Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2005, 19:37
ekki
ekki is offline
Ze mogen alles uit me halen als ze dat willen. Als anderen daar nog een tijdje gelukkiger mee kunnen worden, dan heb ik dat er graag voor over. Zelf zou ik ook blij zijn als ik nog een paar jaar extra zou kunnen leven door een ander.

Ik wil mijn lichaam niet aan de wetenschap geven. Dan komen er van die ergotehrapie-studentjes naar een afgesneden en ontlede arm van je kijken. Ik vind dat echt niks. Respectloos vooral. Ik begrijp dat er mensen nodig zijn die wel hun lichaam aan de wetenschap moeten geven om onderzoek te doen, die mensen vind ik ook echt goed, maar ik wil het niet.
Oud 11-12-2005, 19:41
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Eigenlijk zou ik liever helemaal niks doneren. Maar als ik er echt iemand mee zou kunnen helpen, dat maakt het mij niet uit wat ze eruit halen. Zolang ze maar van mn hersens en ogen afblijven!

(en nee!! dan bedoel ik geen hersentransplantatie, maar voor onderzoek bijvoorbeeld)
Oud 11-12-2005, 19:48
Nickie
Nickie is offline
Citaat:
CSN schreef op 11-12-2005 @ 20:37 :
Ik ben 15, kan ik dan ook zo'n formulier printen en opsturen?
Je kan het wel invullen maar opsturen heeft niet veel zin omdat je nog geen 18 bent. Je kan het papier het beste uitprinten en aan je ouders geven, en als je 18 bent krijg je er vanzelf 1 opgestuurd of het is dan al zover dat iedereen automatische donor is maar je dan zelf aan moet geven als je het niet wilt.
Oud 11-12-2005, 19:57
CSN
CSN is offline
Maar ergens in dit topic was iemand die zei al jaren donor te zijn, terwijl ze nog niet zolang 18 was? Nu is het wel zo dat mijn ouders weten dat ik donor zou willen zijn, maar als ik dat momenteel officieel vast zou willen leggen, is dat niet mogelijk?
Oud 11-12-2005, 20:01
Nickie
Nickie is offline
Citaat:
CSN schreef op 11-12-2005 @ 20:57 :
Maar ergens in dit topic was iemand die zei al jaren donor te zijn, terwijl ze nog niet zolang 18 was? Nu is het wel zo dat mijn ouders weten dat ik donor zou willen zijn, maar als ik dat momenteel officieel vast zou willen leggen, is dat niet mogelijk?
Je kan naar deze site (http://ws10.e-vision.nl/donorvoorlic...sub=27&page=27) en daar kan je een formulier in vullen als je nog geen 18 bent maar het wel vast wilt leggen
Oud 11-12-2005, 20:01
Verwijderd
Als je 16 of 17 bent kun je het formulier ook opsturen, maar dan moeten je ouders het ook ondertekenen.

Mocht je nu overlijden, dan wordt er aan je ouders gevraagd wat ze met je organen moeten doen. Als je ouders weten dat je donor wilt zijn, komt het dus ook goed.
Oud 11-12-2005, 20:04
CSN
CSN is offline
Oké, bedankt .
Oud 12-12-2005, 21:27
mrsjones
mrsjones is offline
Bij mogen ze ook alles gebruiken. Omdat ik vind als ik dood ben er niks aan heb meer en misschien iemand anders er nog mee kan helpen.
Oud 13-12-2005, 11:40
Mara
Mara is offline
Citaat:
Sarah schreef op 11-12-2005 @ 21:01 :
Als je 16 of 17 bent kun je het formulier ook opsturen, maar dan moeten je ouders het ook ondertekenen.

Mocht je nu overlijden, dan wordt er aan je ouders gevraagd wat ze met je organen moeten doen. Als je ouders weten dat je donor wilt zijn, komt het dus ook goed.
Volgens mij mag dat al vanaf je 16e Van de site van donorvoorlichting:

Jonger dan 16 jaar
In de Wet op de orgaandonatie is geregeld dat iedereen vanaf 12 jaar toestemming kan geven voor donatie na overlijden. Of daartegen bezwaar kan maken. Wel gelden onder de 16 jaar enkele uitzonderingen:

Onder de 12 jaar
Kinderen jonger dan 12 jaar kunnen geen keuze in het Donorregister (laten) vastleggen. De arts vraagt in dat geval toestemming aan ouder(s) of voogd. Bij verschil van mening tussen de ouders of voogd is donatie niet mogelijk.

Van 12 tot 16 jaar
Tot 16 jaar kunnen de ouder(s) of voogd de geregistreerde donatietoestemming van de jongere herroepen. De donatie gaat dan niet door. Zijn beide ouders of de voogd afwezig of onbereikbaar, dan mag de donatie wel. Heeft de jongere 'nee' geregistreerd, dan kunnen de ouder(s) of voogd dit niet negeren en zal de jongere geen donor zijn.

18e verjaardag
Staat iemand onder de 18 jaar nog niet geregistreerd, dan ontvangt hij in het jaar nadat hij 18 geworden is automatisch een donorformulier.
Oud 13-12-2005, 12:54
Verwijderd
Ze mogen alles hebben van me
Oud 13-12-2005, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Syzygy schreef op 11-12-2005 @ 11:11 :
Niemand haalt iets uit mijn lichaam wanneer ik dood ben, no way
Vind ik gewoon echt een raar idee. En jammer dan, al kom ik daardoor misschien op een wachtlijst omdat ik mijn organen niet af wil staan.

Ik weet trouwens niet precies hoe dat gaat, maar stel dat je een ernstig ongeluk hebt gehad, is het ook niet echt leuk voor je familie dat ze je eerst helemaal leeghalen voordat je familie je mag zien...en dan ben je dus al dood.
dit lijkt me persoonlijk veel erger

Citaat:
Cookie schreef op 10-12-2005 @ 15:04 :

Ik vind het ook geen lekke idee maar stel dat een van je familieleden heel snel een donororgaan nodig heeft maar er is er geen beschikbaar alleen omdat een of ander dood persoon het niet zo fijn vond dat zijn organen afgestaan werden.....Ik zou daaro zoooo ontzettend kwaad om worden.
van mij mogen ze daarom alles hebben en ik ben ook bloeddonor
Oud 13-12-2005, 18:22
Fieneke
Fieneke is offline
Toen ik 16 werd heb ik me laten registreren, met handtekening van mijn moeder. Van mij mogen ze alles hebben. Een beetje eng idee is het wel dat ze in je dode lichaam gaan snijden. Maar aan de andere kant is het ook heel mooi om, na je dood, nog iets te kunnen betekenen voor iemand.
Oud 13-12-2005, 21:12
esprit-chick
esprit-chick is offline
Citaat:
Raven schreef op 08-12-2005 @ 21:22 :
hum donor zijn is niet voor de wetenschap maar om iemand anders mee te helpen

en zoals ik al zei ik heb liever dat iemand anders er nog plezier van heeft dan dat alles door de wurmen opgevreten wordt

geneeskunde is wetenschap

daarbij, algemeen het helpen van mensen vind ik ook goed, maar ik vind deze vorm te ver gaan.
het uitwissellen van organen ed vind ikzelf gewoon te onnatuurlijk en daarom wil ik niet dat er opcdie manier van mijn dode lichaam gebruik wordt gemaakt
mss was ik niet duidelijk in mijn vorige post, k hoop nu wel

Citaat:
Na een jaartje ben je verrot en aangevreten, inderdaad wel een plastische representatie als je per se je lichaam voor jezelf wilt houden.
ja na n jaartje, van je suggestie zal ik geen gebruik maken, lukt financieel niet

t gaat me meer om wanneer ik net dood ben, dat de natuur me zeg maar zo opneemt, dat ik dan verorberd wordt door , wormen schimmels en rottingsprocesen (behalve als ik me laat cremeren natuurlijk) ed zal is het punt niet
Oud 14-12-2005, 10:55
Broeder
Broeder is offline
Wat moet je nou nog met organen als je toch al dood bent.
Oud 14-12-2005, 10:56
Fleurop
Fleurop is offline
Ze mogen alles hebben.
Oud 14-12-2005, 11:37
Verwijderd
Laat ze mijn lichaam maar leeghalen. Ik heb er toch niets meer aan.
Oud 14-12-2005, 11:43
Verwijderd
Ik ben wel voor een stelsel waarin alle volwassen personen verplicht aangeven of ze wel of geen donor worden. Als mensen vervolgens kiezen geen donor te worden ben ik er voor dat zij pas laatste keuze zijn voor het zelf krijgen van een donororgaan als zij die nodig hebben.
Oud 14-12-2005, 13:33
PV
PV is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 14-12-2005 @ 12:43 :
Ik ben wel voor een stelsel waarin alle volwassen personen verplicht aangeven of ze wel of geen donor worden. Als mensen vervolgens kiezen geen donor te worden ben ik er voor dat zij pas laatste keuze zijn voor het zelf krijgen van een donororgaan als zij die nodig hebben.
Ben ik het op zich wel mee eens, maar ik vind dat je leeftijd ook wel mee moet nemen. Iemand van 20 die zelf geen donor is zou van mij wel voorrang krijgen ten opzichte van iemand van 70 die wel donor is.
Oud 14-12-2005, 13:37
Estar
Estar is offline
Citaat:
PV schreef op 14-12-2005 @ 14:33 :
Ben ik het op zich wel mee eens, maar ik vind dat je leeftijd ook wel mee moet nemen. Iemand van 20 die zelf geen donor is zou van mij wel voorrang krijgen ten opzichte van iemand van 70 die wel donor is.
Mee eens
Oud 14-12-2005, 16:26
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 14-12-2005 @ 12:43 :
en de mensen die het wel willen zijn, maar niet kunnen (in welke groep vallen die dan)

ben het voor de rest wel met je eens maar ik denk dat het in de praktijk wel lastig is uit te voeren
Oud 14-12-2005, 17:46
SkYRyDEr
SkYRyDEr is offline
Naah de hersenen zoude ze van mij niet mogen hebben.. Stel je voor je word wakker en je bent een aap ingevroren in een capsule en je kan niets zeggen en dan tot in het oneindige ingevroren zijn

freaky
Oud 17-12-2005, 18:11
Verwijderd
Citaat:
SkYRyDEr schreef op 14-12-2005 @ 18:46 :
Naah de hersenen zoude ze van mij niet mogen hebben.. Stel je voor je word wakker en je bent een aap ingevroren in een capsule en je kan niets zeggen en dan tot in het oneindige ingevroren zijn

freaky
wat een fantasie
Oud 18-04-2006, 20:22
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Ik heb keuze 1. Ze mogen alles van me hebben, zal er immers niets meer van voelen.
Oud 18-04-2006, 20:24
Roos
Roos is offline
Waarom up je zo'n topic?
Oud 18-04-2006, 20:28
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 18-04-2006 @ 21:22 :
Ik heb keuze 1. Ze mogen alles van me hebben, zal er immers niets meer van voelen.
Ik word strontchagrijnig van die kk ups, ga je een topic doorlezen kom je er halverwege achter dat het een topic van een half jaar oud is die met een nutteloze post is ge-uped
Oud 19-04-2006, 13:19
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Ik vind dit onderwerp alles behalve nutteloos.
Oud 19-04-2006, 13:43
Nickie
Nickie is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 19-04-2006 @ 14:19 :
Thanx
Oud 19-04-2006, 14:15
Mara
Mara is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 19-04-2006 @ 14:19 :
Dat is waar, en mocht je iets boeiends te melden hebben of een vraag is zo'n up best nuttig, anders niet.
Oud 19-04-2006, 17:12
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 19-04-2006 @ 15:15 :
Dat is waar, en mocht je iets boeiends te melden hebben of een vraag is zo'n up best nuttig, anders niet.
Als ik er weer een topic over had gemaakt, was het ook niet goed geweest, dus! Ik wou het graag kwijt en door mijn up zijn er weer mensen die het er verder over kunnen hebben. Wat kunnen mensen zeiken zeg
Oud 19-04-2006, 17:44
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 19-04-2006 @ 18:12 :
Als ik er weer een topic over had gemaakt, was het ook niet goed geweest, dus! Ik wou het graag kwijt en door mijn up zijn er weer mensen die het er verder over kunnen hebben. Wat kunnen mensen zeiken zeg
Vind je jouw bijdrage (lees: bericht) dan zo'n toegevoegde waarde hebben?? Daar hoef je niet een topic voor te uppen.
Oud 19-04-2006, 19:44
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 19-04-2006 @ 18:44 :
Vind je jouw bijdrage (lees: bericht) dan zo'n toegevoegde waarde hebben?? Daar hoef je niet een topic voor te uppen.
Nee, maar dat wil toch niet zeggen dat ik deze niet mag uppen? Het onderwerp houd me gewoon erg bezig op dit moment, vandaar dat ik het weer in de aandacht wou brengen. Maar ik heb totaal geen zin om me hiervoor te verantwoorden, dus ik laat het hierbij. Als je nu nog wat wil zeuren, moet je maar pm-en ofzo.
Oud 19-04-2006, 20:21
Tiño
Tiño is offline
gewoon alles maar dan he, ik was niet van plan er zelf nog iets mee te doen als ik dood ben.
Oud 19-04-2006, 20:48
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 19-04-2006 @ 18:44 :
Onzin, dit topic heeft best discussiewaarde en is niet zo ontzettend oud dat uppen niet meer kan imo.

Ontopic: toentertijd heb ik aangekruist dat ze alles mogen hebben. Zelf heb ik er niets meer aan; als er andere mensen mee geholpen zijn zie ik niet in waarom je geen donor zou worden. Overigens schreef iemand in dit topic eerder dat er een voorstel binnen de regering was gedaan: geen (bloed)donor zijn = geen organen/bloed ontvangen. Eigenlijk kan ik me daar wel redelijk in vinden. Ik kan me herinneren dat dat voorstel toentertijd werd afgeschoten, klopt dat?

Edit: leesbaarheid wat verbeterd

Laatst gewijzigd op 19-04-2006 om 21:10.
Oud 19-04-2006, 21:03
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Laurens schreef op 19-04-2006 @ 21:48 :
Onzin, dit topic heeft best discussiewaarde en is niet zo ontzettend oud dat uppen niet meer kan imo.
Danku vriendelijk.
Oud 20-04-2006, 08:31
Verwijderd
Ik vind een topic van een half jaar oud over zo'n soort onderwerp echt geen nutteloze up. Ze geeft toch ook gewoon antwoord op de vraag?

OT: Ik ben nog geen donor en dat komt doordat ik altijd een beetje bang ben dat als ik in het ziekenhuis beland met een vrij ernstig iets, waarvoor ze veel moeite moeten doen om mij te redden, dat ze dan zien van hey die is donor voor alles dus wij kunnen met dit lichaam 10 andere levens redden en mij dan dus bij voorbaat dood laten gaan.

Nog meer mensen die zo denken?
Oud 20-04-2006, 08:58
Roos
Roos is offline
Citaat:
ik ben T@M@R@ schreef op 20-04-2006 @ 09:31 :
OT: Ik ben nog geen donor en dat komt doordat ik altijd een beetje bang ben dat als ik in het ziekenhuis beland met een vrij ernstig iets, waarvoor ze veel moeite moeten doen om mij te redden, dat ze dan zien van hey die is donor voor alles dus wij kunnen met dit lichaam 10 andere levens redden en mij dan dus bij voorbaat dood laten gaan.

Nee want het is onzin
Oud 20-04-2006, 09:17
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Nee, want dat vind ik ook een beetje een rare gedachtegang.
Oud 20-04-2006, 14:12
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Ik vind een topic van een half jaar oud over zo'n soort onderwerp echt geen nutteloze up. Ze geeft toch ook gewoon antwoord op de vraag?

Als ze mij in het ziekenhuis zo kansloos vinden en ze inderdaad er beter aan doen om 10 mensen wel een goed leven te geven dan sta ik achter die keuze.
Oud 20-04-2006, 17:52
Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Wanneer krijg ik m'n donorpapiertje eigenlijk? Ik ben net een paar weken terug achttien geworden, dus ik ga er nu van uit dat dat ding binnen nu en een paar weken in de bus valt. Of zal ik er toch echt zelf achterna moeten? (Ik heb mij eerder niet aan kunnen melden omdat mijn ouders 'absoluut niets wilden horen over die ik-kan-elk-moment-dood-neervallen-wat-dan-te-doen-met-mijn-rikketik-onzin')

En zijn hier ook mensen die hun lichaam af willen staan aan de wetenschap? Daarmee zou je uiteraard indirect vele levens kunnen redden, maar de gedachte dáárvan staat mij om eerlijk te zijn niet zo aan. Denk maar aan de crashtestdummies. Voor de anatomie etc. van deze poppen (die zo levensecht mogelijk moeten reageren op letsel) werden eerst menselijke lichamen gebruikt. Vanuit die gegevens werden de dummies gemaakt. Van de ene kant vind ik dit gewoon te naar voor woorden (bij zo'n test werden letterlijk menselijke schedels ingeslagen en stoffelijke overschotten in met-170km/h-op-een-muur-inrijdende Opel Astra gezet), van de andere kant hebben de crashtestdummies wél vele levens gered.

Verder zijn er nog duizenden anderen onderzoeken verricht die zonder mensen die hun lichaam afstaan aan de wetenschap niet mogelijk waren. Toch blijf ik er een naar gevoel over houden. Dit is mij nét een stapje te ver denk ik. Wat is jullie mening hierover?
Oud 20-04-2006, 18:05
Roos
Roos is offline
Ik heb zelf nooit een donorformulier gekregen.

Je kunt hem hier zelf downloaden
http://www.donorregister.nl/pdf/Dono...FM%201a.02.pdf

En dan op de bus doen
Oud 20-04-2006, 18:08
Verwijderd
ik geloof dat je dat formulier krijgt in de eerste januari of februari dat je 18 bent, dus dat duurt dan nog bijna een jaar voor jou. Maar je kunt 'm inderdaad zelf uitprinten.
Oud 20-04-2006, 18:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je krijgt zo'n donorformulier geloof ik in februari ofzo nadat je achttien bent geworden.

Ik heb zelf ooit zo'n formulier ingevuld maar niet opgestuurd en toen bleek dat mijn adres niet meer goed was en toen heb ik nooit meer een nieuwe aangevraagd. Nou kreeg mijn vriend dus laatst zo'n formulier opgestuurd en toen had ie er voor mij een aangevraagd. Die ligt hier nu dus en ik weet dat ik donor wil zijn maar ik twijfel over huid, bot en hoornvliezen. Ik weet gewoon niet wat ik daar mee aan moet.
Oud 20-04-2006, 18:44
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 08-12-2005 @ 11:22 :
Van mij mogen ze alles hebben, dood is dood.
Bovendien hoop ik als ik ooit iets nodig heb niet te lang te hoeven wachten, vandaar dat ik ook alles geef.
idd, heb ik ook.
Wel weet ik dat het voor de nabestaanden een rotidee kan zijn, maar goed... het is waarschijnlijk toch al rot dat ik dood ben... dan kan dit er nog wel bij
Oud 20-04-2006, 19:27
Verwijderd
van mij mogen ze alles hebben
Oud 20-04-2006, 21:04
Verwijderd
Ik geloof dat ik alles heb ingevuld. Dus dat ze alles mogen hebben. Ik ben dood, ik heb er niets aan, en een ander wel. Ik zou ook graag willen dat iemand zich beschikbaar stelt als ik zelf een slechtwerkend orgaan zou hebben.
Oud 20-04-2006, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 20-04-2006 @ 09:58 :
Nee want het is onzin
Nou ziekenhuizen en artsen worden wel dusdanig commercieel tegenwoordig dat bijvoorbeeld huisartsen bonussen krijgen als ze een bepaald soort medicijn vaker uitschrijven. Tja ik heb er toch echt twijfels bij hoor. Misschien bestaat er ook wel een bonus voor het opkrikken van de statistieken mbt donoren.

De wereld is hard, iedereen denkt tegenwoordig aan zijn portemonnee. Ik denk niet dat artsen daar anders in zijn. Het zijn ook geen heiligen. Het is makkelijk zat om te zeggen dat iemand niet meer te redden was.
Oud 20-04-2006, 22:05
Bloody_Kisses
Bloody_Kisses is offline
Citaat:
koekjes schreef op 20-04-2006 @ 20:27 :
van mij mogen ze alles hebben
Oud 20-04-2006, 22:12
Verwijderd
Citaat:
ik ben T@M@R@ schreef op 20-04-2006 @ 23:04 :
Tja ik heb er toch echt twijfels bij hoor. Misschien bestaat er ook wel een bonus voor het opkrikken van de statistieken mbt donoren.
(..)
De wereld is hard, iedereen denkt tegenwoordig aan zijn portemonnee. Ik denk niet dat artsen daar anders in zijn. Het zijn ook geen heiligen. Het is makkelijk zat om te zeggen dat iemand niet meer te redden was.
Dit meen je toch niet serieus he, mag ik hopen? Het gaat hier niet om een lullig medicijntje, maar om het expres laten sterven van een persoon. Het zal ongetwijfeld wel een keer gebeurd zijn, maar dat het regelmatig gebeurt lijkt me onzin.
Oud 22-04-2006, 16:52
Vice
Vice is offline
Citaat:
ekki schreef op 11-12-2005 @ 20:37 :
Ik wil mijn lichaam niet aan de wetenschap geven. Dan komen er van die ergotehrapie-studentjes naar een afgesneden en ontlede arm van je kijken. Ik vind dat echt niks. Respectloos vooral. Ik begrijp dat er mensen nodig zijn die wel hun lichaam aan de wetenschap moeten geven om onderzoek te doen, die mensen vind ik ook echt goed, maar ik wil het niet.
Als ik dood ben mogen mensen mijn lichaam wel voor de wetenschap gebruiken. Aangezien ik dood ben, merk ik toch niks wat al die studentjes met mijn levenloze lichaam doen. Daarnaast ben ik niet zo'n voorstander van begraven en cremeren.
Oud 24-04-2006, 21:16
mrsjones
mrsjones is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 08-12-2005 @ 11:29 :
Ik sta alles af. Het lichaam is slechts iets tijdelijks en als mijn ziel eruit vertrekt mag een ander het wat mij betreft gebruiken.
yeps

Regels voor berichten