![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Van vegetariers begrijp ik ![]()
||
![]() |
Citaat:
Is wel een belangrijk gegeven om te weten ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Zo'n beest is doodgegaan om op jouw bord terecht te komen (al dan niet perongeluk) en dan flikker jij het weg... Dát vind ik persoonlijk erg respectloos en erg ondankbaar. Dat beest heeft er misschien niet om gevraagd, maar het is wel gebeurt, door het weg te flikkeren help je dat beest echt niet en anderen ook niet.
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar is dat hypocriet? In welke zin van de definitie van veganisme is dat hypocriet? Als je namelijk allerlei aspecten van veganisme meeweegt in die beslissing is dat zeker niet hypocriet. Edit: zie ook aanvulling in verdere bericht hieronder ![]()
Laatst gewijzigd op 09-08-2006 om 00:51. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En dat zou ook uitmaken voor eventuele aantal eieren wat een kip legt.. ![]() Is dus een wereld van verschil hoor. ![]() Maar goed.. even er vanuitgaande dat er zo een situatie zou zijn. Het is realistisch om te denken dat in een situatie waar overleving belangrijkste wordt dat je geest dat ook gaat vinden en je dus alles doet om niet dood te gaan. Het is dus een realitische weergave dat men in zo een situatie gewoon de kip dood of een ander mens opeet (laatste doet men denk eerder als die mens gewoon dood gegaan is... denk aan dat verhaal van vliegtuigcrash waarna mensen dode lichamen gingen opeten om te overleven. Maar vermoorden van andere persoon is ook niet ondenkbaar) Voor iemand die niet erg vind om dood te gaan en dat ook wel zou willen zijn.. is de keuze wellicht eerder om te kiezen om gewoon lekker te sterven ipv de kip te doden. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Daarnaast.... als je vlees voorgeschoteld krijgt door iemand en je eet het dan toch op omdat je het erg vind om weg te gooien kan betekenen dat ze volgende keer ook niet rekening met je gaan houden, omdat je toch wel opeet. Dus is niet aan te raden om het toch te eten enzo. Door het weg te gooien help je het dier juist. Je blijft bij je principes, je blijft sterk. En trouwens.. als je het weggooid betekent het niet zozeer verspilling. Wat je op de goede plek gooit kan weer eten zijn voor andere wezens. Dus geen verspilling. Dat i.t.t. vlees eten. Daarmee verspil je wel veel grond en water, en ook graan en soja e.d. waarmee je medemens zou kunnen voeden. Niet efficient dus.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder had je het eerder over vlees, als je het zelf niet wil opeten, weg te geven aan anderen maar spreek je dan niet je eigen principes tegen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarnaast: met de productie van nieuw voedsel voor jezelf verspil je ook grond en water en graan en soja etc. (iets wat ik al in eerdere posts heb aangegeven) Verder: wat was er zo respectloos aan de post van MTpower? Als je het vlees opeet (voor die ene keer), dan maak je er meer dankbaar gebruik van (eten als manier om te overleven), dan dat je het zo in de kliko mikt en het door andere organismen laat 'opeten'. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik vraag me af in hoeverre bepaalde (verregaande) ideeen in je hoofd je overlevingsdrang in die zin kunnen onderdrukken. In Expeditie Robinson zag je ook mensen graatmager worden en echt honger en nog steeds geen stukje kip eten omdat dat tegen hun principes was. Het was daarom ook meer een vraag aan TechXP hoe hij DENKT te zou handelen, of hoe hij de situatie het liefste zou oplossen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar op reeel te blijven.. of je nou veganist ben of niet. Het menselijk intinct doet veel om te overleven. Het kost heel wat kracht wil je sterker zijn dan je overlevingsinstinct en principes voor laten gaan. Hetzelfde verhaal met medicatie die dierlijke ingredienten bevat en op dieren getest zijn. Wat als het je leven kan redden? Neem je het of neem je het niet dan? Veganisme gaat niet zozeer over dieren overal boven te zetten en dus zelfs in een situatie als een onbewoond eiland te kiezen voor behoud van het leven van de kip. Nee, want je vind zelfs veganisten die dieren als minderwaardig plaatsen. Zelf zie ik dieren als wezens van gelijk niveau.. die evenveel bestaansrecht hebben en leven moeten kunnen hebben in vrijheid etc. Het gaat vooral om dat je die wezens niet uitbuit, dat je ze niet onnodig laat lijden etc. Respectvol dus naar die wezens toe. Gelukkig komt een situatie zoals op een onbewoond eiland met kip niet zo snel voor ![]() ![]()
||||
![]() |
Citaat:
Geloof me maar.. die mensen zijn er echt. Tuurlijk zijn er ook mensen die wel rekening met je gaan houden. Maar sommige dus echt niet. Citaat:
Citaat:
Weggooien hoeft niet perse verspilling te zijn. Het in stand houden van de vleesindustrie is gelijk aan grote verspilling en destructie.
||
![]() |
Citaat:
De gedachte is overigens nog zo merkwaardig niet. Wie vlees eet en op die manier ook zijn omgeving in dit gebruik bevestigt, aanvaardt de consequentie daarvan, nl. dat jaarlijks weet ik hoeveel miljarden dieren voor de lekkere trek over de kling worden gejaagd. In die zin is het de wil en gezindheid van elke vleeseter dat dit gebeurt. Het gaat dus om het wel willen maar niet zelf verrichten ervan. Dus is niet in te zien, waarom men bv. jou niet mag aankijken op de dood van die miljarden dieren, als geestelijk auteur waarvan ook jij kunt gelden (als enige theatraliteit van formulering mij toegestaan zij ![]()
||
Citaat:
Veganisten zien het eten als vlees (en gerelateerde producten) als uitbuiting en het steunen van lijden van dieren. Dat is moeilijk te ontkennen. Maar hun oplossing is het uitbannen van "carniforisch' gedrag. Onlogisch, aangezien er in principe niks mis met vlees eten is. Het is natuurlijk (ojee, ik voel boze blikken). De oplossing ligt dus bij het verbeteren van de leefomgeving van dieren. Veganisten zien alleen het stoppen van eten van vlees (en andere producten) als oplossing. Ik denk wel dat je kunt stellen dat veganisten het "lijden"-argument misbruiken voor hun eigen agenda. Daar heb ik problemen mee. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Om even je geheugen op te frissen. Het algemene leerstuk: http://en.wikipedia.org/wiki/Naturalistic_fallacy (is wel een tikje [filosofisch]taalkundig getint) Als uitwerkingen van hetzelfde idee (en bondiger gesteld ) gelden: http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_nature http://en.wikipedia.org/wiki/Is-ought_problem Met name de eerste ziet direct op de drogredenering die jij toepast.
||
Citaat:
![]() Dus je haalt mijn hele betoog onderuit met een foutje én iets wat ik (laat ik het anders zeggen dan) niet onnatuurlijk vind? Mijn waarde Mickey, je valt over formaliteiten (en we weten allemaal hoe verzot je daar op bent). Ga er eens op in ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Oh, dat kan toch. Laat ik met jouw fragment beginnen. Het menselijk lichaam kan dierlijke bouwstoffen verwerken (klinkt al minder suggestief dan "gebouwd voor", aangeziend daarvan de veronderstelling uitgaat, dat het op de één of andere manier bedoeld is dat de mens dieren eet). Dat is een feit. Uit dit feit volgt niet dat het ook moet. Sterker, zelfs als het zo was dat wij vlees voor ons overleven nodig hadden, volgt daaruit geenszins, dat wij ook vlees móeten eten. Nooit volgt een Sollen uit een Sein. Wil je dus een Sollsatz verdedigen of bestrijden, dan zul je dat vanuit andere Sollsätze (ik blijf even bij de duitse terminologie) moeten doen, die je dan als het ware als axioma's aan je ethische systeem ten grondslag legt. *edit: dat axiomatische is noodzakelijk, omdat Sollsätze eigenlijk gewoon onware zinnen zijn, zie de Is-Oughtproblem link) Dus: de vraag naar de geoorloofdheid van vlees eten is ook niet te beslechten door een beroep te doen op de natuur, of de natuurlijke gesteldheid van mensen (ongeacht, of je die vraag met ja of nee beantwoordt). Ik kan me niet tegen de indruk weren, dat je die links die ik verschaft heb niet gelezen hebt. Doe dat toch maar eens. ![]() De rest van je post: motief voor misbruik, eigen agenda? A. Hoe bedoel je? B. Dat verwijt treft ook mij? Ik zou dus uit bepaalde oneigenlijke motieven hier redeneren?
Laatst gewijzigd op 10-08-2006 om 13:51. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() En ach, V-day. Beetje preken voor eigen parochie hè? |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
daar zijn pillen voor |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Meer woorden ga ik er ook niet aan vuil maken want mensen als jij vinden toch alles slecht en zielig en bla bla bla bla blaaaaaaaatt |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
Nasty Old People (Hanna Sköld, 2009) Verwijderd | 10 | 04-03-2010 20:39 | |
Muziek |
De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!] Verwijderd | 12 | 01-04-2003 08:40 |