![]() |
|
Verwijderd
|
Ik blijf www.wiccanssuck.com een leuke site vinden
![]() Ik heb er weinig op tegen dat mensen denken dat ze heksen zijn - goed, ik vind je een beetje gaar, maar ik geloof ook niet in goden of aliens die de aarde gemaakt hebben dus dat beetje magie kan er ook nog wel bij. Echter. Dat gedoe met die kaarsen, een hoop wishful thinking en hier en daar een gebed naar de Godin (waarom vergeet iedereen die God toch?) vind ik géén magie. Stelletje nepperds. En wicca bestaat een jaar of 50, 60. Voordat het christendom hier kwam, waren er hier geen 'heksen', maar Germaanse, Keltische en vergelijkbare polytheistische godsdiensten. Er is absoluut geen bewijs van een godsdienst die lijkt op wicca en die al millennia zou bestaan. Dus ga niet zaniken over dat jouw godsdienst zo oud is en geweldig, want zo ongeveer alles is ouder, en denk alsjeblieft niet dat je kunt toveren. Argh. Ahem. |
Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
zelf maar eens wat meer opletten bij geschiedenis. Over welke oude godsdiensten heb je het eigenlijk? De Germaanse, Keltische, Romeinse, Griekse en Sumerische zijn natuurlijk allemaal bekend, maar hebben geen van allen iets te maken met hekserij. In deze omstreken werden geen tot nauwelijks runen gebruikt, die komen vooral bij de noord-germaanse takken voor. Voordat de Romeinen hier kwamen was er geen sprake van een schrift. Er is dus geen geschiedenis van dit gebied van vóór de Romeinen, en wat de Romeinen over ons Germanen schreven is natuurlijk nogal bevooroordeeld. De Romeinen zelf hingen overigens hun eigen godsdienst aan. Daarnaast waren er ontzettend veel kleinere en grotere godsdiensten in hun rijk en meer dan genoeg sekten. Veel mensen hier in Nederland die her en der wat Romeinse goden overnamen, trouwens, en andersom. Ik betwijfel of er ook maar een geschrift is in het Oud-Grieks over onze streken. Sowieso was alles wat buiten Griekenland viel barbaars, dus bijzonder geïnteresseerd waren ze denk ik niet. Hun godsdienst is bekend, lijkt genoeg op die van de Romeinen (andersom, eigenlijk) en heeft wederom weinig met hekserij te maken. Spijkerschrift is zo uit de richting dat ik niet snap waarom je dat er in hemelsnaam erbij haalt. Wat heeft Sumerië of Babylonië 4000 jaar geleden in vredesnaam met hekserij in Europa te maken? Hetzelfde geldt voor Egypte, ook niet bepaald in de richting. En natuurlijk waren er vroedvrouwen, dat is gewoon een normale functie in een dorp/stad. En natuurlijk waren ook 'kruidenvrouwen'. En natuurlijk zullen die regelmatig uitgescholden zijn geworden voor heks. Daarmee bedoelden mensen echter dat ze toverkollen waren die met de duivel heulden, niet wicca-achtige zweefdoosjes. Enne, treurig genoeg zijn er genoeg mensen die zich serieus met paganisme bezig houden én denken dat ze kunnen toveren. Maar goed, binnen elke godsdienst en levensopvatting komen zulke mensen voor. Laatst gewijzigd op 30-12-2006 om 15:31. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Verder nogal een beledigende uitspraak om te beweren dat geen paganist echt gelooft. Al helemaal voor iemand die regelmatig klaagt dat een ander te weinig respect heeft. Wie weet zijn er mensen die het heel serieus nemen. Je kunt die schofferen, daar ben ik allerminst tegen, daar dan ook niet klagen als het omgekeerd gebeurd.
Laatst gewijzigd op 30-12-2006 om 16:25. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Hekserij kwam helemaal niet pas vanaf de Middeleeuwen voor, het kreeg toen alleen de naam hekserij. Check je geschiedenis eens en mijn vorige topic waarin ik beschrijf wat een "heks" vroeger eigenlijk was..
||
Citaat:
|
ik ben moe en heb even 3 dingen te zeggen.
-1 Morgan you go ! ![]() -2 Remember the mushroom cults back in 35.000 b.c ??? -3 Wicca's doen inderdaad heel zweverig over waar ze mee bezig zijn, en snappen vaak de symbolisme niet eens van waar ze mee bezig zijn. Wat echter uiteraard overal in voorkomt. Waar de show in rituelen vandaan komt is volgensmij echter van de shamanen. Met prachtige dansen, maskers, gezichts beschilderingen hele reutemeteut eromheen. Mooie stockfootage hiervan heb je in de film "baraka" trouwens. Dat is een dikke aanrader voor iedereen. www.spiritofbaraka.com kun je eventueel op kijken voor screenshots. Anyway na oud en nieuw ben ik er weer. Ik wens iedereen een heel fijne afsluiting van dit jaar waarin zo enorm veel gebeurd is en de tijd weer eens n stukje sneller gaat. ![]() Namasté! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hekserij is een uitvinding van de inquisitie, omdat alle sjamanen, kruidenvrouwen e.d. simpelweg niet op die manier functioneerden. Alle drie 'handelen' in magie om mensen valse hoop te geven, net als elke priester dat doet, maar dat maakt hen nog niet tot hetzelfde.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik had ook duidelijker moeten zijn, tijdens deze discussie ben ik veel te veel zijwegen ingeslagen waardoor het een warrig geheel is geworden. Hekserij bestond in de oudheid. Het was alleen niet heel bijzonder in die tijd. Elk dorp had wel een kruidenvrouwtje wat tevens een vroedvrouw was die daarnaast vaak een klein beetje aan waarzeggerij deed. De religies van die tijd kende hun priesters en prieseressen en dat was inderdaad wat anders. De jaarfeesten waren in Noord-west europa redelijk gelijk, die werden door iedereen gevierd en dus ook door de kruidenvrouwen (die vaak wel meer met "goddelijke" zaken bezig waren als anderen in een dorp). Kortom binnen de paganistische traditie speelden kruidenvrouwen of heksen wel een belangrijkere rol. Tegenwoordig is het priestergedeelte en het kruidengedeelte redelijk samengesmolten. Dat vormt de huidige hekserij, wat nog altijd een natuurgodsdienst is en dus valt het binnen het paganisme.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Kruidenvrouwen hielden zich voornamelijk met het genezen van mensen bezig, niet via magie of andere onzichtbare zaken maar gewoon met kruidenmiddeltjes.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat het christendom betreft, nee dat gaat niet over timmeren maar wel over het feit dat Jezus van nederige, sobere afkomst was. Dat feit speelt wel een belangrijke rol in het christendom.
||
Citaat:
Ben het verder wel met je eens: voor timmeren heb je in de visie van de tijd waarin het christendom ontstond, geen goddelijke hulp nodig, voor het genezen van mensen wel, volgens wederom de visie in de tijd waarin dergelijke religies ontstonden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Echter, ik denk dat de term heks toen niet gebruikt werd - misschien wel een woord dat de oorsprong is van ons woord 'heks', maar geen woord met die strekking. Want in onze tijd heeft het nu eenmaal een negatieve bijklank en die heeft het al sinds de middeleeuwen. Een heks is tegenwoordig dus domweg het volgende: heks (de ~ (v.), ~en) 1 iem. die ervan verdacht werd een pact met de duivel gesloten te hebben [16e en 17e eeuw] 2 valse vrouw in sprookjes en mythen die kan toveren => kol, tovenares, toverheks, toverkol 3 vrouw die kwaad, lastig en nijdig is => feeks Daarom vind ik het raar om mensen met eventuele genezende of priesterachtige functies van toen een heks te noemen, en mensen die tegenwoordig dergelijke paganistische activiteiten/geloven er op na houden, zich ook per se 'heks' willen noemen. Maar ik geloof dat ik nu ook weer een zijpad in sla ![]() |
![]() |
||
Citaat:
"Heks" is voor sommige paganisten een soort van geuzenaam geworden. Er zijn wel termen als hagetisse en heggenrijder bekend als namen voor een kruidenvrouw. Ikzelf denk wel dat de term heks daar min of meer van afgeleid is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ik wilde je niet de mond snoeren, maar vond het oneerlijk voor die TS dat het hele onderwerp Asatru uit het oog was verloren /care ik denk dat veel moderne paganisten (en vat het allemaal alsjeblieft niet zo persoonlijk op, want ik ben ontzettend aan het generaliseren) graag zich identificeren met mensen uit oude natuurreligies en tradities. maar feit is nou eenmaal dat het idd een onderbroken traditie is, die in een soort van nieuw jasje is gestoken. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ik begreep trouwens niet wat het verschil is tussen wicca en asatru. het kwam op mij over, ook volgens die site, als een germaans/noor(d)se uitvoering van wicca. wat is jouw insteek in paganisme eigenlijk, wolvin_26? |
![]() |
||
Citaat:
Dat laatste is dus meer gericht op kruidenleer (kruidenvrouw) en op het directe contact met de natuur en minder op het goddelijke. Daarbij ben ik "solo" bij wicca zitten ze vaak in een coven met een hoogpriester(es)....en zijn ze meer met aanbidding bezig, daarnaast zijn hun rituelen zeer uitgebreid....niets voor mij. Ik doe wel rituelen maar die duren zo'n 10 minuten en ik doe ze meer om bepaalde zaken helder te krijgen maar ookwel om te bidden. Meer informatie is verder terug in dit topic wel te vinden. Wicca kent trouwens een god en godin terwijl asatru zich specifiek op de Gemaans/Noorse myhtologie/pantheologie richt.
|
Wanneer hekserij historisch gegrond is, dus ook authentiek (omdat verre voorouders er al aan deden, al voor onze jaartelling), vind ik het niet zo'n probleem. Ieder zijn eigen meug, als het maar gegrond is en een basis heeft. Maar een door iemand in elkaar geflanste godsdienst (waarbij geleend werd van meerdere religies en culturen) aan het begin van de 20e eeuw, nee, dat keur ik niet goed. Wicca is kunstmatig en niet authentiek en als zodanig vind ik de daarbij horende hekserij ook onzin. Net zo belachelijk als cosplay bij anime- en manga die-hards.
Uiteindelijk moet ieder maar doen wat hij/zij het beste vindt voor zichzelf, dus ik zal ze geen strobreed in de weg leggen. Maar dat betekent dan dus niet dat ik het wél goedkeur, wat ik ook niet doe. Verder zie ik het ook wel een beetje als iets voor typische tieners die de weg een beetje kwijt zijn en nog op zoek zijn naar zichzelf en een betekenis in hun leven. Een groot deel zijn toch van die 'fluffy wiccans', die graag naar "Charmed" kijken en in de leeftijdscategorie 11-16 jaar vallen. Na een paar jaar zijn ze de Wicca-fase toch ontgroeid (toch blijven enkele zonderlingen stug volhouden). Al met al reden voor mij om niet zoveel affiniteit te hebben met Wicca.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Klacht moslima omdat huisarts de toegang weigerde II arPos | 186 | 12-04-2010 20:55 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het kwaad arPos | 33 | 07-07-2009 15:14 | |
wat is hekserij/satanisme/e.a. Hernuel Fan | 46 | 09-08-2005 21:25 | |
Enquete heksen en hekserij LadyOfDarkness | 1 | 17-11-2003 15:52 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Wie wil stukJE engels vertalen? Sask!a | 6 | 09-01-2003 02:22 | |
De Kantine |
Is het satanisme bedreigend of niet bedreigend voor Christenlijken? Christel | 46 | 19-04-2002 02:04 |