Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2005, 19:32
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Friday schreef op 25-10-2005 @ 20:31 :
"meerbegaafden en (licht) hoogbegaafden (zeg, 120 - 140 IQ)" zei ik, was een beetje onduidelijk maar in die 120 - 140 zaten dus ook die meerbegaafden.
Ow op die fiets Nu zie ik het hoe je het bedoelde!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2005, 13:17
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Friday schreef op 25-10-2005 @ 20:04 :
Persoonlijk denk ik niet dat versnellen je dwingt om sneller volwassen te worden. Het geeft je misschien wel de kans om op je eigen niveau te komen, aangezien het voor (hoog)begaafden vaak geldt dat ze volwassener zijn dan hun leeftijdsgenoten. Ik denk dat het hier trouwens belangrijk is om onderscheid te maken tussen meerbegaafden en (licht) hoogbegaafden (zeg, 120 - 140 IQ) en sterk hoogbegaafden (>140). Het zal voor meerbegaafden best mogelijk zijn om zonder enige problemen op leeftijdsniveau te blijven, afhankelijk van het karakter. Er zullen ook meerbegaafden zijn die beter een jaar kunnen overslaan. Ik denk dat de kans dat het niet versnellen goed gaat, sterk afneemt naarmate het IQ stijgt, en dat als je iemand hebt met een IQ van >160 versnelling van één jaar ook maar een druppel op de gloeiende plaat zal zijn. Zo iemand is tot zoveel meer in staat dan zijn/haar leeftijdsgenoten, die leert nooit iets nieuws op de basisschool en zal zich op de middelbare school waarschijnlijk nog steeds stierlijk vervelen omdat het zo langzaam gaat.
Met mijn uitspraak, bedoelde ik: je hebt oudere vrienden, die doen andere dingen, jij doet mee en mist zo wat je leeftijdsgenootjes zouden doen. Of zo. Nu ja, wou vooral zeggen dat je nog je hele leven zult moeten werken, en dat wat ontspanning nu ook weer niet zó slecht is Vergeet niet, als een hoogbegaafde zich verveelt, heeft ie nog opties buiten de school, een vreemde taal leren bijvoorbeeld.
Oud 26-10-2005, 20:44
Verwijderd
Allereerst: verveling != ontspanning. Ik weet niet of jij ervaring hebt met je uren achter elkaar te vervelen, maar ik kan je vertellen dat dat behoorlijk inspannend is. Na twee uur lang je vervelen denk je heus niet, "He, wat heb ik me eens heerlijk ontspannen." Je zult je waarschijnlijk vermoeider voelen dan voor je begon je te vervelen.

Afgezien daarvan geloof ik niet dat er ook maar iemand is die zich inspant om voor normaal begaafde leerlingen meer ontspanning op school te versieren. Blijkbaar is het voor die leerlingen prima als ze zich op school een paar uurtjes in moeten spannen. (Kom op, daar is school toch ook voor? Je hebt tot drie uur basisschool, daarna heb je vrije tijd, niet tijdens school.) Maar tegen versnelling van hoogbegaafde leerlingen hoor ik telkens weer het argument, "Het is toch leuker om je te ontspannen," of variaties daarop. Hoogbegaafde kinderen, of ze nu versnellen of niet, hebben nog steeds die uren vrije tijd elke dag na drie uur 's middags. Ik durf te zeggen dat het voor die kinderen beter is als ze zich tijdens school net als andere kinderen moeten inspannen. Het leven bestaat niet uit vrije tijd. De kindertijd hoeft allicht ook niet volledig uit vrije tijd te bestaan, hoewel de verhouding werk en vrije tijd wat anders zal liggen. Je kunt beter als kind productieve gewoonten leren dan later als adolescent of volwassene nog eens al je slechte gewoonten af te moeten leren alvorens je echt productief kunt zijn.

Het hele argument dat je ook buiten school dingen kunt leren vind ik zo'n onzin. Natuurlijk kan dat, maar wat voor zin heeft dat? Ga je eerst lekker zes uurtjes vervelen (want je hebt je schoolwerk al klaar maar mag waarschijnlijk niet zelf je tijd indelen dan), [i]daarna[i] mag je nog écht wat leren. Ga dan direct van school af, dat draagt dan toch weinig bij over het geheel genomen. (Ja ja, ik weet de bekende argumenten: sociale en emotionele ontwikkeling, vriendschappen, et cetera ad nauseam.)

Tot slot: versnelling betekent helemaal niet dat je vroeger aan het werk zult gaan. Je hebt namelijk ook nog altijd de mogelijkheid er een jaar tussenuit te gaan, meerdere opleidingen te doen, de eeuwige student te spelen, twee masters achter elkaar te doen, en ga zo maar door. Ja, je zult later altijd nog moeten werken. Is dat echt het argument dat je wilt hanteren wanneer je het erover hebt of een zesjarige misschien beter groep 3 en 4 in een jaar kan doen?

Bottom-line: In het huidige schoolsysteem is er geen gemakkelijke oplossing voor hoogbegaafden. Ik zou zelf het liefst een veel meer open systeem zien: de mogelijkheid om een jaar thuisonderwijs te doen wanneer het op school niet meer gaat (of andersom de mogelijkheid om een jaar gewone school te doen wanneer het kind daar behoefte aan heeft, in plaats van het huidige starre systeem dat je dan meteen verbiedt je kind ooit weer van school te halen); geen strakke indeling in groepen/klassen op basis van leeftijd; de mogelijkheid om al voor je diploma te halen vakken te volgen op de universiteit (mits je de vereiste voorkennis hebt); vroegere differentiatie tussen niveau's; meer activiteiten zoals de Olympiades voor begaafden (ik weet uit ervaring wat voor geweldige en bevestigende ervaring zo'n olympiade kan zijn)...

(Dit klinkt chagrijniger dan ik ben, trouwens. Sorry.)
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 11:54
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Friday schreef op 26-10-2005 @ 21:44 :
Allereerst: verveling != ontspanning. Ik weet niet of jij ervaring hebt met je uren achter elkaar te vervelen, maar ik kan je vertellen dat dat behoorlijk inspannend is. Na twee uur lang je vervelen denk je heus niet, "He, wat heb ik me eens heerlijk ontspannen." Je zult je waarschijnlijk vermoeider voelen dan voor je begon je te vervelen.
Jij stelt dat verveling iets anders is dan ontspanning. Daar ga ik mee akkoord. Maar in plaats van zich te vervelen, kan de hoogbegaafde zich toeleggen op iets wat niet met de school te maken heeft, zoals boeken of nieuwe talen.

Citaat:

Je kunt beter als kind productieve gewoonten leren dan later als adolescent of volwassene nog eens al je slechte gewoonten af te moeten leren alvorens je echt productief kunt zijn.
Dat is waar, vaak is het zo dat hoogbegaafden zich amper hoeven in te spannen op school, en daardoor geen of een slechte leermethode ontwikkelen en daardoor in de problemen komen. Dat heb ik allemaal niet ontkend. Mijn punt was meer: een hoogbegaafde heeft niet noodzakelijk ook een hoog EQ. Qua school kunnen ze dan méér doen in hogere jaren, dat erken ik, maar er zijn ook nadelen.

Citaat:

Het hele argument dat je ook buiten school dingen kunt leren vind ik zo'n onzin. Natuurlijk kan dat, maar wat voor zin heeft dat? Ga je eerst lekker zes uurtjes vervelen (want je hebt je schoolwerk al klaar maar mag waarschijnlijk niet zelf je tijd indelen dan), [i]daarna[i] mag je nog écht wat leren. Ga dan direct van school af, dat draagt dan toch weinig bij over het geheel genomen. (Ja ja, ik weet de bekende argumenten: sociale en emotionele ontwikkeling, vriendschappen, et cetera ad nauseam.)
Hoogbegaafden zijn ook niet allemaal wonderkinderen hoor, ze moeten heus wel iéts leren en zitten zich niet 6 uur lang na school te vervelen als in een soort Hollywoodfilm. Het is net wél zo dat veel hoogbegaafden zich verdiepen in bepaalde onderwerpen, om zichzelf bezig te houden, net om die verveling tegen te gaan. Maar aan de andere kant, normaalbegaafden zoeken ook andere bezigheden als ze zich vervelen, dus kan je wel stellen dat het een gewoon menselijk fenomeen is, dat onafhankelijk is van intelligentie, maar de intensiteit ervan kan er wel afhankelijk van zijn.

Citaat:

Tot slot: versnelling betekent helemaal niet dat je vroeger aan het werk zult gaan. Je hebt namelijk ook nog altijd de mogelijkheid er een jaar tussenuit te gaan, meerdere opleidingen te doen, de eeuwige student te spelen, twee masters achter elkaar te doen, en ga zo maar door. Ja, je zult later altijd nog moeten werken. Is dat echt het argument dat je wilt hanteren wanneer je het erover hebt of een zesjarige misschien beter groep 3 en 4 in een jaar kan doen?
Nee, het betekent inderdaad niet noodzakelijk dat je vroeger aan het werk zult gaan, maar dat is wel een mogelijkheid. Het is ook wel bekend dat je slaagkans daalt als je er 'een jaartje tussenuit' gaat, maar nogmaals, dat hangt af van geval tot geval. Is het een argument dat ik wil hanteren? Goh, het is een totaalbeeld dat je je moet vormen, met verschillende positieve en negatieve kanten, want het is geen zwart/witte kwestie. Van een zesjarig kind is het moeilijk te beslissen wat het beste voor hem/haar is, maar wat je ook beslist, hij/zij zal niet voor eeuwig 6 jaar blijven, dus wat je beslist heeft wel degelijk invloed. Of hij/zij er uiteindelijk beter aan toe was, dat hangt ervan af, en dan nog zal dat in de meeste gevallen relatief blijken.

Citaat:
Bottom-line: In het huidige schoolsysteem is er geen gemakkelijke oplossing voor hoogbegaafden.
Dat klopt. Ik zou zelfs zeggen: er is géén oplossing. Nu hebben ze van die kangoeroeklassen uitgevonden, maar of dat nu zó goed is? Prestatie en hoogbegaafdheid hangen ook niet altijd samen. Men organiseert veel meer voor de minderbegaafden dan voor de meerbegaafden. Of die minderbegaafden méér hulp nodig hebben dan de meerbegaafden? Vast wel. Eigenlijk is dit een luxeprobleem. Hoewel het wel een probleem is, natuurlijk.
Als er in het huidige schoolsysteem geen gemakkelijke oplossing is voor hoogbegaafden, dan lijkt het me ook nogal nutteloos als we discussiëren over de verschillende opties die de school wél biedt? Er zijn gewoon voor- en nadelen, die amper te veralgemenen zijn, lijkt me.

Laatst gewijzigd op 27-10-2005 om 11:57.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 19:45
~louise~
~louise~ is offline
Citaat:
Jive. schreef op 15-10-2005 @ 21:14 :
Naar mijn idee is het in Nederland vrij zeldzaam, dat je als 17-jarige naar een universiteit gaat. Vaak ben je 19 en anders toch zeker niet jonger dan 18!
Valt nog wel mee hoor, ik ken redelijk veel mensen die 17 zijn en op de universiteit zitten (waaronder ikzelf). En zo groot verschil merk ik niet, het hangt meer van je karakter af dan van je leeftijd. Ik ben niet anders gewend dan om te gaan met oudere mensen (op school, sport en in mijn vriendenclub)
Stufi kan je gewoon krijgen vanaf je 17e. Dan krijg je alleen geen kinderbijslag meer. Wel is het zo dat je het pas in de 'tweede ronde' krijgt (dus vanaf oktober). Misschien als je uit augustus bent, dat het anders ligt. Maar ik ben in januari jarig en ik heb gewoon stufi gekregen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 19:50
~louise~
~louise~ is offline
Bovendien, boeiend dat je op je 21e al klaar kunt zijn. Ik ben zelf van plan er nog een studie naast/ achteraan te doen. Waarom zou je niet wat langer doorstuderen?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 16:14
Jannekie
Jannekie is offline
Nee, dat hoort geen probleem te zijn. Ik ben ook pas sinds juni 17 en studeer nu geneeskunde. En ik heb nergens problemen mee!
Oud 02-11-2005, 10:49
gurl19
gurl19 is offline
Ik ben ook 20 als ik afstudeer van de pabo. Ben je echt een jong juf, helemaal omdat ik niet zo oud lijk. Maja daar kun je niets aan doen en ik wil niet meer doorleren, dus ik ga gewoon werken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten