Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2009, 14:30
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
...Ik vraag me af of ik sneller kan dan dit (in schoolslag)....
Als je vroeger nooit in'n zwemclub ofzo gezeten hebt, is volgens mij de kans groot dat je gemakkelijk nog sneller kan zwemmen zonder echt een zwaardere inspanning te leveren.

Ik heb al gemerkt dat bijna iedereen die gewoon de basis van het zwemmen ooit geleerd heeft geen goede techniek heeft. En dit terwijl een goede techniek echt heel veel kan helpen! Ik weet niet of je makkelijk info vindt op internet maar misschien moet je maar eens wat rondneuzen naar websites/filmpjes met uitleg over de correcte zwemtechnieken.

Ik doe sportschool en voor m'n opleiding besefte ik echt niet hoe slecht mijn techniek eigenlijk was. Nu is m'n techniek vééél beter en ik voel het resultaat echt wel (hoewel er nog veel werk is als ik technisch écht goed wil zwemmen). Het verschil kan echt in kleine dingen liggen...

't Is zeker de moeite waard

Misschien zijn er wel begeleiders die je tijdens het zwemmen willen helpen met het verbeteren van je techniek. Bij mij op de universiteit zijn zo'n mensen altijd aanwezig als het zwembad open is dus misschien bij jouw zwembad ook wel
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 18:02
blauwbilgorgel
blauwbilgorgel is offline
Ik zwem in de zomer echt heel erg veel. Gewoon omdat ik dat leuk vind om dat te doen, en tevens is het goed voor je.
Mij maakt het dan niet echt uit of ik baantjes zwem tussen de bejaarden hoor, dan maar.
In de winter zwem ik echter bijna nooit, dat is omdat in de zomer we een buitenzwembad hebben een paar straten verderop en in de winter zou ik eerst 16 kilometer moeten fietsen eer ik bij het zwembad ben.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 10:23
Myuki
Myuki is offline
@PatoLoco: Bedankt voor de tip. Ik zal me inderdaad maar eens verdiepen in zwemtechniek, want tot nu toe doe ik maar wat.

@CreativeMusic: een tweedehandsracefiets hoeft helemaal niet duur te zijn, snuffel maar eens rond op marktplaats
Oud 22-07-2009, 10:53
MmLelle
MmLelle is offline
Hoi!

Ik zwem ook sinds een aantal weken. Ben begonnen met één keer in de week (ongeveer 3 weken). Zwem nu sinds twee weken twee keer in de week en ik merk qua conditie nu al verschil. Mijn laatste keer zwom ik 50 baantjes à 25 meter in 45 minuten. Schoolslag, dat wel. Want ik kan niet echt anders :$

Wat ik me nog afvroeg: merken mensen verschil in hun lichaam en aan hun lichaam dankzij het zwemmen? Dat wil zeggen, conditieverbetering en afslanken? Waar merk je dat aan? Misschien dat dat me gemotiveerd houdt
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 11:55
PatoLoco
PatoLoco is offline
Als je gaat zwemmen om wat aan je lichaam te werken dan heb je wel een goede sport gekozen, denk ik

Zwemmen kan best wel zwaar zijn, zoals je misschien zelf al gemerkt hebt. Als je intensief zwemt, verbrand je sowieso vetten en kweek je ook wat spieren. Alles wordt dus'n beetje strakker zeg maar Als je na elke 'training' echt voelt dat je hard gewerkt hebt dan zal het zeker z'n vruchten afwerpen. Natuurlijk is beweging niet alles, je voeding moet ook wel'n beetje in orde zijn. Als je elke avond pizza met cola en als dessert een zak chips eet, zullen je inspanningen niet veel uitmaken natuurlijk

Oh en zwemmen is ook heel erg goed voor je conditie!

Zwemmen is toch echt wel een gezonde sport, denk ik

En als je't een beetje beu wordt, kan je nog altijd nieuwe technieken proberen te leren, waterpolo spelen met vrienden, gewoon wat 'vechten' in't water of eens met zwemvliezen zwemmen ofzo Klinkt misschien 'n beetje kinderachtig ofzo maar 't is echt wel leuk allemaal
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Zijn er ongezonde sporten dan...?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Zijn er ongezonde sporten dan...?
Wel sporten die voor sommige mensen erg ongezond kunnen uitpakken. Zo mag ik geen steps doen ivm mijn zwakke kniën.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Als je gaat zwemmen om wat aan je lichaam te werken dan heb je wel een goede sport gekozen, denk ik

Zwemmen kan best wel zwaar zijn, zoals je misschien zelf al gemerkt hebt. Als je intensief zwemt, verbrand je sowieso vetten en kweek je ook wat spieren. Alles wordt dus'n beetje strakker zeg maar Als je na elke 'training' echt voelt dat je hard gewerkt hebt dan zal het zeker z'n vruchten afwerpen. Natuurlijk is beweging niet alles, je voeding moet ook wel'n beetje in orde zijn. Als je elke avond pizza met cola en als dessert een zak chips eet, zullen je inspanningen niet veel uitmaken natuurlijk

Oh en zwemmen is ook heel erg goed voor je conditie!

En als je't een beetje beu wordt, kan je nog altijd nieuwe technieken proberen te leren, waterpolo spelen met vrienden, gewoon wat 'vechten' in't water of eens met zwemvliezen zwemmen ofzo Klinkt misschien 'n beetje kinderachtig ofzo maar 't is echt wel leuk allemaal
Ik dacht dat vetverbranding pas na anderhalf uur sporten begon. Dat je in die tijd ervoor alleen calorieën verbrand en vocht verliest? Weet iemand of ik gelijk/ongelijk heb?
Met zwemmen verbrand je wel veel calorieën.

En wat maakt zwemmen zo goed voor je conditie, want ik word er niet zo moe van in vergelijking met dingen als joggen of teamsport.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Wel sporten die voor sommige mensen erg ongezond kunnen uitpakken.
Maar daar lijkt zwemmen me geen uitzondering op.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 20:15
PatoLoco
PatoLoco is offline
@ Leonoor:

Zwemmen is minder belastend voor je gewrichten dan de meeste andere sporten. Volgens mij gebeuren de meeste blessures tijdens het zwemmen wanneer je iets te enthousiast naast het zwembad loopt

Nee serieus, de negatieve impact die het op je lichaam heeft is gewoon veel kleiner dan bij veel andere sporten.

Citaat:
Ik dacht dat vetverbranding pas na anderhalf uur sporten begon. Dat je in die tijd ervoor alleen calorieën verbrand en vocht verliest? Weet iemand of ik gelijk/ongelijk heb?
Met zwemmen verbrand je wel veel calorieën.

En wat maakt zwemmen zo goed voor je conditie, want ik word er niet zo moe van in vergelijking met dingen als joggen of teamsport.
Voor zover ik weet begint de vetverbranding na ongeveer 30 min cardiotraining. Dat's maar een ruwe schatting natuurlijk. Ik veronderstel dat het wel van heel wat factoren afhangt maar anderhalf uur is toch wel hééél lang hoor.

Welke zwemtechniek gebruik je? En hoe snel zwem je? Ik doe zelf redelijk veel sport en ben een goede loper maar ik vind persoonlijk dat zwemmen echt véél intensiever is dan de meeste andere sporten. Ik kan letterlijk anderhalf uur non stop 2 tegen 2 voetballen (dus anderhalf uur zware intervaltraining eigelk) maar in'n zwembad zie ik ECHT af Mijn conditie is dus echt wel goed en toch vind ik zwemmen erg zwaar.

Schoolslag vind ik helemaal niet zo intensief, dat kan ik lang volhouden aan redelijk hoge snelheid. Crawl aan 'n hoge snelheid is voor mij echt moordend! Misschien moet je eens crawl proberen te zwemmen of je tempo van schoolslag wat verhogen.

Ik warm meestal op met rustige crawl, dan intensief crawl en schoolslag en om af te sluiten nog wat rustige crawl (soort van cool down, zeg maar).

Ik hoor ook van de mensen waarmee ik regelmatig zwem dat 6-takt crawl (crawl met actieve beenbeweging) ook voor hen redelijk zwaar is. Ik veronderstel dus dat het niet enkel aan mij ligt

Nuja, misschien ben jij wel heel goed in zwemmen en gaat het daarom zo vlot, dat kan ook natuurlijk! Ik raad je iig aan om crawl te leren zwemmen! 't Zorgt voor wat meer variatie in je training, 't is (in mijn ogen toch) veel intensiever, 't gaat lekker snel en het is ideaal als opwarming (iets minder belastend dan de bruuske beweging van schoolslag).

Zwemmen is iig sport en sport is natuurlijk sowieso goed voor je conditie!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 20:16
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het idee dat je aan een goede conditie met zwemmen weinig hebt bij hardlopen of fietsen. Ik heb jarenlang gezwommen, behoorlijk intensief, paar keer per week en daarbij had ik echt een goede conditie, kon het heel lang volhouden (had ook echt van die brede bovenarmen en schouders) maar met hardlopen of fietsen was mijn conditie helemaal niet zo goed. Denk dat het wellicht ook andersom werkt.
Oud 23-07-2009, 20:46
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik heb het idee dat je aan een goede conditie met zwemmen weinig hebt bij hardlopen of fietsen.
Bij mijn vorige wedstrijdzwemploeg werd altijd gezegd: "zwemmers zijn de slechtste lopers". Algemene conditie bouw je er wel mee op, maar een goede zwemconditie hebben betekent niet dat je uithoudingsvermogen bij hardlopen ook meteen 'goed' is.
Ik doe tegenwoordig (individueel) aan hardlopen; daarvan kom ik iedere keer doodmoe terug. Van mijn zwemtrainingen kom ik de ene keer doodmoe terug, terwijl ik me de andere keer kiplekker voel. Het hangt er gewoon van af hoeveel ik 'geef' tijdens zo'n training.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 11:49
Verwijderd
Citaat:
@ Leonoor:

Zwemmen is minder belastend voor je gewrichten dan de meeste andere sporten. Volgens mij gebeuren de meeste blessures tijdens het zwemmen wanneer je iets te enthousiast naast het zwembad loopt

Nee serieus, de negatieve impact die het op je lichaam heeft is gewoon veel kleiner dan bij veel andere sporten.
Tuurlijk, maar dat maakt andere sporten niet ongezond.

Maar er zijn ook genoeg situaties waarin zwemmen niet gezond is. Bv. met een chloorallergie, dan is zwemmen in de meeste zwembaden niet gezond. Of met een oorontsteking of een grote wond

Ik loop trouwens regelmatig blessures op in het zwembad en dan gewoon in het water, maar dat komt over het algemeen door de tegenstander of de bal.

Mbt intensiefheid: is het niet maar net wat je gewend bent? (Wat de rest dus ook al zegt.) Ik vind hardlopen bv. juist veel zwaarder dan zwemmen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 13:01
capibara
capibara is offline
Citaat:
waterpolo spelen met vrienden
Dat was laatst allemaal leuk en aardig, tot ik een oma per ongeluk met een headshot raakte
Oud 24-07-2009, 13:25
Verwijderd
@ PatoLoco:

Zoals ik al zei, ben ik niet supersnel. Maarrrr... vandaag heb ik mezelf verrast door geen 22 baantjes in 45 minuten te zwemmen maar 28 baantjes in 45 minuten te zwemmen. En alhoewel ik alleen maar schoolslag en rugslag zwem, merkte ik toch dat ik daarna best een rood hoofd had van het snelle zwemmen. Ik had het er serieus warm van. Ik ga binnenkort een beter badpak kopen (ik heb er nu één van mijn moeder die een beetje uitgelebberd is) zodat ik ook de borstcrawl kan gaan zwemmen.
Ik weet alleen begod niet hoe ik dat ga doen met de ademhaling etc. maar ik kijk het wel af van de andere mensen die crawlen

Nou maar hopen dat ik geen spierpijn krijg van vandaag, want ik wil morgen weer gaan zwemmen en dan volgende week misschien gaan crawlen (als ik het aandurf)
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 13:47
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik weet alleen begod niet hoe ik dat ga doen met de ademhaling etc. maar ik kijk het wel af van de andere mensen die crawlen
Hier staat uitleg. Op zwemles leer ik kinderen altijd eerst de slag aan zonder ademhaling (dus ademhalen, stukje zwemmen, stoppen, en weer opnieuw). Lukt dit goed, dan komt de ademhaling erbij: kies 1 kant (in dit voorbeeld rechts). Op het moment dat je rechterhand het water uit komt, draai je je hoofd opzij naar rechts om adem te halen en ongeveer tegelijk met je hand gaat je gezicht weer het water in.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 15:18
Verwijderd
En je hoofd ook echt opzij draaien, zodat je zeg maar naar de muur kijkt en niet naar boven, naar het plafond.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 19:10
Verwijderd
Bedankt HawaHaai en Leonoor!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 23:44
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
Tuurlijk, maar dat maakt andere sporten niet ongezond.
Oh maar ik bedoelde ook helemaal niet dat andere sporten ongezond zijn ofzo hoor

@ CreativeMusic: Ik heb normaalgezien wel ergens op m'n computer/internet heel erg goede informatie ivm correcte zwemtechniek. Als je wilt, kan ik eens kijken of ik dit niet in'n documentje kan zetten dan stuur'k het je door.

Ik kan niet beloven dat dit gaat lukken hoor maar zal het morgen eens proberen. Zo kan je meteen van in het begin leren zwemmen met een "goede" techniek (of toch tenminste enkele standaardfouten proberen te vermijden). Fouten zijn namelijk vaak erg moeilijk af te leren en misschien helpt goede theorie wel bij het voorkomen van deze fouten

I'll keep you updated

Citaat:
Dat was laatst allemaal leuk en aardig, tot ik een oma per ongeluk met een headshot raakte
Dat zou't voor mij echt nog leuker maken

Veel zwemplezier allemaal Ik ga volgende week weer, denk'k!

Edit: Wat trouwens misschien wel kan helpen bij het aanleren van crawl, vlinderslag, etc is het gebruiken van zwemvliezen. Omdat je zo héééél veel stuwing uit je beenslag haalt, kan je je meer op techniek/timing concentreren en minder op snelheid/niet verdrinken Wel gegarandeerd een "back to reality" moment wanneer je de zwemvliezen uitdoet en beseft dat je zonder echt verschrikkelijk traag zwemt maarja

Wij doen het soms als afwisseling in de zwemles en't is best wel leuk + het helpt wel bij't focussen op de techniek...
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 12:29
Verwijderd
Je kunt natuurlijk ook gewoon echt op waterpolo gaan.

Ik vind waterpolo'en met vrienden of als 'gewone' activiteit in een zwembad of in buiten water met 'niet-waterpolo'ers' altijd vreselijk...waterpolo heeft regels en die gelden zelden bij zo'n activiteit... Prima als je zo'n spelletje wilt spelen, maar noem het dan waterhandbal of waterrugby ofzo ipv waterpolo...

Op internet is ook veel informatie te vinden over zwemtechnieken, bv. http://www.hr-trainingsadvies.nl/ind...n/page0017.htm of http://www.triathlongent.be/zwemmen/filmpjes.html (de filmpjes doen het helaas niet...hier tenminste niet).
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 09:32
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Op internet is ook veel informatie te vinden over zwemtechnieken, bv. http://www.hr-trainingsadvies.nl/ind...n/page0017.htm of http://www.triathlongent.be/zwemmen/filmpjes.html (de filmpjes doen het helaas niet...hier tenminste niet).
goeie site!
heb gisteren voor het eerste echt een hele tijd crawl gezwommen, twintig minuten aan een stuk, met een pullboy tussen m'n benen. schoolslag doe ik makkelijk 100 25m-baantjes aan één stuk door, maar crawl lukte tot nu toe eigenlijk niet echt... daarom dus gisteren eens echt doorgezet, en vandaag STIJF AS HELL, damn anyway, ik ging best oké vooruit, maar het gaat nog niet zo goed als ik zou willen. straks nog eens zwemmen denk ik. als het zo'n mooi weer blijft ga ik in het openluchtbad van een andere gemeente, da's 50m lang, misschien ook eens een ervaring
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 11:41
PatoLoco
PatoLoco is offline
Als je echt heel stijf bent, kan je beter'n dagje of twee rusten Of als je echt wilt zwemmen misschien toch gewoon rustig zwemmen...
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 12:08
Verwijderd
Als je stijf bent juist lekker zwemmen. Maar inderdaad beter rustig aan en in niet te koud water is dan ook fijner.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 16:22
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
toch een uur gaan zwemmen hoor ging best goed nog, redelijk op het gemakje. wel koud hoor, zo'n buitenbad, als je een binnenbad gewend bent! en zo 50m ipv 25 is toch ook héél anders
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 19:02
juni
juni is offline
ik zwem 1x in de week, ongeveer 1 uur en een kwartier, en dan meestal rond de 80 (25m)baantjes. als ik een keer over heb moeten slaan, zwem ik er soms 60, maar zit dan vrij snel weer op 80.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 09:40
Verwijderd
Ik ga zo denk ik buiten zwemmen. Er staat niet superveel wind, dus het moet niet te koud zijn. En misschien probeer ik het wel met flippers, lijkt me best tof!
ik heb gisteren heel veel zwemmen op tv gekeken, en ik denk dat ik de techniek wel begrijp. hihi
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten