Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Nou wil ik even je bron onderuit halen. Ik heb de NW&T op het gebied van klimaatsverandering nogal wat onzin zien verkondigen. Ze hebben ge neiging om zich toe te leggen op andere verklaringen die volgens theorien ook met de opwerming, of verkoeling van de aarde te maken kunnen hebben. Het probleem is alleen dat veel van die theorieen (en daarom worden ze ook niet op zo'n brede schaal ingezet) een aantal andere, belangrijke factoren niet meerekenen in hun onderzoek. Ik zal niet weerleggen dat er nog vele dingen gevonden zullen worden die de opwarming van de aarde zullen tegenwerken. In veel gevallen zal dat ook leiden tot theorien omtrend de CO2 gevoeligheid van ons klimaat. Wat je alleen niet moet vergeten is dat er een groot verschil is tussen extra processen en fundamentele processen, nog een reden waarom ik Cox' artikel heb genoemd. Cox verteld dat relatief kleine veranderingen op een grotere schaal een invloed kunnen hebben, kijk bijvoorbeeld naar de Amazone. Als de Amazone in stort, krijg je een grote CO2 release in een paar decennia. Dat was een van de belangrijke effecten die zijn model aantoonde als je integratie van verschillende processen stimuleerd. Je moet ook bedenken dat veel van de processen die uniek worden genoemd in populistisch-wetenschappelijke tijdschriften een bijverschijnsel zijn van de toenemende CO2 concentratie in de atmosfeer en/of de biologische effecten die daar op volgen. Je kan natuurlijk niet alles zomaar aan 1 factor toeschrijven, maar er zijn veel processen die zo aan elkaar verbonden zijn dat je je moet afvragen waar het is 'begonnen'. En een kort lesje statistiek: Als je een grote variabiliteit hebt, maar genoeg data, kan je toch nog duidelijke trend herkennen. En, dat vond ik laatst nog, als je echt wil weten wat er aan de hand is moet je naar de natuur kijken. Fenologisch onderzoek is namelijk veel consistenter met betrekking tot de veranderingen op deze aarde dan sommige andere processen (CO2 uitstoot/opname uit de grond bijvoorbeeld). Zie: Luo Y.Q. (2007). Terrestrial carbon-cycle feedback to climate warming. Annual Review of Ecology Evolution and Systematics 38, 683-712 Het probleem is echter dat je niet kan falsifiseren met dat soort data wat we wel weten. En dat is erg belangrijk. Veel theorien die alternatieve verklaringen bieden helpen vaak meer om de huidige theorien te versterken en/of aan te passen, dan om ze te verwerpen. De basis factoren die de beinvloeding van het klimaat bewerkstelligen veranderen eigenlijk niet. bijv: Toename van CO2 versterkt de hydrologische cyclus, en zorgt voor een netto toename van water in de korte cyclus (buiten het ijs) van water. Dat betekend dat er iets meer waterdamp in de lucht komt, maar misschien ook (speculatie) dat de hoeveelheid stof in de lucht afneemt. Dat betekend dat de verwarming ten gevolge van verwarming komt en daarmee zichzelf in stand houdt. Aangezien verwarming toename van CO2 betekend en daarmee verwarming en daarmee toename van CO2 (terrestrische decompositie), ben je eigenlijk nog steeds in dezelfde cyclus aan het praten, maar is het effect meer indirect.
||
Citaat:
||||
Citaat:
Echt, als ik als leek in de klimatologie al zoiets opmerk, wat zegt dat over dat tijdschrift? Het is inderdaad zo dat na ineenstorting van het communisme in Oost-Europa en Rusland, en de opkomst van milieubewustheid in West-Europa, de milieuvervuiling in Europa sterk terug is gelopen. De OECD heeft cijfers die daarmee samenhangen, namelijk de industriële productie: http://www.oecd.org/dataoecd/60/39/38106434.pdf Duidelijk merkbaar in de productiecijfers van Oost-Europa is de ineenstorting van het communisme, en de opleving daarna. Echter, voor diezelfde tijd liep men in China nog rond als keuterboertjes met karren, en tijdens diezelfde tijd werd alles dat los en vast zat verbrand om staal te maken. Wat men in Europa zuiniger werd verstookte men dus elders even hard. Citaat:
Er is dus geen conclusie uit te trekken. Zelfde verhaal als de activiteit van de zon die tegenstanders van milieumaatregelen ook vaak aanvoeren. Er is geen conclusie uit te trekken doordat bewijs voor hun standpunt in het fenomeen ontbreekt. Citaat:
Klimaat is een kwestie van decennia. Dat meten over een periode van nauwelijks zes jaar is pure misinterpretatie van cijfers, in de regel een beginnersfout of een moedwillige poging een verkeerd beeld te schetsen (dat laatste vooral aangetroffen bij lobbyisten e.d.) Vandaar dus ook de kreet 'there's lies, big lies, and statistics'. Een basisles in elke vorm van statistiek in de wetenschap is toch dat je moet oppassen voor dergelijke misverstanden. Wat nuttig is, is een vijfjaarlijkse meting over een periode van de afgelopen 200 jaar. Dat geeft ook direct een heel ander beeld. Wederom onbegrijpelijk hoe een tijdschrift zichzelf serieus kan nemen als een leek er met dergelijk gemak gaten in schiet.
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() Hmmm, 2008-1988 = 20 20 > 6 Mis ik iets, of jij?
||
Citaat:
Ik geef meestal als voorbeeld de balans van koolstof in de grond. In veel lange-termijn systemen is deze koolstofopslag gemaximaliseerd, maar niet statisch. Dat betekend dat er steeds evenveen in als uit gaat. Ik negeer dan al dat eigenlijk veel systemen helemaal niet lange-termijn stabiel zijn, zoals de tropische wouden. Noch beantwoord ik dan de vraag wat lange termijn eigenlijk is. Koolstof opslag hangt af van de sequestratie van koolstof d.m.v. fotosynthese en de afbraak door bacterien en andere organismen in de grond. Omdat bij fotosynthese koolstof dioxide een limiterende component is, zal bij verhoging van de CO2 concentratie in de atmosfeer de fotosynthese toenemen. Klnkt tot nu toe logisch. Maar hoe wordt de grond fauna beinvloed door de veranderingen in CO2 concentratie en temperatuursverhoging? Wat vindt deze fauna van de toename van de hoeveelheid regen? Dat zijn vragen waar nog geen duidelijk, definitief antwoord op is, en daarnaast reageerd de grond fauna afwijkend op sommige verwachte processen. Bij veensystemen is het ondertussen bijvoorbeeld wel duidelijk dat een toename van de temperatuur ook leidt tot een verlaging van de grondwaterstand en een vermindering van het aantal vriesdagen. Daardoor neemt de hoeveelheid koolstof dioxide die wordt opgeslagen in de grond af, wat leidt tot een netto CO2 uitstoot. Nouja, en dan is dit een versimpelde versie die nog tig andere factoren achterwege laat of standardiseerd. Dit zet je niet in een tijdschrift zoals de NW&T. De lezers willen duidelijke antwoorden. Dan zet je dus neer dat veengebieden kunnen zorgen voor een toename van de CO2 uitstoot, en vermeld je niet wat er daarin niet duidelijk is. Dan is je theorie niet slecht, verteld je niet eens onwaarheden, maar maak je wel de context voor onzin als een geheel. Even @ temp graph. Kan je ff zeggen waar ie vandaan komt?
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wel heb ik een probleem met CO2-certificaten, uitstootbeperkingen, wegen die niet aangelegd mogen worden en dat soort zaken. Dat zijn allemaal ondoelmatige maatregelen. |
![]() |
||
Citaat:
|
Kijk, dit zier er qua temperatuur al heel anders uit:
Temperatuurtrend in K: De figuur toont de beste fit van de berekende oppervlakte temperatuur respons voor de menselijke invloed, het zonne-effect gecombineerd uit de 11-jarige zonnevlekkencyclus en het Gleissberg signaal, de som van deze signalen en de met een 6-jaar filter bewerkte waargenomen oppervlakte temperatuur. ![]() Komende van: http://www.knmi.nl/kenniscentrum/inv..._op_aarde.html Kijk, nu valt die vorige tekening ook direct door de mand. 1988 was er juist een periode van grote temperatuurstijgingen achter de rug. Dat als ijkpunt nemen zorgt voor een vertekend beeld dat zelfs wanneer men tot op het heden zou meten een vrij positief beeld zou geven.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
ik vind je stuk trouwens prima hoor, maar vroeg het me af.
|||||
Citaat:
De grafiek had ik via google, gezocht op Hadley Center en de Climate Research Unit. Citaat:
Ik denk dat er bij bedrijven meer te winnen is,DSM is goed bezig, maar waar blijft de rest? Dan de verpakkinsheffing, schaf al die idioten wat gratis SP-flyers uit staan te delen af, die zijn ook niet goed voor het milieu. Citaat:
Citaat:
De aarde bestaat hoeveel miljard jaar? Het fenomeen neemt duizenden tot tienduizenden jaren in beslag, maar we meten pas een tijdje. Dus alles kan best natuurlijke variatie zijn, of niet, wie zal het zeggen, ik niet en jij ook niet. Samengevat: Duurzame energie ![]() Heffingen op basis van dubieuze argumenten ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Mijn figuur liet duidelijk een zeer grote stijging zien, en elimineerde andere factoren door ze mee te wegen. Sterker nog, activiteit van de zon, oftwel de natuurlijke factor, werd letterlijk geelimineerd in de conclusie van het stuk.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En laten we eerlijk zijn, welke malloot zou het überhaupt in zijn hoofd halen om mensen te ontmoedigen om te gaan werken?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat is nou een verschil dat geen verschil maakt. Precies zoals ik vorige post al stelde. Tja, we een KwH elektriciteit € 500 laten kosten dan kunnen we mirakuleus genoeg ook constateren dat het gebruik daalt, maar wat hebben we eraan? en wat is filosoferen erover anders dan tijdverspilling?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Even over je grafiek: Ik kan em niet vinden. Dat maakt mij achterdochtig. Misschien lukt het jou wel: http://www.metoffice.gov.uk/research...tre/index.html Wat ik alleen niet vind kloppen aan jouw toon is dat je denkt dat het duurder maken van fossiel brandstof gebruik niet nuttig is. Dat vind ik dus wel. Mensen die minder gaan vliegen omdat het duurder is, dan is dat alleen maar positief. Ik zou eerder zoiets noemen als biobrandstoffen, wat ontzettend vervuilend is. Ik denk juist dat sommige, misschien weinig effectieve ideeen de awareness over klimaats verandering levend kunnen houden.
||
Citaat:
Of natuurlijk weerlegging vanuit het grote plaatje: het belang van het Nederlandse verkeer op de Nederlandse vervuiling is beperkt, en op de mondiale schaal nihil, terwijl het economische belang groot is. Niemand die zich druk maakt over vervuiling zou het dus over het verkeer hebben zonder eerst grotere problemen aan te pakken. Dat mensen helemaal niet zuiniger worden omdat mobiliteit vrijwel niet elastisch is, en het hinderen ervan economische verwoestingen met zich meebrengt, is iets dat je zoals altijd negeerd om je ongelijk te verhullen. Of misschien krijgen we hierna de eeuwige vergelijking met Noorwegen of Zweden als dooddoener, ook altijd wel leuk om daar vanuit quotes.txt pasklare gaten in te schieten.
Laatst gewijzigd op 07-04-2008 om 22:19. |
![]() |
|
of het daadwerkelijk files verminderd door een afname in het recreatieverkeer betwijfel ik.
geld krijg je er wel mee in het laatje.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Geld brengt het uiteraard in het laadje, maar dat kan nooit een argument tegen een dergelijke maatregel zijn tenzij je tegen belastingen in het algemeen bent. |
![]() |
||
Citaat:
nee dat kan een argument voor acijns zijn, maar ik vind de huidige hoeveelheid wel genoeg, ik zou het alleen wenselijk vinden het te kunnen centraliseren onder 1 belasting, ipv. 10 verschillende.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder is het inderdaad in het ideale geval zo dat er maar 1 type belasting is om de bureaucratie te verminderen, maar zoals ik al betoogde is het gerechtvaardigd om hiervan af te wijken om bepaald gedrag aan te moedigen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
...welk percentage van het totale verkeer is 'recreatieverkeer'? Zijn daar cijfers van?
Ik denk dat er grote misverstanden bestaan over zakelijk gerelateerd versus prive reizen, zowel over de weg als vliegverkeer. In tegenstelling tot wat een hoop mensen denken moet Schiphol het bijvoorbeeld vooral hebben van de zakelijke reiziger. Ik heb zo gauw even geen bron bij de hand, maar uit hoorcolleges van een jaar of twee terug meen ik me te herinneren dat zakelijke reizigers tussen de 70 en 80% van het totaal uitmaakten. (kudos voor diegene die met een bron op de proppen komt) Ik kan me goed voorstellen dat we bij het wegverkeer vergelijkbare cijfers zouden aantreffen, als het niet meer is als we naar de gereisde km kijken..
||
Citaat:
Er is bovendien meer dan genoeg geld voor investeringen in het wegennet, dus een nog verdere verhoging van de toch al absurd hoge accijnzen is overbodig.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Verkeershinder is geen doorstromingsoplossing.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien negeer je de economische winst die behaald wordt door afname van de files, zoals LL al aangaf. |
![]() |
||
Citaat:
Sleutelwoorden: pendeltolerantie, time constraints. Ruimtelijke basislessen die reeds decennia bekend zijn. Economische winst door onderdrukking van vervoersstromen is bovendien een mythe. Wat de lucky few die een auto kunnen betalen winnen aan tijd is teniet gedaan door wat ze daardoor betalen, en wat anderen verliezen doordat teruggedrongen mobiliteit. Bovendien rijdt je daarmee het agglomererend effect van de Randstad in de wielen. Een eerdere studie toonde dat massa (volume van economische activiteiten) belangrijk is in vestiging van bedrijven. (bron: Vele Steden maken nog geen Randstad, pagina 68-69) Verhuizen is bovendien niet iets dat je moet willen bevorderen. Wanneer men de automobiliteit afschiet met draconische maatregelen zoals je net voorstelde, zullen tal van Vinex wijken veranderen in waardeloze sloppenwijken. De huiseigenaars lopen tonnen mis, omdat hun woningen door afgenomen bereikbaarheid opeens in de middle of nowhere liggen. De bereikbaarheid is immers dé oorzaak van de huidige vorm van de randstad. De zogenaamde polycentrische functionele eenheid (zie bijvoorbeeld Clark & Kuijpers-Linde 1994, Van der Laan 1998, Limtanakool e.a. 2005). En er ontbreken alternatieven; het spoorwegnetwerk is met name in de Randstad overbelast.* Er moesten dit jaar zelfs treinen geschrapt worden, en vrachtvervoerders klagen al jaren over de hoge vervoerstijden doordat hun treinen zo vaak voor passagierstreinen op een zijspoor moeten worden gezet. Bovendien ga je met een dergelijk onverstandig beleid in tegen een trend in wonen. Zie nota Landelijk Wonen van het Ruimtelijk Planbureau. Daarnaast wijs ik op de overspannen situatie op de woningmarkt in met name de Randstad, waardoor het irreël en oneerlijk is om mensen te dwingen tegen zeer hoge kosten te verhuizen naar de stad. Ten overvloede wijs ik op een fenomeen waarmee ik al eerder de profeten van het gedwongen thuisblijven om de oren heb geslagen: dat we heel vaak wegen hebben, of anders niets. Het OV opereert volgens een ruimtelijk gezien zeer inefficiënt hub-and-spoke systeem waarbij mensen eerst naar een verzamelpunt moeten, over een hoofdas vervoerd moeten worden, om zich daarna weer te 'distribueren' over alle mogelijke bedrijfslocaties. Leuk voor wie toevallig appartement in de achtertuin van het Centraal Station kon huren, maar velen zitten dan in de problemen. Wegen kunnen we vanwege de hoge verspreiding van straten en secundaire wegen echter beschouwen als een netpatroon dat over heel Nederland ligt, en veel betere resultaten boekt dan het OV, zelfs wanneer beiden met dezelfde snelheid en zonder wachttijden zouden opereren (wat voor het OV natuurlijk onhaalbaar is). Ter verdere illustratie: figuur 21 uit De invloed van de werklocatie. Neem de randstad, en selecteer uit de bereikbaarheidsprofielen alle profielen die geen goede toegang hebben tot het OV (A locaties) en ga na hoe weinig plaatsen kunnen profiteren van een dergelijk ondoordacht repressiebeleid zoals net werd voorgesteld. Op de rest van de locaties wordt economische schade geleden door deze draconische maatregel. Oh, ten overvloede wijs ik erop dat files volgens dezelfde studie niet hebben gezorgt voor een reductie in automobiliteit. Integendeel, de automobiliteit, en zelfs het gebruik van zwaar gebruikte wegen (filehotspots dus) is juist toegenomen. Moet je nagaan dat daar zelfs al een aardig onderdrukkingseffect bij in zit, en de gewenste automobiliteit dus hoger ligt. Zie figuur 26 voor toelichting. Daarom is het terugdringen van automobiliteit met behulp van draconische accijnzen dus onverstandig en oneerlijk. Het zal zorgen voor economische schade, verlies van banen en bedrijven, en vertrek van bedrijven naar landen die wel een fatsoenlijke infrastructurele filosofie uitvoeren. Nu jij weer.
Laatst gewijzigd op 08-04-2008 om 13:11. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Winst zou zijn zorgen dat er geen files maar ontstaan zonder vervoersstromen te onderdrukken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Beleidszaken |
Vurige ambitie Verwijderd | 46 | 28-03-2012 00:24 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nederland, het veranderende (toch?) klimaat en het probleem met water Gatara | 479 | 26-09-2007 18:23 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Gelovigen en klimaatverandering Verwijderd | 57 | 22-05-2007 20:48 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De kabinetsformatie PGWR | 500 | 09-01-2007 18:51 | |
Flora & Fauna |
50 eenden, kippen ganzen en ander gevogelte gedood Kupu | 87 | 13-10-2002 08:48 |