Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Echter, een paar jaar daarvoor was hij echter nog de vrijheidsstrijder die het opnam tegen dictator Mobutu. Wat dat betreft kun je staatkundige verandering niet zomaar brengen. Daar zit tevens een cultuuromschakeling aan vast, zonder welke het niet lukt. Kijk bijvoorbeeld naar Irak en Afghanistan waar tweemaal een schrikbewind ten val werd gebracht om vervolgens een gekozen regering aan de macht te helpen. Toch hechten mensen sterk aan tribale en sektarische verbanden, en vermoorden ze elkaar zelfs daarom, zelfs wanneer hun eigen leiders in een gekozen regering vervolgens zo goed of zo kwaad als het gaat samenwerken. Afghanistan is helemaal bizar, waar na een streng islamitisch schrikbewind alsnog je kop er af gaat wanneer je het waagt om je te bekeren tot iets anders dan de islam. Dat is een beetje alsof iemand gered wordt van de verdrinkingsdood in zee, om daarna vrijwillig zijn hoofd in een emmer met water te steken totdat hij het hoekje om is. Bestuur is wat dat betreft ook een traditie die zich kan ontwikkelen ten goede of ten slechte. Afrika kampt met een slechte bestuurlijke traditie en grootschalige corruptie, wat lastig te veranderen is, zowel van binnen als van buiten. Wederom iets universeels. Kijk hoe het bijvoorbeeld in heikneuterig Nederland bijna onmogelijk is om de opkomende traditie van betuttelen en verbieden een halt toe te roepen. Het is pure culturele afstomping dat mensen er niet massaal tegen in opstand komen. De vraag aan de mensen die de racistische verklaring een warm hart toedragen is vervolgens: is dit bewijs dat Nederlanders een dom volk zijn?
||
Citaat:
Cultuur-afstomping, ofwel het vervallen van een nationale eensgezindheid, zien we zeker terug in het totaalplaatje van de Nederlandse heilstaat, maar als ik weblogs en nieuwssites afstruin die de afgelopen jaren groot zijn geworden en veel kijkers trekken(nu.nl, geenstijl, nieuws.nl) dan zie ik ook dat het grootste gedeelte van die mensen moord en brand schreeuwen. Ik denk dat het met welvaart te maken heeft. Schelden op nieuwsberichten en politici is iets wat bijna iedereen doet, maar het gaat nog niet verkeerd genoeg. De mensen krijgen hun geld via een uitkering of werk, kunnen gewoon naar de supermarkt om hun boodschappen te doen en ze zitten aan het eind van de maand nog niet geheel aan de grond. Zou dit bij een grote schare mensen wel het geval zijn, dan gaan ze vanzelf de straten op om actie te voeren. Héél langzaam begin je dit al te zien, ik noem stakingen van buschauffeurs en de recente brandstofstakingen. De overheid weet precies wat hij doet. De beoogde veranderingen worden met grote tussenpauzes geïntroduceerd en zijn telkens nét klein genoeg om de massa niet door het lint te laten gaan. Ze hebben erg goede veldwerkers om dit soort dingen te peilen. Het wachten is op het moment dat ze te ver gaan. Op dat moment ben ik allang geëmigreerd naar een Duits boerderijtje op het platteland van Beieren. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
nee doe mij maar 2 maanden slap geouwehoer over sociale zekerheden, onderwijs en infrastructuur dan 1 of enkele 'krachtig(e)' leider(s). en ja, ook als je in nederland de economie op grote schaal benadeeld door overheidsbeleid is dat dom te noemen, ik geloof dat de brandstofacijnzen discussie dat wel aan het licht bracht.
|||
Mwah, ok nog relevant in de hele discussie is de zgn 'brain drain'. Als alles om je heen kut is, en je hebt een goed stel hersens, waarom niet je biezen pakken en elders je heil zoeken? 't is een vrij veelvoorkomend fenomeen. Je komt het in nederland ook zat tegen.. hoeveel doctoren en tandartsen en dergelijke komen er wel niet uit het midden-oosten, of uit Indie?
Van wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_drain Citaat:
Teachers flee poverty and repression: Zimbabwe Brain Drain The new Brain Drain from Zimbabwe Brain Drain: Zimbabwe worst affected Citaat:
||
Citaat:
Versterkt alleen maar de argumentatie dat zimbabwe hopeloos is als eigen natie.
||
Citaat:
Er ontbreekt een stuk redenatie in je stelling. Het bewind van Mugabe zorgt er mede voor dat steeds meer mensen die wel goed opgeleid zijn het land verlaten. Hoe slaat dat terug op Zimbabwe als "hopeloze natie"?
||
Citaat:
aangezien de zimbabwanen daar zelf niet in slagen is die natie dus niet hopeloos als de europeanen daar zitten. maar daar naartoe gaan is geen probleem op het moment dat 90% van de bevolking van honger is omgekomen natuurlijk. mugabe is slechts een gevolg van de hopeloze natie zimbabwe als je het mij vraagt, vandaar dat ik dat ik tevens stelde dat de oppositie geen haar beter hoeft te zijn (en naar waarschijnlijkheid ook niet is)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
of ik gelijk heb, tja...
||
Verwijderd
|
Citaat:
Of Zimbabwe net zo hulpeloos zou zijn, wanneer Mugabe niet aan de macht zou zijn gekomen, is niet te staven. Maar zonder de Europese boeren zou het hoogstwaarschijnlijk ook nooit van de grond gekomen zijn. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
de andere stelling die sommige hier hanteren zou hypothetisch dit inhouden; stel: we draaien de klok even 2000 jaar terug, in plaats van romeinen wonen in nederland zimbabwanen en 2 millenia later had Nederland anno. 2008 net zo ontwikkeld geweest dankzij de gunstige ligging. ik vind van niet, en kennelijk krijg ik van J. Watson gelijk al moet ik eerlijk bekennen het stuk (nog) niet onder ogen heb gehad. daarnaast kan ik mijn stelling onmogelijk bewijzen of ook maar aannemelijk maken omdat de onderzoeken die er zijn met elkaar conflicteren c.q. onvolledig zijn.
||
Citaat:
Nazoekende op internet bleek echter dat racisten met de verkeerde citering aan de slag zijn gegaan om een naam met Dr. ervoor te kunnen misbruiken voor hun ideeën. Jammer genoeg is de man wel uit zijn functie ontzet vanwege de rel, ondanks dat hij bij hoog en laag volhoud nooit zoiets gezegd of bedoeld te hebben. Wat Jaeger daarvoor zegt over Europese boeren klopt, maar dat is natuurlijk op geen manier door hun ras. Dat komt door de kennis die ze meebrengen, het kapitaal dat ze investeren (dat met name) en hun achtergrond die hen maakt tot wie ze zijn. Wat het grote probleem in deze discussie is, is dat mensen niet in staat zijn correcte oorzaak-gevolg redenaties te leggen.
|||
Citaat:
als steun heb ik natuurlijk dat de negroide bevolking in de VS en in Europa ook minder succesvol zijn in het exploiteren van economische facetten. voordat iemand een open deur gaat intrappen: ja ook in europa en in de VS behoren de negroiden tot de lage sociale klasse. de vraag is dus echter of dat tekort aan ondernemingszin komt door een lager intellect of door stelselmatige achterstelling (discriminatie zoals veel negroiden willen doen geloven) ik vind het frappant te noemen dat ondanks dat de afrikanen de oudste geschiedenis kennen, de relatief jonge europeanen de dominante groep zijn. (de vs is af te schrijven daar het bestaat door europeanen, en aziaten zijn nauwelijks concurenten maar eerder een aanvulling) om deze stelling goed te toetsen heb je een land nodig waar het percentage bevolkingsgroep (blank/zwart) 50/50 in alle sociale lagen is, en dan de percentuele hoeveelheid ondernemers te nemen, helaas is dat natuurlijk onmogelijk, dus berust ik mij in het bewijs dat de geschiedenis mij geeft. Citaat:
|||||
Citaat:
Terug naar Zimbabwe dan; wat is er dan hopeloos aan? Ik weet niet wat voor definite van hopeloos jij aanhoudt, maar het lijkt mij toch een situatie die in principe gewoon recht te breien is op de lange termijn.. het is nou eenmaal niet zo dat het hele land in een dorre woestijn is veranderd terwijl de bevolking elk jaar verdubbeld, niet? Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
bovendien hebben we inmiddels zo veel ontwikkelingsgelden gestort dat dat ook wel weer uitgevlakt is. ik basseer trouwens niet mijn bevindingen louter op wat ik weet over de geschiedenis, maar ook in mijn sociale groep; die voor een groot deel uit negers bestaat en voor een kleiner deel uit blanken en marokkanen blijkt telkens opnieuw dat de blanken en marokkanen organisatorisch talent hebben dit i.t.t. de negers die weer uitvoerend en communicatief beter zijn. zolang het voor ze georganiseerd wordt doen ze werk uitstekend, ik durf er zelfs een vinger erom te verwedden dat ze het beter en sneller doen dan de gemiddelde blanke. ik identificeer me dan ook niet met T's opmerking dat het racistisch zou zijn; ik maak gewoon onderscheid in kwaliteiten, zo zijn negroiden over het algemeen beter in bewegen en communicatie binnen een vriendelijk gezinde groep. tot conclusie wil ik mijn betoog dan ook afsluiten met de metafoor dat een werkmier natuurlijk niet minder is dan de soldaatmier.
||
Citaat:
||
Citaat:
Overigens arPos, laten we overdadige apologisme en anti-westerse sentimenten die zich voordoen alsof ze puur tegen kolonialisme gericht zijn vooral niet verwarren met de dingen die wel erfenissen van de koloniale tijd zijn. Ondertussen dringt overal een beetje het besef door dat zowel een negatief als positief beeld niet past, en allerlei factoren tegelijk in de beschouwing opgenomen kunnen worden, dus we kunnen best tot een afgewogen beeld komen. Tevens staan jouw waarnemingen niet model voor iedereen van dat ras (Marrokanen vallen overigens onder het Kaukasische ras), maar (mits ze representatief waren) model voor mensen van dat ras, binnen die specifieke etnische groep, binnen Nederland. Ik bedoel, als we een gemiddelde jonge mannelijke Antilliaan in Siberië neerplanten haalt hij ook eerst een dikke bontjas voordat er kilo's overdreven kettingen en sierraden aan te pas komen. Lokale context matters. ![]() Überhaupt is mijn betoog een van toespitsing op echte lokale factoren, en niet van generalisaties. Iets simpels als hekken om het land kunnen bijvoorbeeld al voorkomen dat lokale boeren in Zimbabwe ooit kennis hebben opgepikt van een blanke boer die daar geïnvesteerd heeft in een bedrijf. Als je een Amerikaans systeem van niet mogen betreden hebt in Zimbabwe is dat bijvoorbeeld al bijna uitgesloten. Voor zover wij weten hebben die lokale boeren juist heel veel kennis overgenomen, maar is die weer verloren gegaan toen de bendes van Mugabe het land plunderden en bezetten. Ze vielen zowel blanken als zwarten aan ten slotte. Voor hetzelfde geld produceren lokale boeren in Zimbabwe nu veel beter, maar kon hun productiviteitstoename niet opboksen tegen de teloorgang van de grote agrarische bedrijven onder Mugabe. En om een vierde scenario te noemen. Wie weet weten en willen lokale boeren erg veel, maar hebben ze geen middelen om investeringen te doen in machines en dergelijke. Zelfs het grootste agrarisch genie komt niet erg veel met slechts handwerktuigen. Je ziet dat een paar kleine factoren op de grond op het macro niveau al een enorm verschil uit kunnen maken, waardoor we feitelijk nooit hier op dit forum een goede conclusie kunnen trekken. We moeten ons beperken tot algemenere dingen.
|||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niet puur overigens. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
wellicht is dit mogelijkerwijs onwaar mits er een serieuze politiek zou zitten, echter niets wijst erop dat die hoop realistisch is. Citaat:
Spoiler
Arthur Jensen zijn conclusie over conceptueel leergedrag vind ik met name belangrijk:
Spoiler
al realiseer ik me dat je terug zal vallen op eerdere statements over de lagere welvaart dan wel de mindere opleiding er zijn een aantal dingen die voor mij toch erg opvallen
Spoiler
Laatst gewijzigd op 26-06-2008 om 23:03. |
![]() |
|||
Citaat:
Ten tweede heb je te maken met het feit dat culturele aspecten er stiekem insluipen: een idee om dit tegen te gaan zou zijn dat een wit kind bij zwarte ouders en een zwart kind bij witte ouders opgevoed zou moeten worden die eerste drie jaar. Dit lijkt me nogal een niet uitvoerbaar experiment en voer voor speculaties. Citaat:
![]() Dit is zo negentiende eeuw geblaat.
|||
Citaat:
als de discussie je niet bevalt is daar in de rechterbovenhoek een kruisje. Citaat:
vrouwen zijn in systematisch (op de lange termijn) plannen minder goed dan mannen, er zijn echter zat sectoren waarin vrouwen uitblinken, ik nam express het voorbeeld chefkok/hostess ter hand, omdat binnen dat vakgebied ook uitstekend blijkt dat negroiden over het algemeen beter/slimmer zijn dan blanke als het om bereiden gaat, bovendien gaat het niet om uitwassen maar om gemiddelden en gaat het niet over een exacte wetenschap. overigens is het nutteloos om mannen en vrouwen binnen dezelfde test te beschrijven, dit heeft jensen dan ook niet gedaan, hij heeft zich beperkt tot mannen. uit MRI zou ook kunnen blijken dat er verschil in IQ/hersengrootte bestaat tussen zwarte/blanke/aziatische vrouwen we hebben het immers over de 0%-nature-100%nurture vs. aprox. 50%nature- 50%nurture principes mijn persoonlijke mening is trouwens dat nature voor ong 25% de schuldige is. dat al deze resultaten ook te verklaren zijn vanuit de context dat zowel afrikanen als vrouwen gedurende het grootste gedeelte van de geschiedennis een nadelige positie in de verscheidene maatschappijen hadden doet mij natuurlijk onverminderd de das om, ik verkies echter genetische resultaten niet volledig aan cultuur te wijten maar ook zeker aan evolutie.
Laatst gewijzigd op 27-06-2008 om 12:42. |
![]() |
|
Zoals ik al zei: het lijkt mij onmogelijk om twee overeenkomstige kinderen te vinden en die bovendien neutraal te laten opvoeden. Vooral dat laatste zou dan eigenlijk "buiten de eigenlijke ouders" om moeten gebeuren en door een neutraal stel.
||
Citaat:
wat ik alleen enigszins amusant vind is dat IQ gezien wordt als een overheersende kwaliteit, terwijl een hoog IQ helemaal geen succes hoeft te garanderen, wel zijn mensen met een hoog IQ vaak beter in staat te manipuleren, maar ook dat bewijst de geschiedenis. IQ meet hersencapaciteiten, dat is niet de enige kwaliteit die een mens kan bezitten
||
Citaat:
|
Filmpje opgedoken van verkiezingsfraude Zimbabwe
Uitgegeven: 5 juli 2008 11:43 Laatst gewijzigd: 5 juli 2008 11:45 LONDEN - Een cipier heeft met een verborgen camera verkiezingsfraude in Zimbabwe vastgelegd en het filmpje het land uitgesmokkeld, berichtte de Britse krant the Guardian zaterdag. ANP Het is het eerste filmpje dat daadwerkelijk gesjoemel met stemformulieren in Zimbabwe laat zien. De 36-jarige Shepherd Yuda filmde in eerste instantie stiekem het leven in een Zimbabwaanse gevangenis, maar toen hij vastlegde dat hij en collega's in de gevangenis werden gedwongen om voor Mugabe te stemmen besloot Yuda gevallen van verkiezingsfraude te filmen. Analfabeet Zo is in het filmpje ook te zien hoe aanhangers van president Robert Mugabe kiezers dwingen om te zeggen dat ze analfabeet zijn, zodat een functionaris voor hen op president Robert Mugabe kon stemmen. Mugabe ligt internationaal onder vuur, omdat hij de verkiezingen gemanipuleerd heeft door intimidatie en geweld. http://www.nu.nl/news/1642884/25/Fil..._Zimbabwe.html Filmpje: http://www.guardian.co.uk/world/vide...ction.zimbabwe
||
Citaat:
IQ is geen maatstaf voor slimheid
||
Citaat:
Maar goed, jullie stellingen lijken langs en niet tegen elkaar te gaan.
||
Citaat:
De logica achter figuren kende ik al als 5 jarige, dat zijn dan ook metingen die een redelijk beeld geven over wat men in staat is/zal zijn, maar succes is daar niet louter van afhankelijk, wel hebben mensen met een hoger IQ een sneller denkproces over een langere tijd, maar in andere functies kan sociaal beholpen of humoristisch zijn juist een groter voordeel zijn. slimheid is een term om te omschrijven hoe goed iemand in een bepaald aspect is, IQ staat daar los van, je kan slim zat zijn om een installatie te begrijpen maar als je zo klunzig bent dat je de boel in de soep laat lopen zal je nauwelijks capabel voor de functie zijn. Zimbabwanen kunnen prima als boer werken met hun specifieke kwaliteiten, wij kunnen goed organiseren met onze specifieke kwaliteiten, ik wilde alleen even op het genetisch bewijsmateriaal wijzen, echter er is geen goede toets te nemen die representatief is voor gehele rassen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
ik ben geen dom sponsje michak | 418 | 07-02-2011 11:02 | |
Pakistan: hoe verder? hhendrikxx | 78 | 08-11-2007 09:13 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 06-09-2007 14:07 | |
Sport en politiek Supersuri | 90 | 26-05-2007 13:12 | |
Zimbabwe stapt uit het Gemenebest na tijdelijke uitsluiting hiervan door blok Gatara | 12 | 10-12-2003 15:44 | |
verkiezingen in Zimbabwe Sangria | 6 | 19-03-2002 13:51 |