Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2004, 16:31
spunk_artist
spunk_artist is offline
ik heb al lang last van mijn rug en ben een tijdje geleden begonnen met zwemmen (gewoon baantjes trekken in schoolslag). ik vind het echt super lekker om te doen, alleen hoor ik van sommige mensen dat het slecht is voor je rug, maar anderen zeggen juist dat het goed is voor je rug .
ik weet het niet meer. en ik wil niet perongelijk mijn rug verslechteren door het zwemmen.

is hier toevallig iemand die wel weet of zwemmen nou wel of juist niet goed is voor je rug?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 16:37
kimberley
kimberley is offline
Dat ligt aan de soort rugklacht. Bij de ene aandoening is het juist wel goed, bij de ander absoluut niet. Ik weet niet precies met welke rugklachten je beter niet kan zwemmen en welke beter wel.
Misschien wel mensen die dat weten?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 16:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook jarenlang gezwommen en ook een zwakke rug en ik kreeg altijd te horen dat zwemmen de sport is waarmee je je rug het minste belast. Zwemmen is ook een sport met een lage blessurekans. Als jij je er goed bij voelt dan zou ik er gewoon mee doorgaan, als je klachten krijgt kan je er altijd mee stoppen.
Oud 24-07-2004, 16:49
luchtballon
luchtballon is offline
Het lijkt me dat je je rug dan weinig belast. En als je bij het zwemmen geen pijn hebt lijkt het me wel goed.
Oud 24-07-2004, 17:38
Konijn
Konijn is offline
Eigenlijk, is zwemmen overal goed voor. Behalve natuurljk als precies de beweging van de schoolslag je pijn verergert.
Het komt doordat je in het water erg licht bent en alle bewegingen makkelijker gaan.
Oud 25-07-2004, 01:30
Hawahaai
Hawahaai is offline
Voor bijna alle rugklachten wordt zwemmen juist aangeraden.
Als je dus niet iets heel specifieks en aparts/moeilijks hebt aan je rug, zou ik gewoon lekker gaan zwemmen als ik jou was, zeker als het goed voelt.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 07:59
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 25-07-2004 @ 02:30 :
Voor bijna alle rugklachten wordt zwemmen juist aangeraden.
En zolang je geen pijn hebt bij het zwemmen ed, zou ik het ook gewoon lekker doen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 09:13
Verwijderd
Ik heb ook al een behoorlijke poos ontzettend last van mijn rug. Sindskort sport ik in het water, aquavaria (combi van aquarobics, aquajogging en hydrofit etc). Ik krijg bij de ene oefening meer last van mn rug als bij de andere, bij gewoon baantjes trekken heb ik nergens last van.
Denk dat het voor jezelf even afwegen is, als je er last van krijgt, dan zou ik er mee stoppen!
Maar het schijnt idd wel goed te zijn... tot je ergens last van krijgt natuurlijk!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 09:27
Dzjes
Dzjes is offline
Heb ook gehoord dat zwemmen zowat de beste sport is voor rugklachten, zoals hierboven al gezegd, gewoon doen wat jij wilt. Als je geen pijn hebt kan je toch gewoon verder blijven zwemmen? Als je last krijgt kan je nog altijd stoppen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 09:44
cyntha
cyntha is offline
Citaat:
Dzjes schreef op 25-07-2004 @ 10:27 :
Als je geen pijn hebt kan je toch gewoon verder blijven zwemmen? Als je last krijgt kan je nog altijd stoppen.
Precies. Ik dacht dat zwemmen zowiezo een van de beste sporten is, omdat je de minste kans hebt op blessure's en je gewrichten minder belast worden dan bij andere sporten.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 10:21
x_knorretje_x
x_knorretje_x is offline
Ik ben toen ik klein was van de trap gevallen en moest toen naar de fisio, omdat ik een kromme rug had (niet heel erg ofzow hor) maar zij gaf het advies te gaan zwemmen, duz wanneer je ook zoiets met je rug hebt dan kun je het beste wel zwemmen, want dat is alleen maar goed. Wanneer je het niet zeker weet zou je het eens bij een fysiotherapeut kunnen vragen of maybe dat de dokter dat ook wel weet
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 15:33
damaetas
damaetas is offline
ik doe dat ook

het is goed voor je rug maar je moet ervoor zorgen dat je goed zwemt, dus niet als een hondje je hoofd uit het water houden maar elke keer kopje onder. je begrijpt wel dat je je rug krom trekt als je je hoofd omhooghoudt.

je kan even aan de redder vragen of je slag juist is dan ben je iig zeker.
Oud 08-08-2004, 15:57
Apomes
Apomes is offline
Kinesist heeft me verteld dat zwemmen het beste is voor je rug en schouders omdat je die versterkt!
Oud 10-08-2004, 15:33
jolliehollie
jolliehollie is offline
heej

Ik had ook een tijdje last van me rug en ben ook een paar x door me rug heen gegaan, en moest dus naar de fysiotherapie en die zei dat zwemmen heel goed was voor je rug. Maarja ik weet niet wat voor rugpijn jij hebt natuurlijk.
iig suc6 ermee!!
Oud 10-08-2004, 20:30
snoopy
snoopy is offline
t Heeft twee kanten. Aan de ene kant belast je je rug (al je gewrichten eigenlijk) minder met zwemmen, omdat er weinig druk uitgeoefend wordt. Maar je houding is bij zwemmen (en vooral de schoolslag) niet ideaal. Maar goed... geen pijn=gewoon doorgaan.!

Regels voor berichten