![]() |
|
![]() |
Ik zwem in de zomer echt heel erg veel. Gewoon omdat ik dat leuk vind om dat te doen, en tevens is het goed voor je.
![]() Mij maakt het dan niet echt uit of ik baantjes zwem tussen de bejaarden hoor, dan maar. In de winter zwem ik echter bijna nooit, dat is omdat in de zomer we een buitenzwembad hebben een paar straten verderop en in de winter zou ik eerst 16 kilometer moeten fietsen eer ik bij het zwembad ben. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Hoi!
Ik zwem ook sinds een aantal weken. Ben begonnen met één keer in de week (ongeveer 3 weken). Zwem nu sinds twee weken twee keer in de week en ik merk qua conditie nu al verschil. Mijn laatste keer zwom ik 50 baantjes à 25 meter in 45 minuten. Schoolslag, dat wel. Want ik kan niet echt anders :$ Wat ik me nog afvroeg: merken mensen verschil in hun lichaam en aan hun lichaam dankzij het zwemmen? Dat wil zeggen, conditieverbetering en afslanken? Waar merk je dat aan? Misschien dat dat me gemotiveerd houdt ![]() |
![]() |
|
![]() |
Als je gaat zwemmen om wat aan je lichaam te werken dan heb je wel een goede sport gekozen, denk ik
![]() Zwemmen kan best wel zwaar zijn, zoals je misschien zelf al gemerkt hebt. Als je intensief zwemt, verbrand je sowieso vetten en kweek je ook wat spieren. Alles wordt dus'n beetje strakker zeg maar ![]() ![]() Oh en zwemmen is ook heel erg goed voor je conditie! Zwemmen is toch echt wel een gezonde sport, denk ik ![]() En als je't een beetje beu wordt, kan je nog altijd nieuwe technieken proberen te leren, waterpolo spelen met vrienden, gewoon wat 'vechten' in't water of eens met zwemvliezen zwemmen ofzo ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Met zwemmen verbrand je wel veel calorieën. ![]() En wat maakt zwemmen zo goed voor je conditie, want ik word er niet zo moe van in vergelijking met dingen als joggen of teamsport. |
![]() |
||
![]() |
@ Leonoor:
Zwemmen is minder belastend voor je gewrichten dan de meeste andere sporten. Volgens mij gebeuren de meeste blessures tijdens het zwemmen wanneer je iets te enthousiast naast het zwembad loopt ![]() Nee serieus, de negatieve impact die het op je lichaam heeft is gewoon veel kleiner dan bij veel andere sporten. Citaat:
Welke zwemtechniek gebruik je? En hoe snel zwem je? Ik doe zelf redelijk veel sport en ben een goede loper maar ik vind persoonlijk dat zwemmen echt véél intensiever is dan de meeste andere sporten. Ik kan letterlijk anderhalf uur non stop 2 tegen 2 voetballen (dus anderhalf uur zware intervaltraining eigelk) maar in'n zwembad zie ik ECHT af ![]() Schoolslag vind ik helemaal niet zo intensief, dat kan ik lang volhouden aan redelijk hoge snelheid. Crawl aan 'n hoge snelheid is voor mij echt moordend! Misschien moet je eens crawl proberen te zwemmen of je tempo van schoolslag wat verhogen. Ik warm meestal op met rustige crawl, dan intensief crawl en schoolslag en om af te sluiten nog wat rustige crawl (soort van cool down, zeg maar). Ik hoor ook van de mensen waarmee ik regelmatig zwem dat 6-takt crawl (crawl met actieve beenbeweging) ook voor hen redelijk zwaar is. Ik veronderstel dus dat het niet enkel aan mij ligt ![]() Nuja, misschien ben jij wel heel goed in zwemmen en gaat het daarom zo vlot, dat kan ook natuurlijk! Ik raad je iig aan om crawl te leren zwemmen! 't Zorgt voor wat meer variatie in je training, 't is (in mijn ogen toch) veel intensiever, 't gaat lekker snel en het is ideaal als opwarming (iets minder belastend dan de bruuske beweging van schoolslag). Zwemmen is iig sport en sport is natuurlijk sowieso goed voor je conditie! ![]() |
![]() |
|
Ik heb het idee dat je aan een goede conditie met zwemmen weinig hebt bij hardlopen of fietsen. Ik heb jarenlang gezwommen, behoorlijk intensief, paar keer per week en daarbij had ik echt een goede conditie, kon het heel lang volhouden (had ook echt van die brede bovenarmen en schouders) maar met hardlopen of fietsen was mijn conditie helemaal niet zo goed. Denk dat het wellicht ook andersom werkt.
||
Citaat:
Ik doe tegenwoordig (individueel) aan hardlopen; daarvan kom ik iedere keer doodmoe terug. Van mijn zwemtrainingen kom ik de ene keer doodmoe terug, terwijl ik me de andere keer kiplekker voel. Het hangt er gewoon van af hoeveel ik 'geef' tijdens zo'n training. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Maar er zijn ook genoeg situaties waarin zwemmen niet gezond is. Bv. met een chloorallergie, dan is zwemmen in de meeste zwembaden niet gezond. Of met een oorontsteking of een grote wond ![]() Ik loop trouwens regelmatig blessures op in het zwembad en dan gewoon in het water, maar dat komt over het algemeen door de tegenstander of de bal. ![]() Mbt intensiefheid: is het niet maar net wat je gewend bent? (Wat de rest dus ook al zegt. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
@ PatoLoco:
Zoals ik al zei, ben ik niet supersnel. Maarrrr... vandaag heb ik mezelf verrast door geen 22 baantjes in 45 minuten te zwemmen maar 28 baantjes in 45 minuten te zwemmen. ![]() Ik weet alleen begod niet hoe ik dat ga doen met de ademhaling etc. maar ik kijk het wel af van de andere mensen die crawlen ![]() Nou maar hopen dat ik geen spierpijn krijg van vandaag, want ik wil morgen weer gaan zwemmen en dan volgende week misschien gaan crawlen (als ik het aandurf ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() @ CreativeMusic: Ik heb normaalgezien wel ergens op m'n computer/internet heel erg goede informatie ivm correcte zwemtechniek. Als je wilt, kan ik eens kijken of ik dit niet in'n documentje kan zetten dan stuur'k het je door. Ik kan niet beloven dat dit gaat lukken hoor maar zal het morgen eens proberen. Zo kan je meteen van in het begin leren zwemmen met een "goede" techniek (of toch tenminste enkele standaardfouten proberen te vermijden). Fouten zijn namelijk vaak erg moeilijk af te leren en misschien helpt goede theorie wel bij het voorkomen van deze fouten ![]() I'll keep you updated ![]() Citaat:
![]() Veel zwemplezier allemaal ![]() Edit: Wat trouwens misschien wel kan helpen bij het aanleren van crawl, vlinderslag, etc is het gebruiken van zwemvliezen. Omdat je zo héééél veel stuwing uit je beenslag haalt, kan je je meer op techniek/timing concentreren en minder op snelheid/niet verdrinken ![]() ![]() Wij doen het soms als afwisseling in de zwemles en't is best wel leuk + het helpt wel bij't focussen op de techniek... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je kunt natuurlijk ook gewoon echt op waterpolo gaan.
![]() ![]() Ik vind waterpolo'en met vrienden of als 'gewone' activiteit in een zwembad of in buiten water met 'niet-waterpolo'ers' altijd vreselijk...waterpolo heeft regels en die gelden zelden bij zo'n activiteit... Prima als je zo'n spelletje wilt spelen, maar noem het dan waterhandbal of waterrugby ofzo ipv waterpolo... ![]() Op internet is ook veel informatie te vinden over zwemtechnieken, bv. http://www.hr-trainingsadvies.nl/ind...n/page0017.htm of http://www.triathlongent.be/zwemmen/filmpjes.html (de filmpjes doen het helaas niet...hier tenminste niet). |
![]() |
||
Citaat:
heb gisteren voor het eerste echt een hele tijd crawl gezwommen, twintig minuten aan een stuk, met een pullboy tussen m'n benen. schoolslag doe ik makkelijk 100 25m-baantjes aan één stuk door, maar crawl lukte tot nu toe eigenlijk niet echt... daarom dus gisteren eens echt doorgezet, en vandaag STIJF AS HELL, damn ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Vrije tijd |
Zwemmen Verwijderd | 4 | 10-09-2012 12:34 | |
Lichaam & Gezondheid |
Haar verven & zwemmen? x-spekkie-x | 14 | 01-04-2005 10:28 | |
Lichaam & Gezondheid |
zwemmen met rugklachten??? spunk_artist | 14 | 10-08-2004 20:30 | |