Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2006, 10:29
wulmzk
wulmzk is offline
Citaat:
Subject schreef op 02-01-2006 @ 22:38 :

Toch nog een vraagje: waarom moet besnijdenis per se in de kinderjaren plaatsvinden?
In de wetten van mozes, die gelden voor de joodse gelovigen, heeft God gezegd dat ouders hun jongetjes moesten besnijden. Waarom? om het volk Israel apart te zetten van andere volken. Het is zeg maar een teken van Gods voorkeur voor dit volk, het was Gods volk..

Nu de vraag waarom moeten de jongetjes op de achtste(volgens mij was het de achtste..) dag besneden worden? Toen in Israel wist men dat niet.
God echter, die de wereld gemaakt heeft en dus ook de mensen, weet precies wat goed is voor je lichaam.
Een biologisch wetenschapper heeft er onderzoek naar gedaan en is tot de conclusie gekomen dat het stollingsgehalte van het bloed op precies die dag het grootst is van heel je leven. Pff klinkt vaag..
Met andere woorden: als een jongetje op die dag besneden wordt, stolt zijn bloed het snelst en heeft hij dus het minst last van de besnijdenis. Alle andere dagen van zijn leven is het stollingsgehalte lager, alleen op die enkele dag is het zo hoog. Ik verwonder me er alleen over dat God zo geweldig verstandig is, dat hij precies die dag heeft uitgekozen. God heeft echt het beste met zijn volk voor. Ik hou van Hem..

Als je twijfelt aan de waarheid van mijn relaas, zeg je dat maar, dan zal ik alles nazoeken om het te bewijzen(van die wetenschapper enzo..)
Oud 18-02-2006, 10:30
wulmzk
wulmzk is offline
oeps ik zie nu pas dat dit al eens eerder is gezegd op dit topic..sorry!!
Oud 18-02-2006, 19:09
juno
juno is offline
Een God die echt van zijn volk zou houden, had jongetjes wel zonder voorhuidje geschapen. En waarom wil God perse dit offer?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 22:48
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 27-12-2005 @ 23:41 :
Hannah Koroma uit Sierra Leone vertelt:
“Op tien jarige leeftijd werd ik besneden. Mijn grootmoeder vertelde mij toen dat ze me naar de rivier zouden brengen om een bepaalde ceremonie uit te voeren en daarna zou ik een heleboel eten krijgen. Ik was nog maar een onschuldig kind en ik werd als een schaap naar de slachtbank gebracht.

Eenmaal aangekomen in het geheime woud, werd ik meegenomen naar een donkere kamer en werd ik uitgekleed. Ze blinddoekten mij en van al mijn kleren ontdaan. Twee sterke vrouwen brachten mij naar de plek. Ik werd door vier vrouwen gedwongen plat op mijn rug te gaan liggen, terwijl twee mijn benen vasthielden. Een andere vrouw zat boven op mijn borst om mijn bovenlichaam tegen te houden. Een stuk stof werd in mijn mond gedaan om mijn schreeuwen te stoppen.

Ik begon keihard te vechten, toen ik het mes voelde. De pijn was verschrikkelijk en ondragelijk. Tijdens het gevecht raakte ik ernstig gewond, waardoor ik veel bloed verloor.

Ik werd besneden met een bot zakmes.”

Vrouwenbesnijdenis is het gedeeltelijk of helemaal verwijderen van de clitores.

Welke vorm van besnijdenis, de leeftijd waarop het wordt uitgevoerd, en de manier waarop het gedaan wordt, verschilt naar de omstandigheden. De etnische achtergrond, het land of de regio, stedelijke of plattelandsgebied en de sociaal-economische omgeving. De operatie kan op verschillende leeftijden plaats vinden, variërend van net na de geboorte tot gedurende de eerste zwangerschap. Meestal gebeurt het bij meisjes tussen de vier en acht jaar. Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie daalt de leeftijd, wat zou betekenen dat de praktijk steeds minder verbonden is met initiatieriten naar de volwassenheid. Met name in de stedelijke gebieden zou dit het geval zijn.

Meestal worden de meisjes niet verdoofd. Soms wordt hen gezegd in koud water te gaan zitten voordat de operatie begint. Allerlei instrumenten worden gebruikt, een stuk glas, een schaar, een deksel van een blikje of iets anders scherps. Na de besnijdenis worden de restanten van de lippen bij elkaar genaaid met draad of met doornen van een struik. Soms worden de benen bij elkaar gebonden voor wel veertig dagen. Antisceptisch poeder wordt gebruikt, maar meestal traditionele zalfjes van kruiden, melk, eieren, as en mest. Bij initiatierites worden de meisjes naar een aparte plek gebracht om uit te rusten en om onderwijs te krijgen. Ziekenhuizen met gekwalificeerde dokters en narcose zijn alleen voor mensen met geld weggelegd.

Bron: http://www.amnesty.nl/artikelen/NK-ART0401.shtml

Stelling: Het is normaal, het hoort bij hun cultuur!

Ik weet niet echt of het hier thuis hoort, verplaats hem anders maar. Ik vind dit zo'n walgelijke actie. Dat zoiets in een cultuur voor kan komen. Ik vind dat zoiets niet in een cultuur thuis mag horen.
is dit geen extreem voorbeeld?

ik bedoel, anders zal het toch wel anders gaan. Amnesty kan het verhaal ook 'oppompen'.

Maarjah, ik vind dat dat hele culturele gedoe nergens op slaat. Er oet gewoon een verbod op komen.
Oud 27-03-2006, 04:02
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-12-2005 @ 13:11 :

Fuck cultuurrelativisme. Het feit dat anderen het gebruikelijk, normaal, geaccepteerd of wat dan ook vinden in een andere cultuurkring wil niet zeggen dat je er geen oordeel over kunt vormen. Naar mijn mening kun je bij die vrouwen helemaal niet spreken van 'willen' besneden worden; voor minderjarigen geldt dat ze die beslissing niet kunnen en mogen maken en voor meerderjarigen geldt dat als ze die beslissing denken te nemen, dat prima bewijs is van een geestelijke stoornis.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 20:29
Iduna
Iduna is offline
Vorige week college gehad over o.a. dit ondewerp (inclusief beeldmateriaal ).

Er zijn verschillende vormen van vrouwenbesnijdenis. Type 1 t/m 4. Die laatste is de ergste, daar wordt over gesproken in de beginpost.

Het is een overgangsritueel, meisjes worden, als ze dit hebben ondergaan, een vrouw. Als ze dit niet laten doen, worden ze als het ware verstoten en komen ze nooit aan een man.

Als 'argument' wordt ook schoonheid gebruikt. Door er met een mesje overheen te gaan, wordt alles mooi glad. (Ze vergeten de pijn, infectiegevaren e.d., maar goed.)

Rituelen, oude tradities zijn moeilijk te doorbreken, die horen bij een cultuur. Maar dat wil niet zeggen dat je het dan maar goed moet keuren. Men heeft er te weinig kennis over. Mannen vinden alles best ('het hoort nu eenmaal zo') en vrouwen zwijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten