Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
*newbie veggie meldt zich* Ik ben nu sinds een 1,5 maand echt vegetariër. Daarvoor at ik al veel vegetarisch maar bijv. bij mn ouders/uit eten/bij vrienden gewoon vlees en vis. Nu doe ik dat ook niet meer. Wel heb ik de voorkeur voor plantaardig eten (zowel qua smaak als ethisch gezien) maar veganist zal ik (iig in de komende tijd) denk ik niet worden. Je eigen taart bakken op verjaardagen, nooit in een normaal restaurant uit eten kunnen, mensen die altijd rekening met je moeten houden, etc zie ik toch niet zo zitten!
||
Verwijderd
|
Citaat:
seitan tempé paddenstoelen peulvruchten (als extra, dus niet als groente, denk aan kikkererwten) ei (als je dat wel eet) kant en klare dingen van de supermarkt (al zijn daar veel kwaliteitsverschillen in) noten en zaden lijnzaadolie door je salade gooien (voor onverzadigde vetten, die andere uit vette vis halen) Kent iemand trouwens van die tofu die al smaakvol is en die je koud op brood kunt doen? Ik heb hier een pakje liggen, gekregen, het heet ''tofu terrine'' en er zitten stukje paprika e.d in. Oooh, damn, nooit geweten dat tofu zó lekker kon zijn. Echt een aanrader. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ei is een heel handige goedkope vleesvervanger als je zelf je boodschappen moet betalen, inderdaad. En kaas en noten en peulvruchten zijn ook niet duur. En de vegetarische tuinkruidenpate van de AH is niet zo duur, maar je kunt ook gewoon verschillende soorten kaas als hartig beleg gebruiken, of gebakken groenten (hoewel ik niet weet of dat met je eetlijst mag).
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Een bakje Ah ongezouten notenmix is 175 gram en 1,99; als portie vleesvervanger heb je 50-60 gram nodig, dus een bakje is drie porties, dus 66 cent per portie. Biologische kaas van de AH kost 10 euro per kilo, als portie vleesvervanger heb je zo'n 75 gram nodig, dus 75 cent. Ik vind dat heel betaalbaar, bovendien kun je dan nog besluiten om goedkopere kaassoort te nemen als het stremsel je niet uitmaakt en kun je nootjes ook bij de aldi kopen (maar die heeft de prijzen niet zo mooi op de website staan).
Laatst gewijzigd op 02-09-2007 om 16:07. Reden: andere formulering |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Was gister wel grappig (we waren er om Chinees af te halen)...er kwamen mensen binnen om daar te eten. Ze kiezen een plekje uit en krijgen de kaart. Om er vervolgens achter te komen dat ze in een vegetarische Chinees zitten en er werkelijk geen enkel vlees/vis/kip gerecht op de kaart staat. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
ohja, dat ook nog, je kunt op zich best een paar keer per week geen 'vleesvervanger' eten en in plaats daarvan gewoon wat extra pasta/rijst/whatever.
Paddestoelen kunnen vlees goed vervangen qua smaak (paddestoelenragout in plaats van vleesragout bijvoorbeeld), maar verder bevatten ze vooral water en weinig voedingsstoffen. Laatst gewijzigd op 02-09-2007 om 18:08. Reden: typfout |
![]() |
|
Wat veel vega's hier zeg!
![]() Ik ben vanaf mijn 6e/7e ofzo vegetarisch. Toen omdat het 'zo zielig voor de dieren' is ![]() Mijn ouders hebben eigenlijk noit moeilijk gedaan, vanaf het begin hebben ze me er al in gesteund. Waarschijnlijk om me er zelf achter te laten komen of ik het echt wilde of niet. Mijn moeder is trouwens vroeger ook vegetarisch geweest, nu eet ze vaak met mij mee en anders alleen bio-vlees. M'n vader kookt trouwens altijd, hij en mijn broertje zijn echte vleeseters. Maar hij vind het helemaal geen probleem om wat lekkers voor mij te koken. ![]() Vooral op de middelbare school kreeg ik weleens commentaar, vooral van jongens die me even lekker wilden opfokken. Ik kan er echt nog steeds niet tegen dat wel-vleeseters commentaar hebben op vegetariërs omdat ze zogenaamd niet consequent genoeg zouden zijn! Als je zelf niks doet moet je gewoon je mond dicht houden tegen mensen die wel hun best doen. Ik heb toen ook gemerkt dat veel vleeseters het gevoel hebben dat vegetariërs als doel hebben iedereen ervan te overtuigen ook geen vlees meer te eten, maar dat is echt onzin. Zoals iemand al eerder zei (weet niet meer wie): ik respecteer vleeseters, dan kunnen ze mij toch ook wel respecteren? En wat ik trouwens helemaal belachelijk vind is dat gezeur over niet vegetarisch willen koken voor iemand die bij je komt eten. Ik ga ervan uit dat mensen die bij je komen eten je vrienden zijn, of in ieder geval mensen die je aardig vindt. Waarom zou je je dan zo bot gedragen en weigeren vegetarisch voor ze te koken? Respecteer je dan de mening van je vrienden niet eens?? ![]() En verder, als de vleesproductie niet zo walgelijk was zou ik misschien best vlees eten. Ik ben op zich niet tegen vlees eten opzich, maar tegen de manier waarop. Als ik op een verlaten eilandje terecht zou komen zou ik echt niet vol blijven houden aan mijn vegetarisch zijn, om te overleven zou ik dan misschien wel vlees moeten eten. Maar tegenwoordig eten mensen zoveel vlees, echt onnodig! Dat zou echt veel minder kunnen, en dan blijf je ook gezond! Zo. Punt. ( ![]()
||
Citaat:
![]() Volgens mij komt het er een beetje op neer dat als je met al dat soort producten sowieso veilig wilt zitten je het best de biologische variant kunt kiezen. Chick Rock, ik kan me erg vinden in je mening, zo denk ik er ook zo'n beetje over, al eet ik dan geen vis (meer). Laatst gewijzigd op 03-09-2007 om 15:49. Reden: Toevoeging |
![]() |
|||
Citaat:
Vanavond eten we veggie Bobotie en ik heb al stiekem geproefd ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() weet iemand waar je trouwens consumptienoten (om het zo eens uit te drukken) kunt halen, ongezouten, ongebrand, ongemixt of bijvoorbeeld de walnoten nog in dop? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() op de markt hebben ze wel veel naturel noten. |
![]() |
||
Citaat:
Nou idd ![]() Ik heb ooit eens voor Nederlands een stuk geschreven over de voor- en tegenargumenten voor vegetarisch zijn. En ik heb op heel vel sites gevonden dat het heel ongezond is om zoveel vlees te eten. Ook stond er dan zoiets op hoeveel dieren een gemiddelde Nederlander per jaar eet. Echt belachelijk ![]() Heb t nog even opgezocht: Hoeveel dieren eet u? Een gemiddelde Nederlander eet ongeveer 89 kilogram vlees per jaar. In z’n hele leven eet een Nederlander ongeveer 800 kippen, 40 varkens en 2,5 koe (Bron: stichting Wakker Dier). ![]()
|
Dan gaat het dus om 12800.000.000. kippen, 640.000.000 varkens en 40.000.000 koeien per jaar. In mijn leven zijn er in Nederland 2560000.000.000.000 kippen, 128000.000.000.000 varkens en 8000.000.000.000 koeien opgegeten. Honderachtentwintigduizendmiljard varkens, dat is toch aardig wat.
|
Ik zou normaal gesproken voor medicijnen ook een uitzondering maken, ware het niet dat ik allergisch ben voor gelatine. Maar goed nieuws! De meeste medicijnen zijn ook in een gelatine-vrije variant te verkrijgen, alleen doorgaans wel wat duurder dan. Vraag gewoon even bij je apotheek, die van mij zijn doorgaans erg behulpzaam bij het zoeken naar vervanging.
|
Wie slikt hier eigenlijk extra B12 of ijzer bij? Mijn moeder wil graag dat ik dit doe omdat ik ijzig koude handen heb, en een vriendin van haar dit doet en haar ten zeerste aanrade mij over te halen om die shit te slikken. Ik ben benieuwd naar of de vegetariërs/veganisten dit hier doen, en of ze enig verschil merken tussen het wel/niet gebruiken. Ook ben ik benieuwd naar Sarah's mening en die van andere geneeskundestudenten
![]() (ik dacht ik vraag het maar in dit topic, hier zijn veel vega's) |
![]() |
|
Ik slik het niet maar ik heb wel standaard koude handen en voeten. Eigenlijk weet ik dat ergens anders aan, maar als het met ijzer slikken mogelijk beter kan worden wil ik dat ook wel proberen
![]() Overigens geloof ik niet dat ik echt tekorten oploop, ik gebruik regelmatig vleesvervangers waar B12 en ijzer aan toegevoegd is, gebruik wel zuivel en eieren en eet ook regelmatig peulvruchten. Volgens mij zit het met mijn vervanging wel goed. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik las de post eergister al maar schrok ervan dat ik zo rechtstreeks werd aangesproken
![]() Maargoed. Als je gevariëerd eet met voldoende fruit, groente (/peulvruchten), en volkorenproducten heb je geen extra ijzer nodig. Als je ei en zuivel eet en af en toe een kant en klare vleesvervanger krijg je ook wel genoeg B12 binnen, je hebt ook niet zo veel B12 nodig. Maar het kan ook geen kwaad om het bij te slikken, zowel ijzer als B12 poep je gewoon weer uit als je het niet nodig hebt. Je moet met ijzer dan wel oppassen want het onttrekt vocht aan de ontlasting dus je zou constipatie kunnen krijgen. En voor zowel ijzer als B12 geldt dat je om echt goed het verschil te kunnen merken, je het minstens drie maanden moet gebruiken. Dus je zou het kunnen proberen om je moeder een plezier te doen of uit nieuwsgierigheid, maar waarschijnlijk hoeft het niet ![]() |
![]() |
|
Oké, dankje wel Sarah. Ja ik dacht ik vraag het gewoon persoonlijk, jij lijkt altijd alles te weten
![]() Voordat ik de pil slikte was ik altijd heel erg moe als ik ongesteld moest worden, zelfs een keer flauw gevallen. Een kennis (weer van mijn moeder ![]() ![]() |
![]() |
|
Ik heb het idee dat mijn haar meer uitvalt sinds ik ruim een maand geleden vegetarier ben geworden.
Elke dag drink ik melk en probeer minstens vier eieren per week te eten. Ook eet ik vleesvervangers met toegevoegde b12 en fruit, elke dag pasta of rijst (enkele keer pizza of aardappels). |
![]() |
||
Citaat:
Maar dat prikken stelt niks voor, je hoeft er (bij mij huisarts) niet eens een doktersafspraak voor te maken, de assistente doet het gewoon.
|
Verwijderd
|
IJzer geeft vooral constipatie als je veel meer slikt dan je op kan nemen, dus je zou dan gewoon de laagste dosis kunnen gebruiken
![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik ben ook vegetarier, en niet in de zin van ik-was-5-en-vond-het-zielig-voor-de-dieren, maar in de trant van dat mijn familie echt generaties en generaties geen vlees meer eet, en tot 2-3 generaties terug ook geen eieren of kaas. Aangezien ik daarnaast ook een chronische ziekte heb waarbij ik goed moet letten op wat ik eet, is er al helemaal geen sprake van de 'keus' om wel of geen vlees, gevogelte en vis te eten. (Smakelijk: m'n pa gaat vaak op zakenreis en was een keer bij een buffet die alleen bestond uit vis en zeevruchten...hij was dus wel gedwongen om iets daarvan te eten, en hing niet lang daarna met een omgekeerde maag boven 't toilet...)
Ik vind het dus dan ook raar als mensen geen moeite willen doen om een beetje tofu of vleesvervanger klaar te maken voor een vegetarier. Het is toch maar voor 1 keer? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik voel me een slechte vegetariër, aangezien ik echt nooit op gelatine en e-nummers let. En als ik al kaas eet, dan is dat ook gewoon de normale supermarkt kaas
![]() Ik merk wel dat ik in de loop van de jaren een stukje minder strikt ben geworden. Ik weet nog de eerste keer dat ik per ongeluk een stukje vlees binnen kreeg --> Ik kon wel janken, zo schuldig voelde ik me. Nu eet ik wel eens, zij het uitermate zeldzaam, biologisch vlees. Ik merkte dat ik geen vlees meer durfde te eten omdat ik bang was dat andere mensen dan zouden denken dat ik toegaf dat ik het al die jaren bij het verkeerde eind had gehad. Nu heb ik dat dogmatische een beetje los gelaten. Dat ik nog steeds zelden biologisch vlees eet is omdat ik sowieso de voorkeur blijf houden om geen vlees te eten. Dit uit zowel principiële redenen als uit uh..eetgestoorde redenen. Maar het is wel minder *strak*, in die zin dat ik die principiële redenen beter in een context kan plaatsen. Eet ik een keer wél (biologisch) vlees, zal de wereld niet vergaan. Door het zo te benaderen voel ik me wel iets vrijer dan toen ik nog halstarrig vegetariër was. En wat betreft die e-nummers en gelatine... mja, misschien heeft dat er ook wel mee te maken dat ik al op zoveel dingen let als ik iets koop, dat ik er gewoon de fut niet voor heb om ook nog dáár op te letten. Zodra ik me daar in ga verdiepen, is het hek helemaal van de dam en gooi ik wéér zoveel dingen op mijn *verboden te eten* lijstje. ![]()
|
Verwijderd
|
Als je dan niet op eetgestoorde dingen gaat letten en wel op gelatine sla je 2 vliegen in één klap
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|