![]() |
||
Citaat:
Terug op het onderwerp en de stelling. Jezus is voor mij God en daarmee ook tevens een voorbeeld van hoe we moeten leven. Een mens kan hier natuurlijk nooit 100% in slagen om als Jezus te leven, want Jezus is God en daarmee de oneindige bron van Liefde, Hoop, en Vrijheid. Ik zie Jezus dus als God en daarmee ook als een voorbeeld. Maar om Jezus alleen als voorbeeld te nemen, is opzich een goed idee, maar vergeet niet dat Jezus gelijk is aan God. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
En wat jij in voorgaande posts deed (remember the darwin posts) was ckers geen spam. We zitten op een religieforum, dus iedereen mag posten wat hierbinnen valt. Zijn topic voldoet toch aan de eisen van de forumregels Omdat jij het niet met hem eens bent, hoef je zijn teksten niet te veroordelen tot nutteloos werk. Als jij zijn werk veroordeelt, kan ik je alvast zeggen, dat die van jou ook nutteloos zijn. Gezien jullie anders tegen het leven aankijken vanuit religeus niveau, betekent het niet dat het werk (teksten) van de een nutteloos is en het andere niet. Aanhangers van de atheisme zullen jou posts nuttig vinden, ik en misschien nog een aantal die in God en Jezus geloven, vinden daarentegen de posts van deze jongen nuttiger. Is dit niet krom om zo te denken? Ik veroordeel je posts toch ook niet, ook al ben ik het er totoaal niet mee eens. Volgens mij ben je diep van binnen jaloers. God mag weten waarom en accepteer jij niet dat anderen, zoals deze jongen, een topic openen, waarin jij je niet in kan vinden. Reageer er dan niet op! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Om er nog maar van te zwijgen dat hij dingen aanhaalt als 'de signalen uit de bijbel', terwijl daar bij toetsing zonder meer gehakt van wordt gemaakt. Het is weer die eeuwige herhaling zonder bewijzen. Verder postte hij een tekst die overgenomen en vertaald is van Josh McDowell, een Amerikaanse televangelist, te oordelen naar zijn site.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Maar goed, doel je op dit? Het lijkt afkomstig te zijn uit de vierde eeuw.
Laatst gewijzigd op 27-03-2007 om 16:08. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb mijn huiswerk echt wel gedaan, en juist daarom trek ik jouw claim in twijfel. Bij mijn weten is namelijk de eerste buitenbijbelse bron over Jezus de Geschiedenis van de Joden van Flavius Josephus uit 94 n.C. (dus al zo’n 60 jaar na de vermeende gebeurtenissen!). Hierin wordt Jezus slechts zeer kort genoemd, en zelfs over authenticiteit van deze korte beschrijving zijn twijfels. De eerste heidense (d.w.z. niet christelijke of joodse) schrijver die Jezus noemt, is Plinius de Jongere, die bijna een eeuw(!) na dato schreef (in 112 n.C.). Zijn beschrijving is nog magerder. Hij schrijft kort iets over christenen en vermeldt daarbij dat ze Jezus aanbidden als een god. Wederom weinig historie dus. Dit zijn al met al de vroegste buitenbijbelse bronnen over Jezus (die op dit moment bekend zijn). Als er werkelijk brieven van Pilatus zijn waarin Jezus genoemd wordt, zouden die nog van voor deze tijd moeten zijn. Iets dergelijks ben ik nog nooit tegengekomen in de relevante literatuur. Je hebt dus een aardige bewijslast. Kortom: put up or shut up. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Er zijn nu verschillende Nazarethen. Er is er één op 15 minuten van waar ik nu zit. Tentijde van Jezus (de verschillende tijden trouwens, want de evangeliën spreken elkaar daarin ook tegen) was er geen Nazareth. Wat in palestina nu Nazareth noemt, noemde tentijde[n] van Jezus, 'Japha'. In de bijbel is er ook een verhaal dat Jezus terugkeert naar zijn geboorteplaats, alwaar de inwoners hem proberen van een afgrond van een berg te gooien. Het historische Nazareth is zo plat als een supermodel. Nu is er wel bewoning op een heuveltje, maar geen afgronden. De inwoners zijn trouwens niet in hun opzet geslaagd, want Jezus kon door hen lopen. Terwijl sommigen hebben besloten dat hij gesprongen heeft, van de ene berg naar de andere. Om de geografie maar te doen werken. En de kerk vader Origen sprak wel over Nazareth, of Nazara, hij was het niet zeker. Origen concludeerde dan het een mystische plaats was, om de contradicties te doen werken. Dus niet voor letterlijke interpretatie. Toch vreemd dat hij niet wist, want hij was er geen 50km van verwijdered van het huidige Nazareth, in Caesarea. Erger nog, Nazareth nu was vroeger een begraafplaats. En voor de Joden is het verboden in de buurt van een begraafplaats te wonen. Uw naam is wel toepasselijk, Mark Almighty. Jij kan dingen besluiten en bedenken die dan meteen feiten zijn. Straf. Daarvoor moet je de schepper zijn. Als je het niet bent, dan ben je een godslastenaar. Laatst gewijzigd op 31-03-2007 om 15:10. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||||
Citaat:
Een ietjist met christelijke inslag die zichzelf christen vind is dat even goed als de paus himself. Dit gaat op dezelfde manier als waarom de redenatie "De islam is vreedzaam, want Bin Laden is geen echte moslim" niet geldig is. Daarover moet een inhoudelijke discussie gevoerd worden, hoe clueless ruziën over interpretaties vaak ook moge zijn. Citaat:
Interpretatie is op zich onontkoombaar. Citaat:
Totdat het bestaan van een godheid wordt bewezen blijft dat ook zo. Dat is precies de truc, religie doet aannames, atheïsme is het gebrek aan of het verwerpen van aannames. Dat maakt atheïsme tot het 'by default' standpunt totdat er nieuwe argumenten opduiken. De truc is echter dat elke bewering dat atheïsten geen bewezen feiten willen accepteren vooralsnog nonsens is, bij gebrek aan bewijs voor wat voor godheid dan ook. Citaat:
Omtrent 2 miljard mensen volgen een boek dat Jezus bevat als een figuur en aanbidden hem als god. Wat de redenen of de authenciteit daarvan ook moge zijn, de invloed staat dus vast. Uit gebrek aan bewijst volgt echter dat hij op geen enkele manier bovennatuurlijk of goddelijk was, dus bij historisch figuur blijft de graadmeter dan ook steken. Zoals ik al eerder aantekende: als de Romeinen minder geharde soldaten hadden gehad, dan was het Simon Bar Kochba die door alle christenen zou zijn aanbeden. Dat maakt genoemde echter niet tot een godheid.
Laatst gewijzigd op 01-04-2007 om 14:56. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Jezus was een van die mensen die past in het rijtje van andere belangrijke mensen past zoals Julius Caesar, Adolf Hitler (niet positief, maar negatief is hij heel belangrijk geweest), Augustus Octavianus Caesar, Mohammed, Ghandi, etc. Ook hij heeft een visie proberen uit te dragen over wat hij dacht dat zo was, hij wilde gewoon iets bereiken en dat is em niet gelukt. In plaats daarvan is ie nu de grootste excuustruus van de wereld geworden. Zijn rol in het Christendom is miniem na zijn dood, want wie hij was is allang vergeten. Delen van wat er geschreven staat zullen wel kloppen, maar uiteindelijk is de bijbel gewoon een politiek boek dat probeerd mensen op een bepaalde manier te controleren en te sturen. En het lukt wonderbaarlijk wel. Zijn verhaal is er eentje van gedachten, niet van feiten. En op een bepaalde manier is het een verhaal van een ziener, een profeet, net zoals de Wetten van de Magie een Zoeker hebben. Dat maakt de bijbel een fantastisch fantasie verhaal en zo heb ik het ook met plezier gelezen, maar het verhaal van Jezus zal voor altijd voor mij staan voor een verandering in de wereld die misschien niet de juiste was. Als ik iemand de christelijke god hoor aanroepen, dan zie ik iemand die zijn eigen gedachtes wil vervangen door een geschreven regel. Natuurlijk is niet iedereen zo, maar ik heb nog nooit iets meegemaakt waarin ik duidelijk de positieve invloed van religie heb gezien. In 100% van de gevallen was het de mensen zelf, die door nadenken en handelen zoals hen dat goeddunkte deden wat ze moesten doen, niet doordat ze hun god aanriepen en deden wat hun religie hen vertelde. Religie geeft mensen vrees, stopt ze in hokjes en leidt over het algemeen tot een verstikking die ik niemand toewens. Mensen die liefde denken te vinden in een religie, kunnen dat net zo goed ergens anders vinden, zolang ze er over nadenken. Daarom denk ik dat deze wereld zonder religies beter af zou zijn.
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 03-04-2007 om 11:48. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||
Citaat:
Als iemand dat voorziet en je van tevoren het argument ontneemt hoef je niet direct op de persoon te gaan spelen. Citaat:
Afijn, het is vrij duidelijk aan de hand van die vergelijking dat het geen geldig argument is. Verder veranderen mensen zelf hun leven, daar heeft geen godheid iets mee van doen. Als iemand zich in de gevangenis bekeerd tot een religie en vanwege de leefregels besluit geen misdaden meer te plegen is het nog steeds de persoon die het verschil maakt, niet de godheid of de religie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Denk aan de andere kant eens aan al die honderdduizenden die hebben geleden of zijn gestorven in godsdienstconflicten, door Jezus.
||
Citaat:
Je baseerd je reply ook heel erg op teksen uit de bijbel. hoewel ik het bestaan van Jezus als een (belangrijk) historische figuur zeer aannemelijk vind, vind ik zijn positie in de geschiedenis als religieus figuur niet zeer bijzonderd. Hoewel zijn impact groter is dan die van vele andere zieners, heeft hij een soortgelijk effect gehad. Ook verwijs je naar inzicht in de gedachtegang van een fictief onmipotent wezen (in dit geval een god met de naam God) als een belangrijke basis van veel van de goede dingen die mensen in zich hebben. Dat vind ik gewoon klinkklare onzin. Ieder mens heeft de mogelijkheid tot elke gedraging van Jezus en zijn volgelingen in zich, daar hoef je geen heilige voor te zijn. Ik ben atheistisch en ik kan precies dezelfde dingen als een Christen en heb die neigingen net zo hard. Dat komt omdat dat evolutionair zo in ons is geprogrammeerd, geen geloof kan die oer-drang onderdrukken. Daarom geloof ik ook niet dat religie enige toegevoegde waarde kan hebben op de gedachtegang van mensen. Ik ken genoeg 'goede' Christenen, zowel zeer streng als zeer losjes. Ik ken ook genoeg 'slechte' Christenen, die er niet om schroomen mijn moeder een hersenschudding te slaan. Ik ken ook genoeg 'goede' en 'slechte' atheisten (hoewel goed en slecht helemaal niet bestaan). Het voornaamste verschil tussen die mensen is wat ze roepen als ze iets goeds of iets slechts doen. De Christenen roepen dat het iets met het fictieve onmipotente wezen God te maken heeft, atheisten zeggen dat ze het gewoon nodig vonden of hebben een andere reden. Altruisme is gewoon een evolutionair concept dat mensen nog verder kunnen nemen dan de meeste andere dieren, en daarom zal ik dit nooit en te nimmer toeschrijven aan het volgen van welke religie dan ook. Als dat zo zou zijn, dan zouden niet-Christenen beduidend minder sociaal moeten zijn dan Christenen. Als laatste lijkt het me verschrikkelijk om niet bang te zijn voor de dood. Hoewel ik weet dat mijn dood gewoon het einde van mijn mogelijkheden tot voortzetting van mijn genen betekend en heel natuurlijk is, is het stoppen van mijn leven iets dat mij een bepaalde angst inboezemd. Niet omdat ik bang ben wat er na komt, want dat is namelijk niets. Juist daarin heb ik zoveel vrede, want ik hoef niet te vrezen dat ik in een of ander groot Rolling Stones concert terecht kom. Bovendien, en dat is nog iets, je zegt dat Jezus (of 'God') je zal vergeven voor je aardse daden zolang je hem erkent. Dat is een van de domste dingen die in de bijbel had kunnen staan, omdat het betekend dat zolang je 1 basis ding goed doet, je in de hemel zal komen. Dat betekend dat acties op deze aarde voor niets zullen tellen, dat je niet je verantwoordelijkheid HOEFT te nemen. Daar hebben we al heel veel ellende van gezien. Ik ben van plan onsterfelijk te worden. Ik hoop kinderen te krijgen. Dan zal ik nooit ophouden te bestaan, en zal misschien later mijn as mijn afstammelingen voeden. Want mijn genen zijn belangrijker dan mijn persoonlijkheid.
|||
![]() |
Citaat:
Bijna alle elementen van dat verhaal zijn terug te vinden in oudere mythologie. Prometheus die bewust een offer maakt voor de mensheid en hier zelf enorm onder leidt. Mithra was ook een god die overleden is en daarna is weer tot leven gekomen is, volgens de mythologie. Even twee voorbeelden die ook bekend waren bij de auteurs van het NT. Er is een hele catogorie voor goden die dood gaan en dan herrijzen, zoveel zijn het er. Het is gewoon een 'archtype'. http://en.wikipedia.org/wiki/Life-death-rebirth_deity Citaat:
Trouwens, het zou literair/mythologisch estetisch ook wel helpen als er nu eens een eenduidige en duidelijke versie van het verhaal was. We zitten nu met 4 evengelieen die elkaar soms flink tegenspreken. Ook heeft het verhaal nogal wat zogenaamde 'plot holes'. Bijvoorbeeld de erfzonde, iets waar het hele verhaal op steunt maar wat literair gezien naar mijn mening behoorlijk onbegrijpelijk en onwaarschijnlijk is. Je zult in dit verhaal toch waarschijnlijk moeten maken waarom god, in de vorm van de god de zoon(de drieeenheid oxymoron is ook niet houdbaar), zelfmoord moet plegen aan het kruis om het probleem van de zonden die de mens georven heeft dankzij deze zelfde god op te lossen. En ook waarom deze zonde enkel op te lossen is met het lijden van de zoon. En ook waarom god de mens, zijn eigen creatie en juist het slachtoffer dat hij ook moet redden van de erfzonde, als zelfmoordwapen moet gebruiken. Daarna heb je natuurlijk ook nog het bizarre element dat een mens om onder de erfzonde uit te komen niet alles het leed van Jesus moet erkennen maar ook moet erkennen dat het erkennen van Jesus als de zoon de verlosser de enige manier is om onder deze erfzonde weg te komen. En als je niet onder de erfzonde afkomt ben je een zondenaar en brandt je eeuwig met eindeloze pijn in de hel. Ok, dit is niet echt onderdeel van het verhaal zelf, maar toch volgens veel mensen een belangrijke interpratie van dit verhaal. Het is niet echt een sterk verhaal in deze vorm.
Laatst gewijzigd op 03-04-2007 om 16:12. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het bewijs (over het bestaan van god) Lord Dolphin | 144 | 09-12-2007 18:22 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |