![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens zijn de twee vakjes niet HELEMAAL hetzelfde kwa tint.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik snap je vraag niet. Waarom een donker vakje niet lichter wordt door de schaduw? |
![]() |
||
Citaat:
En de donkere vakjes hebben dezelfde kleur als dat zogenaamd lichte vakje. Als je daar een donker letterje in zou zetten zou je hetzelfde effect moeten krijgen.
||
Citaat:
Als ik het goed onthouden heb (het is alweer een aantal jaartjes geleden dat ik het geleerd heb) is de kleur van iets eigenlijk welke kleuren die kan absorberen, en welke kleuren die terugkaatst. Zwart neemt alle kleuren op, wit kaatst alles terug. Als je alleen groen op een wit shirt afstuurt dan kan dat shirt niet meer kleuren licht reflecteren Die mogelijkheid heeft het shirt wel, als er maar meer kleuren zouden zijn. Niet de kleur is onderhevig aan belichting, maar de kleur die je waarneemt. Als je een foto van het shirt dan zou nemen en die uit zou printen dan wordt er wel groene inkt gebruikt, dus op de foto lijkt/is het shirt wel groen. Het gaat hier dus niet om het geval welke kleur het echt heeft, maar welke kleur het op de afbeelding heeft. En voor het ene vakje is de zelfde kleur gebruikt als voor het andere vakje (maar dat had ik eerder ook al gezegd ![]()
Laatst gewijzigd op 11-11-2006 om 20:45. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je de lettertjes weghaald, blijft het effect hetzelfde; je hebt het idee dat het ene vakje lichter is dan de andere, terwijl ze exact hetzelfde zijn qua kleur. |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Het zou wel erg raar zijn als het zo is als jij zegt, want dat zou betekenen dat alles maar één echte, vaste kleur heeft. Die zie je dus maar bij één bepaalde lichtkleur en -sterkte. Als het licht dus iets minder sterk is, zie je volgens jou niet meer de 'echte' kleur van een voorwerp?
|||
Citaat:
Citaat:
Volgens jouw logica heb je dan dus eigenlijk nog steeds een bolhoed op, omdat je die op zou zetten als je de mogelijkheid had. Maar dat is onzin. Je hebt die mogelijkheid niet, dus je hebt gewoon een gleufhoed op. En het shirt heeft niet de mogelijkheid wit licht te weerkaatsen, dus het is gewoon een groen shirt. En zodra er weer wit licht is is het shirt ook weer wit, net zoals jij weer een bolhoed op zet zodra er weer een bolhoed op de plank ligt.
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Net zoals je geen bolhoed op kan zetten als er geen bolhoeden zijn. Dan *lijkt* het niet alsof je geen bolhoed ophebt, dan *heb* je geen bolhoed op. Citaat:
Maar laten we aannemen dat het wel zo is. Dan zou alles dus één echte kleur hebben. Maar hoe bepaal je die kleur? Bij welk licht zie je die 'echte' kleur? Neem een groen shirt; 's ochtens is het shirt nog vrij lichtgroen, maar naar mate het donkerder wordt wordt het shirt ook steeds donkerder. Als je elk kwartier een foto van het shirt zou nemen, zou het shirt op elke foto een andere kleur kunnen hebben. Wat is nou de echte kleur? Wie bepaalt dat?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Je moet een precieze tijd hebben, want op al deze tijden heeft het shirt een andere kleur. Je kunt dus niet de 'echte' kleur bepalen als je geen precieze lichtsterkte vaststelt waarop voorwerpen hun echte kleur tonen. Citaat:
||
Citaat:
Zwart echter niet, dat is het complete ontbreken van kleur.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En ik doe niet alsof je dom bent. Ik neem gewoon aan dat je een leek bent op dit gebied, omdat je het basisprincipe van kleur niet snapt. Dat heeft met onwetendheid te maken, niet met domheid. En dat je vasthoudt aan je foute opvatting heeft met koppigheid te maken, denk ik.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is geen flauwdoenerij, maar van cruciaal belang voor het definiëren van jouw "standaard-daglicht". |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Een deel van het spectrum van het (bijvoorbeeld witte) licht wordt geabsorbeerd door het voorwerp/oppervlak, en een gedeelte weerkaatst. Dat is ook de reden dat een zwart shirtje veel warmer zal worden in de zon dan een wit shirtje. Het zwarte shirt zal (bijna) alle kleuren absorberen, terwijl het witte bijna alles weerkaatst.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Games |
Wij maken een computer spel en hebben je hulp hard nodig! HKU_Smee | 26 | 13-04-2010 10:46 | |
Lichaam & Gezondheid |
Logopedie, wat moet ik hier nou van denken? Curtis Jackson | 33 | 20-12-2004 12:27 | |
De Kantine |
Wat doe je aan een huisgenoot die zich niet aan afspraken houdt? Snufje | 59 | 11-11-2003 10:05 | |
Software & Hardware |
[VIRUS] Welke zijn er en wat kan je er tegen doen? Martin | 57 | 26-03-2003 14:11 | |
Verhalen & Gedichten |
Zie je liefde? R.S.87 | 3 | 20-03-2003 22:20 | |
Liefde & Relatie |
wat vinden jullie hier nu van? fonske | 8 | 23-02-2002 20:21 |