![]() |
||
Citaat:
Als je uitgaat van het standpunt dat wiskunde uitsluitend als hulpmiddel voor de ontwikkeling van de natuurkunde dient te worden beschouwd, ken je aan de wiskunde een te beperkt karakter toe. De opvatting dat er een nauwe samenhang tussen wiskunde en natuurkunde (meer in het bijzonder de astronomie) bestaat, en dat de ontwikkeling van het ene niet samen kan gaan zonder het andere, is door de explosieve groei van de wiskunde sinds de tweede helft van de 19e eeuw achterhaald. We weten nu dat wiskunde ook buiten de overige exacte wetenschappen en de technische wetenschappen toepasbaar is, dus ook in de sociale wetenschappen, de bedrijfswetenschappen en de geneeskunde.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Om bij jouw voorbeeld te blijven, de kortste afstand tussen 2 punten zal altijd een rechte lijn zijn, maar dat wij dat via fysica ontdekt hebben zegt niet dat de wiskunde er direct iets mee te maken heeft. Wij gebruiken fysica en andere hulpmiddelen om de wiskunde te ontdekken, maar het is niet alsof de wiskunde iets met die fysica te maken heeft. Al ontdekken we haar niet, dan is zij nog steeds waar. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
ps: 1000 soorten wiskunde was gewoon beeldspraak Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 10-04-2006 om 22:03. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ps: errug offtopic weer mensen , mijn excusses , ik denk soms dat ik ben ![]()
||
![]() |
Citaat:
Het lijkt me duidelijk dat René Descartes volledig gelijk had toen hij opmerkte dat handelingen als denken en vragen stellen nu eenmaal per definitie één van de wijzen van bestaan zijn. Als je al gaat ontkennen dat je vragen stelt dan is er maar één ding dat je verder kunt doen: zwijgen. Zoals ook al is opgemerkt in deze topic kunnen we onze zintuigen nooit volledig vertrouwen. Wie weet ligt ons brein wel in een vat vol water met allerlei apparatuur enzo. Echter, de conclusie die onze beste René hieruit trok, is hoogst problematisch. Hij dacht namelijk (ongeveer): "Als ik er zeker van kan zijn dat er iets is dat zich al deze vragen stelt, en als ik er niet zeker van kan zijn dat ik een lichaam heb, dan moet dit denken wel volledig los staan van het lichaam." Dit idee dat de geest en het lichaam volledig los van elkaar bestaan in twee totaal verschillende werelden - ookwel bekend als het cartesiaans dualisme - is extreem populair geworden in het westerse denken, en is dat eigenlijk nog steeds vandaag de dag. De andere - wellicht modernere - wending die ik aan deze topic wil geven is deze: we moeten af van dit 17e eeuwse gedachtengoed! Zoals de meesten van jullie denk ik wel zullen weten, is er in de afgelopen 350 jaar nog niemand geweest die heeft kunnen uitleggen hoe de niet-materiële wereld van de geest kan interageren met de materiële wereld van het lichaam, en vice versa. Casper het vriendelijke spookje, bij voorbeeld, kan gemakkelijk door muren heen vliegen, maar hij kan geen kopje optillen! Weg dus met het o zo hardnekkige cartesiaanse dualisme! ![]() Iemand een idee over wat het zal moeten gaan vervangen? fil |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik "denk" dat jij het concept van ik denk dus ik ben niet snapt.
||
Citaat:
![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Maar goed, dit is een beetje mierenneuken hoor ![]() Citaat:
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Voor zover ik het goed begrepen heb, is één van de problemen binnen quantum fysica de moeilijkheid die komt kijken bij het proberen je een beeld te vormen van de quantum wereld. Volgens de Schrödingervergelijking zijn deeltjes in een staat van superpositie: een deeltje heeft geen precieze plaats*. Echter, zodra je gaat meten is er geen sprake van superposities: je zult een deeltje op een bepaalde plaats aantreffen. Hoe kunnen we deze waarneming het beste interpreteren? Wederom, voor zover ik er iets van begrepen heb, zou je de Kopenhagense interpretatie (die verwijst naar Bohr, Heisenberg en Bohm, als ik me niet vergis) grofweg kunnen zien als een algoritme voor het voorspellen van het gedrag van deeltjes. De Kopenhagense interpretatie is op dit moment de meest geaccepteerde interpretatie van quantum fysica, maar ze stelt (bewust) niet echt vragen over de quantum realieit die zich verbergt achter de wiskunde, zogezegd. Tik me alsjeblieft op m'n vingers als ik onzin verkoop (of eigenlijk gratis uitdeel), maar de Kopenhagense interpretatie doet me denken aan de vormen wereld van Plato, of de pragmatische instelling van Newton: we weten precies hoe we de sommen moeten doen, waarmee we kunnen voorspellen hoe de natuur werkt, maar we kunnen verder niets zeggen over het waarom of de uiteindelijke realiteit ervan, dus laten we dat dan ook maar niet doen. Ik heb zeer veel respect en bewondering voor dit idee. De dingen zelf zijn onkenbaar; het enige wat ons gegeven is in z'n algemeenheid is onze waarneming van de wereld, of in het specifieke de functionaliteit van de wereld. Een beetje a la Kant zeg maar. Echter, hiermee kom je terecht in een beroemde (epistemologische) cirkel: hoe kunnen we weten of iets zich gedraagt naar z'n ware aard, die we alleen kunnen afleiden uit wat we erover weten? Je kunt niet ontsnappen aan deze delicate circulariteit. Ook is er hier nogsteeds sprake van een dualiteit tussen een entiteit die waarneemt, en iets dat zich in interactie met die entiteit voordoet als materie. Deze dualiteit geldt ook voor de Kopenhagense interpretatie. Het cartesiaanse dualisme wordt dus niet opgelost, maar wordt verplaatst of hergeformuleerd, weliswaar op een veel verfijndere manier. Toch ben ik het volledig met je eens dat we natuurkunde (of iets algemener: empirische wetenschappen) moeten gebruiken als een beginpunt voor het benaderen (een mooi woord) van de werkelijkheid en dat ze van onschatbare waarde is: fysica kan weliswaar niet metafysica bepalen, maar ze kan het zeker begrenzen! Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
fil *Er is sprake van een kansverdeling/golffunctie over een beschouwde ruimte ('hoe groot is de kans dat ik het deeltje hier zal vinden?'). Het zijn echter geen kansverdelingen zoals in de statistiek, maar ze zijn 'gekker' (wegens het gebruik van complexe getallen i.p.v. reële getallen). Het is een vreemde wereld. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wanneer bestaat iets? Tazer | 53 | 12-01-2011 17:26 | |
wie ben ik Dame Blanche | 52 | 25-06-2006 14:26 | |
Falsificatie toegepast op bestaan god Verwijderd | 161 | 01-06-2006 12:22 | |
bestaan wij wel? know thyself | 54 | 30-12-2003 16:20 | |
De ziel Tsu | 18 | 10-11-2003 15:27 | |
"NIETS IS ZEKER" is tegenstrijdig in zichzelf John Sickbock | 13 | 31-03-2002 14:11 |