Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Dat nog los van het feit dat ze mensen monddood maken, geen kritiek uiten en geen democratische controlemechanismen binnen de partij zelf kennen. Citaat:
Daarnaast bestaat er geen 'plan'. Je hebt een lijstvolgorde, daarmee neem je deel aan de verkiezingen. Mensen op die lijst kunnen gekozen worden, en als ze genoeg voorkeursstemmen krijgen kunnen ze hoger eindigen dan hoger staande kandidaten. Dat is het 'plan'. Als het politburo een probleem had met dat plan, dan had de SP niet deel moeten nemen aan de verkiezingen. Je moet niet eerst meedoen met verkiezingen en dan huilen over de uitkomst ervan, zoals de SP top nu doet.
|
Yildirim heeft de partijregels gewoon te eerbiedigen. Dit geldt niet alleen voor regels die op papier zijn vastgezet, maar ook voor ongeschreven regels.
Yildirim is niet de eerste allochtoon die dankzij voorkeursstemmen is gekozen. Allochtonen kiezers stemmen voornamelijk op allochtone politici, waarvan er niet zo veel zijn. Eerder had ook al een Turkse D66-er met voorkeursstemmen de Tweede Kamer gehaald. Andersom doen autochtonen volgens mij ook hetzelfde, maar komen er minder politici met voorkeursstemmen naar boven, omdat ontzettend veel autochtonen zich verkiesbaar stellen. Ik vind deze tweedeling zeer spijtig, en hoop dat komende generaties meer met elkaar verweven zullen zijn. 'Censuur en dictatuur in de SP' heeft T_ID dit artikel genoemd. Ik ben het met hem eens. ![]() De censuur was gerechtvaardigd omdat de SP dat blaadje bekostigd, en ook zelf mag bepalen wat er in komt te staan. Die troela van een eindredacteur heb zich gewoon te houden aan de regels die haar oppersten haar meegeven. Punt uit. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wilders is een lul en alles, maar tenminste wel eerlijk over het feit dat hij geen zin heeft in intern debat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als de VVD na de verkiezingen opeens zou roepen dat Nederland een christelijke staat moet worden op communistische leest zou ik me ook flink genaaid voelen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat een onzin, de Sp kent dat wel, helaas zijn er figuren zoals de heer yildirim die daar geen gebruik van maken, maar eerst handelen en dan gaan klagen over het feit dat hij niet met de rest van de partij op een lijn zit. Zo kun je niet werken, wat heeft het voor zin om als partij te willen optreden als mensen buiten de partij om gaan werken, dan is de partij ansich gewoon zinloos, en niet meer dan een domme ophoping figuren met een zekere gemeeschappelijke basis maar waarbij wel ieder voor zich werkt. Als je zo te werk gaat kun je het principe partij net zo goed afschaffen. Iig zo denk ik erover. Feit is dat yildirim bepaalde posities alleen dankzij zijn lidmaatschap in de partij heeft kunnen bekleden, is het dan vreemd dat de partij ook verwacht dat yildirim zich dan ook op hetzelfde belangen niveau bevind als de partij? Als men van te voren wist dat yildirim en de belangen van de partij blijkbaar niet samengaan, dan had de partij zeker iemand anders gekozen die wel op een lijn zit met de rest van de partij, en dan had yildirim maar een andere politiek platform moeten zoeken waar hij beter bij aansluit. Hoezo heb je geen plan, maar alleen de lijstvolgorde. Natuurlijk heeft een partij een plan, en de lijstvolgorde is daar een belangrijk onderdeel van. Zoals ik al eerder zei, als je een partij als een platform ziet voor jan en alleman om een beetje voor jezelf op aan te kloten, dan kun je in mijn ogen het partijen stelsel wel afschaffen. Die laatste opmerking over niet deelnemen toont wel een complete vervreemding van de situatie aan. Natuurlijk zal het consequenties hebben voor een partijlid als hij en de partij niet op een lijn zitten. De Sp kan niet veranderen aan het feit en hoe yildirim zijn stemmen gebruikte, maar zij kunnen wel de interne conclusies trekken en besluiten dat de visie van yildirim en de partij niet samengaan. Een deugdelijke partij voert intern overleg, en er worden afspraken gemaakt, en zelfs bij de Sp gebeurd dat met democratische meerderheden, alleen is het systeem anders geordend dat bij de meeste andere partijen, de Sp kent een trapsgewijs systeem, de andere partijen meestal een directe leden raadpleging en ook het trapsgewijze systeem. Het verschil is dat de Sp gewoon veel intoleranter omgaat met mensen die niet als onderdeel van de partij willen functioneren. Ik wil best een vvd vergelijking maken, zoals verdonk die er blijkbaar niet tegen kan dat rutte het partijleiderschap won, en dan achteraf als het ware in de media claimt dat ze gewoon doorgaat zoals zij wil, en Rutte die dan zielig komt opdagen en roept dat hij leider is en zij daarom stil moet zijn. De Sp had gewoon gezegt: oprotten bitch, dit is het besluit en klaar uit, ipv intern tot in alle eeuwigheid tegen elkaar aan te kibbelen. Verder moeten Sp leden die er moeite mee hebben hoe de partij intern werkt dan maar geen lid van de Sp worden of een andere partij oprichten, maar dat willen ze blijkbaar ook niet. |
![]() |
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk inderdaad dat yildirim in principe inhoudelijk er wel bijpast, maar dat yildirim blijkbaar nooit erover heeft nagedacht over hoe de partij intern werkt en dat mensen voor voldongen feiten plaatsen ipv intern het goed uit te vechten bij velen als niet serieus en vrij kansloos overkomt. Dan zou ik de kieswet eens nodig na gaan lezen als ik jou was voordat ik ermee ging dwepen. ![]() Nogmaals het enige wat er kan gebeuren is dat de Sp besluit voortaan niet meer met Yildirim door te gaan, en dat is compleet in overeenkomt met de kieswet en alle staatsrechtelijke regels.Yildirim kan gewoon blijven zitten waar hij zit en doen wat hij doen wil, alleen niet meer in het partij verband. Een partij is in nederland nu eenmaal een soort gezamelijke organisatie structuur, of zoals andere partijen kiezen een zeer vrij platform, maar dat is een partij keuze. Precies, dan ga je daar maar de linkervleugel versterken, of je gaat naar de Ncpn, of naar de pacifisten partij die nog geen 100 leden kent en al bijna 30 jaar dood is. ![]() |
![]() |
|
In zoverre, dat van de gekozenen geëist wordt hun zetel af te staan als ze met voorkeursstemmen gekozen zijn, maar de wet geeft aan dat iedereen die met voorkeursstemmen wordt gekozen (25% of 50% van het aantal stemmen per zetel, weet die paragraaf niet meer uit mijn hoofd) recht heeft op zijn zetel. Dan mag onze senator in kwestie die interne partijverklaring hebben ondertekend, feit blijft wel dat deze verklaring lak heeft aan de wet.
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Politiek.. het is allemaal gedraai, en 4 jaar later wordt het weer omgegooid. Uiteraard wil ik stemmen voor iemand die mijn idealen vertegenwoordigd en binnen de grote compris die politiek heet, mijn idealen steunt.. maar ik vertrouw de meeste partij'en niet dat ze bij hun standpunt blijven en dat ze niet "als het volk het wil" tòch maar iets anders doen. (met name Wouter Bos) En de paar partijen waar ik wel zeker van zou kunnen zijn, spreken me niet aan. Schiet lekker op ![]() Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar wat ik dan nog wel vreemd vind is dat hij twee keer opzichzelf stemt, daar knelt de schoen wat betreft hoe je intern in de partij met afspraken omgaat. Als hij dat niet had gedaan dan had ik zeker gezegt dat de partij niet moet gaan klagen, maar zoals het nu ligt kies ik toch eerder voor de partij omdat ik geloof dat juist het vrij strenge interne afspraken beleid de Sp tot een zeer functionele partij maakt. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Hoe kan de beste man twee keer op zichzelf stemmen? De verkiezingen worden in de provinciehuizen gehouden en zodra het laatste statenlid geweest is (en elk statenlid krijgt van de stemcommissie, veelal - maar niet altijd - bestaande uit CdK en enkele gedeputeerden, één stembiljet mee), de stemmen geteld. De opkomst is er nog nooit hoger geweest dan 100%.
Ofwel gaat het dus om een complot van de stemcommissie en Yildirim zelf, of het is gooien met modder. |
![]() |
|
En trouwens.... als het binnen de SP officieel afgesproken was dat je dat je alleen op de eerste 10 mocht stemmen, waarom zijn er dan veel stemmen op de personen buiten de 10 gevallen? En is deze "stemfout" overal in Nederland voorgekomen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Wat natuurlijk ookwel zou kunnen is dat iemand anders de boel bedot, maar dan had ik yildirim gewoon de interne partij klachten procedure met een simpele brief in kunnen roepen, wat hij ook niet heeft gedaan. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ga terug naar Nadenken en overdenk hoe democratie werkt, ga niet langs start, ontvang geen € 20.000.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nee, hij moet een klacht indienen als hij het met interne besluiten of opvattingen niet eens is intern, en het niet via de media uitvechten onder het motto van hij tegen de sp. Snap je dat nu nog niet dat er partijen zijn die wel interne klacht en overleg regelingen kennen? ![]() Volgens mij weet ik dat heel goed in tegenstelling tot bepaalde mensen hier beste t_id, het zijn altijd de grootste anti democraten die de mond het volst hebben over democratie. ![]() |
![]() |
|
Nu snap ik ineens waarom die topics hier zo lang worden. Elke keer wordt, zij het in andere bewoordingen, herhaald wat er op pagina 1 gezegd is. En wie na pagina 1 het topic ontdekt, begrijpt al gauw dat het nog zinloos is om te reageren.
Eens een nieuwe insteek in de discussie, hopen dat dit geen tweekamp wordt. Harry van Bommel heeft vandaag een interessant inteview aan de Metro verleend: http://www.metronieuws.nl/index.php?...s&c=2&id=98458 Alvast een citaat uit bovenstaand interview om op te warmen: "Ik vind ook dat de partij democratischer kan. We zijn nog steeds een partij in ontwikkeling, deze gebeurtenissen zijn onderdeel van een evolutie. Zelf heb ik vaak gezegd dat het partijleiderschap gescheiden moet worden van het fractievoorzitterschap. Laten we daar dan over in discussie gaan." |
![]() |
|
Zozo, zelfs Van Bommel torpedeerd nu dus de opstelling van Marijnissen. Die partij gaat zichzelf echt uiteen scheuren als de leiding vasthoudt aan hun dictatoriale opstelling.
|
Verwijderd
|
Van bommel is gewoon bang voor zijn persoonlijke carriere na zijn recente blunders, ook verbannen naar siberië.
![]() Als de Sp zichzelf gaat 'democratiseren' op dezelfde manier zoals de andere partijen, dan word ze functioneel net zo slecht, en dat mag niet gebeuren. Er is niets mis mee het anders te regelen dan de rest. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar een nadeel is weer dat de toestroom van nieuwe ideeën wordt beperkt, wanneer slechts 1 persoon, of een klein groepje, het voor het zeggen hebben... Wat is uw visionaire blik op deze problematiek, o wijze? |
![]() |
||
Citaat:
De SP is evenveel een echte politieke partij als een hoop staal een auto is, zolang ze interne democratie en debat niet toelaten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Interne democratie bestaat, en debat ook, alleen dient dat ook echt intern uitgevochten te worden. Kun jij mij aantonen waarom de Sp uberhaupt niet democratisch is? Volgens mij snap jij niet dat democratie meerdere gezichten kent, en niet noodzakelijk one man one vote hoeft in te houden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
-het niet respecteren van de wens van de kiezer (kwestie-Yildirim) -de macht geconcentreerd bij één persoon, wat bij partijen als bijvoorbeeld CDA, VVD, PvdA, Groenlinks en zelfs SGP is uitgesloten (!) -het getrapte partijoverleg (alleen de afdelingsvoorzitters mogen over de fundamentele zaken beslissen, niet de partijcongressen, wat bij overige eerder genoemde partijen dus wel weer mogelijk is) -etc |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
- Dat de hoofdbestuursfuncties bij een persoon liggen doet niet noodzakelijk af aan het democratische gehalte, zolang die persoon daar wel op democratische wijze is gekomen. Dat is een keuze die je maakt als partij. Alhoewel ik het persoonlijk niet optimaal vind. - Maar al die personen worden van laag naar hoog gekozen. In feite is het gewoon een normale vorm van democratie. Groepen mensen kiezen een vertegenwoordiger die hun belangen vertegenwoordigt op hoger niveau. In feite, zoals ik al eerder zei, het amerikaanse systeem. Zou op landelijk niveau niet mijn voorkeur genieten, maar bij een kleine groep zoals een partij verhoogt het efficient overleg. - Niets etc. De Sp kiest een ander systeem, dat maakt het niet ondemocratisch. Neem de keuze voor een nieuwe partijvoorzitter van de PvdA, dat verloopt pas ondemocratisch. Maar daar hoor ik nog niemand over. ![]() |
![]() |
|
- Dat is niet ondemocratisch, tenslotte wil hij zelf in partijverband met de Sp optreden en had hij kunnen klagen over die afspraak, wat hij niet gedaan heeft, maar zelfs nog erger, hij heeft zelfs verklaard het er uitdrukkelijk mee eens te zijn.
Maar de wet gaat boven welke interne verklaring dan ook! - Maar al die personen worden van laag naar hoog gekozen. In feite is het gewoon een normale vorm van democratie. Groepen mensen kiezen een vertegenwoordiger die hun belangen vertegenwoordigt op hoger niveau. In feite, zoals ik al eerder zei, het amerikaanse systeem. Zou op landelijk niveau niet mijn voorkeur genieten, maar bij een kleine groep zoals een partij verhoogt het efficient overleg. Bij andere partijen werkt de directere interne democratie zonder noemenswaardige problemen. Systemen vergelijkbaar met dat van de SP zijn nogal populair in totalitaire staten. Op die manier is China ook het meest democratische land ter wereld... |
![]() |
||
Citaat:
Als dan ook nog democratie ontbreekt en de macht in handen is van een klein clubje van schimmig allooi, dan ben je mijn inziens geen noemenswaardige politieke beweging. De vergelijking met de Communistische Partij van China is niet eens zo'n slechte. Ook daar worden alle dissidenten hoe groot gelijk ze ook hebben ook geïntimideerd, onder druk gezet en geroyeerd als ze hun kritiek niet staken. De enige bummer voor Marijnissen en zijn politburo is dat het in Nederland illegaal is om je tegenstanders in goelags te stoppen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zonder problemen? Misschien eens verdiepen in de PvdA of de Vvd, daar word je droevig van, 'democratisch' maar heel infunctioneel. Een partij is te vergelijken met een voetbalclubje en niet met een staat. Volgens mij is dat een hele grote fout die jullie maken, van een voetbalclub verwacht je toch ook geen democratie in vergaande vorm, dus waarom wel van een partij die zich op hetzelfde vlak bevind. Weleens nagedacht over het democratische gehalte van de gemeentelijke organisatie? Gewoon even als leuke doordenker. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Opvallend overigens dat Marijnissen er zelfs toe over gaat om Harry "Wat zie je er lekker uit" Van Bommel publiekelijk een mes in de rug te steken omdat hij stelde dat de SP democratischer moet worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Waarom, als de Sp politiek actief is in bijvoorbeeld het parlament horen ze zich aan alle regels te houden en doen ze perfect mee met de democratie. Leer de democratie en de partij eens scheiden, dat zou je goed doen. De partij neemt net als iedere partij gewoon deel in de nederlandse democratie. Wat jij nu wil is dat de Sp = de staat nederland, wat dikke onzin is aangezien de Sp een partij in de staat is en zich op een heel andere level bevind. Bummer is dat china de grootste kapitalist is op deze wereld, en dan de meeste mensen die er vrolijk zaken mee doen en dat ook zeer promoten helaas vvd'ers zijn. De dikste samenspanners met die anti mensenrechten mafkezen daar zijn onze hardwerkende ondernemers. En die profiteren optimaal van de barre en slechte mensenrechten, voorzieningen en lonen in china. Dus als jij serieus een statement via zoiets wil maken zou ik maar uitkijken wie je er in feite mee aanvalt. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geert Wilders. Sander =D | 498 | 13-02-2011 11:38 |