Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2006, 17:18
ekki
ekki is offline
Ik snap je frustratie ook wel. Ik neem aan dat je in het verleden ook altijd weinig hebt gehad (als ik zo je posts lees). Maar uit je beginpost kan ik niet lezen hoe dit in het verleden was.

Twee dingen, doe er mee wat je wilt:

1. Mijn ouders zijn nooit echt rijk geweest. Ze zijn op een gegeven moment gescheiden, wat nog meer kosten met zich mee brengt. Ze hebben nooit geldproblemen gehad, maar echt ruim hadden ze het niet.
Ondanks dat ik het eigenlijk best wel goed heb, krijg ik vaak van beide ouders rond de vakantie en van mijn vader rond het nieuwe jaar een kleine financiële bijdrage (bijvoorbeeld 10, 25 of 50 euro). En dat krijgen mijn andere drie broer/zussen ook. Voor mij is het geld dat ik krijg heel waardevol, omdat ik weet dat ze het uit liefde geven en het zelf eigenlijk ook misschien wel nodig hebben (nogmaals: ze hebben het niet slecht, maar hebben ook weinig geld voor leuke dingen enzo. Moeten gewoon echt op hun geld letten, wat ze uitgeven). Ik geef het dan ook vaak uit aan iets leuks voor mezelf, het verdwijnt niet op de grote hoop.

2. Mijn schoonouders hebben geld zat. Gaan elk jaar op vakantie all-inclusive en vliegen enzo. Hebben bijna geen kosten meer aan hun huis en hebben het gewoon ruim. Van hen krijgen we elke maand een financiële bijdrage (125 oeri), terwijl we het eigenlijk niet nodig hebben (overigens is die nu gestopt, maar dat is een ander verhaal). Regelmatig krijgen we te horen dat we nog niet zelfstandig zijn en afhankelijk van hun bijdragen. Dat is heel erg frustrerend: ik weet zeker dat we het zonder die bijdrage ook heel goed zouden redden. Ik zou dan ook liever hebben dat we dat geld niet maandelijks kregen, want dan zouden we ook van dat (en meer) gezeur af zijn.
Oud 12-02-2006, 18:53
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
gerwin schreef op 12-02-2006 @ 16:56 :
Rijk en arm zijn relatieve begrippen. Ik vind het contrast tussen haar ouders en haar zeer groot. Het stoort me dan ook aan haar ouders dat ze te beroerd zijn om hun kinderen financieel substantieel bij te staan, als hun kinderen het geld hard nodig hebben en zelf geen onredelijke stappen hebben gezet waardoor zij zich in een dergelijke positie hebben gemanoeuvreerd. Dat neemt natuurlijk niet weg dat zij gezien haar financiële positie best rond zou moeten komen (is mij hiervoor verteld ), maar zij is thuis waarschijnlijk een hele andere levensstandaard gewend dan nu. Uitgangspunt hoeft niet altijd de manier waarop de meerderheid van de leeftijdsgenoten het doen te zijn, dat was het immers bij haar thuis ook niet. Dat maakt haar vraag om enige financiële bijstand mijns inziens dan ook niet onrechtvaardig. Als haar ouders haar goed met geld om wilden leren gaan, dan hadden zij dat trucje maar met zakgeld moeten doen.
Amen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 18:53
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
ekki schreef op 12-02-2006 @ 18:18 :
Ik zou dan ook liever hebben dat we dat geld niet maandelijks kregen, want dan zouden we ook van dat (en meer) gezeur af zijn.
Dan stort je het terug?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 18:57
Go
Go is offline
Citaat:
Bloem schreef op 12-02-2006 @ 19:53 :
Dan stort je het terug?
of door
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 19:06
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
gerwin schreef op 12-02-2006 @ 19:57 :
of door
Naar jouw rekening zeker?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 20:07
Go
Go is offline
Citaat:
Bloem schreef op 12-02-2006 @ 20:06 :
Naar jouw rekening zeker?
exact

maar ik zal niet verder offtopic gaan, straks verneuk ik dit topic
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 21:51
ekki
ekki is offline
Citaat:
Bloem schreef op 12-02-2006 @ 19:53 :
Dan stort je het terug?
Mjah, ik zou het graag doen, maar we zijn samen en het geld komt op de rekening van m'n vriend . Hij vindt het wel ok, vindt dat we er dan maar van moeten profiteren... tsja...

Maar het gaat ook meer om het idee, niet om zelf tips te krijgen . Zo gelukkig is een mens niet altijd met geld...
Oud 15-02-2006, 18:54
XQseMe2
XQseMe2 is offline
Citaat:
juno schreef op 12-02-2006 @ 16:02 :
Ik heb nu een pleegdochter, en alles wat ik kan missen gaat naar haar.
een pleegdochter? jij?? als in, in huis???
Oud 15-02-2006, 22:04
Verwijderd
Citaat:
elledc schreef op 10-02-2006 @ 21:22 :
Zulke ouders zou ik moeten respecteren?

Je hebt ook wel andere situaties, waarbij de ouders niet welgesteld zijn, maar waarbij ze wel financieel steunen daar waar nodig.
Je bent volwassen, je hebt een maandloon van 1150 in de maand en omdat je huren verspilling vindt, wil je een koophuis: ga dan iets studeren waarmee je een betere baan krijgt, of zorg ervoor dat je partner dat doet. Het is rot als je ouders geen geld aan je willen geven want geld is altijd fijn, maar het blijft een gunst van je ouders en het is niet hun plicht om je geld te geven.

Citaat:
elledc schreef op 11-02-2006 @ 14:30 :
Ik word 24 jaar, ik ben geen kind meer.
Nou, waarom verwacht je dan geld van je ouders?
Citaat:
Ik heb intussen wel geleerd hoe ik met m'n geld moet omgaan
En hoe heb je dat geleerd?

Laatst gewijzigd op 15-02-2006 om 22:09.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 22:46
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 15-02-2006 @ 23:04 :

En hoe heb je dat geleerd?
Nou in elk geval niet door de hulp van haar ouders kennelijk, als je nooit zakgeld krijgt kun je het ook niet leren.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 12:13
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Bloem schreef op 15-02-2006 @ 23:46 :
Nou in elk geval niet door de hulp van haar ouders kennelijk, als je nooit zakgeld krijgt kun je het ook niet leren.
Inderdaad daarom is zakgeld zo balngrijk om je kinderen te geven. Een vast bedrag per week/ per maand en een ander deel b.v. door klusjes in huis.
Je kinderen chanteren als ze iets niet willen doen of stout zijn met zakgeld inhouding moet je daarom ook niet doen. Het is geen belonings bedrag.

Daarom ik vroeg me hetzelfde af bij die zin maar heb dat maar niet gevraagd.
Oud 16-02-2006, 12:43
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 15-02-2006 @ 23:46 :
Nouja, wat ik maar wilde aangeven is dat ze het toch geleerd heeft.

Ik snap haar punt best dat ze vindt dat haar ouders wat meer geld aan haar hadden mogen geven, maar dan vind ik dat dat vooral in het verleden had mogen gebeuren. Op haar vierentwintigste hoeft ze, zoals iedereen aangeeft, niet onderhouden te worden door haar ouders.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 20:27
Gigli
Gigli is offline
Heb je er ooit al aan gedacht dat je eigenlijk heel veel geluk hebt gehad: je hebt zelf ook in die villa van je ouders gewoond, en ik neem aan dat jullie je daar vast geen zorgen hoefden te maken of er wel eten op tafel kwam.
Er zijn ook genoeg gezinnen in dit land die in veel te kleine huizen wonen en elke avond problemen hebben om hun kinderen een maaltijd voor te zetten,
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 20:59
Go
Go is offline
Citaat:
Gigli schreef op 16-02-2006 @ 21:27 :
Heb je er ooit al aan gedacht dat je eigenlijk heel veel geluk hebt gehad: je hebt zelf ook in die villa van je ouders gewoond, en ik neem aan dat jullie je daar vast geen zorgen hoefden te maken of er wel eten op tafel kwam.
Er zijn ook genoeg gezinnen in dit land die in veel te kleine huizen wonen en elke avond problemen hebben om hun kinderen een maaltijd voor te zetten,
En daar zou zij naar moeten kijken?? Waarom zou je de onderkant van de samenleving voor haar als uitgangspunt moeten nemen? Zoals ik eerder al uitgelegd heb vind ik dat zij in alle redelijkheid van haar ouders mag verwachten dat zij haar nu nog steunen. Lees mijn eerdere posts maar eens.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 21:38
Nona
Nona is offline
Citaat:
Die mensen die een dak boven hun hoofd hebben en elke dag toch nog net te eten hebben mogen anders wel denken aan die hongerende kindertjes in Afrika. En die hongerende kindertjes in Afrika...

Nee, laat ik hier niet op doorgaan. Er is altijd wel iemand die het slechter heeft, maar dat betekent niet dat je nooit ergens om mag vragen of nooit mag klagen. Ik denk ook dat de TS zich er gewoon overheen moet zetten, maar de vergelijking met arme mensen is niet relevant.
Oud 16-02-2006, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Wat doe jij dan nog op internet? Hup, op marktplaats die PC, en de opbrengst naar die arme kindertjes!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 22:01
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-02-2006 @ 22:55 :
Wat doe jij dan nog op internet? Hup, op marktplaats die PC, en de opbrengst naar die arme kindertjes!
Flauw
Oud 17-02-2006, 21:38
Verwijderd
Wat ik niet snap is, ben je boos op je ouders alleen omdat ze je geen geld geven, of om de reden waarom ze je geen geld geven; namelijk omdat je denkt dat ze je niet financieel steunen omdat ze niet om je geven.... volgens mij gaat dit dieper dan alleen geen geld krijgen...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 21:50
All Out Of Love
All Out Of Love is offline
wat een trieste lui zeg... mijn ouders verdienen redelijk en helpen me zoveel als ze kunnen onder het motto "je moet genieten van het leven"

wat moeten ze zowiezo met al dat geld, help gvd je eigen kinderen.

zeker een stel gereformeerden

overigens verdien ik ook 1100 euro nette in het leger

en ik kan ook nooit rondkomen .. vooral benzine is erg duur

Laatst gewijzigd op 17-02-2006 om 22:02.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 12:10
Verwijderd
@ All Out Of Love: als je van 1100 euro in de maand al niet kan rondkomen, dan kan je dat van elk ander bedrag ook niet. Benzine te duur? Rij dan geen auto!

Ik ben persoonlijk van mening dat ouders hun kinderen alleen hoeven te helpen als ze nog studeren, en niet als ze al een fulltime baan en salaris hebben. Wanneer moet je het anders zelf leren?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 16:34
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
gefrustreerde mensen hier, die blij zijn dat de ts weinig krijgt omdat ze zelf hard voor hun zelfstandigheid vechten .

verwend, ach. ik wou voor je dat je ouders had die niet zoveel om geld gaven. ze hadden je idd wel wat mee mogen be delen, maar waarom zouden ze ook. jij hebt je eigen leven, moet je eigen zaken regelen, (daar heb je wsl ook voorgekozen), en zij het hunne. mijn mening dan: ouders hoeven je absoluut niet te onderhouden. ouders hebben de plicht om van hun geld te léven. en dan mag jij in dat leven delen, maar op een gegeven moment is dat over. afhankelijk zijn is ook niet alles.

misschien heb je toch een te relaxed leven gehad, als je nu denkt bijna niet rond te kunnen komen? dat is natuurlijk geen probleem, maar wees je er dan wel van bewust. en als je er niet tegen kan, doe er dan wat aan. en als dat niet mogelijk is; berust dan maar. ik denk idd ook dat die hele zaak te maken heeft met het verleden met je ouders, maar ik zou er in dit geval dan maar objectief tegenaan proberen te kijken.

@ all out of love; gereformeerden?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 18:29
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 18-02-2006 @ 17:34 :
@ all out of love; gereformeerden?
Dat volgde ik inderdaad ook al niet.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 18:31
Estar
Estar is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 18-02-2006 @ 13:10 :

Ik ben persoonlijk van mening dat ouders hun kinderen alleen hoeven te helpen als ze nog studeren, en niet als ze al een fulltime baan en salaris hebben. Wanneer moet je het anders zelf leren?
Dit, en als ze het zelf niet kunnen redden.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 19:44
Go
Go is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 18-02-2006 @ 19:29 :
Dat volgde ik inderdaad ook al niet.
Gereformeerden staan enigszins bekend als krenterig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten