leuven, heeft iemand tips voor goede residenties?(het liefst de niet-gesubsidieerde, want ik kom niet in aanmerking voor de gesubsidieerde)
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 20:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Laurine schreef op 31-01-2006 @ 17:36 :
Zo, 1 april is dan de bezoekdag in Leuven, heeft iemand tips voor goede residenties?(het liefst de niet-gesubsidieerde, want ik kom niet in aanmerking voor de gesubsidieerde)
Groenveld daar heb ik gezeten Lerkeveld, daar zat een vriendin van mij, ook leuk (moet je het wel niet erg vinden om buiten Leuven zelf te zitten en een kwartiertje te moeten fietsen naar de stad), in de stad zelf vond ik Regina Pacis en Regina Mundi erg leuk maar daar moet je erg vroeg zijn vanwege de lange wachtlijsten.
Oud 08-02-2006, 11:18
Verwijderd
Kan iemand mij nog eens uitleggen wat de toelatingseisen zijn voor een Nederlandse scholier aan een Belgische Universiteit?
Ik heb begrepen dat je met een VWO-diploma wordt toegelaten, maar is er een mogelijkheid dat ze je toch niet toelaten op basis van je cijfers. Zeker omdat de inschrijven vergeleken met Nederland héél erg laat zijn, hoop ik dat dit geen probleem zal opleveren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten