Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2007, 10:49
unkki
unkki is offline
Citaat:
Ja, daar zeg je zoiets...!
Van die mensen die met hun eigen auto nog geen 30 km/u durven rijden omdat ze bang zijn voor beschadiging maar intussen wel de wagen van paps afraggen.
Als ik een deuk in die auto rijd, een bekeuring binnen krijg of dergelijks heeft mijn Pa duidelijk gemaakt dat ik nooit meer met zijn auto mag rijden. Dus doe niet alsof ik die auto lekker afrag...

Men doet hier wel lekker in hokjes denken hč? En lekker vooroordelen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2007, 10:57
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Als ik een deuk in die auto rijd, een bekeuring binnen krijg of dergelijks heeft mijn Pa duidelijk gemaakt dat ik nooit meer met zijn auto mag rijden. Dus doe niet alsof ik die auto lekker afrag...

Men doet hier wel lekker in hokjes denken hč? En lekker vooroordelen?
Dat komt door hoe je zelf praat. Jij hebt het over 'Ik bevind me niet in het honda civic- milieu' en je loopt op te scheppen over je 'hardrij'- kunsten terwijl je geeneens een eigen auto hebt! Je komt gewoon behoorlijk arrogant over.

Daarbij kan ik gewoon niet tegen volwassen mensen die van hun ouders profiteren (en alles van ze gedaan krijgen) en er ook nog trots op zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 11:04
unkki
unkki is offline
Citaat:
Dat komt door hoe je zelf praat. Jij hebt het over 'Ik bevind me niet in het honda civic- milieu' en je loopt op te scheppen over je 'hardrij'- kunsten terwijl je geeneens een eigen auto hebt! Je komt gewoon behoorlijk arrogant over.
Kan misschien zo overkomen, maar is zeker niet zo bedoeld.

En dat ik geen eigen auto heb is omdat er twee auto's voor de deur staan die niets kotsen, beetje achterlijk om dan zelf een auto te gaan kopen...

En volwassen? Volgens mij ben je pas vanaf je 21ste officieel volwassen...Dus ik ben officieel niet eens volwassen.

Maar goed...
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 11:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dát, mijn beste unkki, is pas zielig
Nee, mensen die dat uit afgunst zielig noemen zijn normaal gesproken de werkelijke zielepoten in dat soort debatten. Als iemand het een ander niet gunt vind ik dat ze dat beter eerlijk kunnen zeggen.
Oud 25-09-2007, 11:09
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Nee, mensen die dat uit afgunst zielig noemen zijn normaal gesproken de werkelijke zielepoten in dat soort debatten. Als iemand het een ander niet gunt vind ik dat ze dat beter eerlijk kunnen zeggen.
Uit afgunst? Dacht het toch niet.
Ik heb geleerd te werken voor mijn eigen spullen en ik benijd dan ook NIEMAND die dingen zomaar in zijn schoot geworpen krijgt.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 11:10
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Kan misschien zo overkomen, maar is zeker niet zo bedoeld.

En dat ik geen eigen auto heb is omdat er twee auto's voor de deur staan die niets kotsen, beetje achterlijk om dan zelf een auto te gaan kopen...

En volwassen? Volgens mij ben je pas vanaf je 21ste officieel volwassen...Dus ik ben officieel niet eens volwassen.

Maar goed...
In Nederland zijn mensen vanaf 18 jaar volwassen.
Enne, ik vind het prima dat je in de auto van je ouders rijdt, veel succes verder.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 11:13
)Vampje(
)Vampje( is offline
En het is inderdaad misschien een beetje overbodig om een eigen auto te gaan kopen in jouw situatie..
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 22:46
Lethe
Lethe is offline
Vanaf 18 jaar ben je meerderjarig en vanaf 21 jaar ben je volwassen.
Oud 25-09-2007, 22:54
KIET
KIET is offline
Citaat:
Wettelijk is iemand volwassen (of meerderjarig) vanaf een bepaalde leeftijd. In de meeste landen is die leeftijd 18 jaar, maar dit kan ook jonger (16) of ouder (21) zijn. In Nederland is men vanaf 18 jaar volwassen / meerderjarig, en vanaf 21 jaar geheel onafhankelijk.
Aldus Wikipedia, en zo wordt het volgens mij ook iedereen geleerd Unkki is - net als iedereen van 18 jaar en ouder - verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Maar dat is een andere discussie.
Oud 26-09-2007, 08:14
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Vanaf 18 jaar ben je meerderjarig en vanaf 21 jaar ben je volwassen.
Niet dus, gekeken naar wat Kiet heeft gepost.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 11:09
Balance
Balance is offline
Ongeacht of het klopt of niet, alsjeblieft zeg, Wikipedia als bron gebruiken..
Oud 26-09-2007, 11:22
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Haha, ja, daar zeg je wat! Was helemaal vergeten wat de basis van Wikipedia ook weer was...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 11:54
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Overdrijf niet zo, zeg. Op Wikipedia staan een hoop prima bruikbare dingen en met de betrouwbaarheid valt het ook behoorlijk mee. We zijn hier geen wetenschappelijk artikel aan het schrijven, of wel?
Oud 26-09-2007, 13:49
unkki
unkki is offline
Hmmm, ik dacht dus 18-21 = adolescent en 21+ = volwassen. Blijkbaar is dat dus niet zo. Goed, weet ik dat ook weer.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 17:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
Overdrijf niet zo, zeg. Op Wikipedia staan een hoop prima bruikbare dingen en met de betrouwbaarheid valt het ook behoorlijk mee. We zijn hier geen wetenschappelijk artikel aan het schrijven, of wel?
Ik kan ook zeggen dat ik mijn vader citeer en dat het daardoor klopt, maar goed, die ken jij niet. Maar zodra ik mijn vader wat in wikipedia laat typen is het wel betrouwbaar? Ik zeg niet dat alles wat er staat enorm onbetrouwbaar is, net zo goed als dat mijn vader ontzettend vaak gelijk heeft. Maar mijn vader als bron aandragen om een argument te ondersteunen is naďef, zo ook met Wikipedia.
Oud 27-09-2007, 18:24
Ivo
Ivo is offline
Afgelopen dinsdag kwam ik ook weer een verschrikkelijke aso tegen op de snelweg in de file. De snelweg werd een rijstrookje smaller en ik reed op de middelste baan, iedereen ritste netjes dus liet ik ook iemand voor mij invoegen. Komt er nog een BMW aangescheurd over de 50 meter vrije linkerrijstrook voor hem met de bedoeling om maar de kleinste auto uit de rij van de weg af te drukken. Ik zag het al aankomen, en had daar geen zin in. Dus ben ik zodanig dicht op mijn voorganger gaan rijden (stapvoets) dat de BMW er net niet tussen kon. Ook toen die gozer z'n auto er tussen wou drukken (nota bene zonder richting aan te geven) bleef ik lekker mijn plek houden. Ik zag immers geen noodzaak meer om nog ruimte te maken, want de bestuurder achter mij had al ruimte genoeg vrij gelaten voor Mister BMW. Maar nee, even wachten was er voor meneer BMW niet bij. Hij kwam naar mijn rijstrook toe tot ie ongeveer 15 cm naast me zat. Toen had ie eindelijk door dat ie er niet tussen mocht. En wat doet meneer dan? Niet netjes achter mij invoegen in het gat wat er al lang was. Nee, hij gaf vol gas om via het verdrijvingsvlak 2 of 3 auto's voor mij een auto flink af te snijden (tenminste, dat neem ik aan want ik hoorde een behoorlijk getoeter en ineens ging de auto voor mij flink in de rem). Ik dacht even dat die eikel het toch geflikt had om maar liefst een auto of 5 voor te dringen in een file (tijdswinst circa 10 seconden...), maar ineens zag ik vanaf de vluchtstrook een KLPD auto opduiken, die ik even daarvoor voorbijwas gereden omdat er een kleine aanrijding was gebeurt. BMW mocht mooi even mee naar de afrit van het tankstation.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 21:18
KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
Ik rij graag een beetje door, dus als iemand 60/70 op teller gaat rijden waar je 80 mag zal ik hem wel een beetje op z'n bumper zitten.
Hij hoeft geen 100 te gaan rijden, maar toch wel minimaal 80 op teller, liefst wat erboven
Hoop ik voor je dat je niet achter mij komt te rijden, als ik nl ergens een grote hekel aan heb zijn het mensen die het nodig vinden om te gaan kleven.

Daarbij hoop ik dan ook voor je dat ik niet in de remmen moet door bv iets wat oversteekt oid want dat ga je niet redden.

Als mensen onder de max snelheid rijden is dat nog geen reden voor kleven. Haal in indien dat mogelijk is, zo niet, wens sociaal en blijf er op normale afstand achter rijden totdat je wel in kan halen. Had afgelopen week zo'n aso die het nodig vond om te gaan kleven omdat ik me wel hield aan de 60km die ter plaatse gold en zich helemaal kapot schrok omdat ik vol in de remmen ging omdat er een kind de weg over wilde gaan steken (daarom is het daar ook 60km/h)... Persoonlijk had ik het niet erg gevonden als deze persoon een uitwijkmaneuvre had ingezet en zijn eigen auto tegen een boom geparkeerd had.

Ik rijd eigenlijk nooit onder de max snelheid, maar als iemand dat om een of andere reden wel doet (binnen bepaalde marges, dus geen 40 op een 80km/h weg) hoef je jezelf nog niet als een volslagen idioot te gaan gedragen door te gaan kleven.

Citaat:
Rechts inhalen op de snelweg, maar dan moeten mensen maar niet constant links blijven hangen als ze toch niet doorrijden
Je klinkt precies hetzelfde als de mensen die je inhaalt. Links blijven rijden totdat je rechts kan inhalen. Wat was het motto ook alweer... euh zoveel mogelijk in je eigen baan blijven bij drukte? En doorrijden.. in een file of zeer drukke snelweg? Als ik de kans zie om eventjes het gaatje dicht te rijden zal ik het zeker niet nalaten. Natuurlijk heb je onnodig linksrijden, maar rechts inhalen is weer wat anders. Links rijden is iets typisch nederlands... en jij maakt je daar zeker nooit schuldig aan...? Kijk eens goed naar punten op de snelweg waar het drukker word.. 2/3 van de rij auto's rijd links terwijl 1/3 rechts rijd.. hoe achterlijk kunnen we met elkaar als bestuurders zijn. Als ik van mijn huis naar huis rijd en ik draai de snelweg op dan kom ik in langzaam rijdend verkeer.. en ik blijf rechtsrijden tussen de vrachtwagens, en ik ben sneller de opstopping uit dan al die mensen met haast op de linkerbaan.

Laatst gewijzigd op 27-09-2007 om 21:25.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 21:25
KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik kan ook zeggen dat ik mijn vader citeer en dat het daardoor klopt, maar goed, die ken jij niet. Maar zodra ik mijn vader wat in wikipedia laat typen is het wel betrouwbaar? Ik zeg niet dat alles wat er staat enorm onbetrouwbaar is, net zo goed als dat mijn vader ontzettend vaak gelijk heeft. Maar mijn vader als bron aandragen om een argument te ondersteunen is naďef, zo ook met Wikipedia.
Je kan beter wat meer vertrouwen in mensen hebben dan te weinig

Of je moet het helemaal doortrekken en geen enkel geschreven, gesproken of getypt woord als waarheid accepteren. Als het in een normale encyclopedie staat geloof je het wel, ondanks dat je die schrijvers ook niet kent? Geef de mensen die Wikipedia runnen en bijwerken ook een beetje krediet. Kijk anders nog even naar de link die M@arco aandroeg (mits je dat accepteert, je kent immers de auteurs daar ook niet van). Als dat soort volk onzin wil spuien komen ze wel naar fora toe

@Ivo: Toch leuk om te zien dat ze niet overal mee weg kunnen komen Wat me er aan doet denken dat Blik op de Weg weer begonnen is.
Oud 02-10-2007, 20:13
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Niet mee eens. Jouw argument is in feite "Wikipedia is onbetrouwbaar omdat iedereen er iets op kan schrijven", maar het is allang bewezen dat dat in de praktijk niet zo is.

Daarnaast mag je van mij best je vader als bron gebruiken, afhankelijk van wat het onderwerp is én afhankelijk van jouw vader
Oud 02-10-2007, 21:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Links rijden is iets typisch nederlands...
Ik was juist onder de indruk dat we in Nederland flink wat clowns hebben die van de linkerbaan hun thuisbasis maakten, maar het onnodig links rijden in België helemaal epidemische vormen heeft aangenomen.

Ik was op weg naar Lille meestal ononderbroken op de rechtbaan te vinden, waar ik constant mensen inhaalde die op middelste of zelfs meest linkse baan bleven rijden.

Verder is het waar dat de rechterbaan bij filevorming in de regel sneller door kan rijden. Ik denk dat dit komt doordat stresskippen in audi's, opgefokte bedrijfsbusjes en andere medeweggebruikers die in de regel slecht kunnen rijden in een file meestal op de linkerbaan te vinden zijn.
Oud 04-10-2007, 18:47
Anuz
Anuz is offline
Jezus wat een aso, haat zulk soort echt. Alleen mensen die te hard rijden kan me weinig boeien zolang ze het maar veilig doen (dus ook weer geen 60 waar je 30 mag).
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 02:48
Schuah
Schuah is offline
Over asociaal rijgedrag: Vandaag Zoetermeer-Ede (ongeveer 100km) in de spits:
Tussen Gouda en Utrecht vond ik op een gegeven moment een goeie kilometer waar IEDEREEN (m.u.v. vrachtwagens uiteraard) op de linkerbaan reed. Zonder dollen, de 2(!) rechterbanen waren helemaal leeg.
Dus wat is nu asociaal:
- Iedereen die denkt dat 'ie harder kan gaat op de linkerbaan. Iedereen dus.
- Ik houd me enigzins aan de regels, want ik ga rechts rijden. En ga iedereen voorbij met een volkomen legale snelheid van 110 km/h, omdat op de linkerstrook iedereen 90 rijdt. Dat ziet er ongetwijfeld asociaal uit, maar ik ben de enige die op dat moment 'doorstroomt'.
ONGELOVELIJK wat een volk er op de weg rijdt. Gewoon imbiciele lemmings, allemaal. Overigens zag ik in mijn spiegel dat veel mede-weggebruikers mijn voorbeeld volgden, en terecht. Op zo'n moment vervloek ik echt iedereen die op de A12 rijdt. Stom volk.

Op de terugweg: Er zijn 3 dingen die ik doe in de auto: ik praat niet veel tijdens het rijden, maar dit zijn ze: ik anticipeer me suf, ik kijk voortdurend in mijn spiegel, en op bepaalde trajecten (Utrecht-Gouda) veel op mijn teller ivm trajectcontrole.

Vervolgens rijd ik net een klein tikje boven de 120km/h op de teller. Voldoende marge voor de trajectcontrole dus.
Vervolgens komt er langzaamaan een BMW 3-serie in mijn linkerspiegel. Prima. Hij haalt me in (ik rijd op de rechterbaan) en als hij me voorbij is, wat scherts mijn verbazing: ik haal hem weer in.
Zéér irritant, mensen die totaal geen snelheid kunnen houden. Ik probeer altijd zo regelmatig mogelijk te rijden: komt er iemand aan: ik naar rechts. Is 'ie me voorbij, ben ik ineens een bumperklever omdat de inhaler weer van z'n gas gaat. Hoe vervelend is dat en hoe stom is hij?
Oud 05-10-2007, 20:10
Verwijderd
Daarom is het ook zo prettig dat cruise control bijna standaard in nieuwe auto's zit.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 03:08
Schuah
Schuah is offline
Inderdaad. Valt me weer op, dat veel bestuurders het toch kennelijk niet gebruiken. Zoals die auto gisteren, was nagelnieuwe 3-serie. Gebeurt ook vaak met Astra's etc, terwijl die volgens mij standaar zijn uitgerust met CC tegenwoordig???
Oud 06-10-2007, 13:38
Verwijderd
Van de Astra's weet ik het niet zeker, van de BMW's wel, die hebben het inderdaad standaard.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 23:49
Tom
Tom is offline
Citaat:
Afgelopen dinsdag kwam ik ook weer een verschrikkelijke aso tegen op de snelweg in de file. De snelweg werd een rijstrookje smaller en ik reed op de middelste baan, iedereen ritste netjes dus liet ik ook iemand voor mij invoegen. Komt er nog een BMW aangescheurd over de 50 meter vrije linkerrijstrook voor hem met de bedoeling om maar de kleinste auto uit de rij van de weg af te drukken. Ik zag het al aankomen, en had daar geen zin in. Dus ben ik zodanig dicht op mijn voorganger gaan rijden (stapvoets) dat de BMW er net niet tussen kon. Ook toen die gozer z'n auto er tussen wou drukken (nota bene zonder richting aan te geven) bleef ik lekker mijn plek houden. Ik zag immers geen noodzaak meer om nog ruimte te maken, want de bestuurder achter mij had al ruimte genoeg vrij gelaten voor Mister BMW. Maar nee, even wachten was er voor meneer BMW niet bij. Hij kwam naar mijn rijstrook toe tot ie ongeveer 15 cm naast me zat. Toen had ie eindelijk door dat ie er niet tussen mocht. En wat doet meneer dan? Niet netjes achter mij invoegen in het gat wat er al lang was. Nee, hij gaf vol gas om via het verdrijvingsvlak 2 of 3 auto's voor mij een auto flink af te snijden (tenminste, dat neem ik aan want ik hoorde een behoorlijk getoeter en ineens ging de auto voor mij flink in de rem). Ik dacht even dat die eikel het toch geflikt had om maar liefst een auto of 5 voor te dringen in een file (tijdswinst circa 10 seconden...), maar ineens zag ik vanaf de vluchtstrook een KLPD auto opduiken, die ik even daarvoor voorbijwas gereden omdat er een kleine aanrijding was gebeurt. BMW mocht mooi even mee naar de afrit van het tankstation.
Grappig dat je hier vol trots aan het vertellen bent dat je geen ruimte voor anderen wilt maken en opzettelijk dicht op je voorganger hangt.
Wie is er dan de aso? Veel mensen weten niet dat je bij een wegversmalling (bijvoorbeeld van drie- naar tweebaanswegen) gewoon door mag rijden tot het laatste gedeelte. Nergens staat dat je al een kilometer vantevoren verplicht bent te gaan ritsen. Het asfalt ligt er niet voor niets.
Ik was er niet bij dus kan er moeilijk over oordelen, maar afgunst in het verkeer siert niemand.
Oud 11-10-2007, 23:52
Verwijderd
Behalve dan dat maar 1 hand op het stuur... ik rij nu zelf bijna 5 jaar en ik heb vrijwel nooit mijn handen allebei op het stuur.

Voor de rest durf ik niks te zeggen over rijgedrag in Nederland Ik ben hier al behoorlijk wat aso-gedrag gewend.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 23:56
Verwijderd
Citaat:
Grappig dat je hier vol trots aan het vertellen bent dat je geen ruimte voor anderen wilt maken en opzettelijk dicht op je voorganger hangt.
Wie is er dan de aso? Veel mensen weten niet dat je bij een wegversmalling (bijvoorbeeld van drie- naar tweebaanswegen) gewoon door mag rijden tot het laatste gedeelte. Nergens staat dat je al een kilometer vantevoren verplicht bent te gaan ritsen. Het asfalt ligt er niet voor niets.
Ik was er niet bij dus kan er moeilijk over oordelen, maar afgunst in het verkeer siert niemand.
Nee maar het is wel VRESELIJK irritant dat iedereen netjes ritst, en dat er dan van die leukers zijn die de hele rij voorbij sjezen om d'r helemaal vooraan proberen tussen te komen. (Of mensen die bv er even omheen rijden en dat proberen) Dan heb ik ook geen zin in vriendelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 00:10
Tom
Tom is offline
Klopt maar ik houd alleen iemand een spiegel voor. Iemand opzettelijk niet ertussen laten omdat die tot het einde van het stuk asfalt doorrijd is misschien nog wel asocialer.

Ik voeg de ene keer vooraan in omdat daar een mooi gaatje vrij is, maar de andere keer rijd ik ook een eind door. So be it, dat asfalt ligt er niet voor niets. Het mag gewoon. Maar je hebt altijd mensen vol afgunst. Rijd ik met mijn Alfa dan laten ze je er sneller tussen. In mijn BMW is de kans op een grootlichtshow in mijn achteruitkijkspiegel groter. Typisch Nederlands hé
Oud 12-10-2007, 00:28
Verwijderd
Citaat:
Ik voeg de ene keer vooraan in omdat daar een mooi gaatje vrij is, maar de andere keer rijd ik ook een eind door. So be it, dat asfalt ligt er niet voor niets. Het mag gewoon. Maar je hebt altijd mensen vol afgunst. Rijd ik met mijn Alfa dan laten ze je er sneller tussen. In mijn BMW is de kans op een grootlichtshow in mijn achteruitkijkspiegel groter. Typisch Nederlands hé

Het meest irritant is eigenlijk wanneer een mooie auto op zo'n irritante manier gebruikt word. Dan ga ik best wel tandenknarsen, zonde toch.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 11:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Klopt maar ik houd alleen iemand een spiegel voor. Iemand opzettelijk niet ertussen laten omdat die tot het einde van het stuk asfalt doorrijd is misschien nog wel asocialer.
Dergelijke figuren veroorzaken remgolven, dus hen eruit snijden zorgt dat files sneller opgelost zijn en er minder files vormen. Mijn zus heeft al eens eentje min of meer bewust aangereden toen hij ertussen ramde. Heb ik geen problemen mee, nieuwe bumper op zijn kosten en als je zijn achterkant een ros geeft is hij degene die achterstevoren staat terwijl je zelf makkelijk kan tegensturen. Eigenlijk een schoolvoorbeeld pitbull-maneouvre.

Het is overigens min of meer een natuurwet dat bestuurders van BMW's, Audi's, en andere duurdere gezinswagens (uiteraard wanneer papa achter het stuur zit) meer asociaal en gevaarlijk gedrag vertonen omdat ze zo snel mogelijk door alles heen willen komen. Naar mijn mening is hun gedrag bijvoorbeeld de oorzaak dat in de file de rechterbaan vaak sneller rijdt dan de linker: alle opgefokte kantoorslaven in de eerder genoemde automerken rijden links.
Oud 12-10-2007, 12:05
Nona
Nona is offline
Citaat:
Je bent niet verplicht te gaan ritsen, maar je behoort je snelheid wel aan te passen aan de rest van het verkeer. De meest linkse baan aanhouden om nog even wat auto's voorbij te kunnen is alleen asociaal; iedereen staat in de file en ook iemand in een BMW hoeft niet te denken dat hij het recht heeft die file even voorbij te rijden.
Oud 12-10-2007, 12:23
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Nee maar het is wel VRESELIJK irritant dat iedereen netjes ritst, en dat er dan van die leukers zijn die de hele rij voorbij sjezen om d'r helemaal vooraan proberen tussen te komen. (Of mensen die bv er even omheen rijden en dat proberen) Dan heb ik ook geen zin in vriendelijk zijn.
^^ ja, dat kan soms wel storend zijn... Hoewel ik het soms ook wel eens doe.. Rijd er een vrachtwagen voor me, die voegt in en dan geef ik gas zodat ik er een aantal meter verder voor kan....

ik vind het vervelend als mensen geen vaart maken op een oprit waardoor je heel asociaal met lage(re) snelheid invoegt Daarbij is het gevaarlijk om met 70km/u in te voegen op de snelweg waar je 120km/u mag (Dan heb ik het over personenwagens, niet over vrachtwagens).
Oud 12-10-2007, 23:36
Tom
Tom is offline
Citaat:
Mijn zus heeft al eens eentje min of meer bewust aangereden toen hij ertussen ramde.
Leuke zus heb je dan. Heeft je zus ooit eraan gedacht waarom de overheid zoveel aan voorlichting doet mbt ritsen? TV-spotjes over hoe ritsen werkt: 1. gelijke snelheid rijden 2. zorgen dat er ruimte is 3. ritsen. Blijkbaar vinden jullie het heel normaal om geen ruimte te maken. Dan heb je het verkeer en een goede doorstroming niet begrepen.
Citaat:
en als je zijn achterkant een ros geeft is hij degene die achterstevoren staat terwijl je zelf makkelijk kan tegensturen. Eigenlijk een schoolvoorbeeld pitbull-maneouvre.
Als ze het bij mij doen dan zal ik er zeker een advocaat opzetten. Iemand opzettelijk aanrijden... hoe krijg je zoiets in hemelsnaam in je hoofd. Triest vind ik dat.

Ik maak gewoon ruimte als iemand wil invoegen hoor, ik behoor niet tot de groep afgunstige gefrustreerde mensen, ben maar een 'simpele aso in een BMW'.
Citaat:
De meest linkse baan aanhouden om nog even wat auto's voorbij te kunnen is alleen asociaal; iedereen staat in de file en ook iemand in een BMW hoeft niet te denken dat hij het recht heeft die file even voorbij te rijden.
Dat is een denkfout ("nog even wat auto's voorbij te kunnen is asociaal") die bijna iedereen maakt. Niemand verplicht je om vooraan al te ritsen. Maar toch doet bijna iedereen het om vervolgens pissig te zijn als iemand anders dat niet doet en wel een eind doorrijd.
Als ze willen dat je vooraan al gaat ritsen, dan hield het asfalt wel een paar honderd meter vantevoren op.

Het is zo simpel als ze uitleggen op TV. Beide rijbanen gelijke snelheid rijden, zorgen dat er ruimte is en invoegen. In de praktijk gaat iedereen netjes op de rechterbaan bijna stilstaan om mensen vooraan er niet tussen de laten omdat 'die eikel' wel een stuk heeft doorgereden. Vind je het gek dat zoiets moeizaam gaat en er daardoor files optreden (niet nuttig gebruiken van asfalt dat er ligt, niet op een vlotte manier kunnen ritsen). 't Is zo jammer dat mensen dat verkeersinzicht mbt een goede doorstroming missen... het is altijd maar ikke, ikke, ikke.
Oud 13-10-2007, 12:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Leuke zus heb je dan. Heeft je zus ooit eraan gedacht waarom de overheid zoveel aan voorlichting doet mbt ritsen? TV-spotjes over hoe ritsen werkt: 1. gelijke snelheid rijden 2. zorgen dat er ruimte is 3. ritsen. Blijkbaar vinden jullie het heel normaal om geen ruimte te maken. Dan heb je het verkeer en een goede doorstroming niet begrepen.
Dat was juist een nogal militante uitvoering van die overheidsboodschap.

Iemand die op de laatste meters invoegstrook met ongelijke snelheid, zonder ruimte en zonder ritsen opeens je baan opduikt bezigt het volstrekt tegenovergestelde van wat ritsen is.

Wat is er overigens opzettelijk aan? Die asociale invoeger reed doelbewust op ons in. Het enige is dat mijn zus niet op tijd wilde kon remmen. Hoe asociaal, doelbewust op ons in rijden terwijl diegene wist dat hij de oprit al gemist had. Het is dat hij flink mentaal fucked up was van de klap, maar anders zou je hem nogmaals de huid vol schelden.

En terecht. Kantoorslaven die zo onderdrukt worden dat ze hun frustratie uiten door in het verkeer te geilen op enkele meters terreinwinst ten koste van anderen mogen voor mijn part aan het gas.
Oud 13-10-2007, 13:56
Balance
Balance is offline
Het idee achter ritsen is toch júist dat je de baan uitrijdt totdat je niet meer verder kunt/mag en dan invoegt in de baan naast je? Alleen dan niet op een asociale manier nee, gewoon netjes alvast hun tempo gaan volgen tijdens het uitrijden van de baan zodat je er gemakkelijk tussen kunt.
Maar volgens mij is het juist de bedoeling (althans, volgens de campagne die een tijdje terug gevoerd werd) dat je de baan zo lang mogelijk benut totdat het niet meer kan.
Oud 13-10-2007, 14:52
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Dat is een denkfout ("nog even wat auto's voorbij te kunnen is asociaal") die bijna iedereen maakt. Niemand verplicht je om vooraan al te ritsen. Maar toch doet bijna iedereen het om vervolgens pissig te zijn als iemand anders dat niet doet en wel een eind doorrijd.
Als ze willen dat je vooraan al gaat ritsen, dan hield het asfalt wel een paar honderd meter vantevoren op.
Amen

"Ja, er ligt daar wel asfalt, maar IK vind dat je eerder had moeten invoegen dus nu laat ik je er lekker niet tussen!" Grow the fuck up zeg.

Citaat:
Het idee achter ritsen is toch júist dat je de baan uitrijdt totdat je niet meer verder kunt/mag en dan invoegt in de baan naast je? Alleen dan niet op een asociale manier nee, gewoon netjes alvast hun tempo gaan volgen tijdens het uitrijden van de baan zodat je er gemakkelijk tussen kunt.
Maar volgens mij is het juist de bedoeling (althans, volgens de campagne die een tijdje terug gevoerd werd) dat je de baan zo lang mogelijk benut totdat het niet meer kan.
Je hebt toch altijd wel zo'n "ritsen vanaf hier"-bord? Volgens mij is het de bedoeling dat je dan eens gaat kijken of je al op de andere rijbaan in kun voegen, en er is natuurlijk geen enkele regel die zegt dat het asociaal is om door te rijden tot de strook ophoudt. Helaas is 'automobilistje pesten' erg populair en is 80% van alle bestuurders permanent gefrustreerd.
Oud 13-10-2007, 15:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
Amen

"Ja, er ligt daar wel asfalt, maar IK vind dat je eerder had moeten invoegen dus nu laat ik je er lekker niet tussen!" Grow the fuck up zeg.

Je hebt toch altijd wel zo'n "ritsen vanaf hier"-bord? Volgens mij is het de bedoeling dat je dan eens gaat kijken of je al op de andere rijbaan in kun voegen, en er is natuurlijk geen enkele regel die zegt dat het asociaal is om door te rijden tot de strook ophoudt. Helaas is 'automobilistje pesten' erg populair en is 80% van alle bestuurders permanent gefrustreerd.
Nou ja, bij bijvoorbeeld een rijbaan met een rood kruis erboven heb je die borden uiteraard niet. En dan vinden mensen het asociaal als iemand doorrijdt tot aan dat kruis ipv bij het eerste de beste pijltje al te ritsen.
Oud 13-10-2007, 18:37
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Amen

IK vind inderdaad dat mensen dan maar eerder in moeten voegen, proberen ze zich er bij mij tussen te proppen kunnen ze beter hard op de rem trappen, want dat gaat niet gebeuren
Als je gewoon tijdig richting aan geeft, waardoor mensen naast je wat vaart kunnen minderen zonder te hoeven remmen en er daarna gewoon rustig tussenvoegd, dan doe je het goed en dat is nou ritsen.
Als je hard doorrijdt om nog even snel wat auto's in te kunnen halen en hem er daarna keihard tussen ramt, dan is dat gewoon aso...
Degene waar je voor komt moet op z'n rem trappen + iedereen die daar achter zit, waardoor je een hele remgolf krijgt en het verkeer vaak bijna stil komt te staan omdat er meer van die clowns zijn die dat doen
Oud 13-10-2007, 18:53
Verwijderd
Dat laatste probleem kan heel makkelijk voorkomen worden als iedereen gewoon zijn/haar snelheid en afstand zou aanpassen zodat iemand anders er gewoon tussen kan. Ik heb er geen problemen mee om iemand er tussen te laten, het maakt echt geen zak uit of die nou voor of achter je rijdt (tenzij het een busje is want dat is klote rijden ).
Het is dus niet zo dat je maar per se vooraan moet gaan ritsen en als mensen net iets harder rijden en wat later invoegen is dat ook geen probleem. Door ze er niet tussen te laten frustreer je zelf ook de doorstroming (want: remmen + evt. ander verkeer in diezelfde baan). Gewoon leven en laten leven... Die ene seconde dat je eerder bij je klant / vrouw / thuis bent maakt ook echt niet uit.
Hetzelfde geldt overigens voor "laagvliegers", die heb ik liever vóór me zodat ze bij iemand anders kunnen bumperkleven dan dat ze dat bij mij doen. Ook die laat ik er dus gewoon tussen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2007, 19:42
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Er staat ook nergens in de wet dat ik verplicht ben om zo'n aso-rijder er tussen te laten. Sterker nog, die aso-rijder die het einde van z'n rijstrook tegen komt moet van rijstrook wisselen. Rijstrook wisselen is een bijzondere verrichting in het verkeer, wat dus tot direct gevolg heeft dat je voorrang moet geven aan al je medeweggebruikers. In theorie heb je dus gewoon pech als het druk is op de weg en jouw rijstrook ophoudt.
Bij een rijsnelheid van 3 tot 5 km/u is het volkomen veilig om met een zeer beperkte afstand achter mijn voorganger te rijden. Bovendien was er achter mij WEL voldoende ruimte voor die BMW-rijder om in te voegen. Daarnaast, ik had al voor 2 auto's ruimte gemaakt. Ik kan wel voor iedereen ruimte gaan maken, maar dat zou betekenen dat ik zelf geen meter vooruit kom. Iedereen die zich fatsoenlijk gedraagt en zelf het spelletje van "geven en nemen" meespeelt krijgt van mij ruimte. Aso's die me al van de weg beginnen te drukken op het moment dat ik nog niet eens tijd fatsoenlijk de gelegenheid heb gehad om ze überhaupt wat ruimte te geven, krijgen van mij geen ruimte.
Voor de duidelijkheid, ik ben geen meter dichter op mijn voorganger gaan rijden dan voordat die BMW mij van de weg probeerde te drukken. Ik heb alleen de tussenafstand ongeveer gelijk gehouden. En dat was ca 4 meter. Zo'n BMW is een meter of 5 lang. Dus dat was jammer voor die eikel. Dat ie vervolgens gas geeft, over het verdrijvingsvlak rijdt en een paar meter verderop een andere auto van de weg drukt, is ook volledig ZIJN EIGEN beslissing. Immers, hij had voldoende gelegenheid om achter mij in te voegen.

Ik zeg nergens dat het beschikbare asfalt niet gebruikt moet worden. Maar dat doe je niet door zo snel mogelijk naar het einde van je rijstrook te rijden en vervolgens je auto er maar even tussen te duwen. De bordjes "ritsen vanaf hier" zijn wel degelijk bedoeld om vanaf daar eens rustig om je heen te kijken waar je er makkelijk tussen kunt en je snelheid vast aan te passen aan de rijstrook naast je.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 21:45
Nona
Nona is offline
Citaat:

Het is zo simpel als ze uitleggen op TV. Beide rijbanen gelijke snelheid rijden, zorgen dat er ruimte is en invoegen. In de praktijk gaat iedereen netjes op de rechterbaan bijna stilstaan om mensen vooraan er niet tussen de laten omdat 'die eikel' wel een stuk heeft doorgereden. Vind je het gek dat zoiets moeizaam gaat en er daardoor files optreden (niet nuttig gebruiken van asfalt dat er ligt, niet op een vlotte manier kunnen ritsen). 't Is zo jammer dat mensen dat verkeersinzicht mbt een goede doorstroming missen... het is altijd maar ikke, ikke, ikke.
Sinds wanneer leidt plotseling remmen om iemand van de linkerbaan ertussen te laten die weigert zijn snelheid van tevoren aan te passen tot een goede verkeersdoorstroming? Wel denken aan het advies de linkerbaan te benutten maar niet denken aan het advies je snelheid aan te passen lijkt me een grotere denkfout. Ik maak altijd ruimte voor invoegend verkeer, maar helaas is er ook verkeer dat 3 om 1 wil invoegen om zelf maar lekker sneller te zijn. Op een zeker moment houdt het op, meer dan 2 auto's hoeven er heus niet tussen als ritsen zo moet verlopen als het bedoeld is. Heb je weleens naar de rits in je tas gekeken? Dan wisselt elk pennetje van links zich af met een pennetje van rechts. Niet drie pennetjes van links met een BMW-logo erop om 1 pennetje van rechts. Dan is je rits namelijk kapot.
Oud 15-10-2007, 11:18
Timmert
Timmert is offline
Citaat:
Sinds wanneer leidt plotseling remmen om iemand van de linkerbaan ertussen te laten die weigert zijn snelheid van tevoren aan te passen tot een goede verkeersdoorstroming?
Je hoeft niet te remmen. Je auto heeft spiegels waarin je kunt zien wat er achter je gebeurt en dus ook wie er gaat invoegen. Daar kun je prima rekening mee houden zonder je rempedaal aan te raken. Dat heet anticiperen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 11:28
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Je hoeft niet te remmen. Je auto heeft spiegels waarin je kunt zien wat er achter je gebeurt en dus ook wie er gaat invoegen. Daar kun je prima rekening mee houden zonder je rempedaal aan te raken. Dat heet anticiperen.
Als er in een file zo'n laagvlieger met hoge snelheid de laatste 20 meter van z'n rijstrook wilt gebruiken, zie je dat echt niet altijd ruim van te voren aankomen. Je kan immers niet alleen maar in je linker spiegel kijken als het druk is op de weg. Als die hem er dan tussen gooit bij mij, heb ik nooit voldoende tijd om zonder gebruik van rempedaal voldoende ruimte te maken.
Bij iemand die fatsoenlijk ritst, dus snelheid al aanpast, richting aangeeft en zelf ook wacht tot er voldoende ruimte is, hoeft er inderdaad niemand z'n rem aan te raken.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 19:31
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
De snelweg werd een rijstrookje smaller en ik reed op de middelste baan, iedereen ritste netjes dus liet ik ook iemand voor mij invoegen. Komt er nog een BMW aangescheurd over de 50 meter vrije linkerrijstrook voor hem met de bedoeling om maar de kleinste auto uit de rij van de weg af te drukken.
Afgezien van het - volgens mij meer een door vooroordelen ingegeven vermoeden, maar dat terzijde - 'uit de rij drukken', is hier niks mis mee. Dat asfalt ligt er niet voor de sier.
Ik zie het vaak gebeuren dat mensen braaf allemaal 100 meter voor het einde van de weg gaan ritsen. Dat mag, maar dat betekent wel dat er 100 meter ongebruikt asfalt ligt. Dat spul ligt er om op gereden te worden, dus doorrijden tot vrij ver voordat de rijstrook ophoudt mag best. Dat veel lui dat als asociaal zien, komt alleen omdat mensen een ander niks gunnen. 'ik voeg drie kilometer te vroeg in want ik durf anders niet, dus moet een ander dat ook'.

Citaat:
Ik zag het al aankomen, en had daar geen zin in. Dus ben ik zodanig dicht op mijn voorganger gaan rijden (stapvoets) dat de BMW er net niet tussen kon. Ook toen die gozer z'n auto er tussen wou drukken (nota bene zonder richting aan te geven) bleef ik lekker mijn plek houden.
Die reactie is ten eerste asociaal voor je voorligger,en ten tweede nog asocialer dan de actie van 'mister BMW'. Het is dat de automobilist achter je kennelijk nog wel in staat was zijn gezonde verstand te gebruiken.

Citaat:
Nee, hij gaf vol gas om via het verdrijvingsvlak 2 of 3 auto's voor mij een auto flink af te snijden (tenminste, dat neem ik aan want ik hoorde een behoorlijk getoeter en ineens ging de auto voor mij flink in de rem). Ik dacht even dat die eikel het toch geflikt had om maar liefst een auto of 5 voor te dringen in een file (tijdswinst circa 10 seconden...), maar ineens zag ik vanaf de vluchtstrook een KLPD auto opduiken, die ik even daarvoor voorbijwas gereden omdat er een kleine aanrijding was gebeurt. BMW mocht mooi even mee naar de afrit van het tankstation.
Je beseft je dat, als jij die auto er gewoon voorgelaten had, je een kleine aanrijding had kunnen voorkomen ? Maar hoera, je hebt je kleineburgermanssyndroom even de overhand gegeven, want mensen in BMW's, dat zijn pas aso's... goed van je hoor, grote jongen, braaf.
Oud 15-10-2007, 19:45
Timmert
Timmert is offline
Citaat:
Als er in een file zo'n laagvlieger met hoge snelheid de laatste 20 meter van z'n rijstrook wilt gebruiken, zie je dat echt niet altijd ruim van te voren aankomen. Je kan immers niet alleen maar in je linker spiegel kijken als het druk is op de weg. Als die hem er dan tussen gooit bij mij, heb ik nooit voldoende tijd om zonder gebruik van rempedaal voldoende ruimte te maken.
Bij iemand die fatsoenlijk ritst, dus snelheid al aanpast, richting aangeeft en zelf ook wacht tot er voldoende ruimte is, hoeft er inderdaad niemand z'n rem aan te raken.
Ik rijd echt veel, zéker 1500km per week, maar dat maak ik dus écht zelden mee... Bovendien, al komt ie aanvliegen, dan zie je hem toch alsnog aankomen? Je ziet hem niet pas voor het eerst als ie hem voor je wil proppen mag ik hopen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:23
Nona
Nona is offline
Citaat:
Ik rijd echt veel, zéker 1500km per week, maar dat maak ik dus écht zelden mee... Bovendien, al komt ie aanvliegen, dan zie je hem toch alsnog aankomen? Je ziet hem niet pas voor het eerst als ie hem voor je wil proppen mag ik hopen.
Iemand zien en weten wat iemand wil zijn twee verschillende dingen. Pas wanneer iemand zijn snelheid aan gaat passen weet je waar hij in wil voegen. Of verwacht je dat ál het verkeer waar hij nog even snel voorbij rijdt een gat laat vallen?
Oud 15-10-2007, 20:40
Timmert
Timmert is offline
Citaat:
Iemand zien en weten wat iemand wil zijn twee verschillende dingen. Pas wanneer iemand zijn snelheid aan gaat passen weet je waar hij in wil voegen. Of verwacht je dat ál het verkeer waar hij nog even snel voorbij rijdt een gat laat vallen?
Naarmate je meer gaat rijden zie je dat soort dingen wel aankomen. Je leert het gedrag van mensen aardig voorspellen is mijn ervaring

En ja, als ik in m'n spiegel iemand aan zie komen die mogelijkerwijs voor me kan gaan invoegen dan hou ik daar rekening mee ja. Je rijdt toch al stapvoet (uitgaande van een file), dus wat voor moeite is het?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 21:51
Verwijderd
Even tussendoor, hoe kan iemand aan komen vliegen als er file staat?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 08:05
Timmert
Timmert is offline
Als het van 3 > 2 banen gaat. Iedereen ritst natuurlijk 3km vantevoren, en dan heb je altijd mensen die tot het verdrijvingsvlak doorrijden met te hoge snelheid.

Die bedoelen we.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten