Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: kunnen de commando's hun taak aan
ja 5 41.67%
nee 7 58.33%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2006, 23:17
iceball
iceball is offline
Als lid van een verkenningseenheid, heb ik deelgenomen aan I.S.A.F1 en de voorbereiding hierop. Ik ben van mening dat het Nederlandse leger het niet kan maken om niet te gaan.
Zowel het Korps Mariniers alswel het Korps Commando Troepen zijn meer dan capabel genoeg om de missie tot een goed einde te brengen.
De politiek vind de missie gevaarlijk, deze eenheden behoren tot de beste ter wereld, goed getraind en het meest belangrijke, ze willen ook. Dan moeten we of nu besluiten om ze op te heffen en een padvinderij beginnen of gewoon die jongens af laten maken waaraan wij begonnen zijn.
Oud 14-01-2006, 00:24
Verwijderd
Maar wees eens eerlijk, het feit dat jullie goed getrainde en uiterst capabele eenheden zijn is op zichzelf toch geen reden om het leger erop uit te sturen?
Oud 14-01-2006, 08:47
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
'omdat het kan' wordt soms gebruik als reden. het slaat nergens op (ik kan zoveel, laat ik dat niet allemaal gaan doen zeg) maar toch, amerikanen denken wel zo.
Oud 14-01-2006, 11:05
Spoonie
Spoonie is offline
Omdat het kan is ook geen reden, maar we hebben een leger dat is getraind voor dit soort missies. Nu kunnen we ze gebruiken om mensen te helpen en nu gaan we zeiken over van alles wat we kunnen bedenken. Van het is gevaarlijk, taliban, warlords tot astma
veroorzakende zanddeeltjes. De commando's en mariniers zitten er al tijden en het 12 + een klein gedeelte van 't 13e luchtmobiel zijn ook echt geen jochies. Die mensen zijn ervoor getraind en die laten we nog steeds zonder ook maar 1 goede reden wachten.

Noem nu eens één goede reden, waarom we niet zouden gaan
Oud 14-01-2006, 11:25
iceball
iceball is offline
Helemaal mee eens dat het feit dat wij de taak aankunnen niets te maken heeft met discussie of we nu wel of niet moeten gaan, alleen wordt er nu inhoudelijk gesproken door (vergeef mij de uitdrukking) burgers die geen verstand van zaken hebben over risico's die hun vanuit hun luie stoel in Den Haag bedenken.
Een missie is altijd gevaarlijk, maar moeten we daardoor nu allemaal maar de stekker uit dat land trekken??
Op de vraag of we dan wel of niet ook naar Darfour en Sudan moeten gaan? Het Korps heeft al 2 jaar geleden waarnemers gestuurd om de zaak voor te verkennen voor de U.N.
Resultaat was dat het niet haalbaar was om die missie tegelijkertijd op te zetten.
Wat iedereen vergeet is dat het Nederlandse leger een van de meest ingezette legers ter wereld is. We zijn actief in 31 landen, hetzij officieel voor de VN in een peacekeeping missie of we spelen in iemand zijn achtertuin.
Moeten we dan om terug te komen op het onderwerp, de afghanen laten barsten en dan nu weer een andere brandhaard opzoeken om ons daar mee te bemoeien???
Kijk naar de missieprofielen UNIFIL SFOR IFOR UNMEE ISAF SFIR deze hebben in 12 jaar lang ons beleid bepaald en daar zouden we dan nu opeens mee stoppen???
Afghanistan is geen Sbrenica, maar als we er niet heengaan zou het wel een tweede kunnen worden
Oud 14-01-2006, 11:52
Verwijderd
Oh, je hoeft niet te excuseren voor zoiets, de meeste mensen hier hebben ook geen idee hoe het er in de praktijk aan toegaat, ik zelf ook niet. Ik gebruik het argument 'er kunnen lui doodgaan' ook niet als argument. Het klinkt misschien grof maar dat hoort denk ik bij het leger, tenminste, je weet dat als je bij de strijdkrachten gaat je daar niet je hele loopbaan rustig op een stoel kunt blijven zitten.

Het gaat mij om de volkenrechtelijke rechtvaardiging. Met andere woorden waarom moet een land als Nederland zich bemoeien met iets dat er gebeurt duizenden kilometers verderop. Dat is een normale vraag die je altijd moet stellen als je je leger ergens wilt inzetten, vind ik. Voor mij weegt dan ook zwaar dat de Afghaanse ambassadeur en het Afghaanse volk (opiniepeiling) hebben aangegeven dat ze graag buitenlandse troepen zien komen.
Oud 14-01-2006, 17:24
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
iceball schreef op 14-01-2006 @ 00:17 :
Als lid van een verkenningseenheid, heb ik deelgenomen aan I.S.A.F1 en de voorbereiding hierop. Ik ben van mening dat het Nederlandse leger het niet kan maken om niet te gaan.
Zowel het Korps Mariniers alswel het Korps Commando Troepen zijn meer dan capabel genoeg om de missie tot een goed einde te brengen.
De politiek vind de missie gevaarlijk, deze eenheden behoren tot de beste ter wereld, goed getraind en het meest belangrijke, ze willen ook. Dan moeten we of nu besluiten om ze op te heffen en een padvinderij beginnen of gewoon die jongens af laten maken waaraan wij begonnen zijn.
zou jij je opmerkingen over uniformen, die niet kloppen met mijn opmerkingen over uniformen, niet liever op een forum bespreken in plaats van mij pb-tjes te sturen ?
Oud 14-01-2006, 19:00
Supreme Dutch
Citaat:
iceball schreef op 14-01-2006 @ 00:17 :
Hulde , daarom ben ik trots op het Nederlandse leger.. Laat die gasten in Den Haag zich maar verschuilen, wij kunnen rustig gaan slapen want ons leger rent niet weg als het moeilijk word
Oud 14-01-2006, 21:41
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 14-01-2006 @ 20:00 :
Hulde , daarom ben ik trots op het Nederlandse leger.. Laat die gasten in Den Haag zich maar verschuilen, wij kunnen rustig gaan slapen want ons leger rent niet weg als het moeilijk word
Sorry maar hier moest ik echt hard om lachen.
Oud 14-01-2006, 21:55
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
iceball schreef op 14-01-2006 @ 12:25 :
Afghanistan is geen Sbrenica, maar als we er niet heengaan zou het wel een tweede kunnen worden
...
Nee, ik zeg het toch maar niet.
Oud 14-01-2006, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 14-01-2006 @ 22:55 :
...
Nee, ik zeg het toch maar niet.
Toch wel.
Oud 14-01-2006, 22:00
Levitating Nun
Citaat:
S. schreef op 14-01-2006 @ 23:00 :
Toch wel.
Ja, stiekem wel.
Oud 14-01-2006, 22:02
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 14-01-2006 @ 23:00 :
Ja, stiekem wel.
Zeg dang!!!11
Levitating Nun
Citaat:
S. schreef op 14-01-2006 @ 23:02 :
Zeg dang!!!11
O, het is nog niet duidelijk?
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 14-01-2006 @ 23:02 :
O, het is nog niet duidelijk?
Ik wil het nog duidelijker zien!
Oud 14-01-2006, 22:04
Levitating Nun
Ik wou zeggen:
Citaat:
iceball schreef op 14-01-2006 @ 12:25 :
"Nou, ik denk dat de kans groter is dat het een Sebrenica II wordt als Nederland er wél heen zou gaan."

Maar dan grappiger en gevatter
Oud 14-01-2006, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 14-01-2006 @ 23:04 :
Ik wou zeggen:

"Nou, ik denk dat de kans groter is dat het een Sebrenica II wordt als Nederland er wél heen zou gaan."

Maar dan grappiger en gevatter
Haha, en daarmee ben ik het eens.

Ik dacht trouwens dat jij een rechtse rakker was. (Rechtse partijen zijn vóór de missie?)
Oud 14-01-2006, 22:15
Levitating Nun
Citaat:
S. schreef op 14-01-2006 @ 23:11 :
Haha, en daarmee ben ik het eens.

Ik dacht trouwens dat jij een rechtse rakker was. (Rechtse partijen zijn vóór de missie?)
Ik ben ook overwegend vóór de missie, maar me rechts noemen vind ik beledigend.
Ik ben pragmatisch.
Oud 14-01-2006, 22:47
iceball
iceball is offline
Sbrenica 2

Typisch een opmerking van iemand die niet weet wat er daar gebeurd is.

Feit, Nederlandse Commando's 8 in totaal hebben 24 uur gevochten, om lafbek Karremans de tijd te geven om zijn verdediging op te zetten en hulptroepen in te roepen.
Hij gaf zich over

Feit Generaal van Baal weigerde een aanbieding van een Deense tankeenheid om versterking.

Feit: Nederlandse f16 hebben daadwerkelijk gebombardeerd

Feit: Frankrijk sprak een VETO uit over de luchtaanvallen en kreeg in ruil daarvoor een x aantal gevangene legionairs terug. Toeval????

Dus vooral zeggen van het Nederlandse leger kan niets, kom jij dan naar Roosendaal om ons eens te laten zien hoe het wel moet???? Of ben je soms zo iemand die lekker met zijn afstandsbediening op zijn bank naar het nieuws kijkt en dan lekker beoordeeld???

ik zeg het maar niet maar ik denk het wel.

Of toch maar wel

Ja ik zeg het

Je bent gewoon ooit afgekeurd en kraakt nu alles af wat met Defensie te maken heeft en dus stem je sp of groen links.

Dan nu terugkomend op Afghanistan...........

Ben je er wel eens geweest??? Nee verder als center parcs heb je niet gehaald vrees ik voor. Echte ellende is niet op de buis met een colaatje, nee echte ellende is als je daar loopt en ik bener trots op dat wij daar nog wat proberen op te bouwen
Oud 14-01-2006, 22:50
Levitating Nun
Je zaakjes regelen vóórdat je vertrekt lijkt me wel zo professioneel.
Maar Screbrenica is gepasseerd. Ik maak er zeker geen geheim van dat de Nederlandse troepen (naar mijn mening) tot op zekere hoogte verantwoordelijk gehouden kunne worden voor de slachting.
Oud 14-01-2006, 22:58
iceball
iceball is offline
tot op een bepaalde hoogte wel ja, maar als ze daadwerkelijk met die 360 man erin waren gegaan had de navo dan ingegrepen???

Ben het met je eens dat er veel gebeurd is maar laat dat niet de reden zijn dat wij ons werk in afghanistan niet af mogen maken
Oud 14-01-2006, 23:00
Levitating Nun
Citaat:
iceball schreef op 14-01-2006 @ 23:58 :
Ben het met je eens dat er veel gebeurd is maar laat dat niet de reden zijn dat wij ons werk in afghanistan niet af mogen maken
Dat zijn we dan eens.

Maar dat betekent niet we Screbrenica maar even mogen afdoen als "hun" (wie dat dan ook mag zijn) schuld.
Oud 15-01-2006, 01:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 14-01-2006 @ 23:50 :
Je zaakjes regelen vóórdat je vertrekt lijkt me wel zo professioneel.
Maar Screbrenica is gepasseerd. Ik maak er zeker geen geheim van dat de Nederlandse troepen (naar mijn mening) tot op zekere hoogte verantwoordelijk gehouden kunne worden voor de slachting.
Mwo.. Ik heb daar enig onderzoek naar gedaan en enkele interviews gehouden met Dutchbatters die in Simin Han en Potocari zaten, en ik moet het met je oneens zijn. Zelfs als het was toegestaan dat Dutchbat was gaan vechten hadden ze zwaar verloren.

De Serviërs beschikten over Russische T 72's, iets waarop Dutchbat met hun gehele arsenaal misschien een krasje of twee had kunnen maken. Bovendien was in geval van een gevecht het basiskamp bij Potocari waarschijnlijk met artillerie beschoten. Dat terwijl er rondom het kamp een menigte van 5000 vluchtelingen stond.

Wat Iceball zegt is trouwens ook niet helemaal kloppend, twee Nederlandse F16 hebben idd wel een totaal van twee bommen afgeworpen op Servische posities, daarna dreigde Mladic 30 gegijzelde Nederlanders te vermoorden en werden de bombardementen gestopt.
Oud 16-01-2006, 09:49
Nona
Nona is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 14-01-2006 @ 20:00 :
Uh nee, wegrennen is ook niet de norm. Maar Als het Nederlandse leger beschoten wordt moet er eerst gekeken worden of dat niet per ongeluk was. Er is bijna nooit toestemming om gewoon terug te schieten. Ja, dan wordt het vanzelf gevaarlijk, als je niet terug mag knallen als iemand je vanuit de bosjes ligt te beschieten. Anderen maken daar geen probleem van, maar Nederlanders moeten maar in hun tank kruipen en wachten tot de munitie van de aanvaller op is. Leuk zo, Nederlanders in oorlogsgebied. Ik zou mijn familie ook mooi thuis houden.
Oud 17-01-2006, 00:40
iceball
iceball is offline
Hoewel de overheid er nog niet uit is zijn de Nederlandse Commando's inmiddels in de hoogste staat van paraatheid gebracht. Aan alles is af te zien dat het vertrek slechts een kwestie van tijd is.
De manier waarop een speciale operatie wordt opgezet laat geen ruimte over voor toevalligheden en dus zijn de eerste lange afstandverkenners van het K.C.T. vermoedelijk al ter plekke.

Nu is de vraag? Is het mogelijk om een V.N. vredesmissie te laten plaatsvinden als er nog een N.A.V.O. oorlog aan de gang is.
Oud 17-01-2006, 11:47
Verwijderd
De commando's zullen het vast wel kunnen, maar ik denk dat de politiek te moeilijk doet.
Oud 17-01-2006, 11:53
Spoonie
Spoonie is offline
er zijn toch allang commando's in in Afghanistan
Oud 17-01-2006, 12:10
iceball
iceball is offline
Nederland heeft na I.S.A.F 1 besloten het gehele nederlandse leger terug te trekken uit Afghanistan, derhalve zijn er daarna buiten bepaalde eenheden toegevoegd aan de staf geen operaties meer geweest.
De zware uitzendbezetting op het Korps (Bosnie Irak Ivoorkust Sudan Darfour) liet dit ook niet toe.
Echter nu mogen ze weer, is dat verantwoord???
Oud 17-01-2006, 12:14
Verwijderd
iceball, wanneer rot je weer op?
Oud 17-01-2006, 12:17
iceball
iceball is offline
als het kabinet eruit is
Oud 17-01-2006, 12:22
Verwijderd
Beloofd?
Oud 17-01-2006, 12:23
iceball
iceball is offline
ja S en als je mazzel hebt sneuvel ik misschien ook nog, ben je dan tevreden?
Oud 17-01-2006, 12:26
Verwijderd
Oh! Nu ben ik vóór de missie!!

;x
Oud 17-01-2006, 12:27
T_ID
T_ID is offline
Ik detecteer enige vijandigheid...
Oud 17-01-2006, 12:29
iceball
iceball is offline
Nee hoor S heeft recht op zijn eigen missie, en als s het leuk vind dat er nederlanders gaan sneuvelen dan is dat zijn goed recht.
Net zoals ik sta te juichen als er weer een terrorist minder is.

dus van vijandigheid is geen sprake, alleen zit s nog steeds thuis op de bank he
Oud 17-01-2006, 12:32
Levitating Nun
S. is een meisje!
Oud 17-01-2006, 12:34
Verwijderd
Ik denk wel dat er troepen naar Afghanisatan gaan, net alsof de bevolking in dit land als het om dat soort zaken gaat iets te vertellen heeft.
Oud 17-01-2006, 12:35
iceball
iceball is offline
Blijkbaar wel want we zitten nog steeds doelloos op de kazerne
Oud 17-01-2006, 12:36
Verwijderd
Dat ligt meer aan de chronische besluiteloosheid van de regering dan aan de bevolking.
Oud 17-01-2006, 12:37
Levitating Nun
Citaat:
iceball schreef op 17-01-2006 @ 13:35 :
Blijkbaar wel want we zitten nog steeds doelloos op de kazerne
Ga lekker de polonaise lopen.
Oud 17-01-2006, 12:38
Verwijderd
Citaat:
iceball schreef op 17-01-2006 @ 13:29 :
Nee hoor S heeft recht op zijn eigen missie, en als s het leuk vind dat er nederlanders gaan sneuvelen dan is dat zijn goed recht.
S. is een meisje, en S. vindt het niet leuk wanneer mensen sneuvelen. Het gaat S. niet om Nederlanders, maar om mensen. Dat jij het verschil tussen Afghanen en terroristen blijkbaar niet wil of kunt geven is zorgerlijk.

Ik ben voor vredesmissies, maar dit wordt toch écht geen vredesmissie. Bovendien heb ik het na die dreigingen vanuit Amerikaanse hoek wel gehad. Wie denken ze wel niet dat ze zijn?! Blegh.
Citaat:

Net zoals ik sta te juichen als er weer een terrorist minder is.

dus van vijandigheid is geen sprake, alleen zit s nog steeds thuis op de bank he
Jij vindt jezelf een vredesduif, iemand die vrede komt brengen, terwijl je je straks gaat bevinden op een stuk land waar je niet hoort. Je bent niet uitgenodigd, dus je zoekt het gevaar zelf op. Je bestempelt een Afghaan die jou als een bezetter gaat zien straks, af als een terrorist. Heb jij je wel eens serieus afgevraagd wie hier de terrorist is? Jij zoekt hen op, zij vragen jou niets.

Oud 17-01-2006, 12:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sylph schreef op 17-01-2006 @ 13:36 :
Dat ligt meer aan de chronische besluiteloosheid van de regering dan aan de bevolking.
Die weten ook verrekte goed dat als ze een besluit nemen en er ergens een granaat ontploft, dat Nederland te klein is, en er een enorme rel ontstaat.
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 17-01-2006 @ 13:34 :
Ik denk wel dat er troepen naar Afghanisatan gaan, net alsof de bevolking in dit land als het om dat soort zaken gaat iets te vertellen heeft.

Normaal ben ik tegen referenda, maar nu mag-ie wel van mij hoor.
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
alleen zit s nog steeds thuis op de bank he
Oh ja en jij zit in de gevaarlijke bergen van Afghanistan een discussie te voeren met scholiertjes.

En sowieso, al zou je daar wel zitten, is er toch al niks stoers meer aan oorlog voeren. Tegenwoordig hoef je maar op een knopje te drukken om een heel dorp met heldhaftige strijders met de grond gelijk te maken. Eerlijke man-tegen-man gevechten hebben hun plaats gegeven aan tanken en raketten. Ik zie niet in wat daar stoer aan is.
Oud 17-01-2006, 12:40
Levitating Nun
Citaat:
S. schreef op 17-01-2006 @ 13:38 :
Jij vindt jezelf een vredesduif, iemand die vrede komt brengen, terwijl je je straks gaat bevinden op een stuk land waar je niet hoort. Je bent niet uitgenodigd, dus je zoekt het gevaar zelf op. Je bestempelt een Afghaan die jou als een bezetter gaat zien straks, af als een terrorist. Heb jij je wel eens serieus afgevraagd wie hier de terrorist is? Jij zoekt hen op, zij vragen jou niets.

Nou, dat is een punt, maar niet helemaal waar in deze zaak. Een meerderheid van de Afghanen ziet graag buitenlandse troepen gelegerd zien. Tijdelijk dan.
Oud 17-01-2006, 12:40
Levitating Nun
Citaat:
T_ID schreef op 17-01-2006 @ 13:39 :
Die weten ook verrekte goed dat als ze een besluit nemen en er ergens een granaat ontploft, dat Nederland te klein is, en er een enorme rel ontstaat.
Dat lijkt mij juist de bedoeling maar goed.

Laatst gewijzigd op 17-01-2006 om 12:43.
Oud 17-01-2006, 12:42
iceball
iceball is offline
Allereerst hebben de afganen zelf om onze aanwezigheid gevraagd, in tegenstelling tot wat jullie denken gaan de nederlanders er niet heen om oorlog te voeren.

Het mandaat is simpel, wij gaan erheen om de infrastructuur op te bouwen, het Korps is slechts aanwezig om de veiligheid van onze eigen troepen te garanderen.

Tijdens isaf 1 zijn er dan ook nauwelijks vijandelijkheden geweest en heeft het nederlandes leger zeker goede dingen gedaan daar. De afghaanse bevolking heeft dan ook zelf gevraagd om onze inzet. Dat Bush ons er ook bij wil hebben is niet meer dan logisch. Nederlanders hebben nu eenmaal de meeste ervaring met VN missies en een andere insteek dan de Amerikaanse troepen.

Verschil de amerikanen zijn een bezettigsmacht wij een vredesmacht
Oud 17-01-2006, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 17-01-2006 @ 13:40 :
Nou, dat is een punt, maar niet helemaal waar in deze zaak. Een meerderheid van de Afghanen ziet graag buitenlandse troepen gelegerd zien. Tijdelijk dan.
Ohja? Door wie is een dergelijk onderzoek gedaan dan? Door Amerikanen?

Kom kom, Afghanen zien Amerikanen en alle andere buitenlandse troepen liever vandaag dan morgen vertrekken.
Oud 17-01-2006, 12:43
Levitating Nun
Citaat:
S. schreef op 17-01-2006 @ 13:42 :
Ohja? Door wie is een dergelijk onderzoek gedaan dan? Door Amerikanen?

Kom kom, Afghanen zien Amerikanen en alle andere buitenlandse troepen liever vandaag dan morgen vertrekken.
Eh, een meerderheid van het parlement = een meerderheid van de bevolking.
Oud 17-01-2006, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 17-01-2006 @ 13:43 :
Eh, een meerderheid van het parlement = een meerderheid van de bevolking.
Parlement is gekozen door burgers?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten