![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
In mijn ogen moet er nog veel veranderen in die nieuwe spelling (en dan vooral de spelling van leenwoorden uit het Engels). (Kap je 'Frankrijk' niet altijd al af als 'Fran-krijk'? Ik heb dat op de basisschool al zo geleerd. De nk en de ng gaan gewoon uit elkaar.) Laatst gewijzigd op 24-12-2005 om 17:08. |
![]() |
|||
Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens, er is immers ook veel veranderd dat het er niet duidelijker op maakt. Zie voorbeelden uit de beginpost: appčl wordt appel, middeleeuwen zonder hoofdletter en Interbellum met, etc. Bovendien kan je best tegen de spelling van '95 zijn en ook tegen de nieuwe. Je kan immers die spelling van '95 geleerd hebben, ondanks dat je er tegen was, en het dan nu vervelend vinden dat er weer van alles verandert (zij het onlogisch, zij het logisch), omdat je dan weer dingen opnieuw moet leren. Citaat:
edit: Maar ik ben het met je eens dat er veel mensen staan te schreeuwen over de spelling van '95, i.p.v. over de veranderingen in de nieuwe spelling. Ik ben tegen de nieuwe spelling, omdat ik het veelal onlogisch en geen verbetering vind. Bovendien verandert de spelling te vaak en te veel. ![]()
Laatst gewijzigd op 24-12-2005 om 17:30. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij Frankrijk heb je de keuze uit Fran-krijk en Frank-rijk, waarbij natuurlijk de tweede variant de voorkeur verdient, omdat die etymologisch de juiste is. Ik begrijp echt niet waarom ze dit hebben gedaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() anders waren ze wel een echte wetenschap gaan doen |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar ach, dat geheel terzijde.... Helft Nederlanders steunt boycot tegen spelling RIJSWIJK (ANP) - De nieuwe spellingsregels stuiten niet alleen op verzet van de media, maar ook van de Nederlandse bevolking. Ruim 50 procent van de Nederlanders steunt de boycot van een aantal media tegen de nieuwe regels. Dit blijkt uit een enquęte die onderzoeksbureau TNS NIPO deze week heeft gehouden op verzoek van de Volkskrant. Volgens het NIPO zijn vier op de vijf Nederlanders op de hoogte van de spellingshervorming en het verzet daartegen. Van deze groep steunt 70 procent de boycot van een aantal media. Meer dan de helft van de ondervraagden weet niet of nauwelijks wat de nieuwe spellingsregels inhouden, schrijft de Volkskrant zaterdag. http://www.ad.nl/binnenland/article90554.ece |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
(ook onzin trouwens...)
||
Citaat:
god = omschrijving van 'iets'. duidelijk ? overigens zou, volgens een consequente spelling, Jezus Christus als 'Jezus christus' gespeld moeten worden. Christus is immers geen (achter)naam, maar een titel. lekker zinnig ook, die nieuwe spelling. (en dat moeten we zeker als spe-lling gaan afbreken ?)
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() En over dat tweede, als men over God praat als "Hij deed" of iets dergelijks wordt Hij ook altijd met een hoofdletter geschreven, omdat het over iets heiligs gaat ofzo. Is dat niet hetzelfde geval met Christus?
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Hier staat het ook nog: http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel23/kn2306f.htm Christus is gewoon een heilig persoon en moet derhalve met een hoofdletter worden geschreven. Als er echter naar een beeld of zoiets wordt verwezen gaat het niet meer om de persoon Christus, maar om een afspiegeling (afleiding) van zijn naam; "een christus(beeld)". Bovendien is God wel met een hoofdletter als je naar een bepaalde God verwijst, bijv. de christelijke. Als je naar een "iets" verwijst dat je god wil noemen (dus niet naar een bepaald heilig persoon), schrijf je een kleine letter.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 30-12-2005 om 09:40. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
ander voorbeeldjes: to puzzle -> puzzelen to scrabble -> scrabbelen
Laatst gewijzigd op 04-01-2006 om 23:09. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het GB voegt daaraan toe: We letten erop dat "het tweede deel van het woord niet begint met een lettercombinatie die nooit aan het begin van een Nederlands woord voorkomt (dus herf-stig, maar niet her-fstig)." Nu lijkt mij "krijk" typisch zo'n lettercombinatie die nooit aan het begin van een Nederlands woord voorkomt. En - vraag ik mij af - moeten we nu ook gaan afbreken: dran-korgel, stan-koverlast, ban-kbediende? Het Groene Boekje maakt er een zootje van! |
Advertentie |
|
![]() |
|
|