Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2006, 12:28
hookee
hookee is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-08-2006 @ 11:42 :
Holebi Info, 10-08-2006

Letland riskeert schorsing in Europese Unie vanwege homofobe houding
Je kunt een fobie (fo·bie: irreële , ziekelijke angst voor iets) niet aanpakken, angst is er of is er niet.
We hebben het dan volgens mij niet over een fobie maar simpelweg over homohaat. Zelfs DIE kun je niet wegnemen, wèl de ongewenste geweldpleging die het gevolg is.
Beide, de angst en/of haat, zijn irreeël; volgens mij heeft namelijk niemand iets te vrezen van homo's.

Dus, alleen bij de term "homofobie" gaat de EU al de fout in. (maar ja, wie ben ik...)

Een ander voorbeeld (maar ja, dat is een ander topic) is xenofobie, dit wil ik weer geen fobie noemen omdat dit gezien de laatste jaren wèl reeël is

Laatst gewijzigd op 11-08-2006 om 12:31.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2006, 12:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hookee schreef op 11-08-2006 @ 13:28 :
We hebben het dan volgens mij niet over een fobie maar simpelweg over homohaat. Zelfs DIE kun je niet wegnemen, wèl de ongewenste geweldpleging die het gevolg is.
Als Oost-Europa volledig ontkerkelijkt en er enige voorlichting over homoseksualiteit zou zijn... moet jij eens zien of het te stoppen is.
Oud 11-08-2006, 12:58
Gatara
Gatara is offline
je kunt daarentegen de Letse overheid wel betichten van onverschilligheid ten opzichte van en een gebrek aan het geven van bescherming aan hun homoseksuele onderdanen.
Oud 11-08-2006, 13:43
hookee
hookee is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2006 @ 13:40 :
Als Oost-Europa volledig ontkerkelijkt en er enige voorlichting over homoseksualiteit zou zijn... moet jij eens zien of het te stoppen is.
Ik was niet helemaal correct, een fobie is meestal wel te overwinnen. Wat Europa wil is echter "aanpakken"; straffen. Ga jij je zoontje straffen omdat hij bang is voor spinnen?

Een goede aanpak van fobieën is confronteren, ik stel dus voor iedere homofoob een weekje in een gay-bar te laten werken
Voor straffen zijn er andere methodes, die werken echter meestal averechts.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 13:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hookee schreef op 11-08-2006 @ 14:43 :
Ga jij je zoontje straffen omdat hij bang is voor spinnen?
Zodra we spinnen beschouwen als menselijke wezens met gelijke rechten en het kind een spin plat zou slaan, zeer zeker.
Oud 11-08-2006, 13:59
Joyceb
Joyceb is offline
Overigens verbaaste me de anti-homo sentimenten in Letland me niet compleet. Ik ervaarde veel xenofobie in het algemeen toen ik daar was (enkele weken daarvoor).
Ze zijn er denk ik in het algemeen niet echt iets gewend dat van de norm afwijkt. Homoseksuele gevoelens vallen daaronder maar ook het hebben van een donkere huidskleur. De vriendin bij wie ik was voor een week vond het ook een erg slecht idee als ik 's avonds alleen over straat zou lopen, omdat ze in dat geval niet geheel voor mijn veiligheid garant kon staan.
Daarnaast heb ik nog nooit zoveel starende blikken meegemaakt toen ik daar was.

Kortom, als een behoorlijke hoeveelheid Letten hier al over vallen, dan kost het me niet veel fantasie voor te stellen hoe ze reageren op twee zoenende mannen of vrouwen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 14:19
hookee
hookee is offline
Toch interessant, met het lid worden van de EU hebben ze hun grenzen opengezet.
Als echter de bevolking (is die wat gevraagd?) het land "puur" willen houden (ja, noem het maar racistisch, maar toch ook hun goed recht?) komen ze in aanraking met de EU en is er geen weg meer terug.
Ik vraag me af of de Letse overheid rekening met de wensen van het volk heeft gehouden of verblind was door het "Europese koekje".

Italië heeft deze zomer beslist dat iedere allochtone werkende inwoner 4 familieleden uit het buitenland mag "importeren". Dat zou zó 12 miljoen nieuwe allochtone Europeanen kunnen betekenen!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 20:08
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2006 @ 13:40 :
Letland heeft ongeveer 2,307,000 inwoners. Daarvan claimt 556.000 Lutheraan te zijn, 430.405 Rooms en 350.000 Oosters Orthodox. Er is dus een gat van ruim 970.595 inwoners, oftewel 42%.
Bekijkt men Nederland dan claimt 30% Rooms te zijn, 21% Protestant, 5,8% Moslim. In totaal blijft er dus een gat van 43,2% over.
Oud 12-08-2006, 20:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 12-08-2006 @ 21:08 :
Letland heeft ongeveer 2,307,000 inwoners. Daarvan claimt 556.000 Lutheraan te zijn, 430.405 Rooms en 350.000 Oosters Orthodox. Er is dus een gat van ruim 970.595 inwoners, oftewel 42%.
Bekijkt men Nederland dan claimt 30% Rooms te zijn, 21% Protestant, 5,8% Moslim. In totaal blijft er dus een gat van 43,2% over.
Wat doet dat terzake? Net alsof haat voorbehouden is aan bepaalde christelijke stromingen. Bijna elke religie kent haat tegen homofielen.

Ik zeg toch ook 'ontkerkelijkt', niet 'als alle christenen ontkerkelijken'?

Overigens stel ik twijfels bij je cijfers, ik weet nog van eerdere keren dat ik iets dergelijks opzocht dat het merendeel van Nederland geen kerk meer aanhing.
Oud 13-08-2006, 13:36
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
De cijfers van Nederland zijn CBS cijfers uit 2004. Ik had het daarom ook over claimen dit of dat te zijn. Ik weet evengoed dat de cijfers van de CBS m.b.t. kerksheid (Als kerks worden personen aangemerkt die minstens eenmaal per maand een kerkdienst bijwonen) anders uitvallen. De cijfers van Letland zijn overgenomen van de Engelse Wikipedia. Doordat je het over ontkerkelijkt had wou ik enkel tonen dat op grond van statistieken Letland net zo kerkelijk zou zijn als Nederland.

Op grond daarvan vindt ik dat je de kerkelijkheid van het Oostblok en in dit geval Letland, dat bijna een halve eeuw communisme heeft gekend, verantwoordelijk kunt stellen voor de anti-homosentimenten.

Dat wil echter niet zeggen, dat religie er volledig afzijdig van staat, wel dat enige reserve in acht moet worden genomen met ergens alle schuld aan toe te kennen.
Oud 13-08-2006, 19:18
T_ID
T_ID is offline
Kerksheid is dan ook een krom begrip om toe te passen op hoeveel mensen religieus zijn en hoeveel mensen daarvan debiel genoeg zijn om daardoor aan homohaat te gaan leiden.

Goede kans dat het gat (als dat al bestond) dus gewoon bestaat uit mensen die reactionair en te streng religieus zijn. Dat zie je in Polen ook gebeuren.
Oud 16-08-2006, 18:44
Severus
Severus is offline
Citaat:
Chimera schreef op 24-07-2006 @ 14:42 :
Ik vind het carnaval in onze zuidelijke provincien ook verschrikkelijk, hoop bezopen en vervelende limbo's die een beetje tof lopen te doen. Laten we dat ook maar afschaffen...
Sterf. En gauw een beetje.
Reageren

Regels voor berichten